Epipen mee in het vliegtuig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Epipen mee in het vliegtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 00:19

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar ervaring voor vliegen met een Epipen. (Wat is een Epipen?)
Ik vlieg volgende maand naar Rome, maar ik heb dus een Epipen bij mij. Meerdere.. & als het goed is vlieg ik met Transavia, ik ga ze uiteraard ook bellen, maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen hiermee. Wordt er moeilijk over gedaan? Wat moest jij hebben om het mee te mogen nemen in het vliegtuig?
Ik wil de kans dat ik geweigerd wordt zo klein mogelijk maken uiteraard.. en ik weet dat er soms bij een bedrijf ook wel eens wat mis gaat.. dus ik ben bang dat ze me verkeerde informatie geven.. (control freak :o)

Dus; wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Justy

Re: Epipen mee in het vliegtuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:22

Er zijn regels voor het meenemen van medicatie in je handbagage. Je zult in ieder geval een doktersverklaring moeten hebben. Neem eens contact op met je luchtvaartmaatschappij en check de website van de vliegvelden waar je vertrekt :j

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:25

Hihi, jij hebt ook Agent P :P

Maar ik denk dat je inderdaad het beste even kan bellen met de luchtvaartmaatschappij.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 00:30

Ja, dat staat ook in de OP dat ik dat ga doen, maar ik vraag meer naar ervaringen die mensen hebben. Werd er moeilijk gedaan of iets dergelijks?

@Rena; haha ja! "PPPPGGRRR" :')

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:33

mijn moeder heeft ook een epipen, je moet een speciaal formulier bij je hebben in verschillende talen met uitleg wat t is en hoe t bij jou toegedient moet worden geloof ik..... en dit dan geplastificeerd bij je hebben ofzo.... het aanvragen van een medicijnpaspoortje is ook altijd handig!

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:36

In ieder geval heb je een doktersverklaring nodig. Verder idd contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij over eventuele toegestaane hoeveelheden die je bij je mag dragen met zo'n verklaring. Of even op internet bij betreffende maatschappij nazoeken, daar is vast wel wat over te vinden.
Wellicht kunnen ze je er bij de apotheek ook meer over vertellen.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 00:42

Over de Epipen zelf is niet echt wat te vinden.. alleen over insuline en gewoon 'medicijnen'.
@mjay; hoe kom ik aan zo'n paspoort of formulier? Is dat bij de HA te krijgen?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 01:01

Nee dat gaat via de apotheek

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 01:03

Je mag ook alleen de hoeveelheid in je handbagage hebben die je nodig hebt/redelijkerwijs nodig kan hebben tijdens de vlucht, de rest moet in het ruim.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 01:07

Vjestagirl schreef:
Je mag ook alleen de hoeveelheid in je handbagage hebben die je nodig hebt/redelijkerwijs nodig kan hebben tijdens de vlucht, de rest moet in het ruim.

Ja dat is moeilijk te zeggen.. als ik iets per ongeluk binnen krijg kan ik er wel 2 nodig hebben.. omdat het maar een tijdelijke injectie is..misschien meer?
Gut ik vind het zo eng, kan ook niet zo naar het ziekenhuis :o Heb dit nog geen jaar dus vind het nogal griezelig allemaal..

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:56

MW -> BEU

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:03

Hai, lastig is dat he, reizen met medicijnen. Zeker als je ze echt elk moment nodig kan hebben.

Je huisarts kan je helpen met al je vragen, dus ga daar even heen en leg het uit. hij/zij geeft dan een doktersverklaring, en een opdracht aan de apotheek om een medicijnenpaspoort uit te geven. Als je papieren in orde zijn kan je (volgens mij) je epipen gewoon meenemen in het vliegtuig.

Mag ik vragen waar je zo verschrikkelijk allergisch voor bent dat je meerdere epipennen verwacht nodig te hebben?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:11

Naja, wat hun zeggen. Moet eerlijkheidshalve bekennen dat wij nog nooit een medicijnenpaspoort meegenomen hebben en dat ze er nog nooit moeilijk over gedaan hebben. Maar dat wil niet zeggen dat dat altijd zo is. Kijk een reis binnen Europa is wat anders dan dat je naar de VS gaat, waar je veel strenger gecontroleerd wordt.

Je moet wel proberen om het een beetje los te laten hoor. :) Want je loopt jezelf behoorlijk druk er over te maken. Das echt niet nodig. Je vliegt naar Rome, je zult hoogstens een kop koffie krijgen (die je zelf af mag rekenen :') ). Flesje desinfectie voor als je naar de wc gaat en niets aan de hand.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 11:50

@_Mikey_ Ja ik vind het erg lastig! Het gaat er om, dat als ik een reactie krijg ik dus zeer snel in shock kan raken. Een Epipen geeft verlichting, als ik in het vliegtuig een aanval krijg, bijvoorbeeld aan het begin van de vlucht, zal ik er nog een hebben omdat hij maar tijdelijk werkt en we kunnen niet zo landen.. Ik ben allergisch voor pinda's, noten, schaaldieren & tropische vruchten. Ik kan het al niet eten als er een product is gemaakt in een fabriek waar ook noten worden verwerkt..
Bedankt!

@Iris82: Ik snap het ook wel, maar ik moet sowieso hem meenemen, ik moet hem altijd bij me houden. Want als hun net een schaaltje pinda's hebben neergezet en daarna met hun handen aan mijn kopje zitten, ben ik gewoon screwed!

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:53

Frozenstar schreef:
@_Mikey_ Ja ik vind het erg lastig! Het gaat er om, dat als ik een reactie krijg ik dus zeer snel in shock kan raken. Een Epipen geeft verlichting, als ik in het vliegtuig een aanval krijg, bijvoorbeeld aan het begin van de vlucht, zal ik er nog een hebben omdat hij maar tijdelijk werkt en we kunnen niet zo landen.. Ik ben allergisch voor pinda's, noten, schaaldieren & tropische vruchten. Ik kan het al niet eten als er een product is gemaakt in een fabriek waar ook noten worden verwerkt..
Bedankt!

Pfoe! Das heftig idd. Ik ken meerdere mensen met heftige allergieen en weet hoe lastig het is. Gelukkig is het een korte vlucht, anders zat je ook nog met vliegtuigeten waar de herkomts onduidelijk van is..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:06

Ik weet het, maar geloof mij nou maar, ze zijn echt behoorlijk ingedekt qua dat soort dingen. Alles zit in verpakkingen. En ik begrijp dat je m altijd bij je moet houden en ik zeg ook helemala niet dat je dat vooral niet moet doen, maar enkel dat je moet proberen om je er niet zo druk over te maken. Je loopt meer kans op een aanval op in een café of op het werk dan in een vliegtuig.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 12:06

_Mikey_ schreef:
Frozenstar schreef:
Bedankt!

Pfoe! Das heftig idd. Ik ken meerdere mensen met heftige allergieen en weet hoe lastig het is. Gelukkig is het een korte vlucht, anders zat je ook nog met vliegtuigeten waar de herkomts onduidelijk van is..

Sowieso zit ik in Italië met dat probleem.... met alle pasta's en weet ik het allemaal voor allergie-troep :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:13

Zorg ervoor dat je een goede vertaling bij je hebt van de dingen waar je allergisch voor bent en dan komt t echt wel goed. Kijk wij gaan ook niet naar Thailand oid op vakantie, dat risico is veel te groot. Maar binnen Europa moet je niet te bang zijn. Wij geven voordat we gaan eten het betreffende briefje aan de serveerster met de allergiën erop vertaald in de taal van het land waar je bent. In het Engels red ik mezelf wel hoor, maar als je in Italië of Spanje bent vertrouw ik niet op het Engels van de serveersters. :)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 12:30

Iris82 schreef:
Zorg ervoor dat je een goede vertaling bij je hebt van de dingen waar je allergisch voor bent en dan komt t echt wel goed. Kijk wij gaan ook niet naar Thailand oid op vakantie, dat risico is veel te groot. Maar binnen Europa moet je niet te bang zijn. Wij geven voordat we gaan eten het betreffende briefje aan de serveerster met de allergiën erop vertaald in de taal van het land waar je bent. In het Engels red ik mezelf wel hoor, maar als je in Italië of Spanje bent vertrouw ik niet op het Engels van de serveersters. :)

Nee dat begrijp ik. Maar ik ga in NL al niet eens meer naar een restaurant wat ik niet ken omdat ik het overzicht niet heb.. en Italië is allemaal pasta en zo.. en de laatste heftige reactie die ik had was van Lasagne.. :(

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:40

Soms gebruiken ze inderdaad notenolie. :)
En das tricky, maar dat zeggen we er ook altijd bij in een restaurant.
Allergisch voor 'waslijst' + noten + pinda's, en dus ook voor pesto en notenolie!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:47

Jeetje wat lastig voor je ´TS. Je zou eigelijk dingen moeten gaan eten die je zelf bereid hebt of waarvan je weet dat ze in verste vert niet in de buurt zijn geweest van waar je allergisch voor bent.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 12:53

annebe schreef:
Jeetje wat lastig voor je ´TS. Je zou eigelijk dingen moeten gaan eten die je zelf bereid hebt of waarvan je weet dat ze in verste vert niet in de buurt zijn geweest van waar je allergisch voor bent.

Klopt..

Ik zit ook te denken om maar niet mee te gaan uit eten daar enzo en gewoon maar zelf mijn eten in de supermarkt te kopen. Want het is wettelijk verplicht het er op te zetten, maar in de keuken kan je niet controleren of iemand net iets vast heeft gehad wat ik niet mag en daarna aan mijn eten zit :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:08

Frozenstar schreef:
Bedankt!

@Iris82: Ik snap het ook wel, maar ik moet sowieso hem meenemen, ik moet hem altijd bij me houden. Want als hun net een schaaltje pinda's hebben neergezet en daarna met hun handen aan mijn kopje zitten, ben ik gewoon screwed!

Als jij in een shock raakt vliegen ze echt niet door naar Rome, dan wordt er een tussenlanding gemaakt op het eerste vliegveld dat voorhanden is (dat kan ook terugkeren zijn als je nog maar net weg bent.)