Autorondreis Oost-Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Autorondreis Oost-Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 23:16

Ik ben ongeveer net zo veranderlijk als het Nederlandse weer, want enige tijd geleden opende ik nog een topic over een rondreis Noorwegen voor zomer 2011, nu richten we ons op Oost-Europa :Y)

Juist omdat deze landen nog niet (overal) overstelpt zijn door toerisme, willen we die kant van Europa gehad hebben :) En eerlijk is eerlijk, mijn ervaring met bijvoorbeeld Tsjechië is dat de prijzen een stuk milder zijn dan dat ze in Noorwegen zullen zijn, vandaar onze ommekeer ;)

Zeker is dat het om ongeveer 3 weken gaat, met een dieselauto gevuld met tent en kampeerbenodigdheden. Op dit moment heb ik een leuke route uitgestippeld die er in grote lijnen als volgt uit ziet:

Rotterdam - Praag - Wenen - Bratislava - Boedapest - Balatonmeer - Ljubljana - Bled - Rotterdam

Ik heb me al door dit [BEU] Oost-Europa: wat moet ik zien (interrailen)? topic laten inspireren, maar daar komt toch ook Zuid-oost Europa aan bod en gaat het vooral om treinreizen, wat toch een andere insteek is :)

Ik ben op zoek naar ervaringen met deze landen, steden en manier van reizen. We zijn flexibel en willen niet teveel vast zitten aan een strakke planning. Een mix tussen relaxen, cultuur en natuurschoon is ideaal en denken we ook zeker te vinden met deze reis. Daarom hebben we bewust gekozen voor het Balatonmeer en het meer bij Bled, maar mooie uitstapjes op onze route zijn absoluut welkom, we rijden er graag voor om of blijven er iets langer voor hangen :))

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:55

Met een autoreis zou ik juist de hoofdsteden vermijden. Juist met een auto ben je veel flexibeler.

Voor Slovenië zou je kunnen kijken wat er te doen is in bossen. Slovenie bestaat voor ongeveer 90% uit bos en heeft hele mooie bergen/meren.

Je kan ook naar Pecs in Hongarije, schijnt een hele leuke stad te zijn.

Vanuit Bled in 1 of 2 etappes terugrijden naar Rotterdam? Als je er paar dagen eraan plakt zou je ook via Italie/Zwitserland/Frankrijk kunnen gaan?

Ohja, kunnen jullie zelf kleine mankementen aan de auto oplossen? Zo niet, dan zou ik een paar cursusjes o.i.d nemen.
Zorg ervoor dat de auto helemaal in orde is voor jullie vertrekken. Voor je het weet sta je in middle of nowhere wanneer je auto stuk gaat en die ene onderdeel wat nodig is komt pas over 2 weken. Maar dit is natuurlijk ook niet te voorkomen met een perfect auto. Goed verzekeren dus ;)

Ukkie_Cathy

Re: Autorondreis Oost-Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:50

Hi! Leuk zo'n reis! Ik heb ook al even gepost in het interrail topic, maar ik ga ook deze reis maken deze zomer alleen na budapest rijden wij door naar Lviv en dan via het zuiden van Polen terug.

Wij maken al een aantal jaar van dit soort autoreizen en op zich valt het wel mee hoe snel ze stuk gaan. Wij laten m altijd even checken bij de garage en hebben uitgebreide ANWB verzekering. Wij hebben eigenlijk nog weinig problemen gehad.

Verder zijn Bleb en Ljubljana mooi, maar let op: in Slovenie is alles op zaterdag al vroeg dicht. Ljubljana zelf is mooi, zeker het kasteel maar in een 2 dagen heb je het wel gezien.

Ik hou dit zeker even in de gaten!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:04

Ukkie_Cathy schreef:
Wij maken al een aantal jaar van dit soort autoreizen en op zich valt het wel mee hoe snel ze stuk gaan. Wij laten m altijd even checken bij de garage en hebben uitgebreide ANWB verzekering. Wij hebben eigenlijk nog weinig problemen gehad.

Ik verwacht zelf ook niet dat ze snel stuk gaan maar je kan hier beter wel altijd rekening mee houden ;)

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:00

Haha nou altijd op het ergste voorbereid zijn is het beste toch, ik sta waarsch raar te kijken als ik straks met mn auto rokend langs de weg sta in Oekraine;)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:47

MoonChloe schreef:
Met een autoreis zou ik juist de hoofdsteden vermijden. Juist met een auto ben je veel flexibeler.

Voor Slovenië zou je kunnen kijken wat er te doen is in bossen. Slovenie bestaat voor ongeveer 90% uit bos en heeft hele mooie bergen/meren.

Je kan ook naar Pecs in Hongarije, schijnt een hele leuke stad te zijn.

Vanuit Bled in 1 of 2 etappes terugrijden naar Rotterdam? Als je er paar dagen eraan plakt zou je ook via Italie/Zwitserland/Frankrijk kunnen gaan?

Ohja, kunnen jullie zelf kleine mankementen aan de auto oplossen? Zo niet, dan zou ik een paar cursusjes o.i.d nemen.
Zorg ervoor dat de auto helemaal in orde is voor jullie vertrekken. Voor je het weet sta je in middle of nowhere wanneer je auto stuk gaat en die ene onderdeel wat nodig is komt pas over 2 weken. Maar dit is natuurlijk ook niet te voorkomen met een perfect auto. Goed verzekeren dus ;)

Wij hebben daar vlakbij een huis :D Persoonlijk vind ik het zuiden van Hongarije ook veel mooier dan het noorden. Pecs is idd een leuke stad :j Je zit daar ook niet zo ver bij Kroatië vandaan :) In Hongarije kan je zeker buiten de grote steden heel lekker en goedkoop eten, wat natuurlijk ook wel erg fijn is.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 22:30

Kijk, dat zijn al tips waar ik iets aan heb :D
Auto is vrij jong (4 jaar) en vriend is er altijd erg zuinig op, regelmatig onderhoudsbeurten ed, dus ik denk dat hij een check-up bij de ANWB/Garage van tevoren een goed idee zal vinden :)

Slovenië ziet er inderdaad geweldig uit en het lijkt me ook een goed plan om hier wat langer dan in de andere landen te blijven om van de natuur en omgeving te genieten :j

Hoofdsteden willen we juist graag aandoen (tenzij ze niet de moeite waard zijn, dan horen we dat graag! ) omdat we deze hoek van Europa niet snel meer zullen opzoeken als we de hoogtepunten eenmaal gehad hebben :j Ik had bijv. begrepen dat Zagreb niet heel bijzonder is, deze heb ik dan ook (nog) niet opgenomen in de planning :)

Praag ben ik al eens geweest en hoewel ik me daar dagen kan vermaken, wil ik daar gewoon nog een dagje naartoe om ook m'n vriend te laten proeven van de sfeer daar. Wenen ken ik dan weer niet, maar waarschijnlijk willen we tussen Bratislava en Wenen in gaan zitten en van daaruit beide steden bezoeken, om vervolgens door te gaan naar Boedapest.

Ik vind het wel een voordeel dat de afstanden tussen Praag - Wenen - Bratislava - Boedapest relatief krto zijn, dat is in een halve dag aan te rijden denk ik zo en dat maakt dat we daar ter plekke dezelfde dag nog de tent op kunnen zetten en je de volgende dag al iets kunt ondernemen, of juist lekker kunt relaxen. :)

Terug naar NL vanuit Bled doen we denk ik in 2 dagen, maar de planning is wel om dan de 1e dag al zover mogelijk te komen :j Bij lange terugreizen pakken we altijd een hotelletje, zal in dit geval in Duitsland worden, als we eenmaal op huis aan gaan, blijven we niet gauw ergens anders nog hangen :)) Italië en Zwisterland hebben we 2 jaar geleden gedaan en wilde ik nu niet meenemen in de reis. Wil nog graag richting de Dolomieten en Venetië en vind het zonde om dat nu al mee te pikken, neem daar liever ook ruim de tijd voor ipv een paar dagen :j

Iemand ervaringen met specifiek de (hoofdsteden) die we aan willen doen en hoe lang je daar ongeveer voor uit moet trekken? We vinden het leuk om de meest bekende gebouwen/kerken/etc te bezoeken, wat te eten en wat te winkelen, dus als een stad in 1 dag te doen is (of juist niet), vind ik dat wel goed om te weten :)

En wat betreft bijv. Nationale parken/bijzondere natuurgebieden in 1 van de landen die écht de moeite waard zijn hoor ik het ook graag :))

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:03

in 2008 ben ik na boedapest geweest en daarna via bootreis over de donou langs Bratislava na wenen geweest.

daarbij kwam je onder een brug door waar helemaal bovenin een restaurant zat. best bijzonder om te zien, ben de naam even kwijt.
was een bijzondere bootreis.. in 3 sluizen ging je steeds een stuk omhoog. een keer 8 meter omhoog! dat duurde ook een uur ofzo.

ik baal nog dat ik niet wist dat je bij bratislava uit kon stappen. ik weet niet fo het een leuke stad is. ben benieudwd wat jij van die stad gaat vinden.

boedapest. is een hele mooi stad. het ene gedeelte ligt in de heuvels en het andere gedeelte laag.
wat je zeker niet moet missen is het uitzicht op heuvels in buda. bij het koninklijkpaleis /burcht heuvel
echt geweldig mooi. mis alle bruggen ook niet. het parlement en het heldenplein is ook mooi om te zien.

ik was er 4 dagen maar aankomst en vertrek eraf 2,5 dat ik rond ging door de stad. ik heb hellaas niet alles gezien. de grotten en de bijzondere warm water zwembaden ofzoiets schijnen ook mooi te zijn, maar trok mij niet echt.
maar in 2 dagen zou je veel moeten zien. als je niet te lang bij alles rondhangt zou het ook best in een dag kunnen. aangezien langs de donou al de bruggen/parlement/koninklijk paleis/en daarnaast een soort van wit paleis liggen. en daarvlak bij is ook magrita eiland.
daarop is te zien meerdere hotels, een groot grasveld een hele oude grote boom die de overstromingen heeft overleeft jaren terug en de ruinies van een klooster. ik was er snel uitgekeken.

je komt de burcht op met zón lift, maar je kan ook de trappen op, ik zelf ben de terugweg gaan lopen.

sávond heb je echt een fantastisch uitzicht. ik reisde alleen maar kwam een andere Nederlandse vrouw tegen die ook wel eens sávonds het wou zien. (haar meereisende op leeftijd zijnde ouders niet)

wenen is ook mooi, heel anders dan bijvoorbeeld een londen of parijs.

schonbrun is ook mooi met die park en grote fontijenen eromheen en vanaf de glorriette heb je een mooi uitzicht over wenen.
daar bij is ook de dierentuin.. ik was er echt binnen half uur weer uit. (klein en je ziet wel de dieren maar mooi nee )

verder de stephansdom, echt midden in het centrum schijn je ook in te kunne klimmen, zelf niet gedaan.

belvedere had ik geen tijd voor schijnt wel mooi te zijn (ga ik dit jaar wel bekijken)

het reuzenrad, (erin geeft een mooi utizcht duurt wel lang draait langzaam stopt op paar hoogtes.. van hout met binnen in een bankje. je kan door de raampjes wel foto grraveren.)

daarbij ligt het prater soort van vaste kermis met achtbaan en wat atracties.. is al wel beetje verouderd. staat ook modernere spannendere attracties bij.

de donau toren heb je een mooi uitzicht maar ligt een eind buiten centrum.

verder is er natuurlijk de spaanse rijschool. was mooi om te zien maar 2uur bij de ochtendtrainingzitten.. doe ik niet snel weer
ik ben er 5 dagen geweest. maar in 2 a 3 dagen kun je ook veel zien. in een dag zou ook nog kunnen als je allen de hoogte punten wil zien, maar dan moet je niet blijven hangen ergnens of willen winkelen.

praag ben ik met school geweest, inderdaad leuke stad.

wenen was ik stom genoeg tijdens het wk of ek voetbal... (wist ik veel.. als antivoetbal liefhebber)
toch vond ik zo mooi dat ik er dit jaar weer heen ga. zonder een boel agenten op elke straathoek, sporters met veel herrie en voetbalgebieden wat afgezet was voor supurters met groot scherm.

een nadaeel is misschien dat een groot gedeelte van het centurm auto vrij is, maar ik neem aan dat je de auto ergens parkeerd, en niet rond gaat rijden in een hoofdstad?
wenen uitzicht vanaf dak glorriete (gebouw bij schonbrun)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NNIEFAC3.jpg

boedapest burcht heuvel
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8R6R34RN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EV7WPGON.jpg
deel van paleis van beneden af er links naast zit mooi wit gebouw zoals 1e foto met die wachters in muur.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IULNAF4U.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Album=SDFTI6S6

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 01:44

Lijkt me een super mooie reis die je gaat maken! Ik vraag me wel af. Waarom staat polen niet op je lijstje? Juist daar heb ik een aanrader voor je! Namelijk de oerbossen in bialowieza, in oostpolen bij de witrussische grens. Is fantastisch mooi daar, met een fijne camping in het dorp :)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 13:33

Polen lijkt me ook prachtig, maar wordt eigenlijk weer te noord-oostelijk, wij willen vanaf Praag eigenlijk zuid-oostelijk afzakken. We trekken zo'n 3 weken uit voor deze trip en willen ook niet constant in de auto zitten, zoals het er nu naar uit ziet gaat het hierop lijken wat dagplanning betreft:

1. Rotterdam - Praag
2+3 Praag
4. Praag - Wenen
5+6 Wenen
7 Wenen - Balatonmeer
8 t/m 11 Budapest & omgeving Balatonmeer
12 Balatonmeer - Bled
13 t/m 18 Ljubljana & omgeving Bled
19 + 20 terugreis naar Nederland

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 18:29

Zijn er nog meer bokkers met tips voor de landen/plaatsen/streken die wij gaan bezoeken?
Ook tips mbt bijvoorbeeld tolwegen, overnachtingsplaatsen, campings zijn van harte welkom :)