Zes weken Kansas City, farmerswork. (Echte aanrader!)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovemyladie

Zes weken Kansas City, farmerswork. (Echte aanrader!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 21:13

Beste Bokkers,

Een half jaar geleden las ik ter verloops een topic op Bokt met een ontzettend gaaf avontuur. In de topic zochten ze mensen uit Nederland, die graag eens een aantal weken wilde werken met paarden, koeien en de rest van het ranchwerk. Ik ben samen met een andere jongen uit Nederland, half oktober vertrokken voor een zes weekse werkvakantie.

Mijn zes weekse ervaring op het platteland in Kansas City, wil ik graag hier met jullie delen.
Dit omdat jullie dit ook gewoon kunnen gaan doen!

17 oktober was het zo ver, de lange reis kon gaan beginnen. Koffers gepakt en op naar Düsseldorf. We vlogen van Düsseldorf naar Londen, van Londen naar Chicago en van Chicago naar Wichita. Het was een lange reis, wat zeker de moeite waard was.
Eindelijk aangekomen op Wichita airport ontmoetten we een Nederlandse man, die hier een aantal jaar geleden naar toe is verhuisd om zijn droom waar te maken.
Het was nog zo’n 2 uur rijden vanaf Wichita naar de eindbestemming Lewis. Doordat we in de avond aankwamen was er nog vrij weinig te zien van het echte platte land in Amerika.

Maar de dagen die volgden heb ik prachtige foto's kunnen maken!
Omgeving:
Afbeelding

Afbeelding

Uitzichtje 's ochtends:
Afbeelding

Na een goede lange nachtrust en een kleine jetlag begon de eerste dag lekker rustig, we zijn met de auto rondgereden in de omgeving en hebben dan ook meteen een hoop mensen leren kennen. Iedereen was natuurlijk erg benieuwd naar de Nederlandse medewerkers.

De eerste week hebben we vooral een heleboel mensen leren kennen, ze zijn hier trouwens ontzettend aardig en gemoedelijk. Iedereen komt voor elkaar op en helpt elkaar met alle voorkomende klusjes. Dit merkte ik al vanaf de eerste dag, er was een vrouw die haar huur niet meer kon betalen en per direct haar huis uit moest. Een heleboel spullen moesten dan ook van het huis in een veetrailer vervoerd worden. Alle hulp was welkom, de dominee van de kerk in het dorp, had al een plekje kunnen regelen waar ze zolang haar spullen kon opslaan.

In deze paar weken tijd, die als een speer voorbij zijn gegaan heb ik ontzettend veel mee gemaakt. Een paar van mijn belevenissen..

Het werken met de koeien, ontzettend leuk om eens te zien hoe dat in de wereld van de Amerikaanse boeren gaat. Met de achterliggende gedachte wat voor troep je eigenlijk in Nederland op je bord krijgt, zie je hier het totaal omgekeerde. De koeien lopen 24 uur per dag buiten, ze lopen op grote pastures van hectares groot, waar ze nog echt vrij kunnen zijn.
Ook bestaan daarnaast de feedlot’s, dat zijn de grote bedrijven die hun kalveren in (buiten) lot’s hebben staan, ze hebben op zo’n feedlot wel meer dan 20.000 kalveren verspreid staan over honderden pen’s. Het controleren op deze feedlot’s gebeurt allemaal te paard, elke dag word er een aantal keer over deze lot’s gereden om de zieke en zwakker kalveren eruit te halen.
Feedlot's: http://www.mijnalbum.nl/Foto-AE3O77XI.jpg

Het werken op de koeien met de paarden, erg leuk om te doen. De kalveren sorteren van de koeien, waarna ze gevaccineerd en getagd moeten worden. Drukke dagen voor de boeren, maar ook dat werk moet gedaan worden.

Even helpen met de geboorte van een kalf
Afbeelding

Het gaan naar de sale met cattle, een enorm aparte ervaring. De kalveren worden in een soort paddock voorgebracht en in het gebouw zijn er dan kopers die op de kalveren bieden.
Ik kan nog wel even door gaan met het werken met koeien, er komt natuurlijk veel meer bij kijken dan alleen dit..
Cattlesale: http://www.mijnalbum.nl/Album=C67PPC3W

Maar natuurlijk is het werken met paarden ook erg leuk! :D

Mijn grote kleine liefde, draagt tegenwoordig de naam Pokerface Playboy! <3
Afbeelding Afbeelding

De paarden die ze hier hebben zijn over het algemeen Quarters. Ze gebruiken ze op de koeien als echte werkpaarden maar ook voor het plezier en de echte wedstrijd sport. Zo was ik een aantal dagen in de week bij een Pleasure ranch. Even wennen voor mij, ik ben zelf een reiner wat natuurlijk totaal anders is dan de pleasure.
Deze ontzettend lieve mensen waren al op leeftijd en hadden eigenlijk te veel paarden. Alle hulp kon dan ook erg gewaardeerd worden. Ze reden zelf nog wel wat in de sport en brengen hun palomino top paard af en toe nog uit in verschillende onderdelen.

Ik heb daar verschillende paarden gereden, en ook dat is een hele ervaring om de verschillen tussen de paarden in dezelfde tak van de sport, toch vrij goed te kunnen merken.
Voor mensen op die leeftijd is het best risicovol om met jonge paarden om te gaan, ik heb me dan ook gelegd op het mak maken van de net afgespeende veulens. Het leren van een halstertje, het leren meelopen aan het halster en het binnen en buiten zetten van de roundpen naar de stal. Deze veulens komen vanaf echte fokmerries, die zelf ook vrij moeilijk te pakken zijn en eigenlijk hun hele leven voortbrengen in vrijheid. Een groot veld waar de veulens geboren worden en opgroeien totdat ze oud genoeg zijn om afgespeend te worden. Een hele klus dus!

Mijn liefde Baby! Merrie van 1.65m
Afbeelding

De een na laatste week van mijn trip in the USA zijn we naar de Quarterhorse Worldhow geweest. Waar ik altijd al van droomde, is nu dubbel waargemaakt. Duizende paarden, duizende stallen. Deze paarden zijn al gekwalificeerd voor de worldshow, dus zie je daar eigenlijk al het neusje van de zalm.
Ik ben helemaal weg van de reining en de cutting, hier heb ik dan ook echt met enorm veel plezier naar gekeken. Ook de andere categorieën heb ik enorm van genoten.
Ik heb o.a. Ruben van Dorp en Rudi Kronsteiner zien rijden. Vele foto’s natuurlijk. En ook Ruben staat met zijn proef op de film, toch krijg ik daar wel even kippenvel van!

Worldshow arena: http://www.mijnalbum.nl/Foto-NAIBIRIQ.jpg

Yearling van de halterclass
Afbeelding

'Tie down' class:
Afbeelding

Ook heb ik nog meegedaan met een jurycontest, kinderen moeten je dan gaan bekijken en plaatsen. Ik deed hier mee met Zipper en was tweede geplaatst (aangezien iemand anders mij afsneed, balen!). Gaaf als je helemaal niet in de pleasure zit maar het toch zo netjes doet. Natuurlijk ook met dank aan Zipper!

Ik kan natuurlijk wel uren doorgaan met vertellen..

Afbeelding

Maar als je vragen hebt over mijn trip naar the USA of meer info wilt kun je me altijd een PB’tje sturen. Je kunt dit zelf natuurlijk ook gaan doen! Heb je interesse en wil je meer uitleg over tijd, kosten en hoe verder? Dan stuur ik je graag door naar Loes Dekker, ElCid op Bokt. Zij kan je vanalles vertellen over de mogelijkheden.

Voor een kleine selectie van mijn foto’s kun je kijken op: http://www.mijnalbum.nl/Album=C67PPC3W

Ginger

Nadir

Re: Zes weken Kansas City, farmerswork. (Echte aanrader!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:33

Wat heb jij een ontzettend gave trip gemaakt zeg! Prachtige foto's ook! :j
Ga je nog eens zoiets doen, wellicht op een andere plek?

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 16:45

Het was erg gaaf! Hoop over een tijdje daar weer heen te gaan, sowieso voor mijn studie.. Maar ook voor de mensen en het werk. (Gehandicaptenzorg, zit daar een grote ranch die werken met Quarters en geestelijkgehandicapten. Rijden, lessen, ranchwork maar ook het uitbrengen van de paarden op shows.)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:14

Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt gehad! Volgend jaar gaan we zelf weer eens die kant op, het is te lang geleden ( 5 jaar alweer) dat ik de laatste keer in de USA was.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:34

Wauw, wat een ontzettend gaaf verslag!
Lijkt mij leuk om zoiets ook eens te doen... Mag ik vragen hoe dat financieel zit daar? Ticket is vast voor je eigen rekening, maar kreeg je wel kost en inwoning + zakcentje van je werkgevers?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:04

Wauw, dat lijkt me een hele bijzondere ervaring! :j

Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden op de vragen van Cynthy. :)
Want het lijkt me een geweldige ervaring om mee te maken, maar ik ben benieuwd welke kosten er voor mijn rekening zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:06

wow dit is een echte droom mag graag op de boerderij zijn :P maar een heuse ranch wowie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:37

Even voor de duidelijkheid: Ginger is hierheen geweest als een soort "try out" voor de vakanties die daar georganiseerd worden. Zie: http://www.trailsend.nl/NL/western_outd ... /index.php
De vakanties zijn de 1e prioriteit en de "try outs/ stages/ etc" komen nu op de 2e plaats. De mensen die de try outs gedaan hebben zijn ook vaak uitgenodigd om weer terug te komen om te helpen met de paarden, om deze bijv. tussendoor te rijden, fit te houden, etc.

In principe zijn er nu alleen weer nieuwe "stagaires" nodig als er mensen op vakantie gaan; dan moeten de paarden nl. fit blijven en zo nu en dan weer een beetje bijgeschoold. Deze vakanties zijn dus altijd te boeken, hulp is soms nodig.
De vakanties zijn, zeker in vergelijk met dergelijk "ranchvakanties" zeer betaalbaar, zie bovenstaande link.

Dus we kunnen, op het moment, geen "nieuwe mensen" meer gebruiken en als dat wel weer het geval is gaat het dan om periodes van ca. 3 maanden en langer. Als er weer mensen nodig zijn zal ik daarvoor zeker een oproep plaatsen.

Ticket was in deze gevallen inderdaad voor eigen rekening, kost en inwoning werd verzorgd evenals het meegaan naar shows etc, en ik geloof dat er ook wel "kado's" zijn gegeven, maar daar weet ik het fijne niet van omdat dat door de ranchers zelf met de "werknemers" geregeld is.
Voor de vakanties betaal je, maar door op de ranches mee te helpen kan je weer een deel daarvan "terugverdienen".

miky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:41

Wat super gaaf! Lijkt me echt een droom die uitkomt. :j

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:08

Over anderhalve week mag ik weer ! :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:17

Dreamy schreef:

En je laat ons natuurlijk ook weer weten hoe het was! Hoelang ga je ook alweer?

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:23

Zo wat super gaaf joh!
Als ik geen kids had gehad had ik zeker ook aan zo'n mooi avontuur meegedaan :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:46

ElCid schreef:
Dreamy schreef:

En je laat ons natuurlijk ook weer weten hoe het was! Hoelang ga je ook alweer?

3 maandjes dit keer :D