Loesss schreef:Ik wil alles horen! 1 Waar je bent geweest? 2 Wat je hebt gedaan? 3 Wat je geweldig vond? 4 Wat je minder vond? 5 Waar moet ik opletten? 6) Hoeveel kosten aan levensonderhoud je ongeveer kwijt was? 7 Je mooiste foto's? ALLES!
1) Met name Bloemfontein (studie; woonde daar @ campus) en rondreizen naar de traditionele toeristentrekkers & weekendjes met vrienden weg;
2) Studeren, schrijven, feesten, sporten, me verbazen (zo`n mooi land & politiek zo`n gedoe, zoveel verscheurdheid & zulke grote verschillen tussen eerste & derde wereld in één land!
) en rondreizen;
3) De natuur is geweldig, zonder meer. Duikgebieden die in een Bounty-reclame kunnen, rode aarde en eindeloze horizonten, (Drakes)berge, spetterend groene vegetatie en een fauna om van te watertanden. Heel 'oer'
4) Minder: zoals in ieder iets armer land: het altijd met je intuïtie moeten aftasten of een situatie/ wijk/ persoon betrouwbaar is, de schijnheiligheid t.o.v. Apartheid, post-Apartheid, 'vigs' (= Aids), het onbekommerd zijn over het milieu & sommige dieren, de 'red neck'-mentaliteit van veel Afrikaners (= blanke mannen), de armoede & de verslavingszorgen;
5) Op een goed visum, juiste entingen, evt. een internationaal rijbewijs (ANWB), op het feit dat je als blanke, ongeacht je standpunt t.a.v. zwart & wit, altijd 'de blanke' bent, op je intuïtie
6) Hier word je blij van: mijn kamer in Groningen kostte het dubbele van de huurprijs die ik voor mijn kamer in ZA moest ophoesten en ook rondreizen is niet duur. Boodschappen zijn goedkoper dan hier, zij het niet dramatisch veel goedkoper dan bij Aldi of Lidl (wel anders: vlees kost geen deuk, groente & fruit zijn minder bright & shiny dan hier, maar wel supervers en champignons kunnen dan wel weer duur zijn, bijvoorbeeld), uit eten gaan is spotgoedkoop, naar de film/ het theater gaan ook, vervoer is ook goed te doen (Greyhound is veilig & zeker);
7) Niet in deze computer, maar ik ga eens voor je zoeken