Paspoort aanvragen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vevina

Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 20:15

Ik kom er niet helemaal uit van internet, mijn vader heeft net besloten dat we in de carnavalsvakantie op vakantie gaan buiten europa dus er moeten paspoorten worden aangevraagt.
Ik ben nog geen 18 moet ik er dan zelf bij zijn voor mijn paspoort aanvragen of kan mijn moeder dat ook voor mij doen, moeten beide ouders tekenen voor mijn paspoort of ook alleen mijn moeder (ik woon bij mijn moeder)

mbkaatje

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:30

De gemeente waar je woont even bellen. Of een van je ouders laten bellen.
Dan weet je het in ieder geval zeker.

Je moet (hier in Alkmaar) wel rekenen op een wachttijd van een week, dus wil je dan op vakantie, zal er toch vaart achter gezet moeten worden.

Succes.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 07:22

Zo te lezen in een van je berichten woon je in Kaatsheuvel, dat is gemeente Loon op Zand. Op de website van de gemeente kun je meer over de paspoortaanvraag lezen.

Op die website staat het volgende:
Kinderen tot 16 en tot 18 jaar
Kinderen tot 16 jaar kunnen ook in het Nationaal paspoort van één of beide gezaghouders (meestal de ouders) worden bijgeschreven.
Let op: de kinderen moeten meekomen en ook een pasfoto afgeven.
Bij gezamenlijke gezagsverhouding moeten beide gezagshouders hiervoor schriftelijk toestemming geven. In sommige landen is een bijschrijving niet toegestaan of worden andere eisen gesteld. Neem hierover contact op met de autoriteiten van de te bezoeken landen. Kinderen die een paspoort aanvragen hebben tot hun 18e jaar schriftelijk toestemming nodig van hun gezaghouder(s).

Dus, je hebt toestemming van je gezaghouders nodig. Ik neem aan dat dat beide ouders zijn? Dat is hier niet helemaal duidelijk, maar bel even naar de gemeente Kaatsheuvel (0416 289111) en je hebt duidelijkheid :)
Regel je paspoort in ieder geval zo snel mogelijk, want het kan al gauw een week tot twee weken duren! En een spoedprocedure (de volgende dag je paspoort), kost een hoop geld.

Verder dingen om op te letten volgens de gemeente website:
- Wilt u een paspoort aanvragen, doe dit dan op tijd. Het aanvragen en verstrekken duurt ongeveer vijf werkdagen.
- Voor zowel de aanvraag als voor het in ontvangst nemen van het reisdocument komt u persoonlijk naar de gemeentewinkel (Nieuwe Markt 5, Kaatsheuvel)
- Het is niet mogelijk om hier iemand voor te machtigen. Bij de aanvraag moet u uw paspoort en eventueel uw identiteitskaart en een pasfoto meebrengen.
- Als u uw nieuwe paspoort op komt halen, levert u het oude reisdocument bij ons in.
- Eén recente kleurenpasfoto met lichtgrijze achtergrond (formaat 3,5 x 4,5 cm.) van goede kwaliteit, die recht van voren genomen is en gemaakt door een fotograaf.
- Paspoort kost 52,10 euro
- Spoedprocedure (paspoort de volgende werkdag) kost 45 euro extra

Succes :)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 07:31

Ik lees net op de website van een andere gemeente (Haarlem) het volgende:
Bij de aanvraag van een paspoort voor een minderjarige (tot 18 jaar) moet een "verklaring van geen bezwaar" worden overlegd van beide ouders. Een dergelijke verklaring is niet vereist van de ouder die geen ouderlijke macht uitoefent.
Gaat het om een paspoort voor een kind jonger dan 18 jaar? Dan hebben we schriftelijke toestemming en de legitimatiebewijzen van de ouder(s) of gezaghouder(s) nodig.
Het originele legitimatiebewijs van de ouder(s) of voogd moet altijd meegebracht worden.

En van site van Sociale Zekerheid.nl:
Kan een minderjarige zelf een paspoort of identiteitskaart aanvragen?

Jongeren van 16 en 17 jaar moeten een eigen reisdocument hebben. Dit kan een paspoort of identiteitskaart zijn. Voor het aanvragen van een paspoort hebben minderjarigen altijd toestemming nodig van hun ouders of voogd. Bovendien moet een van beide ouders bij de aanvraag aanwezig zijn. De afwezige gezaghebbende ouder moet zijn of haar schriftelijke toestemming geven. Bovendien moet het legitimatiebewijs van deze ouder getoond kunnen worden.
Als pleegouders met het kind op vakantie willen, heeft het kind dus een eigen paspoort nodig. Maar dat kan lastig zijn als de ouder(s) met gezag geen toestemming wil geven. Voor een onder toezicht gesteld kind onder de 16 jaar kan het Bureau Jeugdzorg (namens de pleegouders) aan de rechter vervangende toestemming vragen. Met de toestemming van de rechter kan het paspoort worden aangevraagd.

Conclusie: je moet met EEN ouder naar het gemeentehuis. Maar je moet van TWEE ouders een schriftelijke toestemming hebben EN van TWEE ouders het echte legitimatiebewijs kunnen tonen. Ik hoop dat je vader in de buurt woont ;)