Ervaringen met Bosnië en Herzegovina?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Ervaringen met Bosnië en Herzegovina?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 21:47

We gaan deze zomer richting Oostenrijk en Kroatië en overwegen nu om Bosnië en Herzegovina in onze reis op te nemen. Ik vroeg me af of meer Bokkers ervaring hebben met deze bestemming en eventueel nog goede tips hebben wat te bezoeken. We hebben ongeveer drie nachten te besteden en zelf denk ik aan Mostar, Jajce en Travnik maar moet nog even goed zoeken of er betere opties zijn.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:01

sarajevo :D

super mooie, grote stad met veel te doen en veel bezienswaardigheden!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:03

Ik zou Sarajevo in elk geval opnemen in je route. Je kunt ook Sarajevo - Belgrado doen en dan de snelweg terugnemen richting Zagreb.

Katja

Re: Ervaringen met Bosnië en Herzegovina?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 00:08

Belgrado en dan Zagreb is niet handig want uiteindelijk moet ik weer naar het westen en dan wordt het wel heel veel extra reizen. (en die tijd hebben we niet)
Sarajevo trekt me om de één of andere reden niet zo maar ik lees er alleen maar positieve verhalen over dus ik ga er nog eens naar kijken :))

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:54

Jaha Sarajevo! Tijdens mijn interrailvakantie waarbij ik verschillende steden heb bezocht in (zuid)Oost-europa is Sarajevo met het meest bij gebleven. Mooi en indrukwekkend stadje met toch behoorlijk wat dingen/activiteiten te doen in de omgeving...én er zijn nog leuke barretjes ook.

In Mostar ben ik ook geweest; leuk en ook een heel mooi stadje maar daar heb je aan een halve dag eigenlijk genoeg. Het is ook behoorlijk toeristisch, toeristischer dan Sarajevo en in Mostar kwamen wij dan ook de eerste Nederlanders tegen.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 07:56

Ik raad je Mostar erg aan. Ben daar bijna een hele dag geweest, en daar heb je dan ook echt genoeg aan! Het is wel heel toeristisch maar er zitten ook gezellige cafétjes en verder ligt er ook een mooi meer, waar je kan zitten als het lekker weer is. :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:45

Bosnië ben ik vorig jaar met school geweest. Ik raad Zenica niet aan, omdat het een stad met een staalindustrie is die in een dal tussen de heuvels ligt. De staallucht hangt heel erg in de lucht en dat ruik en proef je. Verder is er in die stad niet zoveel te zien.
Sarajevo is wel een aanrader, net als Mostar. Van Mostar staat een deel van de stad op de werelderfgoedlijst van Unesco.

Ik vond het vooral heel erg indrukwekkend, al die kapot geschoten huizen en overgebleven ruïnes die er nog staan. De huizen met de kruizen erop geschilderd, de kogelgaten. Nee, dat vergeet ik nooit meer.

Ik zou graag nog een keer naar de plek willen waar in 1984 de Olympische Spelen zijn gehouden. Deze plek werd in de oorlog gebruikt door de Serviërs. Echt verschrikkelijk, waar toen de winnaars op het podium stonden, werd in de oorlog als executieplaats gebruikt. Er is ook een Olympisch hotel, waar in de oorlog bijna 200 mensen in zijn gestopt, waarna het in brand is gestoken. Deze mensen zijn levend verbrand. Wegens tijdgebrek hebben wij dit niet kunnen bezoeken, maar ik ga nog een keer terug naar Bosnië om dat nog te bezoeken.
Vaak denk ik nog aan Bosnië, het heeft een hele diepe indruk op mij gemaakt. De sfeer van oorlog hangt nog zeker in bepaalde delen rond, je voelt het om je heen (tenminste ik wel, en ook in ons hotel).

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:48

ik ben militair geweest in bosnie,banja luka, de plaatsen die jij noemt zijn top! Bekijk ook eens de waterval bij jajce!! Ooo ik ben jaloers op je! Ik wil ook zooo graag een keer terug naar dat supermooie land!!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:54

Ik heb heeeeel veel respect voor je! Dan heb je vast de film Warriors van de BBC gezien (misschien wil je die trouwens wel helemaal niet zien). Prachtige zeer indrukwekkende film is dat.

Ik heb zelf een filmpje gemaakt vorig jaar (van foto's) van onze week in Bosnië, wij hebben een aantal lokalen en gangen van een school opgeknapt. Dit jaar wilde ik eigenlijk weer mee, maar door mijn slechte gezondheid kan ik helaas niet mee. Mijn filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=b5YZzXxU058

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:36

Bosnië is gewoon helemaal mooi :j
Het hangt ervan af wat je wilt, Sarajevo of nog meer het 'echte' Bosnië, de dorpjes etcetera! Wij zijn er jaren geleden geweest, en het was heel indrukwekkend allemaal...er is nog zoveel invloed van de oorlog te vinden daar!

Wij hebben daar vrienden wonen, dus dan kom je automatisch op de minder toeristische plekken en bij de mensen thuis enzo, geweldig vriendelijke en gastvrije mensen zijn het...ook al hebben ze zelf niks, ze zullen alles op tafel zetten om maar te zorgen dat jij als gast niks te kort komt!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:40

Bedankt voor de tips en positieve reacties.
Plan is om de eerste nacht in Jajce door te brengen of in ieder geval die omgeving, dan twee in Sarajevo en eentje in Mostar.