Tweede huis in het buitenland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Tweede huis in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 09:40

Hai bokkers,

Ik zit me nu al een aantal weken wat af te vragen..

Heb in jan/feb een wereldvakantie naar Zuid Afrika gehad, waar ik zeker nog een aantal keer naar terug wil gaan. De zwager van mijn neef (wonen daar!) zit in de makelaardij daar en op een gegeven moment hadden we het over de prijzen van de huizen daar. Hij gaf als grapje aan dat ik eigenlijk een huis daar zou moeten kopen, dat het een goede investering zou zijn.
Ja, haha, grappig en niet meer over gehad.

Eenmaal thuis ben ik er toch over na gaan denken, en op zich spreekt het me wel aan. Een leuk appartementje in een leuke wijk in Johannesburg komt op zo'n 90.000 euro uit max.

Maar dan..? Zou je het in de verhuur gooien voor permanent verblijf? Dus dat je ervan verzekerd bent dat je hypotheek kosten elke maand netjes gedekt worden? Of zou je het (desnoods via een bedrijf) in Nederland als vakantie woning aanbieden, met de kans dat het dus weken/maanden leeg kan staan en je dus dubbele kosten maakt?
Mij lijkt de tweede optie erg handig, gezien ik er zeker nog vaker terug wil, voor langere tijd. Maar.. met het vooruitzicht van een huis hier in Nederland op korte termijn, kan ik het zeker ook niet opbrengen als het huis langer dan 2 weken leeg zou staan. En Johannesburg is nou niet echt dé vakantiestad to be..
Aan de andere kant trekt de andere optie me dus ook weer, omdat je dan gewoon een investering maakt. Maar.. Als ik dan op vakantie wil, kan ik niet mijn eigen huis in en moet ik alsnog in een hotel en/of bij familie slapen. Wat dus ook weer een duur geintje wordt, gezien het om een langere vakantie zal gaan.

Dus.. Wat hebben jullie? Wat zouden jullie doen?

Jitske

Re: Tweede huis in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:47

Ik denk dat als je een huis in het buitenland wilt hebben waar je zelf af en toe inwilt toch echt aangewezen bent op optie 2. Daarom kopen nederlanders ook huizen in toeristische gebieden denk ik, die worden goed verhuurd. Maar je moet er wel rekening mee houden dat zelfs een huis in het populairste gebied van de wereld wel eens leeg kan staan. Als het geen vakantieseizoen is staan de meeste huizen leeg en als je echt geld aan je huis wilt verdienen is het verstandig om zelf buiten het vakantoeseizoen te gaan..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:03

Wij gaan regelmatig naar Turkije op vakantie, omdat mijn hele schoonfamilie daar woont.

Veel mensen in zo'n situatie kopen ook een tweede huis, of willen dat doen.
Maar wij zien er de noodzaak niet van in, als je niet de intentie hebt om ooit in het buitenland te gaan wonen.
Of je moet echt geld overhebben om te investeren.

Maar als je maar 2 keer per jaar naar dat huis kunt gaan, dan vind ik het zo veel geld. Daar kun je heel wat keren van verblijven in een goed hotel en volledig verzorgd, zodat je echt vakantie kunt houden. En nog veel geld overhouden voor leuke dingen het hele jaar door. Een vakantie in een ander land bijvoorbeeld. Ik zou me bijna verplicht voelen om iedere vakantie naar dat tweede huis te gaan, want dat heb je niet voor niets gekost. Dat zou ik jammer vinden.

En geen gedoe met dat huis. Het lijkt me een grote verantwoordelijkheid op afstand. Als er iets is, dan ben je er niet zomaar. Je hebt dan goede en betrouwbare mensen nodig die de boel voor je in de gaten houden, onderhouden. Voor mij allemaal teveel gedoe voor teveel geld.