Rome

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:46

Hoi!

Er zijn hier plannen om naar Rome te gaan met 2 á 4 volwassenen.
In hoeveel dagen heb je alles gezien?
Wat zijn dingen die je gezien moet hebben?
En welk hotel raden jullie aan?

123468086

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:48

Ik ga hopelijk overmorgen de lucht in naar Rome, voor 4 dagen met mijn vriend. Mocht het doorgaan en ik ben terug kan ik je 'adviseren' :P

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:53

Ik ben er afgelopen september geweest. We zijn er met de auto heen gereden, hebben die gemakkelijk kunnen parkeren op de parkeerplek bij ons (redelijk cheap) hotel (http://www.sanpietrino.it) aan de rand van de stad. Met metro voor de deur, binnen kwartier in centrum. Daar hebben we alles te voet gedaan, in drie hele dagen. In het centrum betaal je je scheel aan overnachtingen, en met mooi weer ben je behalve het slapen toch de hele dag buiten. Wij hoefden dus geen luxe hotel, deze voldeed prima. Aanrader.... hmmm..... ligt eraan wat je wenst.
Voordat we in Rome aankwamen zijn we een dagdeel naar Ostia Antica geweest -> de oude opgravingen van de bevoorradings / havenstad / legerstandplaats van Rome. De rest van het dagdeel hebben we aan het nabij gelegen strand zon gepakt (Lido di Ostia).
Afbeelding
(Alternatief is Tivoli, maar daar ben ik niet geweest omdat iedereen daar al heen gaat) In de avond naar ons hotel en daar de directe omgeving verkend.

Dag 1) Hele dag Rome (shoppen -Schoenen!!- vanaf de Piazza del popolo de winkelstraten in, Pantheon, Piazza Navona, Ponte Sant' Angelo / Castel Sant' Angelo, Basilica Sant' Pietro (Sint Pieter; bedekte kleding aan) de basiliek zelf en ondergrondse gewelven met alle dooie pausen.
Afbeelding

Dag 2) Wederom naar Basilica Sant' Pietro, ditmaal om alle bijeengeroofde kunst in het Musei Vaticani uitgebreid te bewonderen. Dit duurt een flinke tijd! Dit bijna de hele dag gedaan, om vervolgens via het park / Piazazale Garibaldi (uitzicht over de hele stad!) te wandelen naar de "uitgaanswijk" Trastevere (daar Sant' Maria kerk bekeken) om te eten, en borrelen op terras tot in de kleine uurtjes.
Afbeelding

Dag 3) Echt in de Romeinse tijd gedoken: Circo Massimo, Forum Romano gezien, en Colosseum. Met deze gebouwen als decor ;) gelunched en uiteraard (alle dagen) Italiaanse wijn gedronken!
Afbeelding

Ik heb er bij wijze van sfeerplaatjes wat foto's bij gedaan (damn, ik wil weer zomer), het echte werk moet je zelf maar gaan bewonderen ;)
Rome is echt een enorme aanrader wat mij betreft! (Leuker dan Parijs; minder pretentieus en "Romeinen" zijn vele malen vriendelijker dan Parijzenaren)

NB. Ik heb me wel aardig ingelezen van te voren, zodat ik veel dingen onderweg reeds herkende en wist wat het was. Tijdens onze route te voet, kom je zoveel dingen tegen; Rome is werkelijk één groot openluchtmuseum. Ik vond het in 3 dagen (enkel Rome) of vier (inclusief dagje Tivoli of Ostia) goed te doen.

Wanneer gaan jullie?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:35

Als je naar Rome gaat denk ik dat je eerst het idee van je af moet zetten dat je in een paar dagen alle highlights af kunt/moet lopen. Daar is de stad te groot voor en er is gewoonweg teveel te zien. Ik was er afgelopen september voor de 4e keer, had 5 dagen uitgetrokken en heb achteraf niet eens tijd gehad om te shoppen terwijl ik me nu écht had voorgenomen dat eens een keer te doen :D :))

Wat ik je sterk kan aanraden is om een hotel te zoeken in de wijk Trastevere. Je zit dan op loopafstand van het centrum (Vaticaan is ook beloopbaar, maar wel wat verder) met alle toeristische highlights, maar omdat het verder geen toeristische wijk is heb je 's avonds rondom je hotel volop keuze uit allerlei wijnbarretjes, terrasjes en eethuisjes. Veel betere sfeer dan direct rond de toeristische attracties.
Ik weet niet wat je budget is maar kan je deze aanraden: http://www.htlsantamaria.com/english/index.htm

Het is de moeite waard om je vooraf wat in te lezen zodat je een beetje weet waar je naar kijkt. Het bijzondere aan Rome is dat er allerlei topwerken van grote kunstenaars gewoon in een van de vele kerken hangt, waardoor je ze gratis kunt bekijken.

Voor het Vaticaans museum is het de moeite waard om met een groep onder leiding van een gids rond te gaan. Al was het maar omdat je er slecht binnenkomt als je dat niet doet (hele lange wachtrijen). Er is verschrikkelijk veel te zien, maar er is één "hoofdroute" (die ook stampvol is) die je langs alle echt interessante dingen leidt, inclusief de sixtijnse kapel op het einde. De rest van het museum is zo goed als leeg, qua bezoekers dan. Als je weinig weet van de Romeinse geschiedenis is het ook de moeite waard om met een gids mee te gaan op het capitool. Je staat anders naar wat steenhopen te kijken, en een -goede- gids kan die wel aardig tot leven brengen. Ik ben totáál geen type voor welke vorm van georganiseerd reizen dan ook, maar de laatste keer in Rome hadden wij twee gidsen van de organisatie "Roman Holidays" die allebei inhoudelijk erg goed waren. Gidsen voor het Vaticaans museum staan rond 9u 's morgens op het busstation bij de Viale Gulio Cesare (Metrostation Ottaviano)

Koop geen water in flesjes, bij de veel te dure drankstalletjes die je overal ziet staan (en hoe toeristischer de spot, hoe duurder de flesjes drinken) Het water in de vele drinkfonteintjes is volkomen zuiver. Er komt letterlijk bronwater uit en de basis voor het waternet is al gelegd door de oude Romeinen!

Als je met een low-cost vliegtuigmaatschappij gaat (Ryanair heeft soms hele scherpe aanbiedingen) dan kan je heel goedkoop met een rechtstreekse bus vanaf Ciampino naar Termini in Rome. (E6,- ) Op het vliegveld kan je voor ca E25,- een meerdaagse buspas kopen, maar ik denk dat je die niet veel gaat gebruiken tenzij je een hotel op een ongunstige locatie neemt.
Wij konden voor de terugweg op Termini de bewuste busstop niet vinden en hebben toen vanaf daar voor E30,- vast tarief (!!) een taxi genomen. Ook best goed te doen en wel veel sneller.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:39

Ik ga dit topic even volgen. Wij willen misschien ook volgend jaar naar Rome :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:29

Dankje voor de leuke verhalen en informatie met tips!

We weten nog niet wanneer we gaan, sterker nog heb nog geen voorstel gedaan, dat doe ik pas als ik zelf veel weet zodat men zo overgehaald is door mijn enthousiastme ;)

Wat is gunstig met een lekker zonnetje? Maar niet overdreven heet zodat je eigenlijk niet zoekt om iets te gaan doen?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:44

ik heb er gewoond. :Y)

Grapje schreef:
Wat is gunstig met een lekker zonnetje? Maar niet overdreven heet zodat je eigenlijk niet zoekt om iets te gaan doen?

bedoel je om heen te gaan? in juli en augustus zou ik sowieso niet gaan, dan is het echt niet meer lekker in en juni kan het ook al aardig warm worden. april en mei is denk ik wel lekker als je overal lekker wilt kunnen lopen enzo. januari en februari zijn koud. := het heeft trouwens gister weer gesneeuwd in rome. vorig jaar was het voor het eerst in 1986 dat het gesneeuwd had en nu ineens weer. :))

hotels weet ik niet echt, maar bij termini (hoofdstation) is het altijd wel handig omdat je daar alle metro's en bussen hebt. het is niet de mooiste of fijnste buurt, maar heb er nog nooit iets gevaarlijks meegemaakt en ben 's nachts al vaak genoeg op en rond termini geweest. als je dan bij termini gaat, zou ik proberen een hotel te krijgen aan de kant van via marsala (als je op de kaart kijk geloof ik ten noorden van termini, iig als je ervoor staat links :+ ). dat is de universiteitbuurt en daar is het ook nog leuk 's nachts en je kan goedkoop uit eten enzo. mijn oom weet daar een goed en goedkoop hotelletje, ben hem alleen vergeten. :\ of je kan zoeken in de buurt van piazza cavour, dat is niet ver van het vaticaan. ik zou niet te ver uit het centrum een hotel nemen, daarmee bedoel ik buiten de tangenziale (ring) van rome. zijn meestal toch iets mindere wijken. :+ niet dat je er niet over straat kan, maar het is wel gevaarlijker. en kijk op de kaart of er een metro vlakbij is, met de bus kan je echt eeuwen onderweg zijn! ik woonde uit het centrum (maar nog wel binnen de ring) en niet bij de metro, dan was ik echt een uur op weg naar het centrum soms. dat dan ook vooral vanwege het verkeer. :Y)

bezienswaardigheden. :D het colosseum natuurlijk, pantheon, largo argentina, trastevere, castel san angelo, vaticaan, piazza venezia, forum romanum, villa borghese, fontana di trevi, piazza navona, campo dei fiori (markt!) en piazza spagna (spaanse trappen). ik denk dat je dit alles vrij snel kan doen. als je een halve dag rekent voor het vaticaan museum kan je daarna nog naar castel san angelo (engelenburcht in het nederlands geloof ik)? :Y) en dan is het voor 's avonds misschien wel leuk om naar piazza navona te gaan of campo dei fiori, liggen vlakbij elkaar. piazza navona is erg toeristisch, campo dei fiori iets minder. komen veel romeinse jongeren. was er zelf nooit zo gecharmeerd van. :+ oja en t pantheon is daar ook dichtbij. dan kan je bijvoorbeeld een andere dag het colosseum en het foro romano doen in een halve dag en dan naar piazza venezia (vlakbij en verder niet veel te zien verder). dan kan je een andere dag fontana di trevi doen, via del corso (winkelstraat), spaanse trappen en vila borghese. daar kan je trouwens heel makkelijk komen vanaf piazza spagna, maar ook vanaf piazza del popolo (via del corso zit tusse piazza venezia en piazza del popolo, en verder ligt het hele centrum daar een beetje omheen). dus in een dag of 4 moet het wel lukken denk ik. :D

ik ga nog best wel regelmatig naar rome (vriendje daar :o ) en vlieg dan eigenlijk altijd met ryan air vanaf eindhoven naar ciampino. ben ook wel ees met easyjet naar fiumicino geweest, maar dat is duurder, verder van rome en op het vliegveld is echt heel slecht alles aangegeven. vanaf ciampino kan je voor 4eu naar rome en voor 6eu weer terug naar ciampino. fiumicino moet je de trein nemen en dat kost geloof ik iets van 12eu enkel.
ryanair heeft nu trouwens de hele tijd tickets zonder belasting! 12.99 heen en 12.99 + 2x6eu voor online inchecken en dan nog 10 administratiekosten dus dat is iets van 43euro. :)

als je verder nog tips wilt hebben (over het nachtleven oid), roept u maar. :D

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:51

Hé leuk dat ik dit topic tref. Wij gaan de volgende maand een midweek op werkweek met school naar Rome met het vliegtuig! Daarna kan ik dus meer vertellen.
Wou altijd al graag een keer naar Italië heen en heb ook nog nooit eerder gevlogen, wat me ook leuk lijkt, dus heb er zin aan!
Ik moet zelf een presentatie houden met ons groepje over de spaanse trappen. En de anderen zijn het Pantheon, Port Elisabeth, Colosseum en de rest ben ik eerlijk gezegd even kwijt :o. Zijn er iig nog een hoop meer.
Als ik terug ben kan ik evt. meer vertellen maar tegen die tijd zijn jullie misschien al geweest!
Wij vliegen via Dusseldorf, de vliegreis is nog goedkoper dan de rit met de bus er naartoe.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:53

wat is port elisabeth? :Y)
las trouwens nog een tip over ostia antica, idd doen als je er tijd voor hebt! ben ook in tivoli geweest, maar dan is ostia antica veel leuker. ten eerste is het makkelijker te bereieken en ten tweede is het gewoon net zoals het foro romano alleen mag je dan gewoon overal op en in lopen, helemaal geweldig. :) tivoli dan kijk je gewoon naar een tuin zoals dat een koning hem tig jaar geleden ook had... sja...... :+
Laatst bijgewerkt door Loose op 18-12-10 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:53

Tips over het nachtleven zijn altijd welkom! (Voor mijn tweede trip die er geheid eens aan zit te komen)
Want het echte nachtleven heb ik er niet meegemaakt; bij toeval een club / bar gevonden en de andere avond zijn we tot laat in travestere gebleven. Maar gericht kon ik er niets over vinden (met recensies).....

Andere vraag; hoe kom je als toerist in de crypten van het vaticaan? (De echte, dieper gelegen lagen? Ik heb alleen de trap naar beneden gezien, die niet (zomaar?) toegankelijk bleek.)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:00

Loose schreef:
wat is port elisabeth? :Y)
las trouwens nog een tip over ostia antica, idd doen als je er tijd voor hebt! ben ook in tivoli geweest, maar dan is ostia antica veel leuker. ten eerste is het makkelijker te bereieken en ten tweede is het gewoon net zoals het foro romano alleen mag je dan gewoon overal op en in lopen, helemaal geweldig. :) tivoli dan kijk je gewoon naar een tuin zoals dat een koning hem tig jaar geleden ook had... sja...... :+

Goeie vraag :Y). Weet nog dat die naam erbij stond, maar verder heb ik nog geen idee hoe of wat.
We gingen ook nog naar een voetbalstadion heen geloof ik? Tivoli komt mij ook bekend voor, volgens mij gaan we daar ook heen.
Ohja en er was ook een gebouw waar heel veel trappen in zitten (je kon gedeeltelijk met de lift) en die heel schuin op liep ofzo (geen toren van Pisa). Daar zouden we ook nog heen gaan.. weet alleen de naam niet meer.
Voor 1 euro kun je geloof ik 90 minuten reizen met de metro, niet duur!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:35

ik heb eerlijk gezegd nog nooit van port elisabeth gehoord in rome, ook niet echt een italiaanse naam. :Y)

Irma_Maandag schreef:
Tips over het nachtleven zijn altijd welkom! (Voor mijn tweede trip die er geheid eens aan zit te komen)
Want het echte nachtleven heb ik er niet meegemaakt; bij toeval een club / bar gevonden en de andere avond zijn we tot laat in travestere gebleven. Maar gericht kon ik er niets over vinden (met recensies).....

Andere vraag; hoe kom je als toerist in de crypten van het vaticaan? (De echte, dieper gelegen lagen? Ik heb alleen de trap naar beneden gezien, die niet (zomaar?) toegankelijk bleek.)

testaccio is echt heel leuk, daar heb je van alle soorten clubs wat. dancehall, electro, techno, r&b etc etc. :) ik denk dat dat wel de grootste aanrader is eigenlijk. ook vanwege de bereikbaarheid. om daar te komen neem je metro B (of als je later gaat de N2, nachtbus die metro b vervangt) en stap je uit bij piramide. vanaf daar is het moeilijk uit te leggen zo, maar als je het station uitloopt zie je een piramide staan. :D daar loop je naartoe en dan zie je een lange muur ergens en die moet je volgen, op den duur ergens naar rechts en dan hoor je de geluiden wel. :+ het handigste is anders om even mensen te vragen, de meeste italianen vinden het ook wel leuk om buitenlanders op sleeptouw te nemen. :Y) maar deze is echt een aanrader. :) niet toeristisch (zijn wel wat buitenlanders, maar heel weinig) en je hebt er van alles wat.
circolo degli artisti is een echte aanrader, vooral in de zomer. het is buiten en er staan wat barretjes enzo waar je cocktails kan halen (die veeel goedkoper zijn dan in NL) en dan heb je nog een gebouwtje waar muziek in is. 's zomers hebben ze af en toe ook buiten live muziek. zou de buslijn zo even niet meer weten die je ernaar toebrengt, mocht je het willen weten vraag maar dan zoek ik het wel even uit want dit is echt een superleuke plek! +:)+
in het centrum ging ik eigenlijk nooit uit. maar daar is de bloom opzich wel leuk, achter piazza navona ergens. als je het mensen vraagt weten ze het waarschijnlijk wel. en niet betalen, vaak zeggen ze dat het 10eu entree is als je met een groepje naar binnen wilt maar als je dan met zn 2tjes aan komt zetten mag je wel zo naar binnen en zeggen ze ook niet dat er een lijst is.
ik ging zelf altijd naar een plein, woonde er vlakbij. is verder weinig te doen, het is eigenlijk een plein op een rotonde (wel een groot plein hoor :P ) met wat bankjes en daar staat dan een barretje op en een barretje tegenover en dan gaat iedereen daar de hele nacht zitten. :') was ook serieus elke dag van de week smoordruk. vond het zelf geweldig. :')

dit zijn de tips die misschien wat minder zijn als je niet echt bekend bent met rome of met het italiaans, dus die ff in het klein. anders wordt mn post zo lang. :))
verder vond ik san lorenzo ook leuk. heel makkelijk te bereiken vanaf termini. je moet dan de linkerkant van termini nemen (via marsala) en dat helemaal volgen. je loopt dus de hele tijd bij het station langs naar achter toe zeg maar. dan kom je op den duur bij een soort oude poort (porta tiburtina) en ga je naar links. als je een kaart hebt moet je maar even kijken voor via tiburtina. loop je die poort dus uit en dan neem je iets van de 2e rechts (zo uit het hoofd is het moeilijk :+ ) en dan is er een pleintje met barretjes eromheen en ook wat clubs. vind het altijd hele leuke sfeer daar. komen alleen maar studenten en ook heel veel alternatieve typjes. :D
weet niet van welke muziek je houdt, maar ik ging best wel veel naar minimal/techno dingen. bij metrostation garbatella (metro b) zitten daarvoor wat leuke clubs en ook de branca leone vond ik erg leuk, alleen is iets minder goed bereikbaar en vrij buitenaf, dus daar zal ik je niet heensturen. :Y)
en verder is de qube heel leuk, alleen ook wat verderaf. is op donderdag gratis tot 12 uur 's nachts. je hebt er 3 verdiepingen. op eentje zijn altijd live muziek, andere een soort muziek en andere verdieping dan weer een ander soort muziek. daarvoor vanaf station tiburtina (metro b) bus 402 (geloof ik, of 401 :o ) nemen en dan uitstappen als je heel veel discobollen ziet bij een groot gebouw rechts van je. :D

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:59

Tnx Loose, ook voor je "kleine info"! Ik zal je post printen als ik erheen ga (met deze letterlijke routebeschrijvingen), lijkt me het meest handig ;)

Ik benijd je trouwens wel, dat je er gewoond hebt! Eén van de eerste opmerkingen die ik over Rome had; dìt is nu een stad waar ik zou kunnen wonen...... (En jij hebt het gewoon gedaan! Lang?)

Weet je (of iemand anders) nog hoe je in de crypten van het Vaticaan kunt komen?

Ik had in eerste instantie bij Ostia Antica zoiets van.... hmm.... is dit het? Totdat je verder de stad inloopt, dan wordt het steeds, en steeds indrukwekkender! Blij te horen dat het mooier is dan Tivoli.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:21

Wat bedoel je precies met de crypten van het Vaticaan?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:26

Alles zien? Da's onmogelijk.
Ik heb er 3 jaar gewoond en nog niet alles gezien!! :D

De basisdingen (colosseo, vittorio emanuele, bocca de la verita, spaanse trappen, trevi fontein, piramide etc.) wat allemaal in de stad ligt kun je zowaar in een dagje doen. Als je alles echt uitgebreid wil zien natuurlijk niet, maar ff een kijkje nemen kan gewoon tussen het shoppen door. Marktjes zijn ook leuk om mee te pikken, beetje rondvragen.

Ostia Antica daar woonde ik in de buurt en stond mijn paard in de buurt, zelf vond ik daar nooit zoveel aan maar op zich is het voor echte toeristen wel leuk denk ik. De natuur daar is wel echt geweldig en het is ook niet zo ver van het strand. Heerlijk. Top plek om te wandelen.

Maak voor jezelf een planning met wat je het belangrijkste vindt om te zien, en zorg dat je daarbij heel veel tijd overhoudt. Tijdens het lopen zie je namelijk zó veel! Er zijn enkele musea die wat verborgener liggen maar waar ze altijd super toffe exposities hebben, dat soort dingetjes kom je tijdens het wandelen vanzelf tegen.

Voor mij persoonlijk is de sinaasappel tuin heel belangrijk, die kom je vanzelf tegen als je een beetje je best doet. (vragen naar giardino degli aranci) mooiste uitzicht ooit.

Als je naar de sint Pieter/vaticaans museum wilt moet je wel echt een aparte dag uittrekken! Dat zijn wel belangrijke dingen om te zien, sint Pieter is ook erg leuk om te beklimmen.

Het strand bij Rome is geweldig, ik weet niet wanneer of hoe lang jullie gaan, maar een strandje of een leuk dorpje in de buurt meepikken is echt een aanrader als je wat langer gaat.

Als jullie met jongere vrouwen gaan kan ik je aanraden om er goed uit te zien op straat als je het nachtleven wil ontdekken, dan krijg je namelijk vanzelf uitnodigingen in de vorm van flyers voor allerlei limo-party's, ladies nights, gewoon ultieme stapavonden die door de Italianen zelf georganiseerd worden.

De belangrijkste tip die ik je wil geven is: rondstruinen, wandelen, ontdekken, avontuurlijk zijn.. Dan leer je echt de cultuur kennen, de leuke restaurantjes.. Gewoon het minder toeristische gedoe allemaal.
Rome is een stad vol geheimen, het is een heel bijzondere stad, de mensen zijn geweldig, je kunt er een leven lang over doen om die stad compleet te ontdekken. Rome is echt the place to be.

Veel plezier!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:29

Nou, daar waar volgens de verhalen Petrus gekruisigd is, en vervolgens begraven. Naderhand is hier bovenop (eerst wat anders en toen in plaats daarvan) het Vaticaan gesticht, en zijn alle overleden pausen hierbij begraven. De laatste generaties liggen meer bovenin (direct onder het Vaticaan).

Enne, Port Elisabeth, daarover zou ik ook wel een verslag willen maken, als daar een reisje aan vast zit ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:21

Irma_Maandag schreef:
Nou, daar waar volgens de verhalen Petrus gekruisigd is, en vervolgens begraven. Naderhand is hier bovenop (eerst wat anders en toen in plaats daarvan) het Vaticaan gesticht, en zijn alle overleden pausen hierbij begraven. De laatste generaties liggen meer bovenin (direct onder het Vaticaan).

Daar kan je komen vanuit de sint-Pieter. Volgens mij niet moeilijk te vinden :?

Port Elisabeth is toch in Zuid-Afrika? :D

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:01

Heb niet alles gelezen, maar ik ben in februarie (oo wat is dat al lang geleden) met school een week naar italie gegaan naar een plaats in de buurt van rome. Hebben daar ook erg veel gezien. Ik zou zobizo naar het colosseum gaan. Er was ook ergends een soort bad weet de naam niet meer maar dat is rond de 30 of 40 graden egt heel heet en dat moet heel goed voor je huid wezen was een bad wat geloof ik door de natuur ontstaan is. Het stonk wel maar was wel heel grappig.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:00

Zwavelbronnen ;) (uiterst ranzig, hahahaha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:05

Ach Rome! :+:
Ik ben er afgelopen januari 4 dagen geweest en een hoop gezien maar echt niet alles :n
Trek goede schoenen aan! Want je gaat heeeeeeeeeel veel lopen!
En probeer van te voren alvast e.e.a. uit te zoeken qua bussen / ov en wat je wilt gaan zien, dan kan je beter inplannen :j

Afbeelding

Afbeelding

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:15

Colosseo <3
Dat is wel een aanrader om naar binnen te gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:08

Ben je echt van OV afhankelijk? Dat is nl bepaald niet mijn sterktste punt..en mijn engels ook niet ;)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:01

Equimotion schreef:
Daar kan je komen vanuit de sint-Pieter. Volgens mij niet moeilijk te vinden :?

Port Elisabeth is toch in Zuid-Afrika? :D

Vwb de eerste; dûh, te vinden is het wel ja. En tot op zekere diepte kun je erin. Maar nog dieper de krochten in.... kun je daarvoor toestemming krijgen?

Vwb het 2e: :j

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:40

Irma_Maandag schreef:
Tnx Loose, ook voor je "kleine info"! Ik zal je post printen als ik erheen ga (met deze letterlijke routebeschrijvingen), lijkt me het meest handig ;)

Ik benijd je trouwens wel, dat je er gewoond hebt! Eén van de eerste opmerkingen die ik over Rome had; dìt is nu een stad waar ik zou kunnen wonen...... (En jij hebt het gewoon gedaan! Lang?)

Weet je (of iemand anders) nog hoe je in de crypten van het Vaticaan kunt komen?

Ik had in eerste instantie bij Ostia Antica zoiets van.... hmm.... is dit het? Totdat je verder de stad inloopt, dan wordt het steeds, en steeds indrukwekkender! Blij te horen dat het mooier is dan Tivoli.

niet heel lang, een jaar. heb er nog aan gedacht om blijven te studeren maar in nederland is het niveau toch wat beter. ik vond rome wel hartstikke leuk om te wonen, maar voor echt lang te wonen zou ik liever in bijv bari wonen. sowieso zuidelijker, vind de mensen daar leuker. :+
over die crypten weet ik niks trouwens.. :o

grapje: het ov is echt niet moeilijk hoor. :) de meeste toeristische attracties zijn te bereiken met de metro of anders directe bussen dus je hoeft niet over te stappen. op het station bij de bussen staat ook een hokje waar je kan vragen welke bus je moet nemen.

en iemand die het over het strand had bij rome, ik vind het echt smerig het strand. :r als ik ging ging ik naar lido, of naar cancelli. maar het zand is gewoon vies (en ook geen wit/geel zand maar een zwart/grijsachtig kleurtje), het water is vies en het is klein. weet niet, ben er niet zo'n fan van. :D ging liever naar het zwembad. _O-
er was trouwens ook ergens vlakbij rome een kratermeer wat wel mooi schijnt te zijn, ben er niet geweest.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:33

Jaimyliefje schreef:
Zwavelbronnen ;) (uiterst ranzig, hahahaha)

zo hete het indd volgends mij