rondreis Zweden en Noorwegen 2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

valine

rondreis Zweden en Noorwegen 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 19:14

Hallo allemaal,

Om maar alvast op tijd te zijn met het uitzoeken en bedenken van een leuke vakantie voor 2012, begin ik nu maar
alvast een topic :D
Volgend jaar willen mijn vriend en ik met de auto 2 weken gaan rondreizen in Zweden en Noorwegen. (en gelijk een bezoekje brengen aan Hooks :D )
We zijn er nog niet helemaal over uit of we onze honden mee willen nemen, dus dat zien we nog wel als het zover is.

Wie heeft er voor ons leuke tips and tricks voor een fijne en onvergetelijke vakantie?
Graag willen we wel iets van beide landen zien en niet alleen maar in de auto zitten, kamperen is niet echt ons ding, maar overdreven luxe hoeft ook weer niet.

Alvast bedankt!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:27

Om daar antwoord op te geven, moet je even duidelijker maken wat je wilt zien en waar je op uit bent. Moet het een complete paardenvakantie worden of.....? Wil je ook wat cultuur bekijken/ bestuderen? Natuurparken bezoeken?
Als je lid wordt van de jeugdherbergvereniging kan je heerlijk en goedkoop in heel Zweden slapen en verrukkelijk eten. Ook staat heel Zweden vol met (langs de weg) bordjes een zwemmend mensje uitbeeldend, dat geeft aan dat er een heerlijk meer op je ligt te wachten, met badhokjes, een vlonder en schoon water!!!! Volg die bordjes en je zult niet teleurgesteld worden. Staat er ook een bord bij met een koffiekopje dan kan je daar zalig 'Fika' oftewel koffie met koek, en niet karig als ik NL, maar ruim, lekker en niet duur. Je kunt er soms ook warm eten. Veel wegwerkers weten die plekjes goed te vinden.

valine

Re: rondreis Zweden en Noorwegen 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 20:32

Ik weet niet of een jeugdherberg iets is wat we zoeken (we zijn beide in de 30 haha).
Wel zijn we beide natuurliefhebbers en mijn vriend is gek op water.
Eigenlijk willen we gewoon al het mooie zien wat Zweden en Noorwegen te bieden hebben.
Het mag/kan ook zo zijn dat wanneer iemand een mooie plaats en beide landen weet dat we daar voor een weekje willen verblijven, maar dan niet in een hotel, wel graag in een vakantiehuisje.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:42

Ik ben met mijn kinderen 4 jaar geleden naar Zweden geweest. (Wel camperen, maar bijna elke camping heeft wel hutten) Ik had wel de hond mee. Het was de bedoeling dat ik alleen Zweden zou doen en ben met de boot vanuit Denemarken naar Varberg in Zweden gevaren. Was voor mij de goedkoopste overtocht. Ben toen naar Gotenburg gereden en daar 1 dag geweest. Ben toen doorgereden naar boven. Heb toen een aantal dagen op een campinge gestaan, maar vond het eigenlijk zonder om zo weinig te zien en dus hup alles weer de auto in. Wilde ook wel Noorwegen is zien. Ben toen naar Oslo gereden en heb daar 1 dag gestaan ben toen naar Lillehammer gereden. Heb daar weer een camping gezocht. Verder weer naar beneden gereden en hier en daar gecampeerd. Heb verschillende musea, kerken, eland farms etc bezocht. Eigenlijk had ik wat campings gepland in Zweden, maar na een paar dagen dat los gelaten en gewoon op de bonnefooi her en der geweest. Overal kon ik met de hond terecht. De kinderen waren toen 6, 8 en 11. We hebben kano's gehuurd, op de terugweg zijn we langs de kust van Zweden gereden en hebben we daar op een camping aan de kust gestaan. Kinderen hebben toen kunnen zwemmen en op de rosten geklauterd. Als je daar bent, ga naar een VVV en je hebt zo tig van dingen wat je kan doen of bezoeken. Ik ben toen totaal 12 dagen weggeweest trouwens.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:39

Ook als je in de 30 bent, ben je evengoed welkom in de jeugherbergen van Zweden. Dat zijn net hotels, maar vele malen goedkoper. Als je op één plek wilt blijven kan je een stuga huren en vandaaruit dagtochten maken. En evt. verder trekken naar de volgende hut?
http://www.zwedenstuga.nl/ = nederlands gesproken
http://www.stuga.nu/templates/start____502.aspx = volledig zweedse site
veel succes!!!

In Zweden ligt een prachtig meer met veel inheemse vogels oooei, hoe heette die ook weer? Tåkern, spreek je uit: Tokern. Ligt In Östergötland

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:30

Hou er wel rekening mee dat er heel specifieke regels gelden voor het meenemen van honden naar Zweden en Noorwegen... Rabies sowieso, maar er moet volgens mij ook een bloedonderzoek en wormenkuur gedaan worden op korte termijn voor vertrek. Ik weet niet hoe dit werkt, als je via Zweden naar Noorwegen gaat en dan via Zweden weer terug...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:37

Je kan via verschillende organisaties rondreizen boeken naar Noorwegen en Zweden of een combinatie ervan waarbij je slaapt in vakantiehuisjes die vooraf geboekt worden als je de reis boekt. Je blijft soms een nacht, soms meerdere. Misschien is dat iets voor jullie? Kan ook wel gecombineerd worden met hotelovernachtingen. Zoiets bijvoorbeeld, is vast ook wel te vinden in iets minder kindvriendelijke versie. :) http://www.pharosreizen.nl/Alle_vakanti ... orwegen(br)In_de_ban_van_Fjorden_en_Meren

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:43

De honden moeten minimaal 5 maanden voor vertrek geënt worden tegen Rabiës. Daarna moet er twee weken voor die tijd bloedonderzoek gedaan worden en moeten ze door de dierenarts ontwormd worden. Uiteraard moeten ze de gewone enting ook gehad hebben minimaal drie weken voor vertrek en een chip + paspoort hebben.

Wij kwamen hier te laat achter (2 maanden voor vertrek) en hebben de hond voor de zekerheid thuis gelaten, maar gingen ook maar een week. Je gokt het er niet op dat je bij Zweden controle krijgt tenslotte!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:39

Mijn ouders zijn met een ANWB-reis door Noorwegen getrokken. Dus met je eigen auto en de overnachtingen zijn dan geregeld. Vonden ze echt helemaal geweldig! Misschien eens kijken of daar wat zit? Of daar opties tussen staan die je zelf zou kunnen gebruiken bij een eigen planning?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:47

Ik zou inderdaad ook de Stuga's aanraden, bijna iedere camping heeft deze wel, en ze zijn voorzien van slaapbanken en een klein keukentje. Dat is tenminste wat ik gespiekt heb door een openstaande deur :)) Zelf ben ik met een tent door Zweden getrokken, wat ik dit jaar opnieuw ga doen.

Je hebt veel rondreizen door Noorwegen en Zweden. Bijvoorbeeld van Buro Scandinavia, daar heb ik een reisgids van thuis liggen met hele diverse reizen. Een aanrader om die gids online te bestellen.
Ik plan mijn reis zelf; ik stippel vooraf een route uit en zet die in mijn tomtom. Vorig jaar zijn we redelijk op de bonnefooi gegaan; campinggids op schoot en 's morgens bepalen hoe ver we ongeveer wilden gaan rijden. En dan campings langs om te zien waar plek is. Als het ergens beviel zijn we er een paar dagen blijven staan om de omgeving te zien.
Dit jaar willen we wat georganiseerder reizen, dus vooraf de campings en de duur van verblijf bepalen. Komt mede omdat we noordelijker willen gaan en ons toch aan de reisduur moeten houden. :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:24

Ik volg dit even, want wij zijn van plan om dit jaar Zweden te gaan verkennen :D

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:31

Stuga's huren idd, en qua bezienswaardigheden: Bergen en Stockholm zijn leuke steden, de Noordkaap is leuk om gezien te hebben (maar dat wordt dan wel veel in de auto zitten) en de Lofoten zijn ook supermooi. Verder heb je natuurlijk de Geirangerfjord, is ook supermooi. Dat schoot me zo als eerste te binnen wat ik als "toeristentrekpleisters" gezien heb, maar als je van water en natuur houdt zit je daar sowieso goed hoor!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:31

Wij zijn vorig jaar in Noorwegen rondgetrokken. Wel in een tent maar elke camping heeft daar wel van die mooie kleine blokhutjes om in te overnachten te huur. Kost wel wat meer maar heb je ook meer luxe dan in een tent.
In Zweden zijn we ook zulke hutten tegen gekomen maar op wat kleinere schaal. Kan liggen aan het gebied waar we waren en aan het feit dat we er doorheen getrokken zijn en niet echt bezocht hebben aangezien Noorwegen onze bestemming was.

De hutten verschillen van sober waarbij je in de algemene ruimte kan douchen en koken tot luxe waar alles op en aan zit.

In het campingboek van de ANWB staan de hutten ook vermeld per camping en vaak ook de prijzen en hoe luxe dat is. Wil wel wat voor je inscannen maar alle pagina's Zweden en Noorwegen wordt wel erg veel :P .

Wij hebben in de Jottumheimen en de Hardangervida gezeten. Vond het eerste indrukwekkender qua bergen. Prachtig gebied om te wandelen. Aanrader in Noorwegen zijn ook de fjorden!

Jaren terug zijn wij aan het Varernmeer in Zweden geweest. Vind ik een mooie aanrader om bv te beginnen of te eindigen.