Maar nu is het voorjaar aangebroken en afgelopen donderdag sprak ik met de schipper van 'de Zeester'. Er zou weer gevaren worden, de eerste keer weer in 2011. Omdat de kentering vroeg zou vallen, rond 10.00 zou er tegen 7.00 uur al uitgevaren worden.
Snel vrijdag maar eens m'n cylinders met nitrox laten vullen, zaterdag besteed aan m'n paarden, want hier zou ik zondag geen tijd voor hebben.
Dus naar de haven van Lauwersoog gereden, naar de buitenhaven, en het schip opgezocht. Spullen aan boord gebracht en de duikflessen vastgeknoopt.

Daarna uitgevaren, richting de 'Bayern' (http://www.duikteamzeester.nl/bekende-w ... ee/bayern/). Een wrak dat nog herkenbaar is als wrak. Het zou een goede dag worden, golven van max. 90 cm hoog. We waren met in totaal 6 personen aan boord, ondergetekende als enige vrouw. Na 2 tot 2.5 uur varen waren we bij het wrak. Het zicht was niet denderend, max. 1 meter. Maar dat mocht de pret niet drukken. Dit wrak ligt op 16 meter diepte.
De zee:

Dus werd het tijd om om te kleden. Ja hoor, ondergetekende zit klaar op handschoenen en vinnen na:

Eerst het overboord springen. 1.5-2 meter. Omdat er dus een reling op de boot zit werd het bij mij niet echt springen, maar gewoon over de reling laten vallen, kwestie van onhandigheid

Tweede duik was er behoorlijk wat stroming, dit was na de kentering. Nu een wat korter duikje 23 minuten incl. stop. De duik begon niet zo best: De veer van een vin schoot los direct aan het begin en dan is het jammer maar helaas, terug naar de boot. Daar kon ik gelukkig nog vinnen lenen, dus op de boot, andere vinnen aan en plons het water weer in. Duik toch nog gered. Na de duik benen om het trapje geslagen, ik moest me echt goed vasthouden zoveel stroming stond er. En dan precies op het juiste moment op de golven je voeten een trede hoger zetten.
Er waren heel veel minigarnalen. Deze bleven na de duik op je pak zitten.
Het was een hele ervaring, ik heb veel dodemansduim gezien, zeesterren in allerlei soorten en maten (en een paar met 6 armen), zakpijpen, een verdwaalde zeedonderpad. Ook nog een paar hele grote krabben gezien, heel veel kleintjes. Verder kon je dus nog echt zien dat het een schip geweest is. Ik ben nog een klein stukje afgedaald in een ruimte in het ruim, maar omdat ik geen zin had om vast te komen heb ik geen risico's genomen.
Hier wat foto's van boven water (nog steeds geen camera voor onderwater):

geintje van de kapitein: