Op ontdekkingstocht in je eigen stad...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Op ontdekkingstocht in je eigen stad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 14:26

...Wie doet dat ook? Bijv. achter de historie komen van (zeer!) oude gebouwen, lopen door steegjes waar je normaal voorbij loopt, kijken naar al die gevelstenen die je ineens bent opgevallen... kortom toeristje spelen in je eigen stad/dorp?

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:28

Ik kan zoiets niet doen in mijn eigen dorp want daar ken ik alles al O:)
Woon er nu namelijk 18 jaar.

Maar vind het wel leuk om dat bijvoorbeeld in Utrecht te doen of in Naarden, steden waar je vaak komt maar wel altijd naar dezelfde plekken toegaat! :j
Laatst bijgewerkt door Anne_26 op 23-04-11 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:28

Nee, dat is niet te doen in het dorp waar ik normaal woon :') Niks is oud (flevoland), alles wat enigszins bijzonder is hebben we tot in den treure moeten bekijken met CKV lessen en ik ken alle steegjes en straatjes.

Maar in andere steden/dorpjes blijft het leuk :').

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 14:31

Nee, Flevoland is echt nog te 'jong' om oud spul te ontdekken. Bijvoorbeeld in schiedam hier heb ik laatst nog een gevelsteen ontdekt van (ik dacht) 1670... (bij de lange haven) en ik wist ook niet dat Piet Paaltjens (http://nl.wikipedia.org/wiki/Piet_Paaltjens) in schiedam had gewoont! :o
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 23-04-11 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:31

Ik woon in zo'n toeristisch, middeleeuws stadje (zie profiel) met veel monumentale panden etc. en museums.
Veel geschiedenis ervan ken ik wel, maar lang niet alles.
Vaak wordt het zo gewoon, omdat je er zo vaak langs loopt, dat het niet echt meer opvalt.
Ik woon zelfs in zo'n oud huisje, waar toeristen foto's van maken.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:34

Ik werk in het centrum van de stad waar ik woon: Alkmaar.
Erg leuk is het om in de lunchpauze niet in de kantine te gaan zitten maar een rondje door de stad te maken. Mijn collega en ik hebben al eens een rondje steegjes en kleine straatjes gedaan waar je eigenlijk nooit heen gaat.
Wil ook nog een keer een hofjeswandeling doen. Er zijn n.l. heel wat hofjes waar je nooit komt omdat je ze bijna niet ziet.

mbkaatje

Re: Op ontdekkingstocht in je eigen stad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:23

Of een keer via de VVV een rondleiding door Alkmaar doen. Dat hebben we een keer met m'n werk gedaan. Erg leuk! Er wordt veel verteld en je kijkt op een hele andere manier naar dingen waar je al wel 1000 x ben langsgelopen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:40

Ook een leuk idee!

Maar heb al eens een rondleiding gekregen van het voormalig afdelingshoofd monumentenzorg en archeologie. Die man was echt een beroepsgek in positieve zin. Erg leuk want we kregen b.v. toegang tot het Huis van Achten. Kan je normaal gesproken ook niet zomaar in.

Ook het Huis met de Kogel mocht ik tijdens de renovatie van binnen bekijken. Heel bijzonder.

Wat ik ook nog eens wil doen is op open monumentendag een rondleiding.
Mag je ook panden van binnen bekijken die normaal niet open staan voor publiek.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:04

x_Rebecca schreef:
Niks is oud (flevoland)
Nou...we hebben hier zo'n wijkje met allemaal seniorenwoningen, die zijn best oud hoor. :P
Maar idd, sightseeing hier in de polder op zoek naar oude hofjes, straatjes of monumentjes is praktisch onmogelijk. Alhoewel, Schokland bv is zo'n beetje het oudste in de polder en best bijzonder. Maar tja, daar woon ik dan weer net niet. Wel daar bij die boot en dat vond ik wel aardig, zo'n rondleiding door de Batavia en de werf met uitleg hoe dat vroeger ging. Niet écht oud en weliswaar nagemaakt, maar toch een klein beetje geschiedenis.

Verder, ik heb al heel wat verhuizingen meegemaakt en ja, dan ga je wel sightsee-en in je eigen nieuwe stad of dorp, mja, ik dan. Ben altijd wel een kleine ontdekker geweest én dol op geschiedenis. Vond vooral Zutphen, de binnenstad dan, erg leuk om rond te wandelen en te kijken naar de oude stadsmuren, langs de kade en straatjes, zelfs als jong ding van nog geen 12.

x_Rebecca

Re: Op ontdekkingstocht in je eigen stad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:42

Ja, de bewoners in de seniorenwoningen zijn inderdaad oud :D Nee, ik woon in de oudste wijk in mijn dorp en dat komt allemaal uit 1960 ofzo. Schokland is inderdaad bijzonder, maar daar gaat denk ik iedereen die in de polder is opgegroeid minstens drie keer heen met schoolreisjes _O- Net als de bataviawerf by the way :')

In Dronten hebben we nog wel het vliegersmonument, dat is het enige wat oud is (ouder dan alles in het dorp _O- ) omdat het van een vliegtuigje in de tweede wereld oorlog was, maar ook dat wordt zo uitgekauwd door voornamelijk de basisscholen dat het niet meer bijzonder is.. het staat er gewoon.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:45

BrankaZ schreef:
Ik werk in het centrum van de stad waar ik woon: Alkmaar.
Erg leuk is het om in de lunchpauze niet in de kantine te gaan zitten maar een rondje door de stad te maken. Mijn collega en ik hebben al eens een rondje steegjes en kleine straatjes gedaan waar je eigenlijk nooit heen gaat.
Wil ook nog een keer een hofjeswandeling doen. Er zijn n.l. heel wat hofjes waar je nooit komt omdat je ze bijna niet ziet.

Alkmaar is inderdaad een leuke stad om dat soort dingen te doen.
Ik ben al weer 4 jaar niet in mijn oude stad (Zaandam) geweest.
En mijn vriendin heeft foto's opgestuurd van het station, wat is dat veranderd zeg!
Dus ik mag straks toerist (dat ben ik ook eigenlijk := ) spelen in mijn eigen stad.