Berlijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:14

Van de week de stoute schoenen aangetrokken, en nog een week vakantie geboekt voor ik een week naar London ga om te werken. (Klinkt kort, zo'n week.)

Gezien mijn interesse in cultuur en fotografie, en het feit dat ik vloeiend Duits spreek, was de keuze voor een stad in Duitsland we snel gemaakt. Uiteindelijk heb ik voor Berlijn gekozen, en daar vlieg ik 13 maart heen :j

Nu ben ik wel benieuwd wat jullie tips zijn om te bezoeken in Berlijn. Ik sta helemaal blanco (tuurlijk heb ik zelf wel wat dingen) maar ik wil graag zien waar jullie mee komen :)

Shout!

Krips

Re: Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:41

Hoe lang ga je? En het is je eerste keer? Naar wat voor dingen ben je op zoek?

Er is ergens een schuilkelder uit de Koude Oorlog. Ik vond dat heel indrukwekkend. Je krijgt ook een mooie rondleiding. Het is een zeer goed museum over de historie van berlijn en daaronder zit dan de atoomkelder.
http://berlijn.nl/berlijn/informatie/mu ... an_berlijn

Ik vond ook het olympisch stadion heel bijzonder om te zien, ook veel historie, ook zeer indrukwekkende bouwstijl, misschien mooi om foto's te maken? Dit ligt alleen niet in het centrum.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Olympiastadion_(Berlijn)

Wat ook heel indrukwekkend is, als je van de oudheid houdt, is museum Pergamon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:43

Ik ga 6 dagen, 5 nachten. En het is inderdaad mijn eerste keer Berlijn. Heb dus tijd genoeg om veel te zien.

Die schuilkelder klinkt erg goed, evenals het Olympisch stadion. Die gaan beiden op mijn lijst :j Pergamon ga ik even opzoeken.

Uiteraard ga ik ook 1 dag wel shoppen, of combineren met andere dingen.

Zit overigens in dit hotel: http://www.parkinn-berlin.de/

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:59

-Berliner Unterwelten
-Tacheles Haus
-DDR Museum
-Berliner Dom (en dan wel helemaal omhoog klimmen he!)
-Checkpoint Charlie
-Gedächtniskriche
-Holocaust Denkmal
-Kulturforum
-Museuminsel
-Potsdamer Platz
-Reichstag
-Zoologischer Garten
-Schloss Charlottenburg
-Konzentrationslager Sachsenhausen

Ik ben bij al deze puinten geweest en vond ze allemaal de moeite waard :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:00

Dat zijn inderdaad wel de bekendste mooie punten Adil. :j

Checkpoint Charlie zou ik alleen geen tijd voor maken aangezien het niet meer is dan een tolhuisje met fotomogelijkheden, belangrijk detail: snackpoint charlie zit er tegenover, blijkt maar hoe commercieel het is. ;)

Ook vond ik zelf de Gedächtniskirche niet zo bijzonder, ontzettend toeristisch en je ziet daardoor helaas helemaal niets van de kerk. Jammer omdat het wel een hele mooie kerk is..

Wat sowieso ook wel erg leuk is, is de Oranienburger Strasse. Vooral 's avonds is dit een bruisende straat, aan het begin van de straat (of het eind, ligt eraan vanaf welke kant je komt) staat een gigantisch kraakpand waar zwervers e.d. leven. Daarachter is een hele community van deze mensen, allemaal ontzettend creatief en komen zo aan de kost. Ze zitten daar 's avonds muziek te maken bij een kampvuur, allemaal kleurrijk en leuk gekleed (hippies), heel gezellig. Je vind daar echt de meest geweldige kunstwerken gemaakt van troep. Heel leuk om overdag eens een kijkje te nemen! Gebouw is van top tot teen ondergespoten met graffiti kunstwerken, leuk om zo de andere kant van Berlijn eens te zien. :j
Het is overigens wel een hele bekende tippelplek, je hebt echter totaal geen last van deze dames en ze zijn over het algemeen juist heel netjes en vriendelijk (moet ook wel want het is illegaal). Is eerder hilarisch om te zien dan vervelend. Er zitten ook veel leuke tentjes waar de locals ook komen, hartstikke leuk.

Edit: De grootste bummer van onze reis naar Berlijn was duidelijk het Egyptisch museum, alles wordt op een saaie manier tentoongesteld en je bent er binnen 5 minuten weer uit. Niet leuk. :n De Dom en het Duits Historisch Museum (beide te vinden op het museumeiland) zijn wel heel gaaf om te zien, vooral de Dom. Heb daar met open mond naar staan kijken, zo prachtig mooi.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:07

ik ga van 1 tot 4 april naar Berlijn voor het lopen van de halve marathon op 3 april...
Dus vind deze tips ook leuk, kan ik mooi alles bekijken onder het lopen..

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:49

Ik zou je ook Kreuzberg aanraden als uitstapje naar het "echte" Berlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:52

Bedankt voor de tips al allemaal, klinkt allemaal erg goed :D

Mensen die ervaring hebben met Park Inn hotel Alexanderplatz?

En lekkere eetgelegenheiden in de buurt? :+

En een goede tent om eens een duitse worst te proberen? :+ Heb er nog nooit een durven halen _O- in Kleve stinken ze allemaal :=

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:24

Berlijn! <3

Misschien heb je hier iets aan: Karin @ [BEU] Zomervakantie, stedentrip. Maar welke stad?

In het kort mijn highlights: Mauermuseum (bij Checkpoint Charlie), Mauerweg, The Story of Berlin, Viktoriapark en Mauerpark.

Er staat in die post ook nog een linkje naar mijn eigen topic, worden ook aardig wat tips in gegeven. :j

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:47

Ik ben in de herfstvakantie naar Berlijn geweest.
Wat wij gedaan hadden was 1 dag fietsen huren en de route fietsen waar de muur allemaal heeft gestaan. We hebben hem niet helemaal af gefietst. Maar was wel leuk om te doen.
Verder zijn wij naar het holocaust museum geweest en naar het joods museum. en ook naar al de dingen die al genoemd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:26

Bedankt voor de tips allemaal! Ik ben alles ana het opschrijven en nakijken, er zit een hoop tussen waar we zeker wat mee kunnen! :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:31

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:34

Ik vertrek morgen naar Berlijn. Het is voor mn studie (minor kunst en cultuur management) dus het zal voornamelijk musea's bezoek worden. Oftewel heel veel schilderijen bekijken.. :roll:

Gelukkig hebben we elke middag vrij, holocaust museum lijkt me erg indrukwekkend! En ik wil graag naar de dierentuin :+

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:50

Het Holocaust / Joodse museum is superindrukwekkend. Het gebouw is bizar gaaf!

Verder Tacheles, en schroom niet om het pand in te lopen en random deuren open te doen. Je komt allerlei gave kunstwerken tegen!
Sla vooral de bovenste etage niet over! <3

Stappen kun je er ook heel goed. Tresor is een gave tent, Berghaim is heel apart maar wel gaaf.
Zapata is ook leuk. Het is ook best leuk om een avond mee te gaan met de pubcrawl.

Daarnaast natuurlijk de Reichstag, het holocaust monument en dat soort dingen bekijken.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:52

Debbie schreef:
Ik vertrek morgen naar Berlijn. Het is voor mn studie (minor kunst en cultuur management) dus het zal voornamelijk musea's bezoek worden. Oftewel heel veel schilderijen bekijken.. :roll:

Gelukkig hebben we elke middag vrij, holocaust museum lijkt me erg indrukwekkend! En ik wil graag naar de dierentuin :+

Gelukkig heb je heel veel gave kunst, cultuur en architectuur musea in Berlijn. Niet saai dus. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:04

Nou, inmiddels alweer een dikke week terug, en lang niet alles kunnen zien wat ik graag had gewild. Dus in juni gaan we hoogstwaarschijnlijk weer terug *\o/*