Noordkaap met de auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Noordkaap met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 16:52

Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik zijn aan het nadenken over onze vakantie en toen kwam onze wens om ooit nog een keer naar de Noordkaap te gaan. De Noordkaap ligt helemaal bovenin in Scandinavië. We kunnen 3 of 4 weken weg.
Nu was mijn idee om dan met een veeboot vanaf NL, Denemarken, Belgie, of waar dan ook helemaal naar naar boven in Scandinavië te varen en dan zelf terug te rijden met de auto langs de mooiste plaatsen.
Maar hoe ik ook zoek, ik kan niet vinden of er uberhaupt wel een veerboot daar naarheen gaat. De meeste komen niet bovenin.
Heeft iemand meer info? Weet iemand hoe we dit aan zouden kunnen pakken?

Bedankt voor de antwoorden.

Frank

Re: Noordkaap met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:55

Volgens mij is het nog een heel stuk zelf rijden!
Ik wil er ook ooit nog eens heen. En dan wil ik het noorderlicht zien!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 17:01

Ja Frank, dat wil ik ook zoooo graag, en de krant lezen om 2 uur 's nachts en de zon :D

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:05

Lijkt mij ook geweldig, mazzel dat ik volgende week naar Noorwegen vertrek voor een half jaar en de trip dus waarschijnlijk ook nog ga maken :D
Kijk eens naar de Hurtigruten (http://www.visitnorway.com/nl/Gesponsor ... rtigruten/), dat is een cruise langs de kust. Volgens mij kan je dan ook naar de Noordkaap.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 17:53

Dank je wel Lets, dat is een heel duidelijke site!
Ik zie helaas wel dat de auto niet mee kan op die lange cruise en dat de prijs ook best flink is. (bijna 2500 pp in juni)
Ga nog even verder zoeken en kijken of er andere opties zijn :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:18

Toevallig gaan wij ook komende zomer opnieuw naar Scandinavië met de auto en willen we het liefst naar de Noordkaap toe reizen. Wel volledig met de auto, uitgezonderd de veerboten tussen Duitsland-Denemarken en Denemarken - Zweden. Ik moet nog uitzoeken hoe of wat, en met name voor bovenin. Afgelopen jaar zijn we tot aan Umea gereden, aan de noord-oost kust van Zweden. Dat is in 4 à 5 dagen heel goed te rijden, en dan ben je hemelsbreed al (bijna) op de helft.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:30

Wij zijn net terug van de zuidpool en willen van de zomer naar het noorden, Spitsbergen en Noorwegen zijn nu in de running, als we de reis naar Noorwegen gaan doen, zal dat een fly-drive en bootreis van 12 dagen worden, dit is dan wel een al vastgelegde route en daar zitten dan ook de boot overtochten bij.
In mijn zoektocht op het i-net ben ik wel nog veerboten tegengekomen die daarheen varen
en http://www.noorwegen.org hier kan je de verschillende rederijen vinden die van de verschillende landen vertrekken.
even de link aangepast die deed het niet ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:36

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 08:30

Vergeet de Lofoten niet te bezoeken.Schijnt erg mooi te zijn (nee,helaas zelf nog niet geweest)
Verder hoor ik ook dat de rit naar de Noordkaap ongelooflijk saai is.En dat de meeste mensen er alleen maar heen gaan voor de Noordkaap.
Misschien vliegen een optie?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 08:41

Ik ben op de Noordkaap geweest, wij hebben ooit een rondreis gemaakt van bijna 3 weken.We sliepen in hutten, het was zoooooooooooooooo mooi.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:00

Als je toch zoveel tijd hebt kun je misschien ook doen wat wij hebben gedaan: Met de auto door Zweden omhoog, een lus door Finland maken, Noordkaap en dan door Noorwegen weer terug naar beneden. Wij hebben dat in 3 weken gedaan en het was echt geweldig mooi.
Hangt trouwens een beetje van jezelf af wat het best is, een groot eind met de boot of gewoon met de auto. Wij hebben voor de auto gekozen omdat je dan onderweg zelf kan bepalen waar je stopt, of je kan eens een omweg maken als er iets interessants in de buurt is (wij zijn naar het 'officiele' huis van de kerstman geweest bijvoorbeeld) We vonden dat je met de boot zo 'vast' zit aan de stops van de boot enzo. Maar dat is dus persoonlijke voorkeur

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:11

(ik lees al even mee)
Dat klinkt als een hele mooie reis Fangio! Was dat te doen in 3 weken? Waar hebben jullie overnacht?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:23

Onze langste dag rijden was 500 km,maar het uitzicht verveeld nooit.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:29

Was makkelijk te doen in 3 weken (we hebben in Noorwegen wel stukken afgesneden natuurlijk, als je alle fjorden precies volgt heb je er wel 2 maanden voor nodig denk ik :P ) Onze langste dag rijden was ook ongeveer 5-600 km denk ik. We vertrokken meestal rond half 10-10u bij het hotel en waren dan rond 13-14u bij het volgende, zodat we tijd hadden om onderweg dingen te bekijken of in de omgeving van het hotel juist nog wat te gaan doen. Sowieso is het daar in de zomer enorm lang licht, dus wandelen e.d. kan echt nog heel makkelijk smiddags. Wij hebben er iig erg van genoten!
Waar we allemaal overnacht hebben weet ik niet meer zo uit m'n hoofd, heb zelf eigenlijk alleen maar een beetje gekeken waar ik graag heen wou en iemand anders heeft toen onze route uitgestippelt en de hotels allemaal geboekt, maar was iig erg goed geregeld. Complete lijst van onze hotels met adressen e.d. voor de tomtom en zelf kaartjes met iedere dagroute erop erbij + bij iedere plek wat er daar en op de route erheen voor bezienswaardigheden waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:34

Deze zomer heeft een vriend ook Noordkaap bezocht. Was een prachtige reis zo te horen, alleen vielde Noordkaap nogal tegen. Enorm toeristisch, maar kan ook wel an het moment dat ze er waren gelegen hebben (putje zomer). Op 3 weken tijd zijn ze hier in België vertrokken, door Duitsland, Denemarken, daar de veerboot op, stuk Zweden zo via Noorwegen tot boven, en dn langs de kust met de fjorden terug naar beneden, weer de veerboot via Denemarken en Duitsland. Als je 's morgens vroeg vertrekt kan je tegen einde van de dag al in Denemarken zijn geloof ik. Zij hebben ook redelijk vaan gekampeerd, in Noorwegen is wildkamperen nog toegestaan. Alles is er wel duur, moet je rekening mee houden.

Kan altijd vragen of ze die route nog in hun gps hebben zitten?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:12

IK wil ook...
Zijn 2 jaar terug in 1dag van Göteborg Zweden naar Groningen gereden, dat was prima te doen...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:15

Dat heb ik vorig jaar ook gedaan, Maaike, in 1x van Goteborg naar Groningen. Ik was kapot na dat stuk. :=

Je zou ook met de boot vanaf Duitsland naar bijvoorbeeld Finland kunnen varen, dan met de auto omhoog naar de Noordkaap en via Zweden terug. Heb je ook een prachtig rondje.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:18

Wat zijn er enkele keren geweest en zijn gewoon met de auto gegaan, géén idee of er ook een boot gaat..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:19

Mijn opa is meer dan vijftig keer op de Noordkaap geweest met auto _O- Hij deed dat meestal in een week, vraag me niet waarom, was een soort Scandinavie-verslaving geloof ik. Meestal stond de caravan in Denemarken, kwam hij een dag op de camping, ging naar de noordkaap, bleef weer een dag op de camping en ging weer aan het werk.

Hij had in de jaren '50 en '60 zelfs een speciale auto die hij meenam waar steenslag op mocht komen. Alle kinderen zijn wel meegeweest van hem, mijn moeder ook. Kan aan haar wat tips vragen. Het moet echt fantastisch mooi zijn aan wat ik aan foto's heb gezien van mijn oom die laatst is geweest. Om de toeristen te mijden zou ik in het voorjaar gaan, dan is het echt mooi daar.

Ik zou het zelf ook wel willen doen alleen dan met kaart! Geen navigatie mee, maar old skool een gewone kaart en dan thuis de route uitstippelen. Gewoon omdat het kan :D Ik zou zelf de reis dan veel intenser beleven en thuis op de route al dingen gaan uitzoeken. Lekker op de bonnefooi :)

Ik wil ook heel graag nog eens die kant op, alleen dan zou ik me niet richten op de Noordkaap, maar een ander (onbekender) gedeelte en de Noordkaap even aandoen. Staat nog in de planning :D

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:48

Noordkaap zou een mooie eindbestemming zijn :) maar idd niet het doel alleen. Navigatiesysteem hebben we niet, alleen maar kaarten! :) heeeeerlijk, weet je iig altijd waar je heen rijdt!

Imre (hee weer op zwart!) t was wel een aardige rit geloof ik, maar zolang je maar om en om blijft rijden vond ik het prima te doen! Heenreis is een ander verhaal, maar terugreis ga je toch makkelijk langer rijden, als je dan thuis kunt komen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 22:07

Bedankt iedereen :D

We hebben inmiddels het doel een klein beetje bijgesteld, Noordkaap met de auto vinden we wel heel erg ver weg.
Wat nu het plan is om eerst naar Kopenhagen te rijden en daar 2 dagen te blijven. We willen op een camping in de buurt staan en dan naar Kopenhagen toe. Daarna rijden we verder en willen we over de brug naar Zweden toe. Daar willen we een paar dagen naar Stockholm. Vanuit Stockholm rijden we door Zweden verder naar boven en naar Andenes in Noorwegen, dit is al in Lapland, dat ligt zo'n 300 km boven de poolcircel en aan zee. Vanuit daar worden iedere dag wasvissafari's georganiseerd waar de kans bijna 100% is dat je potvissen ziet. Ook Dwergvinvissen, bultruggen, bruinvissen en Grienden kun je tegenkomen. Orca's komen voor afhankelijk van het seizoen, maar volgens mij is dat alleen in de winter. In Lapland wil ik ook heel graag rendieren bekijken en het woeste landschap, maar ook de mensen en de mooie kleding en gebruiken die ze hebben.

Daarna willen we naar beneden toe reizen, eerst naar Trondheim en dan naar Bjorli, waar een ijshotel staat. Ik denk alleen niet dat het staat als wij daar zijn. Er staat wel aangegeven dat het hotel heel erg hoog op een berg staat en daardoor heel lang gebruikt kan worden, maar ik ben nog aan het kijken voor meer info.

Daarna willen we naar Bergen, dat ligt bij de fjorden en is een mooie stad. Vanuit daar naar Oslo, en dan weer terug naar huis, we nemen dan de ferry van Oslo naar Denemarken.

We hebben lekker de tijd en hebben 3,5 week om alles te zien. We hoeven niet te haasten en als het ergens mooi is, dan blijven we een paar dagen. We nemen een tent mee en willen ook gebruik gaan maken van Trekkershutten op campings.

Ben vreselijk benieuwd wat voor moois we tegen gaan komen!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:21

Fangio schreef:
Als je toch zoveel tijd hebt kun je misschien ook doen wat wij hebben gedaan: Met de auto door Zweden omhoog, een lus door Finland maken, Noordkaap en dan door Noorwegen weer terug naar beneden. Wij hebben dat in 3 weken gedaan en het was echt geweldig mooi.
Hangt trouwens een beetje van jezelf af wat het best is, een groot eind met de boot of gewoon met de auto. Wij hebben voor de auto gekozen omdat je dan onderweg zelf kan bepalen waar je stopt, of je kan eens een omweg maken als er iets interessants in de buurt is (wij zijn naar het 'officiele' huis van de kerstman geweest bijvoorbeeld) We vonden dat je met de boot zo 'vast' zit aan de stops van de boot enzo. Maar dat is dus persoonlijke voorkeur

Dit had ik precies zo kunnen schrijven. Wij hebben een camper gehuurd en zijn gaan rijden. Geweldige vakantie gehad. We hebben vanaf Denemarken de brug naar Zweden genomen. Op de hoogte van Jokkmok zijn we de Finse grens overgegaan en hier een paar dagen rondgekeken. Ik wilde zo graag naar Noorwegen toe dat we voor Finland niet zo veel tijd hebben genomen. Wel nog bij de kerstman op de koffie geweest. Eenmaal op de Noordkaap aangekomen, stonden we op de meest noordelijke camping van de wereld en hebben we met een bootje om de echte Noordkaap gevaren. Het toeristische Noordkaap plateau vond ik niet zo geweldig (en is dus niet eens de echte Noordkaap) Vlak bij de camping hebben we de mooiste wandeling gemaakt naar de "kirkeporte", een natuurlijk ontstane brug met een prachtige uitkijk op de zonsopgang.
We zijn langs de kust weer afgezakt en via zweden weer naar huis gegaan.

oh ja, wees maar niet bang dat je geen rendieren tegen gaat komen ;)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:15

Rendieren ga je inderdaad zien tot ze je neus uitkomen =P Leuker is om ook elanden te proberen vinden, wij hadden toen echt geluk toen we een moeder met haar kalfje tegenkwamen =D
Het noordkaap plateau is inderdaad heel toerischtisch, zijn er ook geweest. Wij waren eerst ook van plan om met een bootje te gaan varen, maar ik ben heel snel zeeziek en het waaide toch wel wat toen, dus niet meer gedaan.

Maar het klinkt iig alsof het een hele mooie reis gaat worden. Veel plezier iig, geniet van het prachtige land ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:06

Ga in ieder geval langs de fjorden, die zijn heel erg mooi.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 20:10

Rendieren zijn kjoet! En ik hoop ook heel hard dat ik een eland zal zien, heb er nog nooit eentje gezien in het echt.
Fjorden gaan we ook zeker opzoeken. Lijkt me echt een machtig gezicht!

Als iemand nog een plek heeft waar we ab-so-luut heen moeten, graaaag!!!