Help! Visum aanvragen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijnanda

Help! Visum aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:40

Hallo!

19 april vertrek ik samen met een vriendin naar Alanya om daar voor 5 maanden te gaan werken. Ik heb al allerlei onderzoek gedaan, het gemeentehuis gevraagd, bij het Turks consulaat krijg ik een computer aan de lijn die nauwelijks verstaanbaar is.

Wie redt mij en verteld me hoe/wie/wat/waar ik een visum kan verkrijgen?

EvaC

Re: Help! Visum aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:42

Dat kan je gewoon voor een tientje kopen voor je door de douane gaat op het vliegveld in Turkije. Tenminste, zo heb ik het 5 jaar geleden gedaan.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:45

EvaC schreef:
Dat kan je gewoon voor een tientje kopen voor je door de douane gaat op het vliegveld in Turkije. Tenminste, zo heb ik het 5 jaar geleden gedaan.

ja maar nee, das een toeristenvisum, daar mag je niet mee werken.

Heb je de ambassade al geprobeerd? De turkse hier of de nederlandse daar?

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:47

Ik ben (niet voor Turkije maar Bangladesh) naar het visumbureau gegaan. Als ik het goed heb, moet je voor een werkvisum brieven van je werkgever hebben. Dit weet ik niet zeker, ik denk dat je het best even navraag kan doen bij de ambassade (:

Veel plezier!

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:56

Volgens http://www.justlanded.com/nederlands/Tu ... or-Turkije

Citaat:
De meeste buitenlanders dienen hun werkvergunningen aan te vragen. Dit houdt in dat je de nodige documenten moet doorsturen naar de Turkse ambassade of het consulaat in jouw thuisland, terwijl jouw werkgever de vereiste documenten aan de MLSS bezorgt.

Het is ook mogelijk om in Turkije een werkvergunning te bekomen. De buitenlanders die al beschikken over een verblijfsvergunning met een geldigheidsduur van tenminste 6 maanden komen in aanmerking. Buitenlanders die een toeristische uitstap maken naar Turkije komen niet in aamerking voor werkvergunningen.

De aanvraagprocedure voor een werkvergunning
Je zal een arbeidscontract of een jobaanbieding nodig hebben, of je nu naar werk zoekt in Turkije of buiten Turkije. Eens jij en je werkgever de aanvraag gedaan hebben zal de MLSS de aanvraag verwerken binnen 90 dagen.

Als de aanvraag is goedgekeurd moet je zelf naar de Turkse ambassade gaan om de werkvergunning in je paspoort te laten stempelen. Als je de aanvraag doet in Turkije kan je jouw visum en vergunning afhalen bij het MLSS kantoor in Ankara.

Uiteindelijk moet je een verblijfsvergunning aanvragen binnen de 30 dagen na de aankomst in Turkije. Je kan een aanvraag doen bij het Departement voor Vreemdelingen in het lokale politiekantoor. Je kan niet beginnen werken vooraleer je over een werkvisum, werkvergunning en verblijfsvergunning beschikt.

Je kan geüpdate lijsten vinden van de nodige documenten bij het Turkse Ministerie van Arbeid en Sociale Zekerheid.

Wat ik er van begrijp is dat je dus via je werkgever hier al je visum zal moeten regelen. Als je aldaar gaat werken voor een andere nieuwe werkgever zal die daar samen met jou de aanvraag moeten doen waarbij je daarvoor over een verblijfsvergunning moet beschikken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:03

Ik weet niet watvoor werk je wilt gaan doen, maar het meeste in Turkije is zwart en dan geven ze dus geen werkvisum.
Ik heb er gewoond en ging iedere 3 maanden of even een weekje naar NL, of naar een Grieks eiland. Dan krijg je zo een nieuw visum.
Enkel als je wit werkt (grote supermarktketens, voor de overheid, ziekenhuis of dergelijke) dan geven ze je een werkvisum.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:36

Niezel schreef:
ja maar nee, das een toeristenvisum, daar mag je niet mee werken.

Oh, sorry! Niet goed gelezen.

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:29

Je zult eerst een werkvergunning moeten hebben. Deze kun je vanuit Nederland regelen of als je in Turkije bent. Je aankomende werkgever moet alles op papier zetten.Daarna kun je een verblijfsvergunning aanvragen. Dit moet je binnen 30 dagen doen na aankomst bij de lokale politie. Pas als je alle 3 de documenten hebt dus verblijsvergunning , werkvergunning en het juiste visum mag je aan het werk.

http://www.justlanded.com/nederlands/Tu ... rgunningen

http://www.justlanded.com/nederlands/Tu ... or-Turkije

Ga je voor 5 maanden? Ga je dan seizoens werk doen? Dan kun je ervanuit gaan dat je geen medewerking krijgt van je aankomende werkgever. Zij zitten dan teveel vast aan allerlei regels en geven dus de voorkeur aan mensen die zwart werken. Het nadeel hiervan is dat ze je ieder moment op straat kunnen zetten en creatief met je salaris kunnen omgaan. Toch werken er heel veel mensen zwart. Alleen er blijft een risico dat je gecontroleerd wordt.