Iets heel anders: Noordzeewrakduiken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Iets heel anders: Noordzeewrakduiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 10:37

Een dagje weg in eigen land: dit weekend de eerste noordzeewrakduiken van m'n hele leven gemaakt. Oke, ik heb wel wat wrakjes gezien die men in plassen heeft neergelegd, maar ik had nog nooit gedoken op een echt wrak, dus een schip dat gesneuveld is op volle zee. Er is de hele winter al over gesproken, maar de winter is niet de geschikte periode. Er wordt dan niet gevaren.
Maar nu is het voorjaar aangebroken en afgelopen donderdag sprak ik met de schipper van 'de Zeester'. Er zou weer gevaren worden, de eerste keer weer in 2011. Omdat de kentering vroeg zou vallen, rond 10.00 zou er tegen 7.00 uur al uitgevaren worden.
Snel vrijdag maar eens m'n cylinders met nitrox laten vullen, zaterdag besteed aan m'n paarden, want hier zou ik zondag geen tijd voor hebben.
Dus naar de haven van Lauwersoog gereden, naar de buitenhaven, en het schip opgezocht. Spullen aan boord gebracht en de duikflessen vastgeknoopt.
Afbeelding

Daarna uitgevaren, richting de 'Bayern' (http://www.duikteamzeester.nl/bekende-w ... ee/bayern/). Een wrak dat nog herkenbaar is als wrak. Het zou een goede dag worden, golven van max. 90 cm hoog. We waren met in totaal 6 personen aan boord, ondergetekende als enige vrouw. Na 2 tot 2.5 uur varen waren we bij het wrak. Het zicht was niet denderend, max. 1 meter. Maar dat mocht de pret niet drukken. Dit wrak ligt op 16 meter diepte.
De zee:
Afbeelding

Dus werd het tijd om om te kleden. Ja hoor, ondergetekende zit klaar op handschoenen en vinnen na:
Afbeelding

Eerst het overboord springen. 1.5-2 meter. Omdat er dus een reling op de boot zit werd het bij mij niet echt springen, maar gewoon over de reling laten vallen, kwestie van onhandigheid :D. Daarna de ankerlijn pakken en afdalen. De stroming viel mee, het was precies op de kentering. 39 minuten gedoken in totaal incl. stop.

Tweede duik was er behoorlijk wat stroming, dit was na de kentering. Nu een wat korter duikje 23 minuten incl. stop. De duik begon niet zo best: De veer van een vin schoot los direct aan het begin en dan is het jammer maar helaas, terug naar de boot. Daar kon ik gelukkig nog vinnen lenen, dus op de boot, andere vinnen aan en plons het water weer in. Duik toch nog gered. Na de duik benen om het trapje geslagen, ik moest me echt goed vasthouden zoveel stroming stond er. En dan precies op het juiste moment op de golven je voeten een trede hoger zetten.

Er waren heel veel minigarnalen. Deze bleven na de duik op je pak zitten.
Het was een hele ervaring, ik heb veel dodemansduim gezien, zeesterren in allerlei soorten en maten (en een paar met 6 armen), zakpijpen, een verdwaalde zeedonderpad. Ook nog een paar hele grote krabben gezien, heel veel kleintjes. Verder kon je dus nog echt zien dat het een schip geweest is. Ik ben nog een klein stukje afgedaald in een ruimte in het ruim, maar omdat ik geen zin had om vast te komen heb ik geen risico's genomen.

Hier wat foto's van boven water (nog steeds geen camera voor onderwater):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

geintje van de kapitein:
Afbeelding

fjordjes

Re: Iets heel anders: Noordzeewrakduiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:40

Wauw gave hobby heb je! Lijkt me heel mooi zo onder de waterspiegel. Wel jammer dat je geen onderwaterfoto's hebt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 10:46

Als het geld er voor komt, dan wil ik wel een camera aanschaffen, dan wil ik ook graag vissen en leuke dingen op de foto zetten. Maar je hoeft voor mooie duiken echt niet haar Egypte. Hier in Nederland is genoeg te zien.
Ik heb ook nog wel wat foto's van het ijsduiken afgelopen winter:

Ondergetekende in het wak (officieel is het een bijt):
Afbeelding

Ondergetekende onder het ijs :D
Afbeelding

Afbeelding

Paar duikers in het wak van onderen gezien:
Afbeelding

Het wak van onderen gezien:
Afbeelding

En het weer overleefd:
Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 03:54

Wat een gave hobby :D Na eens een cursus gedaan te hebben in een subtropisch zwembad zou ik ook graag echt eens duiken :)

Fijn om te weten dat je niet een dure vakantie ervoor hoeft te plannen, maar het dicht bij huis kan.
Maar, zag je niet heel weinig? Zo'n extreem zonnige dag leek het niet..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 18:12

Zon heb je niet nodig, al is het wel fijn. Gewoon helder water is belangrijk
Soms duik je in plassen met maar 1-2 meter zicht, dat is dan wat minder.
Verder doet het weer er niet veel toe hoor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:15

My god, dat moet koud zijn, vooral die laatste foto's!
Wrakduiken lijkt me overigens wel heel gaaf, maar dan liever in tropische wateren :D

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:26

zo leuk hoor , ben ook benieuwd welke kant jullie op zijn gegaan als je de haven van L" oog uit bent gevaren. en om welk wrak het ging ?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 18:28

Het ging om de Bayern. We zijn tussen Schier en Ameland doorgekomen en dan? Tja, daar heb je een goede schipper voor nodig :P Ik heb geen verstand van coordinaten op zee, haha.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:55

germie schreef:
Het ging om de Bayern. We zijn tussen Schier en Ameland doorgekomen en dan? Tja, daar heb je een goede schipper voor nodig :P Ik heb geen verstand van coordinaten op zee, haha.

tussen de eilanden door wat een uitzicht zul je hebben gehad ;)
t lijkt mij ook heel leuk , heb ook wel eens gedoken in een zwembad , alleen denk niet dat ik in onze donkere zee zou durven duiken brrrrr.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:55

Cool! Ik ben een mietje, ik duik alleen in tropisch water. Maar het klinkt toch wel aanlokkelijk. Misschien toch eens een keer gaan proberen....

Overigens doen wij aan onderwaterfotografie, erg leuk kan ik je zeggen. Dus als je wat geld er voor over hebt...doen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:59

Helemaal niet mijn ding! Maar wel gaaf om je over je hobby te lezen! Wat een gave ervaring lijkt het! Al zou ik niet willen wisselen haha! Brr bang van de zee :P

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:48

Supergaaf om te lezen en te zien!
Ik zou ook nog steeds graag leren duiken.

Scheepswrakken duiken klinkt ook erg gaaf!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 07:44

Een duikcursus volgen is niet moeilijk. En dan is het ervaring opdoen, veel duiken. Voor wrakduiken heb je vaak Padi advanced+rescue nodig (3 cursussen), of 2* NOB.
Ik vind ijsduiken makkelijker dan wrakduiken. Je hebt bij ijsduiken natuurlijk wel gezond verstand nodig om het veilig te doen en je moet lijnsignalen leren, maar met wrakduiken heb je die enorme stroming. En dat is toch wel heel bijzonder als je dat de eerste keer ervaart. Een duikje bij de Zeelandbrug is er niets bij.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:21

Brrrr ik ben toch ook echt een mooiweerduiker hoor, is me nu nog veel te koud :o Bovendien ben ik een behoorlijke schijterd dus alles waar veel stroming of kleine ruimtes aan te pas komt is niks voor mij (vorig jaar wel in een cenote gedoken in Mexico en dat was de spanning wel waard overigens, maar toch..). Wel gaaf dat je gewoon even "tussendoor" zoiets onderneemt, lijkt me een lekker dagje weg!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:48

Mexico, dat lijkt me ook nog wat. Zou daar ook wel eens echt willen grotduiken. Maar ja, financien he.
Vandaag weer genoten van een enorme school baarsjes en voorntjes en een enorme snoek.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:35

Heel gaaf!! Ben toch wel benieuwd naar onderwaterfoto's een keertje hoor haha!
Ik heb wel gesnorkeld in Egypte, ook op open zee, net een aquarium echt geweldig! :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:40

Beetje jammer van de foto's :P of het gebrek daaraan! Ik zag het topic staan en dacht jaaahhh dat wil ik zien :D

Maar hoe dan ook, ontzettend leuk dat je het gedaan hebt ;) Keep diving!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:55

eind mei is de bedoeling dat ik een camera aanschaf. Dus nog even geduld :P