Oost-Europa: wat moet ik zien (interrailen)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suor

Oost-Europa: wat moet ik zien (interrailen)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 05:37

Hoi bokkers,

Eind juni 2011 wil ik graag een maand door Oost-Europa gaan interrailen. Sowieso wil ik beginnen in Dresden en ik eindig in Thessaloniki. Vervolgens blijf ik nog drie weken in Griekenland om vanuit Athene terug naar Nederland te vliegen.

De voorlopige route die ik nu heb is: Dresden - Praag - Krakow - Bratislava of Boedapest - Zagreb - Ljubliana - Sarajevo - Belgrado - Skopje - Thessaloniki

Maar wat zijn nu andere plaatsen in Oost-Europa die ik gezien moet hebben? Ik ben ook vooral op zoek naar mooie natuur buiten deze grote steden, bijvoorbeeld een rustig dorpje bij een meer of aan de kust om een paar dagen te relaxen. Ook tips voor in bovenstaande steden (bezienswaardigheden/hostels) zijn uiteraard van harte welkom :D!

Misschien zijn er ook mensen die ervaring hebben met interrailen en mij kunnen vertellen of bovenstaande route wat verbindingen e.d. betreft reeël is?

Alvast bedankt :)!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:25

Echt een topic naar mijn hart.. Ben al 2x wezen interrailen in Oost-Europa :)

Je kan vanuit Krakow makkelijk naar Bratislava en daarvandaan is het ongeveer 3,5 uur naar Boedapest.
Ik zou vanuit Krakow een nachttrein nemen naar Bratislava en daar een dagje rondlopen om 's middags laat / 's avonds na diner naar Boedapest te gaan. (tip: neem in bratislava de taxi naar station.. Te voet is het best wel even lopen..)

Vanuit Boedapest zou ik naar Ljubljana gaan en dan pas naar Zagreb en daarvanuit naar Sarajevo, anders moet je heen en weer. (zagreb-ljubljana-sarajevo) Ik weet alleen niet zeker of er tegenwoordig wel treinen gaan van Kroatie naar Bosnie/Serbie. En van bosnie naar serbie.. Ik weet niet precies meer hoe het zit met conflicten tussen deze landen. Maar dit zou ik wel even uitzoeken voordat je daar bent ;) Ik hoorde (2 jaar geleden) namelijk pas in Kroatie dat het misschien niet zo handig was om naar Bosnie te gaan :P
Kijk dit ook na voor Macedonie, ik weet niet meer precies waarvandaan er wel treinen/bussen gaan naar Skopje en vice versa. Zeker wel een trein van Skopje naar Thessaloniki.
Ik zou zeker niet blijven in Skopje maar direct doorreizen met bus naar Ohrid. (ongeveer 3 uur) Een beeldschoon meer tussen Macedonie en Albanie in. Hier zou je een paar dagen rust kunnen meepikken. Lekker chillen aan het meer en beetje rondwalen :) Wat je wel kunt doen in skopje is moeder theresa museum bezoeken.

Als ik het zo bekijk heb je niet vaak lange ritten. Kijk goed na waar je verplicht moet reserveren. Voor slaap/nachttreinen moet je vaak wel van te voren reserveren. Dat deed ik meestal als ik aankwam, meteen voor de volgende trein reserveren. Is ook praktisch, anders zit je eens met 8 bulgaren in een ZITcoupe voor 9 uur lang. 's Nachts. :P

Hostels zou ik niet zo lang van te voren boeken. Pas 2 á 3 dagen van te voren. Of helemaal niet :P Ik weet niet wat je zelf prettig vindt, alles volgens schema en duidelijke planning. Ik wist bij beide keren van te voren niet precies hoe wij zouden reizen.
In sommige steden/landen is het gebruikelijk dat mensen hun 'appartement' aan je verhuren voor een lage prijs. (4 euro per nacht in Ohrid :D :D + 4 euro voor de was die de gastvrouw deed voor ons :+ Arme vrouw :P )

een handige forum: http://forum.worldonrails.nl/
wil je weten wanneer de treinen gaan, de meeste is wel te vinden op : http://www.bahn.de
Let wel: de meeste landen hebben in de zomer (hoogseizoen) een andere dienstregeling ;) (meer treinen op een dag, betere nachttreinen etc)
Of koop een Tomas Cook train time table. Heb ik niet gekocht, vroeg altijd de tijden na als ik op de station zelf was.

Koop iig wel Lonely Planet of een andere soortgelijke reisgids. (Oost-Europa of Europa)

Krakow= Auschwitz zeker niet missen! Het is ook een leuke stad, zeker rondwandelen daar!!
Bratislava= de kasteel op de stad (kom ff niet op de naam) Een dag is voldoende.
Boedapest = ga zeker naar een badhuis. Er is verder heel veel te zien en doen in Boedapest.
Zagreb= niet echt veel bijzonders. Leuk voor een dagje.
Ljubljana= leuke stad maar niet groot.. Een dag is voldoende. Je kunt hier ook goed fietsen, huur fietsen!! :) Je kan hier ook kamperen net buiten de stad, goed te bereiken met bus.
Sarajevo ben ik helaas nog niet geweest :\
Belgrado = ik weet niet hoe het nu is daar maar ik vond het echt schokkend daar. Echt gigantische verschillen tussen arm en rijk. Er is daar een 'museumpark' wel leuk. Was daar maar een dag dus kan niet echt iets aanraden. Hoorde van een andere reiziger die daar 3 dagen was dat er hoop te doen was maar ik weet niet meer precies wat.

Voor natuur kun je naar Ohrid, Macedonie. Sofiokmeer in Hongarije gaan. En ik denk dat er ook veel leuke dingen te doen zijn in Slovenie.

jeetje, het is toch langer geworden dan ik dacht :P Hopelijk heb je hier iets aan :D

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:33

Afbeelding
een fotootje :+ Dit is in Ohrid.

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 00:40

Wat een fijne post zeg, hier kan ik echt wat mee :)!! Het interrailen is jou dus goed bevallen! In welke landen ben je allemaal geweest?

Ik wilde eerst inderdaad van Ljubljana naar Zagreb en dan Sarajevo, haha ik weet eigenlijk niet meer waarom ik dat weer veranderd had. Ik moet echt nog even goed gaan zoeken wat de handigste treinverbindingen zijn. Ik dacht in plaats van naar Skopje anders vanuit Belgrado naar Sofia te gaan en dan vandaar uit naar Thessaloniki, dat ligt er ook aan wat de handigste verbinding is. Ohrid ziet er wel erg mooi uit op de foto, daar ga ik ook even meer info over zoeken. Fijn zulke tips :D!

Ik ben zelf nogal van het plannen en boek het liefst alles al van te voren haha. Maar ga proberen dat nu niet te doen want zou het ook vervelend vinden als ik leuke plekken mis doordat ik aan een planning vast zit. Ik had nu het idee thuis voor elke stad in ieder geval vast een paar hostels op te zoeken en dan inderdaad een paar dagen van te voren te boeken. Had jij zelf ook een tent mee? Daar ben ik nog over in dubio. Ik ga in Griekenland sowieso kamperen, maar mijn ouders kunnen dan de tent e.d. meenemen. Haha de lonely planet is alvast een mooi verjaardagscadeautje ;)

Verder stond Auschwitz zeker op het programma, dat is eigenlijk de reden dat ik naar Krakow ga. Handig om te weten dat je sommige steden in een dagje wel gezien hebt, ik vind dat altijd lastig om van te voren in te schatten.

Ik heb nu nachtdienst dus ik ga vannacht maar weer op zoek naar informatie :D Haha het liefst vertrek ik morgen al!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:15

Vandaar je de topic hebt gestart in de vroege uurtjes :P

Het is zeker lastig van te voren in te schatten hoe lang je blijft. Heb zo paar keer een trein laten lopen, te veel betaald voor een hostel etc. Soms vind je het leuker dan het je verteld is en andersom :D

Ik wou net zeggen; ja Sofia echt leuk!! Maar ik kijk nu op interrailkaarten (2008 en 2009) en ik zie dat er geen directe treinverbinding is tussen Sofia en Skopje. Je zou dan met bus moeten gaan. Misschien is dit veranderd maar ik neem aan van niet. Bussen zijn in Bulgarije vrij goed. Dus als het goedkoop is, zeker doen. (ik heb ooit 45 euro betaald voor Sofia-Istanbul met bus. (bijna 600 km, 8 uur. Tolwegen) erg goedkoop dus.. Hoewel.. heb ooit 55 euro betaald voor een rit van ongeveer 1700 km, 28 uur, tolwegen..:P)

Tent meenemen, tsja, eerste keer interrail wel gedaan. Maar 2x gebruikt. Tweede interrail hebben wij een keertje buiten geslapen zonder tent, ging eigenlijk ook prima. Een slaapzak meenemen is wel handig. Voor als de bed in trein erg vies is o.i.d (gebeurt niet vaak :P )
Tent meenemen doe ik dus ook niet meer. Is toch ook wel die paar kilootjes die je ook mee moet sjouwen. Probeer dus ook zo min mogelijk mee te nemen. Neem zeker vloeibare wasmiddel mee!!! Dan hoef je niet veel kleren mee te nemen, je kunt dan zo vaak wassen als je wilt ;)
In lonely planet wordt ook hostels/hotels genoemd.. Kijk anders ook op http://www.hostelworld.com ook erg handig.

Welke landen ik ben geweest:
2008: Amsterdam C- Milaan- Ljubljana - Kroatië - Belgrado - Sofia - Varna - Boekarest - Boedapest - Bratislava - Krakau - Berlijn - Amsterdam C.

in 2009 ging ik weer interrailen. Met andere vrienden: Amsterdam C - Wenen - Bratislava - Boedapest - Boekarest - Burgas - Istanbul - Thessaloniki - Skopje/Ohrid - Pristina - met bus naar Tirana - met boot naar Brindisi - Lecce en dan de rampenreis van Lecce via Milaan - Basel - Luxemburg - Brussel - Antwerpen naar Amsterdam.
In Brussel de laatste trein gemist die richting NL ging. Baalde verschrikkelijk want we waren al 24 uur onderweg. Snel naar Antwerpen gegaan, dan was de treinreis goedkoper. Was namelijk de laatste dag dat de interrailkaart nog geldig was :D

En nu moet ik van de zuid-oost nog alleen maar Bosnië en Montenegro.. Dan mag ik van mezelf aan de baltische staten beginnen :D

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 03:13

Haha je moet toch wat om wakker te blijven ;)!

Ja precies dus ik ga toch proberen zo min mogelijk vast te leggen, hoe moeilijk dat ook mag zijn! Als ik naar Sofia ga zou ik Skopje misschien overslaan. Maar anders is met de bus ook nog een optie inderdaad.

Een lakenzak, extra fleeche deken en een matje neem ik sowieso mee, just in case. Haha zo min mogelijk kleren meenemen gaat nog wel wat worden aangezien ik standaard veel te veel meeneem.

Jij hebt ook twee gave reizen gemaakt zeg!!! Wenen zit ik ook nog te twijfelen om naar toe te gaan. Eerst maar even een grove planning maken en kijken of het allemaal niet te veel wordt. Ik wil namelijk nogal wat haha :+

RelarDevi

Re: Oost-Europa: wat moet ik zien (interrailen)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:40

Bij de tweede reis verbleef ik 1 week in Lecce dus 3 overige weken heb ik gereisd. En ik heb toen 10 verschillende landen aangedaan en ik vond het toch wel flink krap, want wij MOESTEN op een bepaald datum in Lecce zijn. Dus niet echt die keus: ik blijf nog even hier.. Zo heb ik heel weinig van Tirana gezien, jammer want heb daar een vriend wonen die ons kon rondleiden maar die kon die dag niet.
En de volgende dag moesten we om 06.30 al weg naar de haven.
Dus probeer niet te veel landen/steden te doen.
Extra fleecedeken + lakenzak zou ik niet doen :n 1 slaapzak is minder ruimte. Matje mee, zou ik ook niet doen. Zeker niet als je alleen maar naar steden gaat.
5 á 7 tshirts, 1 á 2 trui, 2 bh's, 1 lange broek, 1 of 2 korte broeken, 1 paar slippers, 7 onderbroeken, 7 sokken en goede schoenen zijn zeker voldoende. Vergeet de EHBO setje niet. Reisdagboekje. LP. Leesboek. (bij sommige hostels kun je boeken ruilen :) )
En met 2 truien bedoel ik niet dat je 2 in de tas moet stoppen en nog eentje aan. 1 in tas en 1 aan. Idem met andere kledingstukken. Behalve onderbroeken en sokken. Anders ga je het vast bezuren ;) Ik heb eens gehad dat mijn tas op heenweg 14 kg woog, op terug weg 11,5 kg. (paar spullen met post mee laten gaan) En dat was toch wel prettiger ;)

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 18:07

Ik ga inderdaad proberen de planning ruim te houden. Ik heb wel een streefdatum voor Athene, maar een dagje later is ook geen probleem gelukkig.

Een matje moet sowieso mee anders heb ik niets meer op op te slapen als m'n ouders weg zijn ;) Zij nemen een luchtbed mee maar die is te groot/zwaar om zelf mee terug te nemen. Voor de rest ga ik me zeker proberen te houden aan wat jij aangeeft. Gelukkig kunnen m'n ouders nog extra kleren meenemen voor de weken dat ik bij hen ben, dus dat scheelt!

Ik ga in januari met mijn ouders mee naar de vakantiebeurs, wellicht kan ik daar nog wat inspiratie opdoen :D!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 18:12

Ff snel een handige lijstje : http://www.worldonrails.nl/index.php?p=104
Je kan natuurlijk ook paar dingen niet meenemen maar dit is vrij compleet.
Als je een student bent, neem dan zeker je schoolpas o.i.d mee, in veel landen krijg je ook korting als je een student bent.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:25

Ik heb ook meerdere keren per trein in die landen gereisd en doe dat dus altijd compleet anders dan moonchloe en ben het dus ook niet eens met de meeste van haar tips.

Ik houd er van om van te voren bijvoorbeeld overnachtingen vast te leggen, treinverbindingen uit te zoeken etc. In die landen zeker wel handig, want het kan rustig voor komen dat je maar 3 keer per dag een bepaalde verbinding hebt met vertrek om 's morgens 5 uur, 12 uur 's middags en 11 uur 's avonds. En dan kan het ook zomaar zijn dat je overstaptijd van 3 kwartier bijvoorbeeld niet voldoende blijkt te zijn omdat de trein waar je in zit 50 minuten vertraging heeft :+
En ik vind het gewoon leuk om van te voren uit te zoeken waar wat te doen is, dat is echt een enorm stuk voorpret: reisgidsen doorbladeren, internet afspeuren.
Nachttreinen heb ik een paar keer gedaan maar ben ik in het algemeen geen fan van: je komt meestal gebroken aan (met 6 mensen slapen in een coupe waarvan er 1 stinkt en de ander snurkt) en op een tijd dat je je nog niet kunt melden bij je volgende overnachtingsplek om even lekker te douchen.

Als ik jou was zou ik me ook even verdiepen in de prijzen van de trein: wij kwamen er destijds achter dat de interrailkaart veel duurder was dan ter plekke losse treinkaartjes kopen.... veel plezier! Ik vind het nog steeds een geweldige manier van reizen: je ontmoet onderweg vaak leuke mensen en ziet hele leuke dingen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:36

Wendy; ben erg benieuwd met welke tips je precies niet mee eens bent (op die ene die je noemt: vooraf plannen..Dit is ook heel erg persoonlijk wat je prettiger vindt)

En nachttreinen; misschien komt het omdat ik doof ben en een ogenmasker heb maar heb altijd erg goed geslapen.

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 13:07

Bedankt voor je reactie Wendy! Wat betreft het plannen ben ik het deels met je eens, zeker gezien de treinverbindingen. Ik ben ook zeker van plan van te voren uit te zoeken hoelaat de treinen rijden e.d. en ik ben toevallig gisteren naar de bieb gewees voor een stapel reisboeken ;)! Maar toch ga ik zo min mogelijk vast leggen, want juist het spontane lijkt me zo leuk! En dat wordt een stuk lastiger als je overnachtingen al vast liggen.

Heb jij destijds wel een interrailticket gekocht of heb jij het met losse tickets gedaan? Ik had ergens anders op internet inderdaad ook al gelezen dat losse tickets goedkoper zouden kunnen zijn. Mijn vader heeft een grove schatting gemaakt en kwam voor de geplande route op ongeveer 270 euro uit. Dit is dan wel exclusief toeslag voor een slaapcoupé e.d., maar goed dat komt er bij je interrailticket ook nog bovenop.

Wat het slapen in de nachttrein betreft, met oordopjes en inderdaad een ogenmasker oid kom ik vast een heel eind :D

Heb je verder misschien nog tips van dingen die ik moet zien :)?

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:20

Hoi!

Leuk leuk leuk dat je gaat interrailen! Ik heb het vorig jaar met een vriendin gedaan en echt een fantastische reis gemaakt. Mijn reisverhaal staat ook op worldonrails.com: http://www.worldonrails.nl/index.php?p=115

Wij hadden onze reis (3 weken) ook al uitgestippeld van tevoren incl. het aantal dagen dat we ergens zouden verblijven zodat we een houvast hadden. Maar we hebben wel de mogelijkheid gelaten om eventueel wijzigingen aan te brengen in het reisschema. Zo hebben we hostels telkens een paar dagen van tevoren geboekt in een internetcafé via hostelworld.com. Dit was prima te doen en zo had je in ieder geval zeker een bed op een goede locatie.

Wij hebben zelf 5 dagen in dubrovnik doorgebracht om een beetje te chillen..en daar waren we ook echt wel aan toe. Zo'n reis en veel zien in een korte tijd kost toch behoorlijk wat energie.

De verbinding Belgrado-Sarajevo kun je het beste met de bus doen. Dit gaat vele malen sneller dan de trein en was niet duur..ik durf niet meer te zeggen hoe veel het was..wellicht 20 euro?

Eventjes denken wat tips over de plaatsen:
Boedapest: Alleen een overstap gemaakt maar wel 2 keer op stedentrip naar toe geweest. Vrij grote stad waar genoeg te doen is. Je kunt er leuk stappen, relaxen op één van de 'eilanden' en naar het badhuis gaan zals MoonChloe aangaf. Heb er zelf nog nooit tijd voor gehad maar het schijnt wel top te zijn.

Zagreb: Vond ik zelf een weinig bijzondere stad. Maar je kunt er wel een trip boeken naar de Plitvice-meren en die zijn prachtig! Helaas kom je doordat je met de bus gaat met alle toeristen tegelijk aan en loop je enigszins in een stoer. Beter kom je daar 's ochtends vroeg vóór de drukte..maargoed dat is het nadeel van het OV..het blijft een prachtig park!

Ljubliana: Klein gezellig stadje met leuke restaurantjes. Vanuit het kasteel boven op de berg heb je een prachtig uitzicht over de stad. We sliepen in hostel Simbol Castle; mooi hostel maar wij hadden een minder vriendelijk receptionist. De stad heb je in feit in 1 dag gezien. Wat wel de moeite waard is, is om de bus te nemen naar lake bled toeristischer maar erg mooi) of lake Bohinj (minder toeristisch, meer rust) om daar een dagje aan het water door te brengen tussen de mooie bergen.

Sarajevo: Een superstad! Echt heel mooi en indrukwekkend..ik had dit totaal niet verwacht. Indrukwekkend omdat de 'littekens' van de oorlog nog zeer zichtbaar zijn: gaten in de muren etc..brr..en jongeren die praten over 'voor de oorlog'. Wij hebben hier de wartunnel-tour gedaan; erg indrukwekkend. Verder zijn we hier geweldig leuk op stap geweest met een aantal backpackers. Hostel Ljubicica is een aanrader (verschillende locaties in de stad), maar neem niet de grootste dorms..die zijn superdruk. Wij hadden een 2 persoonskamer bij een oude vrouw thuis. Verder kun je via het hostel ook raft-tours boeken..hebben wij niet gedaan maar andere wel en het was niet duur maar wel heel erg gaaf geweest.

Belgrado: Ik vond de stad niet zo mooi. Echt delen die vies/armmoedig waren..voordat je belgrado met de trein binnenrijdt kwam echt langs een soort van krottenwijken. Erg schokkend als dat je eerste stad is vanuit het westen. In de mooie winkelstraat hebben wij gegeten en daar kwamen zwerfkinderen bedelen aan de tafel...dat is echt even confronterend. We hebben er verder een dag doorgebracht aan het stadsstrand..een ware steengrill en een mierenhoop van mensen. Maar heel veel is er verder niet te zien in de stad zelf.

Nou een hele lap tekst, hopelijk kun je er wat mee!

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:37

Wat dingetjes in het zuiden van Polen:
Krakau
Afbeelding
Afbeelding
http://94.100.118.72/1083100001-1083150 ... _4NDq.jpeg

Zoutmijnen van polen. In de buurt van Krakau heb je zoutmijnen. Echt een aanrader!
http://94.100.122.248/1083100001-108315 ... _O3e8.jpeg

Brikenau
http://94.100.115.116/1083100001-108315 ... _ohD4.jpeg
Auswitsch
http://94.100.114.129/1083100001-108315 ... _wI6D.jpeg

Dresden is ook echt fantastisch mooi, ze zijn de stad helemaal aan het opbouwen in de oude originele stijl
http://94.100.114.89/1083100001-1083150 ... _w6Ix.jpeg
Plivitz meren in kroatie:
http://94.100.121.233/720750001-7208000 ... _JJHg.jpeg
http://94.100.124.168/693200001-6932500 ... _1wF6.jpeg

Kroatie Pula
http://94.100.123.178/1083100001-108315 ... _GmFP.jpeg
http://94.100.115.175/1083100001-108315 ... _ZJ7_.jpeg

Praag, een plein waar een hele bekende klok staat.
http://94.100.116.79/720750001-72080000 ... _56Z9.jpeg
Als je in praag bent, bij zo veel mogelijk kerken naar binnen lopen. Tis daar echt een mooie stad voor!
http://94.100.122.118/720750001-7208000 ... _2Xfn.jpeg

Verder.. Slovenie.
http://94.100.122.51/720750001-72080000 ... _kBuX.jpeg

En ik zou als ik jou was naar Wenen gaan
http://94.100.114.35/720750001-72080000 ... _cPJm.jpeg
http://94.100.115.70/720750001-72080000 ... _CLHN.jpeg
Laatst bijgewerkt door Lontje op 07-01-11 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's mogen zichtbaar, rest in links gezet.

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:38

Wat lijkt mij dit ook gaaf zeg! Hoeveel waren jullie ongeveer kwijt aan jullie reis?
(om een beetje een indicatie te krijgen haha) ;)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:59

Beide keren rond 1300 euro.
(Heb beide keren niet zelf gekookt, gekampeerd (op 1x na) en elke dag heel erg luxe eten omdat het kon := )

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:28

Wauw wat een leuke foto's zeg *wordt zo mogelijk nog enthousiater*!!

De meeste dingen had ik al in de planning opgenomen! Auswitsch sowieso, die mijnen lees ik inderdaad ook overal maar ik word al claustrofobisch van het idee dus daar denk ik nog even over na haha. De Plitvitz meren wil ik vanuit Zagreb naar toe, na jouw foto's helemaal! Wenen ga ik waarschijnlijk vanuit Ljubliana heen en weer.

@ Apollo; bedankt voor de tips!! Dubrovnik ben ik ook aan het kijken om heen te gaan, eventueel samen met Mostar. De rest neem ik ook zeker mee :)!

@ MoonCloe; wat denk jij, zou het voordeliger zijn om zonder interrail te gaan en alles los te doen?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:46

Ik denk ook dat het zonder interrail goedkoper kan zijn.. :j

In kosovo heb ik bijv 2 euro betaald voor een rit van ong 5 uur. En voor turkijke-thessalokini heb ik 33 euro extra moeten neerleggen buiten de interrail. Verschilt dus enorm.

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 23:02

Kijk met zulke prijzen kom je een eind haha! Bizar dat betaal ik hier voor een metroritje van tien minuten :')

Nee maar met de toeslagen die er sowieso nog bijkomen en omdat ik op een aantal trajecten toch ook de bus wil nemen. Gek veel duurder zal het sowieso denk ik niet worden.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:28

Ja, echt heel erg bizar :j Duurder zal het vast niet worden. Ga je alle kosten optellen? Ik ben wel erg benieuwd hoeveel het kost dan.

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 10:25

Ik ga proberen van de week alles even uit te rekenen!

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:33

hey! Wat een enorm gave reis zeg! Ik ga deze zomer ook naar oost europa trekken alleen richting Lviv in Oekraine en daarna door naar Polen, Berlijn. Wij doen het met auto en kamperen, bevalt altijd prima, maar ben wel geinteresseerd naar trein mogelijkheden!

Ben zelf twee jaar geleden naar Kroatie, Slovenie en Oostenrijk geweest. Plitvice meren zijn zeker een aanrader, echt zooo gaaf! Idd vroeg gaan dan loop je niet in een stroom van toeristen. Verder is de kust van Kroatie adembenemend maar ligt niet echt op je route.
Ljubliana is idd mooi maar leuk voor max 1,5 dag. Meren in de omgeving zeker de moeite waard, zeker Bled!

Verder houd ik een beetje dit topic in de gaten voor mn eigen reis --> Frankfurt, Praag, Wenen, Bratislava, Budapest, iets bij de grens hongarije/roemenie, Lviv, Krakow, Wroclaw, Berlijn

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:22

Als je Dubrovnik wilt doen, dan zou ik als ik jou was zeker Mostar meenemen. Het is gewoon een leuk klein maar mooi (toeristisch) maar ook indrukwekkend stadje.

Ik was voor mijn Interrailreis ook rond de 1300 all in. kwijt volgens mij. Wij hebben overal in hostels gelogeerd, waarvan af en toe ook relaxed een tweepersoons-kamer. Verder hebben we elke dag uitgegeten op één keer na geloof ik..=)

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 11:11

Dat is ook een leuke reis Ukkie_Cathy! Berlijn is echt een superstad!!! Ik had nu bedacht om vanaf Ljulbiana naar de kust te gaan en dan door naar Zagreb. Maar misschien dat ik dat dan vervang door Lake Bled.

@ Apollo: Ik had nu inderdaad de route Sarajevo-Mostar-Dubrovnik in gedachte. Alleen vanaf daar wil ik dan naar Belgrado dus ik moet nog even uitzoeken of dat wel een handige route is. Of anders misschien vanuit Plitvice/Zagreb naar Split en dan Dubrovnik-Mostar-Sarajevo-Belgrado. Haha ik zie steeds meer leuke dingen en de route wordt er maar ingewikkeld van :P

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:03

Ga langer of meerdere keren. Ben zelf nu al 3 á 4x in 3 jaar in Oost Europa geweest en ik ga er zeker nog vaker erheen.