Nieuw Zeeland - Wat zien, hoe opzetten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eydis

Nieuw Zeeland - Wat zien, hoe opzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 01:04

Hallo bokkers!
Ik wil heel graag naar Australië / Nieuw Zeeland een langere reis maken!
Ik heb alleen nog niet echt zicht op hoe je dit kan opzetten. Ik zou graag willen weten van bokkers die zoiets al eens gedaan hebben, hoe stippel je de reis uit? Wat moet je echt zien? Welke manier van reizen is het handigst? Het liefst ga ik een week of 2/3, en dan is Nieuw Zeeland nummer 1 voor Australië.
En ook belangrijk, wat zijn de kosten?

Een hele hoop vragen, ik hoop hier wat meer duidelijkheid te krijgen :D

AlzahraShams

Re: Nieuw Zeeland - Wat zien, hoe opzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:10

Mijn ouders zijn net sinds dinsdag teruggekomen uit Nieuw zeeland, en ik zie ze morgen (of eigenlijk vandaag) weer, ik zal je wel wat posten in dit topic, over hun ervaringen :)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:16

Als je maar een week of 2/3 gaat zou ik mij beperken tot alleen Nieuw Zeeland. Ikzelf heb alleen het zuidereiland gezien (na ja, 1 dag Wellington voordat ik weer terugvloog naar Australie). Ik heb met de bus en liftend rondgetrokken, maar dat was meer uit geldgebrek. Reis jij alleen of in gezelschap? Ben je een actief persoon, dan kan je heel veel mooie wandelingen maken. Je kan een geheel georganiseerde reis boeken of alleen een ticket en daar in hostels verblijven. Wat heb je in gedachten?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 01:28

Nieuw-Zeeland! <3

Ik heb een groot deel met de auto gedaan, een klein stukje met de bus (straytravel) en een stuk met de trein. Fantastisch land, geweldige mensen en een prachtige natuur!

Je vragen:
1. Ik heb eerst stage gelopen in Hamilton dus de mensen daar konden mij al wel vertellen wat echte must-do's en must-see's waren. Verder gewoon de kaart erbij gepakt en war uitgestippeld.
2. Jeetje, wat moet je echt zien? Oa. Abel tasman park (doe zo'n leuk boottochtje en eet fish&chips), gletsjers, queenstown, het zuidelijk gebied is ook mooi, in oamaru de blue penguins, christchurch is leuk, hokitika walvis tocht, arthur's pass met de trein vond ik prachtig, auckland en wellington natuurlijk, taupo (en daar ook nog ffies een skydive doen, is echt top!!), ehm.. kan wel ffies doorgaan! Als ik weer thuis ben (maandag) ga ik even in een boekje kijken voor je..
3. Manier van reizen: ik vond de auto toch wel ideaal hoor. Lekker stoppen waar je wil, fotos maken wanneer je wil etc. En ik ben ook een stuk met de bus geweest maar dat was stoppen, allemaal eruit, foto maken, allemaal erin en toen ging iedereen verder slapen! Super zonde want juist die spontante dingen onderweg vond ik zo leuk <3 Met de trein vond ik ook wel heel mooi en handig hoor, maar die gaat niet overal langs natuurlijk..
4. Ik zou echt wel minimaal 3 weken nemen als het even kan. Ik had 3 weken voor alleen 't zuidereiland en dat was eigenlijk te weinig.. Maarja, 3 maanden is ook te weinig als je 't zo bekijkt :))
5. De kosten, ja, dat hangt helemaal van jezelf af.. Toen ik er was (2009 :oo ) was de koers heel mooi: 1 euro = 2 dollar. Mijn auto kostte 2000 dollar maar voor minder moet het ook kunnen, skydiven kost 600 geloof ik, hostels zo'n 20 dollar p/n?? Eten vond ik ook relatief goedkoop.. Maar al met al heb ik toch wel zo'n 2000-3000 euro uitgegevn vermoed ik, maar dat was dan voor de volle 5 maanden :)

Ik stuur je even de link van mijn weblog, staat ook een flink stuk op over m'n vakantie.. Verder: als je nog vragen hebt roep je maar! Ik heb echt ontzettend genoten van mijn tijd daar, het is dat het zooo ver weg is anders was ik over een half jaar sowieso weg geweest :)) Ik vond voordat ik heen ging soms raar dat mensen zo verliefd waren op het land, maar nu begrijp ik het helemaal :)

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 01:45

Kijk hier heb ik al wat aan, top! :D

Wat heb ik in gedachten? Ten eerste wordt het dan inderdaad Nieuw Zeeland in die korte tijd.
Ik heb nog niet echt ingelezen, dat ga ik zeker nog doen.

Ik wil graag met mijn vriend. En met een huurauto of met de bus rondtrekken. Liefst wel wat slaapplaatsen van te voren of een route uitstippelen. Liefst zo goedkoop mogelijk! :o :P

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:21

Je hebt ook van die Wwoof plekken, maar ik weet niet of dat ook voor 1 nacht is.. http://www.wwoof.org/
Daarnaast is dat misschien ook minder handig ivm de tijd die je hebt..
Die hostels hebben vaak ook een lidmaatschapskaart wat je nogal wat kan schelen. Ik had een BBH kaart, en daar zat dan ook nog 45 dollar telefoontegoed op ofzo, terwijl die hele kaart ook maar 45 dollar was geloof ik...

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:25

Ik ben ook 3 weken in Nieuw-Zeeland geweest. Ik heb me beperkt tot Auckland en omstreken. Dat was groot zat om me drie weken te vermaken en er is hartstikke veel te beleven! Over het kostenplaatje kan ik je eigenlijk niks vertellen, maar wil je de tip geven je tot een eiland te beperken omdat je anders zoveel aan het reizen bent en dat lijkt me zonde van je vakantie. Aan de kust van Auckland zitten ook een aantal eilandjes die echt super leuk zijn om een paar daagjes te verblijven!
Fijne reis!

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:06

2-3 weken is echt heel erg weinig, dan zou ik een deel van het zuidereiland pakken, dat vond ik het mooist.
Stray travel was leuk, betaalbaar en je leert heel veel mensen kennen uit veel verschillende landen.

Abel Tasmanpark, Arthur's pass, de gletsjers (Franz Josef en Fox), Queenstown, Millford Sound (maar daar heb je te weinig tijd voor denk ik), Kaikoura (walvissen!), euhm.... HEEL VEEL!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 02:10

Ik zou sowieso Stray aanraden boven de Kiwi-experience trouwens (of je moet een hele ruige, wilde en losbandige vakantie willen :+ ).. Als ik daar de verhalen van hoor is dat ook een grote orgie :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 02:13

Ik ben drie weken geweest, maar had wel vervoer en een heel strak schema. Ik heb Noorder- en Zuidereiland gedaan.
Niet helemaal het Noordelijke Puntje gehad, wel boven Auckland uitgekomen, Zuidereiland driekwart gedaan.

Ziehier wat foto's van deze reis...

[BEU] Verliefd op Nieuw Zeeland!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 11:51

Dankjewel allemaal, bruikbare tips die ik zeker even ga nalopen van het weekend!

Cassidy wat een foto's! :D

Nanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:56

Ik ben net 3 weken terug van Nieuw-Zeeland. Samen met mijn vriend zijn we ruim 4 weken op het zuider eiland geweest. Het was ge-wel-dig!
Wij zijn wel echte kampeerders, hadden een tentje mee en een auto gehuurd. Er zijn genoeg campings en het handige is dat alle campings een volledig ingerichte (dwz, kookplaten, koelkast, magnetron, oven, waterkoker, broodroosters) algemene keuken hebben. Enige dat je dan nodig hebt zijn je eigen pannetjes!

Wij hebben veel gelopen, vanaf Christchurch eerst rond Mt Cook (lake pukaki en tekapo), daarna Queenstown eo (bungyjump gedaan, errug gaaf) en daarna vanaf Te Anau Fiordland ontdekt (te voet, we hebben de 4 daagse Kepler Track gelopen). Vervolgens Milford Sound en via de gletsjers (Westcoast) weer omhoog, Nelson gezien en de Abel Tasman Coast Track gelopen (4 dagen, hier wel een brander nodig om te koken). Vervolgens Marlborough Sounds ontdekt (en de wijnregio niet vergeten) en als laatste Kaikoura bezocht (heerlijk crayfish gegeten).

Ik vond het echt een enorme ervaring, geniet bijna elke dag nog van de foto's. Er is geoon zoveel te doen en te zien! Het duurst is idd het ticket en in ons geval daarna de auto. Als je kampeert kun je verder vrij goedkoop overnachten. Lees je verder goed in, lees ook de verhalen op blogs op internet. De tracks vond ik super om te lopen maar dan moet je wel echt van lopen met bepakking houden. Op de site van het DOC (http://www.doc.govt.nz/) kun je hier alles over lezen en reserveren. Sowieso staat op die site erg veel info.

Veel plezier met de voorbereiding, laat je nog weten of en wanneer je gaat?

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 22:57

Oh helemaal goed dit!! :D Ik ga mij nog even fijn inlezen! Heb je je foto's ook ergens online? :)

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:26

Ik vertrek maandag voor 2 maanden naar Nieuw Zeeland, in eerste instantie zou ik alleen gaan dus heb ik mijn reis geboekt via Travel Active, een soort reisbureau die je vlucht helemaal voor je boekt, net als transfers, eerste hotelovernachtingen enzo. Eigenlijk bedoeld voor mensen die een jaar daar willen blijven, ze helpen ook met je visum, bankrekening, daar solliciteren etc. Uiteindelijk ga ik samen met een vriendin dus hadden we de vlucht ook wel zelf kunnen boeken, stuk goedkoper, maar de zekerheid die we nu hebben is ook wel heel fijn.

In Nieuw Zeeland hebben we de Max pas bij Stray geboekt. Hiermee zie je bijna heel Nieuw Zeeland en het lijkt mij een hele fijne manier van rondreizen. Er zitten een boel gratis activiteiten bij en je buschauffeur is tegelijkertijd je gids die je alles kan vertellen en die je overal mee kan helpen. En je bent vrij om overal af en op te stappen dus je hebt veel vrijheid, je zit niet vast aan een strak schema van een geplande reis.

Ik ben benieuwd!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 23:00

Super NienWiep! Je zal er nu wel zijn., ben benieuwd! :D