Interrailen: Berlijn-Praag-Wenen-Rome, tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mareska

Interrailen: Berlijn-Praag-Wenen-Rome, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 18:26

Hoi bokkers,

Aankomende zomer ga ik, samen met een vriendin, interrailen door verschillende landen. 5 dagen reizen binnen 10 dagen. Als hoofdlijn willen we de volgende landen aanhouden: Duitsland (Berlijn), Tsjechië (Praag), Oostenrijk (Wenen) en als eindstop Italië (Rome). Aansluitend willen we in Italië het strand opzoeken voor een aantal dagen. Daarna willen we met het vliegtuig oid weer terug naar Nederland. Tenminste, dat is tot nu toe ons idee. :D

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die wat meer kunnen vertellen over interrailen an sich, maar ook eventuele aanraders qua hostels in steden, of bezienswaardigheden etc. Alles is welkom! Zijn er steden/landen in die route die we echt niet mogen overslaan? We rekenen nu ongeveer twee dagen per stad en dan hebben we nog twee dagen over. Is dat een beetje realistisch? En wat is jullie ervaring met nachttreinen?

De zoekfunctie heb ik al gebruikt maar daar kom ik niet heel veel informatie tegen over de steden zelf. Ook via google ben ik al wel wat wijzer geworden en heb ik ervaringen gelezen, maar ik ben toch ook wel benieuwd naar ervaringen van bokkers. :D

Fenn

Re: Interrailen: Berlijn-Praag-Wenen-Rome, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:33

Ik ga dit jaar interrailen in Oost-Europa en heb drie jaar terug geïnterraild in het zuiden. Waar we nu precies heen gaan weten we nog niet. De enige stad van jullie lijst waar ik toen geweest ben is Rome. Wij hadden toen een goedkoop hostel vlak bij Termini :) Die hadden we toen wel van tevoren geregeld, via Hostelworld, maar het is ook prima te doen om met een lonely planet in de hand op de gok naar plaatsen te gaan.

Interrailen is ontzettend leuk. Je ontmoet heel veel mensen, het is een gemakkelijke manier van reizen en daarbij die je vanuit de trein dingen die je vanuit een auto niet altijd kunt spotten. Wel kost het treinreizen tijd, jullie schema is dan ook vrij krap.

Ik heb tijdens mijn reis twee keer de nachttrein gepakt. De eerste keer sliep ik niet, het is heel koud in een nachttrein (de airco staat hoog) en daar had ik geen rekening mee gehouden. Ook reisden we toen per ongeluk zonder reservering en dat betekend zwart. Hopeloze reis, geen slaap en toen stonden we in Barcalona, je kunt je voorstellen dat we een dag nodig hadden om te acclimatiseren. De tweede keer was al bijna aan het einde van de reis en toen heb ik denk ik de drie uur slaap wel gehaald. Misschien had ik meer geslapen wanneer ik een dekentje mee had. Zet die sowieso op je lijstje: Fleecedeken.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:13

een aanrader, als je naar het strand wilt doe dat dan vooral niet bij rome in de buurt. vies water, vieze kleine stranden met vaak van dat zwartige zand. misschien zou je daarvoor naar pescara kunnen gaan (ligt op dezelfde hoogte als rome maar dan in het oosten, aan de adriatische zee). minder toeristisch en mooiere stranden. en het toerisme wat er is is meer ingesteld op strandgangers. er is trouwens ook een vliegveld, dus handig voor de terugreis. :D

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 22:24

Bedankt voor de tips!

Ik had zelf niet in de gaten dat ons reisschema al krap is, omdat we eigenlijk 2 dagen per stad rekenden en dan 2 dagen overhouden en Rome ons eindpunt is (qua trein). Ik heb ook totaal geen flauw benul van de tijd die in het treinreizen gaat zitten. :=

Aha, een vliegveld en een strand, zoiets zoeken we inderdaad! Een vriendin van me heeft iets soortgelijks als dit gedaan en is naar Rimini gegaan, maar dat is ook weer erg toeristisch geloof ik.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 00:29

Ik zou Berlijn op een andere tijdstip bezoeken. Het is een prachtig en een grote stad die je echt niet in 2 dagen kan bekijken (vind ik).

Waarom doe je niet een dagje Bratislava. Is dan weer wel een stadje die je in een dag kan bekijken. 's Voorbeeldje: Morgens vertrekken uit Wenen (zo'n uurtje reizen), taxi of de bus nemen richting de centrum. 's Avonds laat door naar Ljubljana. Ik kan het zo niet vinden op bahn.de maar ik kan me vaag herinneren dat er een directe treinverbinding is tussen Bratislava en Ljubljana. (in de zomer) Nachttrein, als je een bed neemt slaap je nog even en loop je een dagje in Ljubljana (bagage in locker mogelijk. Beide steden) en dan vertrek je dezelfde avond nog naar een andere stad in Italie. (Geen idee hoe de verbindingen in Italie zijn.)
Ljubljana is ook een kleine stadje waar je met paar uur al doorheen bent.

http://www.bahn.de is een hele handige site om te kijken hoeveel treinen er rijden tussen de steden en wat voor treinen. (vergeet niet; als je in zomer gaat, is er waarschijnlijk aangepast dienstregeling. Meestal meer (internationale) treinen per dag en ook meerdere nachttreinen.)

Hoe koud het is in de (nacht)trein is nooit te voorspellen. Verschilt echt per trein. Soms zweette ik zowat de trein uit, soms was het wat frisser maar ik heb de alle keren dat ik een slaapcoupe o.i.d had genomen, gewoon dekens en lakens gekregen. Anders maar een trui aan en een sjaal. Fleecedeken vind ik persoonlijk zonde van je bagageruimte. Ik neem sowieso altijd een trui en een lange broek (en een hele dunne sjaal) mee voor als het koud is e.v.t.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 01:08

Het zijn allemaal geen steden die je in 2 dagen kunt bekijken. Als je 1 stad eruit pakt om een andere keer te doen zou dat Rome zijn voor mij. Daar kun je zo veel bekijken en zo veel zien. Berlijn vind ik 1 groot betonblok, verschrikkelijke stad.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 09:45

Oke bedankt weer voor de tips. Ik als interrail-leek ben hier heel blij mee. :D

Rome is ons eindpunt dus dat kunnen we zolang bekijken als we willen. De twee dagen gelden dan in feite alleen voor de andere steden (zoals ons idee nu is).

Wenen hoeft voor mij niet persé hoor, maar ik dacht meer van: het ligt op de route naar Rome dus dan gaan we daar maar langs. Dus we zouden in plaats van Wenen ook vanuit Praag naar Bratislava kunnen gaan. Mij trekt Bratislava ook meer dan Wenen persoonlijk. En dan van Bratislava door naar Ljubljana? Ik zal er eens naar kijken. :)

De steden die we echt graag willen zien zijn Praag en Rome, Rome willen we als eindpunt en wat daartussen zit is maar net wat een beetje op de route ligt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 10:16

Om Rome te bekijken zou ik echt een week uittrekken. Niet alleen omdat het natuurlijk een fantastische stad is (ik heb al een dag rondgelopen in Vaticaanstad alleen), maar ook omdat je vervoer anders is. Ze hebben er nagenoeg geen metro systeem, en ook het tram netwerk is beperkt. Je moet dus veel meer lopen (wat overigens absoluut geen straf is).

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:06

Wenen vind ik zelf wel een leuke stad. Heb het in sneltreinvaart bekeken in 1 dag. Je zult niet echt vervelen daar ;)

Maar als je naar Bratislava gaat zou je ook kunnen kiezen om daarna naar Boedapest te gaan (3 tot 4 uur met trein als ik het goed herinner.) En daarna pas naar Ljubljana. Je zou dan kunnen kiezen om Wenen niet te bezoeken.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 11:27

Vjestagirl schreef:
Om Rome te bekijken zou ik echt een week uittrekken. Niet alleen omdat het natuurlijk een fantastische stad is (ik heb al een dag rondgelopen in Vaticaanstad alleen), maar ook omdat je vervoer anders is. Ze hebben er nagenoeg geen metro systeem, en ook het tram netwerk is beperkt. Je moet dus veel meer lopen (wat overigens absoluut geen straf is).

Ik begrijp je punt. Maar een week wordt voor deze vakantie toch te lang, dan ga ik liever nog een keer terug om de rest te bekijken en dat we nu drie/vier dagen gaan.

MoonChloe schreef:
Wenen vind ik zelf wel een leuke stad. Heb het in sneltreinvaart bekeken in 1 dag. Je zult niet echt vervelen daar ;)

Maar als je naar Bratislava gaat zou je ook kunnen kiezen om daarna naar Boedapest te gaan (3 tot 4 uur met trein als ik het goed herinner.) En daarna pas naar Ljubljana. Je zou dan kunnen kiezen om Wenen niet te bezoeken.

Dus in plaats van Praag-Wenen-Rome, dan gaan voor Praag-Bratislava-Boedapest-Ljubljana-Rome? Lijkt me super leuk, maar wordt dat niet een beetje krapjes qua tijd? := Het is natuurlijk maar een paar uur reizen maar ik kies liever de leukste stad uit en dat ik daar wat langer blijf dan dat ik overal naartoe moet haasten om er geweest te zijn.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:03

Bratislava en Ljubljana zijn echt heel gemakkelijk in 1 dag te doen.
je hebt dus eigenlijk 4 steden voor 10 dagen + Rome voor nog een paar dagen. 10 dagen is lang zat voor 4 steden. Zeker omdat van die 4 steden, 2 heel klein zijn en je er zo doorheen bent. In Praag en Boedapest blijf je dan wat langer. Voordeel is ook dat je geen lange reistijden hebt. Ik zelf heb regelmatig 12 tot 16 uur in trein gezeten. Behalve als je naar Praag gaat, ik zou denken, zo'n 10 uur.
Ik heb met 2x interrailen, 30 dagen interrail gedaan en beide keren heb ik 12 landen bezocht. De eerste keer verbleven we 1 week in Bulgarije, de tweede keer 1 week in Italië. Dus zeg maar 10 tot 11 landen in 21 dagen en dat is eigenlijk zeer goed te doen, zeker als je vaak de nachttrein neemt. En daar zaten dus ook landen bij waar ik een 'gids' had staan dus kon makkelijk de stad goed bekijken. Met een gids ben je minder lang aan het zoeken, bedenken en chillen :P De verblijfsduur per stad/land verschilde van halve dag tot 3 á 4 dagen. Zeer afhankelijk van wat te zien/doen is in de stad.