Nieuw-Zeeland!

Ik heb een groot deel met de auto gedaan, een klein stukje met de bus (straytravel) en een stuk met de trein. Fantastisch land, geweldige mensen en een prachtige natuur!
Je vragen:
1. Ik heb eerst stage gelopen in Hamilton dus de mensen daar konden mij al wel vertellen wat echte must-do's en must-see's waren. Verder gewoon de kaart erbij gepakt en war uitgestippeld.
2. Jeetje, wat moet je echt zien? Oa. Abel tasman park (doe zo'n leuk boottochtje en eet fish&chips), gletsjers, queenstown, het zuidelijk gebied is ook mooi, in oamaru de blue penguins, christchurch is leuk, hokitika walvis tocht, arthur's pass met de trein vond ik prachtig, auckland en wellington natuurlijk, taupo (en daar ook nog ffies een skydive doen, is echt top!!), ehm.. kan wel ffies doorgaan! Als ik weer thuis ben (maandag) ga ik even in een boekje kijken voor je..
3. Manier van reizen: ik vond de auto toch wel ideaal hoor. Lekker stoppen waar je wil, fotos maken wanneer je wil etc. En ik ben ook een stuk met de bus geweest maar dat was stoppen, allemaal eruit, foto maken, allemaal erin en toen ging iedereen verder slapen! Super zonde want juist die spontante dingen onderweg vond ik zo leuk

Met de trein vond ik ook wel heel mooi en handig hoor, maar die gaat niet overal langs natuurlijk..
4. Ik zou echt wel minimaal 3 weken nemen als het even kan. Ik had 3 weken voor alleen 't zuidereiland en dat was eigenlijk te weinig.. Maarja, 3 maanden is ook te weinig als je 't zo bekijkt

5. De kosten, ja, dat hangt helemaal van jezelf af.. Toen ik er was (2009

) was de koers heel mooi: 1 euro = 2 dollar. Mijn auto kostte 2000 dollar maar voor minder moet het ook kunnen, skydiven kost 600 geloof ik, hostels zo'n 20 dollar p/n?? Eten vond ik ook relatief goedkoop.. Maar al met al heb ik toch wel zo'n 2000-3000 euro uitgegevn vermoed ik, maar dat was dan voor de volle 5 maanden
Ik stuur je even de link van mijn weblog, staat ook een flink stuk op over m'n vakantie.. Verder: als je nog vragen hebt roep je maar! Ik heb echt ontzettend genoten van mijn tijd daar, het is dat het zooo ver weg is anders was ik over een half jaar sowieso weg geweest

Ik vond voordat ik heen ging soms raar dat mensen zo verliefd waren op het land, maar nu begrijp ik het helemaal