Rondreis UK, Schotland, Ierland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Rondreis UK, Schotland, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 18:25

Ben op zoek naar ervaringen van Bokkers die al eens een rondreis gemaakt hebben van Engeland naar Schotland en door naar Ierland.
Wij zijn van plan om in juli/augustus 2 weken rond te gaan reizen waarbij we willen beginnen in Engeland, door naar Schotland, dan Ierland en weer terug naar Engeland.
Wij willen niet gebonden zijn aan hotels en zijn van plan om uit te kijken naar beschikbare Youth Hostels en kampeersites (we nemen de tent mee). Het is echt de bedoeling om rond te trekken. Hopelijk kan ik hier wat tips/adviezen krijgen wat we wel of niet zouden moeten doen. En waar we aan moeten denken bij het boeken van een dergelijke reis. We zijn wel van plan om dit via een reisbureau te organiseren. Alle tips en ervaringen zijn welkom! Thanx!

Goof

Re: Rondreis UK, Schotland, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:20

Twee weken vliegen voorbij, ik zou er persoonlijk voor kiezen om alleen Engeland en Schotland te doen, er valt al zoveel te zien, het is zonde als je moet haasten.
Verder zijn er overal B&B's, je kan overal terecht zonder te reserveren. gewoon gaan dus en 's avonds bij iemand aanbellen. Zo zit je nergens aan vast.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:30

Ben het met Goof eens. Twee weken is best kort om daar Ierland ook nog bij te pakken.

Ik heb zowel in Ierland als in Wales/Engeland eens een rondreis gemaakt. Vooralf hebben we niets geboekt, maar via Tourist Information was er steeds prima aan een slaapplek te komen. Genoeg B&B's en pensions e.d.

Ierland is ook mooi, daar kan je ook makkelijk twee weken rondtouren.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 07:43

Ja, misschien hebben jullie wel gelijk en moeten we er 2 reizen van maken. Ons nu focussen op Engeland en Schotland en op een later tijdstip Ierland er nog eens 2 weken bij pakken. Zou zonde zijn als we ons moeten haasten en daardoor de mooie dingen missen. Het is ook juist een vakantie die bedoeld is om eens even goed te ontspannen en te 'onthaasten'. Thanks voor de tips. We gaan binnenkort even naar het reisbureau om te kijken wat zij voor ons kunnen betekenen. We zijn ook zeker niet van plan om hotels te boeken, enkel de heen- en terugreis. Als we eenmaal daar zijn, dan zoeken we zelf wel een slaapplaats of een kampeersite. Is alleen wel handig als je vantevoren een beetje weet waar B&B's zitten en waar we eventueel kunnen kamperen. Voorbereiding is dus zeker wel nodig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:32

Ik zou niet boeken via een reisbureau, vaak ben je dan wat duurder uit.
B&B zitten echt overal, dat hoef je niet eens uit te zoeken haha, maar snap dat je toch wat zekerheid wilt hebben. Koop een lonely planet, daar staan veel adressen in, kan je 's ochtends bellen of ze die avond plek voor je hebben bijvoorbeeld. Heb je toch iets meer zekerheid.
Wil je met een auto reizen? Zo ja, huren daar?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 07:50

Je wilt met je eigen auto heen? Dan zou ik vroeg boeken, want dat is duurder dan je denkt ;) Vanuit Nederland zijn de kosten nu zo'n 400-600 euro retour (met slaaphut). Route Ijmuiden-Newcastle, Hoek van Holland-Harwich of Europoort-Hull. Vanuit het buitenland kun je misschien wel goedkoper heen, want dat zijn kortere stukken (Zeebrugge, Oostende, Duinkerke en Calais).

Ik zou zelf niet eens voor twee landen gaan. Ik heb zelf 10 dagen door Schotland getrokken en dat vond ik al te kort. Je bent heel veel aan het reizen (dus kun je niets zien of doen) en ik heb niet eens heel Schotland gehad. Maar leuk was het wel 8-)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:16

Ik heb voor een Ier gewerkt en ben daardoor denk wel 20x in Ierland geweest. Ik heb rond tochten gemaakt, vakantie huisjes gehuurd etc. maar mijn mooiste belevenis was toch wel vrijwillig op een stal werken voor enkele uren per dag en daarvoor gratis maaltijden en een slaapkamer. Dat gezin had me zeer vriendelijk 'in huis' genomen en ik beleefde Ierland zo goed als een Ierse :+
Qua plekken kan ik je Donegal en Connemara aanbevelen. Ik houd van natuur en ben niet zo snel in een stad te vinden dus voor mij waren die 'vergeten' uithoeken the place to be!! En als je toch aan die kant van het land bent, boek dan een boot tocht naar Achill Island. Verder terug de geschiedenis in kan je nergens anders op de wereld nog zo zien.

Ik raad je aan om een fly&drive ticket te boeken. Hoe eerder je erbij bent hoe minder duur het is en het rijden in een 'engels' auto is echt niet zo moeilijk. Het enigste wat je de 1e 10x zal doen is naar je raam graaien als je wilt schakelen maar dat is dan ook het enigste.

Het zelfde heb ik gedaan in Engeland, Southampton. Een week tussen de NF pony's!!!

Schotland staat bij mij nog op de planning!!!

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:02

x_spekkie_x schreef:
Je wilt met je eigen auto heen? Dan zou ik vroeg boeken, want dat is duurder dan je denkt ;) Vanuit Nederland zijn de kosten nu zo'n 400-600 euro retour (met slaaphut).

Als je naar calais gaat en een boot daar neemt is het een stuk goedkoper. En zo ver is dat nou ook weer niet rijden. Misschien een tip waar je wat aan hebt.
Campings zijn in ieder geval overal wel te vinden (koop een anwb campinggids, heel nuttig!) en vooral in Schotland is plek zat, er zijn meestal niet super veel mensen met een tentje daar. En al is het vol, overal waar je voor een enkel nachtje komt kan je nog wel ergens tussen staan.
Verder: neem de tijd, het is er echt prachtig en het is gewoon zonde om er met een noodvaart doorheen te reizen en niks goed te zien. Veel plezier!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:02

Mijn ouders gaan dit ook doen. Ze vertrekken begin juni (met auto).
Maar ze trekken er bijna 4 weken voor uit. Twee weken is echt erg kort hoor!
Bovendien zijn het echt uitgestrekte landen dus je bent vooral bezig met jezelf verplaatsen naar de volgende locatie.
Daar gaat zoveel tijd in zitten.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-04-11 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:07

Idd zou ik langer gaan als je de mogelijkheid hebt, ook als je alleen Schotland en Engeland gaat zien.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:56

Mijn tip is om met de boot van Duinkerken naar Dover te varen, die is nog goedkoper dan Calais-Dover, ook al is de reis wat langer (2 uur). Wij zijn vannacht terug gekomen uit Engeland, ik vind het fantastisch daar.
Voorbeelden van mooie plekken (waar ik geweest ben) zijn: Exmoor National Park, Bath, Cambridge, Wales, Cotswolds.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 16:18

Gezien de goede tips hier en van vrienden en kennissen, gaan we het toch wat anders aanpakken. We gaan die 2 weken eerst eens besteden aan alleen Engeland en dan is het plan om alvast te sparen voor volgend jaar en dan 3-4 weken Schotland en een stukje Ierland mee te pakken. Het zou zonde zijn om te moeten haasten en misschien missen we daardoor hele bijzondere bezienswaardigheden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:20

Ik denk dat je de juiste keus maakt :j
Anders krijg je alles maar half/half mee en dat is gewoon zonde van de tijd en het geld dat je erin steekt.
Dan kun je het beter grondig aanpakken en de volgende keer wat langer gaan.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:21

Goeie beslissing. Er is ook in die omgeving meer dan genoeg te zien en te genieten. En dan hoef je inderdaad niet te haasten. Veel lekkerder.

En dan heb je nog wat in het verschiet.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:30

Goede beslissing :)

Als je dan toch naar Engeland gaat, ga dan vooral vanuit België of Frankrijk met de boot (en auto), want dat is een stuk goedkoper. Je komt dan ook wel in het zuiden van Engeland aan.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 13:03

@spekkie: wij wonen in Belgie, dus we zullen zowiezo vanuit BE vertrekken. Is inderdaad een stukje goedkoper.