Emigreren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yaelx

Emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 18:47

Hallo bokkkers :D.

Mijn naam is Yael.
Ben 17 jaar oud, en ik ga waarschijnlijk emigreren.

Mijn vader die werkt voor een jaar in Bonaire, en een beetje de rest van de Nederlandse Antille.
Iedereen die zo'n kanst zo krijgen, zou er voor gaan!
Maar ik ben heel erg gehecht aan alles wat ik hier heb.
Me vrienden, Familie, werk, en me opleiding, daarr zou ik ook mee moeten stoppen :(.

Iedereen verteld me ook dat ik gek ben dat ik het niet doe.
Maar nu vroeg ik me af wat jullie hier van vinden?

Sorry voor spellingsfouten, ben nog al moe

Bodan

Re: Emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:06

Ja dat zou ik ook heel erg moeilijk vinden om alles in Nederland achter te laten, maar je kan het daar ook opbouwen. Heb je dan wel een keus of moet je mee naar Bonaire?

yaelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 22:29

Nee ik heb geen keus. Aangezien ik nog maar 17 ben.
Ja in Bonaira kan je ook wel alles opbouwen, maar toch!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:33

Ik had er niet eens over nagedacht. Ik was meteen gegaan.
Maar ik wil al sinds in klein ben naar het buitenland.
Daar kun je ook alles weer opbouwen en je kunt altijd op vakantie naar Nederland!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:27

Hallo Yael,
Ik ben zelf ook geemigreerd. :D
Op je 17de is dat best een enorme omschakeling. Vooral als je zelf geen keuze hebt.
Maar Babeth geeft je al een aardige mogelijkheid. Je kan altijd terug naar Nederland op vakantie en je liefste vrienden kun je uitnodigen voor een vakantie bij jou.

Er zijn ook zelfs een paar bokkers op Bonaire. :j

Niets is voor eeuwig, Yael, je moet neem ik aan eerst je middelbare school afmaken en daarna wil je ongetwijfelt verder studeren, dat geeft ook weer nieuwe kansen.
Denk eerst met mogelijkheden, dat is een hulp. Zie de voordelen. Je kan zelfs een lijst maken op papier dat je letterlijk de voor en nadelen voor je ziet. Betrek je vrienden erin, wie weet wordt daardoor het idee op zich minder zwaar voor je.
Met je vrienden houd je regelmatig contact, via bokt, via skype: live videotelefoneren.
Ongetwijfeld heb je internet, het opent de wereld.

Ga je op Bonaire paardrijden? Hoe is de school? In welke buurt gaan jullie wonen - zijn er meer NL families met zo goed als volwassen kinderen? Wat zijn verder de mogelijkheden die je vader je heeft gegeven?

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:47

ik heb in dezelfde situatie gezeten en ben zo een jaar naar fiji gegaan, alles hier achter gelaten.
ik zou het zeker doen. ik ben zo blij met de ervaring! na een jaar zie je al je vrienden weer en heb jij mooie verhalen

edit: blijf je daar voor altijd of voor een jaar?

yaelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 11:56

Ik blijf daar dan voor altijd.
Me vader werk daar voor een jaar ( zou augustus terug komen, maar als het zo blijft gaan wij daar voor altijd blijfen.)

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:58

ik zou het gewoon doen. desnoods ga je weer naar nederland als je je school af hebt gemaakt en gaat hier weer studeren. alles kan en alles is mogelijk!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:25

Als ik jou was zou ik wel naar Bonaire gaan. Het is toch een kans. Als je het niets vindt, ga je toch gewoon weer terug naar Nederland? Oke, zo makkelijk zal dat dan nou ook weer niet gaan, maar waar een wil is, is een weg. Je zou op kamers in Nederland kunnen gaan en dan hier gaan studeren (als je Bonaire niets zou vinden). Maar ik gok dat je daar ook snel een leuk leven op zal bouwen.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:57

Tja, als je het niet ziet zitten zou ik niet gaan als ik jou was...
Ik vind dat je ouders jou en je mening hierin serieus moeten nemen, je bent immers 17 en geen 7!

Je hebt een leeftijd waarop je prima op kamers of bij familie zou kunnen gaan wonen om je opleiding hier af te maken. Het is de keuze van je ouders om te emigreren, maar een kind van 17 kun je niet dwingen om mee te gaan. Het is almoeilijk genoeg om ergens een bestaan op te bouwen als je er wel 100% achter staat.

En ja, ik ben ook geemigreerd en het bevalt me prima. Maar heb daar wel zelf voor gekozen. En ook heel bewust overwogen of dat voor mijn kind (van toen 1) ook een goede keuze was en de voor en nadelen tegen elkaar afgewogen.
Maar ik zie hier wel drama's om me heen van mensen die met tieners hier zijn komen wonen: vrienden achterlaten, andere taal, geen werk als ze uiteindelijk hier een opleiding afgerond hebben. En dan vind ik de emigratie van de ouders een egoistische keuze die onvoldoende rekening houden met de toekomst van hun kinderen.

Ga serieus het gesprek aan met je ouders, als volwassenen en bijna-volwassene, je bent echt geen kind meer.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 03:35

Heey, jij komt me bekend voor :D !

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:24

:= Wat laat je behalve je prive leven op dit moment? Ik wist het wel :+
anyway.. Daar kun je toch ook opnieuw beginnen en anders mocht je het echt missen kun je altijd nog terug naar het ''ge-wel-dige'' Nederland :)