Wat mee voor een jaar tropisch eiland ?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Wat mee voor een jaar tropisch eiland ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 14:54

Hallo Bokkers!

Ik vertrek volgende week dinsdag voor een jaar naar St.Maarten. Ben dus druk bezig met alle voorbereidingen.
Maar aangezien ik iemand ben die nogal veel vergeet ben ik druk bezig met checklijstje.
Wat kan er volgens jullie niet ontbreken ?

Het gaat dus om een periode van een jaar, ik ga werken op een een paardenbedrijf, dus er moeten ook dingen mee die nodig zijn voor paardrijden en lichamelijk arbeid rond stal.

Injecties zijn niet nodig, en tetanusinjectie heb ik tijd terug nog gehad. Dus dat is niet meer nodig.

Alvast bedankt!

_Mikey_

Re: Wat mee voor een jaar tropisch eiland ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:57

Een klamboe is heel fijn, tegen de muggen. Ventilerende sportkleding (tis heel warm, en je kan op een bedrijf nu eenmaal niet in korte broek en op teenslippers aan het werk). Antimuggensmeersel met DEET (die smerige muggen daar zijn ook overdag actief). Euhm... ik ga verder denken voor je...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 15:00

Dankje _Mikey_!
Klamboe zal ik zeker nog inslaan!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:00

En hele grote koffer, daar zit ik dan in ;-)

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:02

kleinvosje schreef:

Heul groot, dan lift ik ook mee :P

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:03

zonnebrand ook niet te vergten

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:04

Oe! Weer wat bedacht. :D

Met de warmte en het werk ga je de eerste weken uitdrogen. Daar doe je helemaal niks aan (veel drinken en fruit eten). ORS (Oral Rehydration Solution), te verkrijgen in zakjes bij je apotheek, is heeeeel fijn om te hebben. Een goede hoed of pet is ook onmisbaar.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:06

Let echt goed op de muggen hoor en heel goed insmeren. Op het moment heerst daar knokkelkoorts (dengue). Probeer muggen zoveel mogelijk te ontwijken.

Neem inderdaad ORS mee, dit is keigoor, maar wel nuttig :j.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:40

Zie het topic in mijn onderschrift :) Ik zit dan wel in Egypte nu, maar heb op Curacao gezeten en het komt aardig overeen met Egypte.

Ik zit hier inmiddels 3 weken. Wat ik mis, zijn spijkerbroeken, ik heb er maar twee mee, maar had er meer nodig. ik heb wel 4 rijbroeken mee.
Ook belangrijk is om je internetbankieren te regelen. ING kan je niet vanuit het buitenland doen.
Nederlanddse TV ga je zeker missen dus een laptop is onmisbaar.
neem ook een simlock vrije telefoon mee.
Neem niet teveel paardenspullen mee. ik heb wel wat meegenomen, maar heb er eigenlijk niks aan.
Ook niet teveel nette kleren mee. Twee setjes is meer dan genoeg, als je aan het werk bent draag je ze niet.
Muggenspul met Deet erin!
Een goede camera is ook belangrijk!
oh, en goede schoenen! je bent veel aan het lopen!

een klamboe zou ik daar kopen als ik jou was, veel te zwaar om mee te nemen, je baggage is toch al beperkt.

Oh ik kom vast nog wel op meer. Lees mijn topic even door, daar staan een hoop handige tips van bokkers in, waarvan ik zeker weet waar jij ook wat aan hebt.
mocht je ergens over twijfelen of je het mee moet nemen of niet, raag het me gerust. ik weet hoe lastig het is!

(heb je ook Hyves ofzo, zodat ik je kan volgen? mijnes ik www.kehdra.hyves.nl )

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:43

Waarom zou je ING niet vanuit het buitenland kunnen doen? Ik heb zo vaak betalingen gedaan in het buitenland via ING.nl en dat was geen probleem hoor :).

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 15:45

_Mikey_ schreef:
kleinvosje schreef:

Heul groot, dan lift ik ook mee :P

Als jullie lichter dan 23 kilo zijn mogen jullie instappen ;)

Iedereen bedankt voor de tips. Zal ze allemaal opschrijven.
En waarvoor gebruik je spijkerbroeken ?

voor de liefhebbers, mijn hyves: sanneherskamp.hyves.nl
sanneherskamp.waarbenjij.nu

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:17

Wbt de muggen, informeer even of je airco hebt op je slaapkamer, dan kan je je klamboe thuislaten. Je hoeft geen muggenspul mee te nemen, want daar heb je veel betere te koop. ("Off" heet dat merk) ook zonnebrandprodukten zijn aanwezig en vaak beter (Bananaboot!) Er is sowieso wel bijna alles te koop, dus gewone produkten niet meeslepen, veelst te zwaar.

Neem veel kledingbasics (t-shirt, singlets, ondergoed)van goede katoen mee (HEMA kwaliteit bv), want daar heb je dat nauwelijks te koop en het is zo fijn dragen in dit klimaat!En je paardrijbroeken, natuurlijk. Jeans heb je daar wel te koop en vaak ook nog goedkoper.
Idd je bankzaken goed nakijken en regelen, dat je die vanuit St Maarten kan doen en dat je kan pinnen enz.
Als je al een simlockvrije telefoon hebt die meenemen, anders in St Maarten een (prepaid) aanschaffen.(Chipie/Digicel)
Wbt uitdrogen, maak je geen zorgen, er is ook drinken en water daar.
Zou er iets medisch misgaan, er zijn zát Botica's (apotheken) daar.
heb je meer vragen ,dan laat het maar horen!

*edit* even in de war met Curaçao en St Maarten, maar komt veel overeen.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:13

Een bikini voor als je vrij heb en naar het strand wilt! :D :D

Verder indd deet, en misschien ook paracetamollen& pijnstillers enz mocht je ziek worden! :) Weet niet welke taal ze daar spreken maar anders als jij die taal niet goed spreekt is het misschien makkelijk om een vertaal boekje mee nemen mocht je er bijvoorbeeld een keer naar t ziekenhuis/tandarts enz moeten? :D

En een camera, goeie stevige schoenen, slippers, en misschien ook nog lekkere korte broeken voor in je vrije tijd? :)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:19

stroopwafels, drop :D

iets nuttigs: :P telefoon boekje met de belangrijkste telefoon nummers, zodat mocht je telefoon kapot gaan, je altijd gewoon bij een telefooncel kunt gaan bellen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:31

he dubbelpost, dat ging raar.

ING werkt niet in het buitenland wanneer je je telefoon daar niet gebruikt (waar ik vanuit ga), daarvoor moet je minstens een week van tevoren een TAN-codelijst opvragen.

Spijkerbroeken: je loopt niet de hele dag in je rijbroek, en spijkerbroeken zijn dan erg fijn om te dragen.

Muggen houden inderdaad niet van airco of ventilators, maar in de avond als je die niet in de buurt hebt maar je wilt wel lekker buiten zitten, wil je wel je muggenspul hebben.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:07

Ik zie dat het al gezegd is, maar het is ook mijn ervaring: spul tegen muggen en zonnebrand kun je idd beter ter plekke kopen. Dat is over het algemeen beter geschikt voor de situatie daar dan spul dat je uit Nederland meeneemt.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:34

De talen zijn engels, papiamentu en ook wat spaans en nederlands (op de andere helft frans)...dus je zal je wel redden daar.
...buiten je spijkerbroeken ook wat luchtige katoene lange en korte broeken .

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:42

oja, en als je aan de pil bent, dan zoveel mogelijk strips meenemen dat je het jaar doorkomt.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 07:59

Ik heb ook een half jaar op Sint Maarten gewoond en gewerkt bij een paardenbedrijf! 8-) (Zie profiel) Nu ben ik heel erg benieuwd bij welk paardenbedrijf je gaat werken en waar je gaat wonen :)

Ik had zelf van te voren een lijst gemaakt met dingen die ik mee moest nemen. En ik kwam er achter tijdens mijn verblijf dat ik niets belangrijks was vergeten. Het voordeel is dat Sint Maarten spullen importeert vanuit Nederland en Amerika, dus dat er altijd wel producten zijn die je gewend bent te gebruiken. Iemand riep hier iets over katoenen kleren meenemen, en dat kan ik je echt aanraden! Op Sint Maarten (Philipsburg) kun je echt niet fatsoenlijk shoppen, veel polyester en bling bling kleren, wat natuurlijk enorm zweetgevoelig is, en zeker in zo'n klimaat! Wie weet dat je in Marigot (Franse kant) nog wel wat fatsoenlijks kunt kopen, maar daar is het echt een stuk duurder.

Ik heb zelf trouwens wel Dengue (knokkelkoorts) opgelopen ;( Dat is eigenlijk niet te voorkomen. In die zin: je hebt mazzel en je krijgt het niet (mensen die ik ken wonen er al 15 jaar en hebben het nog nooit gehad) of je hebt pech, en je krijgt het wel. Ik kreeg het al na vier weken :D Je kan er trouwens niet veel tegen doen (ja, goed insmeren met muggenspul, "Off" kun je daar kopen, werkt super, hoge DEET factor en is stukken goedkoper dan het tropenspul in NL). Je bent er zeker drie weken lang mee van de kaart. Ik had zeven dagen lang 40 graden koorts, veel spierpijn in benen en rug. Voordeel is dat je geen griep verschijnselen hebt (verkouden, keelpijn, vol hoofd), dus ik vond de koorts goed uit te zitten.

Maar goed, wat je mee moet nemen :)
Ik weet niet op welke paardenstal je gaat werken, maar ik hoefde helemaal geen paardrijkleren mee te nemen. Dat heb ik dus ook niet gedaan. Ik reed zonder cap ( :o ), maar ook die hadden ze daar wel voor de kinderen. Paardrijbroek is veel te warm, bovendien ga je met de toeristen elke keer de zee in, dus dan loop je de hele tijd met een natte broek. Ik reed zelf met een dunne driekwartsbroek en die droogde heel snel. Schoenen is ook onhandig, want die worden dus ook nat. Je kan ook op slippers rijden. Maar als je paarden gaat trainen in een bak, dan is het wel fijn om een lange broek en stevige schoenen aan te doen. Maar dit kan ook een spijkerbroek zijn, en die zijn er genoeg te koop (als je een redelijk gangbare maat hebt tenminste, bij mij waren alle broeken standaard te kort :+).

Er zijn een aantal dingen die belangrijk zijn om van te voren te regelen:
-maak kopieën van aankoopbewijzen van dure producten die je meeneemt (camera, laptop etc.), zo kun je op het vliegveld eventueel bewijzen dat de producten van jou zijn (voor de douane) en als je een reisverzekering hebt en er wordt iets gestolen kun je dit meteen declareren
-maak om deze reden ook een kopie van je paspoort en of rijbewijs
-neem telefoonnummers mee om je passen te kunnen blokkeren
-regel eventueel een waarnemer voor je lopende Nederlandse bankrekening. Als je in Sint Maarten bent en je pas gaat stuk of wordt gestolen, dan kun je vanuit daar GEEN nieuwe pas aanvragen! Ik had zelf van te voren al een reservepas aangevraagd en die thuis gelaten. In geval van nood konden mijn ouders deze met spoed Fed-Exen, waardoor ik binnen twee dagen een nieuwe pas zou hebben.
-sluit een reisverzekering af met geneeskundige kosten. Ik moest met spoed een wortelkanaalbehandeling ondergaan ( :') ) en dat kostte een boel. Via mijn ziektekostenverzekeraar kreeg ik niets terug, maar mijn reisverzekering heeft alle overige kosten zonder morren terugbetaald. Let wel op de soort reisverzekering. Een doorlopende reisverzekering is meestal maar geldig voor 60 dagen aaneengesloten. Daar bovenop moet je vaak nog een andere duurdere verzekering afsluiten. Ikzelf was in totaal 90 euro kwijt voor zes maanden, maar had uiteindelijk voor 500 euro gedeclareerd.

Let trouwens wel op: op Sint Maarten hebben ze Amerikaanse stopcontacten. Dus stroom op 110 volt en een andere aansluiting. Ik had om deze reden een wereldstekker + stekkerblok meegenomen. Let dus ook op je opladers/elektronische apparatuur of ze wel tegen 110 volt kunnen!

Hier komt mijn lijstje:

Voor onderweg
Drinken
Eten
Oordopjes
Reisziekte tabletten
Slaapmasker
Snoep
Boek
Tijdschriften
Puzzelboekjes
MP3 speler
Nintendo DS
Laptop

Geld en waardepapieren
Bankpas / giropas
Crecitcard
Verzekeringspas
Paspoort
Tickets
Rijbewijs
Geld (dollars)

Kleding
Slippers
Sandalen
Schoenen
Sportschoenen
Waterschoenen
BH-s
Ondergoed
Bikini
Broekriem
T-shirts
Korte broeken
Legging
Pet
Rokjes
Lange broek
Shirts lange mouw
Pyjama
Sportkleding

Persoonlijke spullen
Bril
Reservebril
Zonnebril
Portemonnee
Huissleutels

Toiletspullen
Bodylotion
Dagcreme
Douche gel
Flosdraad
Haar gel
Borstel
Make-up
Pincet
Shampoo / cremespoeling
Tandenborstel
Tandpasta
Wattenschijfjes
Make up remover
Zonnebrand & Aftersun
Deodorant
Nagelknipper & Vijl
Reiningsmelk en tonic
Spiegel
Vaseline
Zakdoekjes
Scheermesjes
Fohn
Badlaken
Handdoek
Washand

Medicijnen
Anticonceptiepil (kijk of je deze voor een jaar kan meekrijgen)
Pleisters
Jodium
Thermometer
DEET
Ibuprofen
Reisziektepillen
Prrrikweg
Diarreemiddel
Vitaminepillen
Tekentang

Diversen
Klamboe