Rondreis Noorwegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Rondreis Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 16:36

Ik heb zojuist met de zoekmachine al e.e.a. gelezen, maar zoek toch nog wat meer ervaringen van mensen die wel eens een rondreis door Noorwegen gemaakt hebben.

Komende zomer willen wij (2 personen) ongeveer 3 weken Noorwegen per auto gaan verkennen.
Waar ik naar op zoek ben, zijn tips voor een route, overnachtingen, overtocht etc. We gaan in ieder geval naar Oslo en zelf had ik in gedachten in de richting van Bergen te trekken en dan in een rondje weer terug richting Oslo.

We willen uiteraard graag van al het natuurschoon genieten, maar ook interessante steden/attracties bezoeken. We stellen geen hoge eisen aan overnachtingen: er gaat een tentje mee, dus voor ons is een combi van kamperen in de tent en bijv. trekkershutten ideaal :)

Kortom: alle ervaringen, tips e.d. zijn welkom :D

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:46

Heey,
Wat een super plan. Noorwegen is echt een prachtig land. Ik heb een rondreis Scandinavië gemaakt met een camper en eigenlijk het meest genoten van Noorwegen.
Ik ben zelf niet erg onder de indruk van Oslo, maar toen wij er waren was er een hittegolf en dan is volgens mij niets echt heel geweldig behalve een zwembad. Wij hebben het gebied van de Noordkaap tot aan Oslo doorkruist, lager zijn we niet geweest.
Welke periode gaan jullie precies? Wij zaten nog vrij vroeg in het seizoen en dan is nog niet alles open, zeker boven in Noorwegen niet. Ik heb dat niet als een probleem ervaren, integendeel zelfs. Liep in mijn zomer kleding en kwamen zo nu en dan nog flinke hopen (lees 2 tot 2,5 meter) sneeuw tegen.
Als je vragen hebt, laat maar weten.....ben helemaal gek van dat land :D

Imre

Re: Rondreis Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:55

Wij hebben dat rondje vorig jaar ook gemaakt, maar dan in 6 dagen. := Echt een supersnelle kennismaking met Noorwegen, we gaan nog wel een keer terug om er wat langer over te doen. We zijn met de boot van Hirtshals (DK) naar Kristiansand gegaan en vanaf daar linksom gereden. Bergen en Oslo hebben we trouwens overgeslagen.

Dit is de route die we hebben gereden, inclusief deel twee van de reis in Zweden: http://www.thebulletreviews.com/imre/wordpress/?p=373

Reisverslag en foto's staan hier: http://www.thebulletreviews.com/imre/wordpress/?cat=8

Tip: de 520 is een enorm spectaculaire weg en ik vond de Folgefonna Gletsjer bij Odda erg indrukwekkend. We hebben bij Odda de grote campings overgeslagen en stonden op een minicampinkje aan een fjord die nergens in de gidsen stond. Geweldig!

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:51

http://www.petart.nl/noorwegen

Alstublieft, rondreis Noorwegen in 3 weken :)) haha
Hebben wij een paar jaar geleden gedaan. Oslo begonnen richting bergen (bergen niet aangedaan, erg slecht weer toen) richting trondheim, iets noordelijker nog en toen langs de oostkant terug.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 19:07

Jaa, die heb ik vanmiddag al helemaal zitten lezen Sjimmy :)) Heel inspirerend, vooral leuk ook die dag-tot-dag verslagen en foto's! :j

Ik werk in het onderwijs en heb dus 2 juli vakantie tot 14 augustus. Ergens in die 6 weken, beetje afhankelijk van werk van vriend, wil ik dus gaan. Liefst half juli, dan valt het precies midden in mijn 6 weken vakantie :)

Route van Imre ziet er ook goed uit, aan dat soort info hebben we veel, maakt het wat meer visueel allemaal :j Maar wow, 6 dagen, dat hebben jullie rap gedaan :D Wij denken zelf aan max. 21 dagen, inclusief de 2 reisdagen van NL naar Denemarken, dus ong. 19 dagen echt in Noorwegen :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:51

Was ook helemaal niet de bedoeling om het zo snel te doen. := Maar wij houden van rondrijden en vanuit de auto van het landschap genieten. Ik heb niet zo goeie knieën en kan in net Noorse landschap niet zo lang lopen. Voor de gletsjer heb ik een uitzondering gemaakt, maar het steilste stuk heb ik niet meegepakt, helaas. Hou er wel rekening mee dat Noorwegen erg prijzig is. Ons geld ging er rap doorheen, een van de redenen om toch wat sneller naar Zweden over te steken. Bovendien hadden we nogal veel regen en was het in Zweden mooier weer. :P Je bent makkelijk binnen een dag in Denemarken (tenzij je in Zeeland woont, dan is het misschien iets minder haalbaar).

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 21:06

Wij wonen in Zuid-Holland en hebben al bekeken dat naar Hirtshals zo'n 1100 km is, dat is inderdaad in 1 dag haalbaar, dus 1 dag voor heenreis, 1 dag voor terugreis.

Dat Noorwegen duur is, hadden we inderdaad ook al begrepen, hadden ons ook al ingesteld op niet uitgebreid uit eten en lekker lunchen overal, daar zijn we normaal namelijk wel van :)) Maar misschien toch geen gek idee om Zweden ook mee te nemen in ons plan en in Noorwegen vooral de hoogtepunten aan te doen (fjorden, nationale parken) en ons daarna richting Zweden te verplaatsen. Nu heb ik van Zweden helemaal geen echt beeld van echte must-sees. Misschien dat ik de topic-titel nog even kan veranderen in 'Rondreis Scandinavië' :=

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:17

Wij hebben in Hobro geslapen, ergens midden in Denemarken. Of iets ten noorden van het midden. Wij hebben ook nergens uitgebreid gegeten, veel in de supermarkt gekocht, maar dan nog is benzine en overnachten gewoon duurder dan hier. Zweden is veel minder spectaculair dan Noorwegen. Haast een beetje saai als je eerst in Noorwegen bent geweest. Maar wel echt nog steeds heel mooi!

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:46

Ik heb het afgelopen zomer gedaan. We zijn in een stuk doorgereden bij Putgarden met de boot over en dan naar Helsingor. Daar in Denemarken op de camping gestaan en toen direct over bij Helsingor - Helsingborg.

Toen richting Oslo en daarna hebben we in Norefjord op een camping gestaan, heel erg mooi en we zijn gaan kanoën en naar een dierenpark geweest met wilde dieren. Van Norefjord naar Eidfjord gegaan en daar ook weer veel leuke acitiviteiten gedaan, oa mountainbiken, watervallen bekeken, hele grote dam gezien. Daarna van Eidfjord richting Bergen en we hebben toen gehiked over de Hardangervidda. In Bergen zijn we de stad ingegaan en daarna zijn we met twee boten over de fjorden gegaan richting een eilandje waar het dorpje Vale lag. Daar stonden we op een schuine camping, maar in de buurt verder helemaal niks te beleven. Volgende dag gelijk de boot op richting Stavanger. We zijn uiteindelijk naar Jorpeland gegaan, dat is waar ook de Preikestolen zijn. Echt gigantisch mooie wandeling en prachtige uitzichten.

Daarna zijn we naar Kristiansand gereden en hebben op een soort vakantiepark gestaan met zwembaden, strand etc. Daar ook nog lekker gewinkeld en aan het strand gelegen en toen terug vanuit Kristiansand naar Denemarken.