reisdocumenten Amerika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

reisdocumenten Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 09:29

Goedemorgen :)

Ik heb heel google al afgezocht deze morgen, maar kom er niet helemaal uit. Wat heb je nodig voor een reis naar Amerika?

* geldig paspoort
* via internet toestemming vragen op http://www.cbp.gov/esta om erheen te mogen
* geen visum nodig

Bij de ene website moet je wel een visum hebben en bij de andere weer niet. Ik weet dat je tot 90 dagen zonder visum mag reizen maar geld dit voor alles? (vakantie/werk of studie)
En moet je ook nog papieren invullen? Kortom, wat heb je nodig om naar Amerika te reizen?

Het gaat om 5 dagen, een zakenreis.

Als iemand me kan helpen, heel graag! :o
Laatst bijgewerkt door Elamor op 27-04-11 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Re: reisdocumenten Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:45

Als je wilt werken moet je wel een visum aanvragen, een visum om te werken, wel te verstaan :+

Dit moet je, naar ik me kan herinneren, bij de Amerikaanse Ambassade doen. http://thehague.usembassy.gov/

Zorg ervoor dat je op tijd bent en dat je wat centen hebt, want het duurt erg lang en is niet gratis.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 09:54

phormicola schreef:
Als je wilt werken moet je wel een visum aanvragen, een visum om te werken, wel te verstaan :+

Dit moet je, naar ik me kan herinneren, bij de Amerikaanse Ambassade doen. http://thehague.usembassy.gov/

Zorg ervoor dat je op tijd bent en dat je wat centen hebt, want het duurt erg lang en is niet gratis.

Bedankt voor je reactie. Het is niet om te werken, maar voor een zakenreis :) .

Edit: had het verkeerd geformuleerd, zal het even aanpassen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:46

Inderdaad een geldig paspoort, tijdig aanmelden via esta en een eerste verblijfadres (dat moet je op kunnen geven via de website). Verblijfadres is gewoon een hotel, moet je de naam en het adres van hebben.

Visum is voor vakantie of zakenreis niet nodig, alleen als je echt bij of voor een bedrijf aan het werk gaat.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:49

Je paspoort moet volgens mij 90 dagen geldig zijn na de dag dat je weer terug vliegt, dus in jouw geval nog minimaal 95 dagen na vertrek :)

Esta moet minimaal 72 uur van te voren, had ik vorig jaar niet gedaan (dacht dat de vorige nog geldig was en dat degene die voor me geboekt had het gecontroleerd had), maar dan kan je dus niet inchecken...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:49

Paspoort geldigheid wordt ook door Esta gecontroleerd, je moet er wel voor betalen tegenwoordig (aso, maar goed). En zonder Esta heb je inderdaad al problemen met inchecken en bij aankomst. Ze eisen ook dat je een verblijfadres op geeft. Overigens hoef je niets uit te printen van die esta, alleen het nummer even opschrijven.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:53

Dat probleem bij aankomst ga je niet hebben, je komt namelijk niet voorbij de incheckbalie op schiphol :=

Gelukkig duurde het bij mij maar ruim 20 minuten voor hij geaccepteerd was en haalde ik m'n vlucht nog (met hard rennen over schiphol), maar ze mogen er dus 72 uur over doen. Maargoed zo'n fout maak je maar 1x :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:01

Ik heb nog nooit via Esta toestemming gevraagd in de afgelopen 5 x dat ik naar de VS ben gevlogen; is dat iets van de laatste tijd ( 2006 ben ik het laatst geweest). Wist niet eens dat het bestond!

Vlucht ( laten) boeken, verblijfplaats adres weten en geldig paspoort en ik ben er alle 5 x zonder problemen of vragen gekomen!
Visum is zeker niet nodig, alleen als je langer dan 3 maanden wil blijven of daar gaat werken.

Edit; vanaf 12 januari 2009 is dit verplicht vind ik net op de site; toch handig dat ik dit topic lees! jammer dat je er nu dus weer extra voor moet betalen!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 27-04-11 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:06

Esta is verplicht sinds januari 2009. Afgelopen zomer hadden wij mensen in het vliegtuig die dezelfde truc moesten uithalen als Yessy en bij aankomst werden zij er ook uitgevist door de douane.

Waiver is niet meer, je moet je via Esta aanmelden. De esta heeft de waiver vervangen. Ze zijn daar zo bang voor enge mensen dat ze alles van te voren willen weten ;)

Overigens is je Esta account voor 2 jaar geldig. Je betaald dan 1x voor 2 jaar.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:08

Mijn edit kruist jouw antwoord, bedankt voor de snelle reactie.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:19

Super bedankt voor de reacties, nu kom ik wat verder.

Dus het enige waar ik aan hoef te denken is geldigheid paspoort en het toestemming vragen plus wat dingen invullen maar dat kan dus op die site ook.

+:)+

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:39

Marieke_K schreef:
Esta is verplicht sinds januari 2009. Afgelopen zomer hadden wij mensen in het vliegtuig die dezelfde truc moesten uithalen als Yessy en bij aankomst werden zij er ook uitgevist door de douane.

Die pech ik had dan weer niet gelukkig, was binnen 15 seconden door de douane heen. Schijnbaar doen de woorden 'medical center' een hoop :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:50

STW -> BEU