auto of vliegtuig naar Spanje ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Bonte_

auto of vliegtuig naar Spanje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 15:49

Deze zomer willen mijn vriend, een vriendin en ik naar Spanje gaan waar wij ( Ik en familie ) een appartementje hebben staan. We zouden van +- 4 tot 17 juli daarheen gaan.

nu is het probleem dat de benzine / dieselprijzen ontzettend hoog zijn geworden wat echt wel voor problemen begint te zorgen.
Normaal gezien gingen we met het vliegtuig gaan zoals vorig jaar , maar per persoon zou dit uitkomen op 230 tot 250 euro. Daarop moeten we nog een taxi van de vlieghaven tot het appartement moeten betalen wat heen en terug van en naar het vliegveld op ongeveer 60 - 70 euro uit komt.

We waren dus aan het denken om met de auto te gaan. Maar ik heb maar een citroen c3 pluriel ( cabrio ) dus meer dan 4 personen gaat echt niet !
Aan reiskosten zouden we volgens berekeningen dan 600 - 700 euro kwijt zijn. Het probleem daarbij is dat de kofferruimte wel erg klein is.

Hebben jullie ideen ? Voorstellen wat we anders zouden kunnen doen vooral met betrekking op de bagageruimte.
Rekening houdend met momenteel dat we met 3 personen zijn waarvan er maar 2 kunnen rijden en ik geen trekhaak heb.

Nadia
Oppermuts

Re: auto of vliegtuig naar Spanje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:53

LZP --> BEU

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:53

Ik zou met de auto gaan, je zit er toch bijna 2 weken en dan kan je er nog eens op uit.
Per persoon één sporttas aan kleding mee en een beperkt aantal schoenen. Volgens mij moeten in jouw auto wel drie sporttassen passen.

En anders kan je altijd nog een dakkoffer huren/kopen/lenen.
edit: dat laatste is best lastig met een cabrio bedenk ik me net...
Laatst bijgewerkt door Lizz op 10-03-11 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:54

Kan je geen grotere auto huren voor die tijd?
Ik herinner me dat wij dit vroeger ook eens een keertje hebben gedaan omdat onze koffers ook niet in de auto's pastten die we toen hadden.
Ik denk dat je dan nog steeds goedkoper uitkomt dan met het vliegtuig.
Maar in de tussentijd is er ook weer veel veranderd,dus met zekerheid durf ik dat niet zeggen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:56

Vliegtuig :j Goed uitzoeken, vorig jaar ben ik met vriend naar Spanje geweest voor 200 E en een auto gehuurd voor 200 E. Kijken naar een zuinige auto en zuinig rijden!

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:58

Lizz schreef:

Denk dat dat lastig wordt met een cabrio :P

Maare je kan toch met de auto en aangezien jullie daar een appartement hebben, misschien dat familie die eerder gaat alvast wat kleding mee kan nemen voor je? Afhankelijk van waar je zit is het wel 2000 km met de auto he ;) Doe je dus ongeveer 20 uur over en je moet onderweg nog eten, tanken e.d. Dus met het vliegtuig ben je wel duurder uit maar denk niet dat het zo ontzettend veel scheelt eigenlijk.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:05

luf_horses schreef:
Lizz schreef:

Denk dat dat lastig wordt met een cabrio :P

Daar kwam ik ook direct achter toen ik op versturen klikte :D
(ot: het kan wel zie
Afbeelding
maar daar zal wel een flink prijskaartje aan die dragers zitten)

Ik heb eens op anwb gekeken en als je van Utrecht naar Barcelona rijdt is het rond de 1500km en daarvoor ben je kwijt (dit moet je verdubbelen voor heen en terug :) )
Brandstofkosten
Benzine: € 206 Diesel: € 146 Gas: € 130

Zelf vind ik rijden heel leuk, je ziet nog eens wat onderweg. Je kan nog eens een uitstapje maken, zowel op lokatie als onderweg.
Jaren terug zijn wij op de bonnefooi naar Kroatië gegaan en op de terugweg zijn we nog een weekendje naar Venetië geweest.

Maar vliegtuig heeft vele andere gemakken, lekker snel (als je reistijd van en naar vliegvelden niet mee rekent en de inchecktijden).

Oja bedenk me net stel je gaat vliegen, hoe ga je het doen met eten/drinken? Is er gelegenheid in de buurt, supermarkt oid. Want als je daarvoor een auto nodig hebt moet je die alsnog huren.
Laatst bijgewerkt door Lizz op 10-03-11 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:07

En welke luchthaven vlieg je normaal op dan?
Kun je niet kijken of je met Ryan Air goedkoper kunt vliegen (evt op een andere luchthaven) en dan in Spanje met het OV verder gaan? Of vanaf de luchthaven een auto-tje huren, als je dat met z'n allen deelt valt het wel mee wat je per dag kwijt bent.

Als je met de auto gaat, zul je waarschijnlijk wel een overnachting onderweg hebben (en terug ook), en vergeet de tol in Frankrijk niet 80 euro voor de heen en terugweg.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:08

Voor 100E heb je een retourticket, waarom zou je dan zo lang en zo duur in een auto gaan zitten?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:02

LuvdaTossa schreef:
Vliegtuig :j Goed uitzoeken, vorig jaar ben ik met vriend naar Spanje geweest voor 200 E en een auto gehuurd voor 200 E. Kijken naar een zuinige auto en zuinig rijden!

Het probleem nu is dat de benzine prijzen zo duur zijn geworden en dat de taxen de lucht in zijn geschoten dat dit erg duur wordt voor iedereen ...
Normaal doen wij dit ook, mijn ouders vliegen om de paar weken naar spanje

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:07

Vliegtuig
- goedkoopste is voor 8 dagen : 230 euro + taxi naar ons appartement
- duurste voor 10 dagen is : 250 euor + taxi naar ons appartement

Auto : 14 uur rijden. Deden we altijd als ik klein was .
- totaal aan DIESEL + taxen schatten we heen en terug op 500 - 600 euro
Mijn ouders reden er altijd ongeveer 400- 500 euro op . wij nemen dit breder.

Een auto huren is uit den boze. Je moet 23 zijn en Belgie en 21 in Spanje . Je moet minstens 3 jaar rij ervaring hebben en laat ik daar nu net niet aan komen.

Het eten daar maar je zo duur of goedkoop alsj e zelf wil. Vorig jaar hebben we met 6 man minder dan 100 Euro per week gegeten. We kunnen zelf ook koken en alles daar is te voet aangezien het niet zo groot is. Minifietsen hebben we daar ook ter beschikking

Iets op het dak zetten is ook niet echt mogelijk :)

Ik hoop dat alle vragen zo beantwoord zijn :)

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:10

Het is NIET de bedoeling dat ik het vliegtuig afkraak .
:)

Maar dat er gezegd wordt dat het goedkoop is , is dit jaar sinds een aantal weken totaal het tegenovergstelde
Wij hebben hier thuis veel ervaring met ryanair en het vliegen naar de bestemming waar we heen willen .

Mijn vader viel gisteren achterover van de prijzen die hier besproken werden

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:06

Je kunt misschien ook ipv de taxi de bus pakken vanaf t vliegveld... Scheelt denk ook al redelijk wat! :P

Of gewoon via een busreis naar spanje? Denk dat je dat wel zou moeten hebben voor 100 pp retour! ;)

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 13:13

de bus moet je op voorhand vast leggen. Dat hadden we al eens geprobeerd . Ze werken daar met een systeem waar je vaste plaatsen krijgt op de bus. Deze zit eigenlijk bijna altijd vol. Het is daar geen 'openbaar' vervoer , maar van een prive maatschappij

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:21

Ik ga dit jaar ook met de auto naar Spanje, een hele rit, maar toch denk ik, dat we goedkoper uit zijn dan met het vliegtuig.

Eten nemen wij zelf mee (broodjes etc) Overnachtingen doen wij niet aan, mijn vriend en ik wisselen elkaar af. Alleen de benzineprijzen liggen nu ontzettend hoog, hopelijk gaat dat nog dalen :j.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:43

Ja omdat de benzineprijzen plots zo gestegen zijn twijfelen we om later te gaan wanneer de vluchten goedkoper worden.

Naar de tijd moeten we niet echt kijken aangezien we altijd plaats hebben

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 19:42

Ik moet zeggen dat ik de ticketprijzen wel heel erg duur vind. Ik ben naar Portugal gevlogen voor 70 euro retour en heb daar een auto gehuurd voor een week voor 150 euro.
Ik ben ook een keer met de auto naar Portugal geweest. Onderweg hebben we 3 keer moeten tanken (enkele reis) a 40 euro. Dat zou nu zo'n 55 euro per tank hebben gekost (ook diesel). Dus dat is 300 euro brandstof heen en terug en dan heb ik het over een reis van 5000 kilometer.
Wij reden met z'n tweeën en wisselden onderweg af en toe.
Ik denk dat jullie met z'n drieën wel goedkoper uit zullen zijn. Wij waren met 2, en omdat we daar ook graag een auto wilden hebben, was het voor 2 weken wel voordeliger om met de auto te gaan. Ook is het in Spanje een stuk goedkoper tanken dan hier in NL.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:02

Als je door Frankrijk rijd heb je toch ook diverse tolwegen?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:40

Klopt, maar daar ben je zo'n 25 euro aan kwijt in totaal (enkele reis)