Zelf rondreis samenstellen (Schotland)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LittleRose

Zelf rondreis samenstellen (Schotland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 12:05

Hoi,

Mijn vriend en ik zijn van plan om een 'rondreis' van een week/ anderhalve week te gaan maken in Schotland, in oktober.
Nu willen we eigenlijk een beetje low-budget vakantie en ik dacht misschien is het leuk om zelf de rondreis samen te stellen, zelf B&B zoeken bijv. om te overnachten en dan wellicht met onze eigen auto erheen.

Maar nu is mijn vraag hoe stel je zoiets zelf samen?

Ik hoor het graag als iemand ideeën heeft of eigen ervaringen :).

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:29

Beginnen met een rond te kijken bij organisaties die zo'n rondreizen organiseren: wat doen zij? welke dingen hebben zij op het programma staan? vanwaar naar waar gaan zij?
Dan eens beginnen rondzoeken wat jullie precies willen doen/zien (lonely planet is een perfecte hulp) en dat aanduiden op een kaartje van Schotland (dus willen jullie de dingen zien die ze in de georganiseerde rondreizen ook doen? willen jullie nog andere dingen doen?). En dan kan je je route beginnen uit te pluizen....

www.hostelworld.com is wel handig als je het een beetje lowbudget wil houden. Verder ook eens zoeken naar het trein/bussennetwerk, met het openbaar vervoer geraak je vaak ook goedkoop op heel wat plaatsen.

Achterom

Re: Zelf rondreis samenstellen (Schotland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:41

Ik ga mee met de tips van tantjeuh, alleen niet met die van hostelworld.
Groot Brittannie is juist het land van de B&B's en die manier van overnachten maakt het juist ook zo ontzettend leuk. Hoe duur een B&B is verschilt van plaats tot plaats. We hebben weleens in een kamertje bij oude mensen boven gezeten, maar ook weleens in een vrij luxe ingerichte B&B. Alleen in Glasgow en Edinburgh hebben we in hotels gezeten.
Het leuke van een B&B vonden wij het directe contact met de eigenaren en evt andere gasten, want je zit vaak 's morgens samen aan het ontbijt.
Verder kan ik je ook aanraden om eens buiten de gebaande paden te gaan kijken. Vorig jaar zomer hebben wij een rondreis gedaan per trein. Het allerleukste dorp was het dorp waar nauwelijks toeristen kwamen. Die hadden een heel gezellige pub :')
Hebben we nog kreeft gegeten die diezelfde dag op onze bestelling gevangen was :D

Punt is wel dat Schotland op zich gewoon duur is. Het zou voor mij zeker niet de eerste bestemming zijn waar ik aan zou denken met een beperkt budget. Reken op prijzen gelijk aan hier of nog hoger.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:47

Lekker zelf samenstellen:

De boot: http://www.dfdsseaways.nl naar Newcastle, dan met de auto omhoog...
of vliegen met Easyjet naar Edinburgh (heeeele leuke stad!) en een auto huren.

Ik zou persoonlijk een keuze maken welk deel je van Schotland wilt bezoeken, Schotland is grofweg in 3 delen te splitsen: zuiden, midden en noorden.

Informatie over Schotland en overnachtingsmogelijkheden: http://www.visitscotland.com. Verder was/is er nog een topic over Schotland op bokt.nl *even zoeken*

Gevonden :D http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=1071251, staan ook leuke tips in!

Schotland hoeft niet duur te zijn: eten in pubs is zeer betaalbaar en B&B's zijn er in verschillende prijsklassen. Verder zijn sommige hostels juist wel een aanrader en kunnen op een gewoon basic hotel lijken http://www.syha.org.uk/home.aspx

Veel plezier met uitzoeken! ;)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:26

Als je met de boot en eigen auto naar Schotland gaat, bedenk dan dat dit wel vier reisdagen kost! Op de heenweg ga je 's avonds met de boot vanuit Rotterdam Europoort (naar Hull) of IJmuiden (naar Newcastle). Deze boot komt de volgende dag in de ochtend aan. Vanaf daar moet je ook nog in Schotland komen! Vanaf Hull is ongeveer 5 uur rijden, vanaf IJmuiden ongeveer 2 uur en dan zit je in Zuid Schotland.

Retourtje met de boot inclusief auto is al snel 400 euro!! Dit is wel inclusief hut, maar exclusief eten en drinken aan boord. Misschien is het zelfs goedkoper om te vliegen en dan een auto te huren?

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 17:53

Hartstikke bedankt voor jullie reacties :D ik ga vanavond (zit nu op me werk) zeker even op de sites kijken die jullie me gegeven hebben.
En even spieken in het topic dat hier al over bestaat.

Ik heb al wel sites gezien die rondreizen organiseren maar het lijkt me idd veel leuker om buiten die toeristische dingen om te gaan.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:05

Oh ja, het wil ook nog wel eens behoorlijk schelen om de boeking te maken via dfds uk http://www.dfdsseaways.co.uk even kijken en vergelijken... :j

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:15

Als je globaal een route gevonden hebt kun je op Tripadvisor veel informatie vinden.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:08

wij gaan deze zomer 3 weken door Schotland trekken en gister de kaart gepakt en opgeschreven waar we heen wilden. Alles aan elkaar geplakt en tadaa! Route. Wij nemen de caravan mee en moeten nog zoeken naar campings.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:19

Wij zijn toen naar Edinburgh gevlogen en hebben daar een auto gehuurd. De eerste nacht hadden we wel geboekt, de rest nog niet. We hadden wel enigszins verzonnen waar we heen wilden, maar onderweg verder alles vrij gehouden. We namen 's avonds gewoon een B&B en verzonnen dan waar we de volgende dag heen zouden rijden.
Schotland is op die manier prima te doen, overal is plek om te slapen en de prijzen voor B&B's zijn overal ongeveer gelijk.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:20

Dapnik schreef:
wij gaan deze zomer 3 weken door Schotland trekken en gister de kaart gepakt en opgeschreven waar we heen wilden. Alles aan elkaar geplakt en tadaa! Route. Wij nemen de caravan mee en moeten nog zoeken naar campings.

Volgens mij mag je 'wild' kamperen in Schotland... als je bij iemand op zijn land wil staan moet je natuurlijk wel even overleggen...

Edit: http://www.info-scotland.eu/wild.php

Citaat:
Volgens van Dale is wildkamperen: kamperen in de vrije natuur, dus niet op een camping.
In de praktijk betekent dat: illegaal kamperen. In Schotland is het met toestemming van de eigenaar van de grond wel toegestaan wild te kamperen. Aangezien je van te voren meestal niet weet wie de eigenaar is, zoek je gewoon een mooie plek uit waar je denkt je kamp te gaan opslaan. kijk dan rond. Zie je een huis in de omgeving, meld daar dan wat je gaat doen. Meestal wordt er enthousiast gereageerd. Let wel op, het is ten alle tijden verboden om in een nationaal park te kamperen. Dan geldt er geen pardon, dat is glashard verboden

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 11:43

Bedankt weer voor jullie antwoorden :).

@ Goof: wat jullie hebben gedaan lijkt mij ook erg leuk, gewoon gaan rijden en maar zien waar je uitkomt en waar je gaat slapen.

We zijn er nog niet helemaal uit maar hebben wel al een aantal dingen gevonden die we graag willen zien :).

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:56

Mocht je toch besluiten om niet met de auto te reizen, dan is hier een handige site om je reis te plannen met het OV: www.travelinescotland.com

Zou je toevallig in Pitlochry en/of St Fillans (beide gelegen in erg mooie (wandel) gebieden en het laatste aan Loch Earn) willen overnachten, dan heb ik nog twee super fijne B&B-adresjes voor je.