Ierland, met auto+ferry tips/ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ierland, met auto+ferry tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:49

Binnenkort vertrek ik met collega/vriendin voor een half jaar naar Ierland om te werken.

Nu zouden we in principe vliegen, maar we willen toch graag een eigen auto daar hebben en werkgever vind het oké, dus we gaan met de auto en de ferry.
Alleen, na zoeken en spitten....zie ik door alle ferry's de makkelijkste route niet meer :D

Wie heeft er ervaring? En wat is de prettigste, minst tijdrovende route?

Vanaf Hoek v. Holland?
Calais? (en dan tunnel/ferry?) (en dan bij deze opties dus door Engeland rijden en dan nog de overtocht naar Ierland, maar waar?)
Of nog zuidelijker in Frankrijk en dan rechtstreeks op Ierland varen?

Oh ja, misschien wel handig. We moeten in de omgeving van Cork terechtkomen uiteindelijk :+ :D

(en verder nog tips & trics, zijn altijd welkom.... wat zijn must sees voor in onze vrije weken, nuttige weetjes etc. etc.)

mbkaatje

Re: Ierland, met auto+ferry tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:46

Wat ga je doen in Ierland? Werken zie ik, maar in wat voor branche. Wel leuke ervaring volgens mij.

Ik wil ook graag eens met de auto naar Ierland, dus ik heb afgelopen zomer e.e.a. geprobeerd uit te zoeken. Er zijn inderdaad heel veel mogelijkheden, wat het allemaal nogal moeilijk maakt.

Zelf leek mij het prettigst om vanuit Frankrijk rechtstreeks over te steken. Dan heb je nog een heel eind dat je aan de goede kant van de weg mag blijven rijden en hebt dan maar 1 x een ferry. Maar volgens mij was dat wel aardig aan de prijs.

De gebruikelijke bezienswaardigheden (Cliffs of Moher, Blarney Castle, Ring of Kerry) mag je sowieso niet overslaan vind ik. Dat is echt wel de moeite waard. Blarney Castle is dan nog misschien het minste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:52

Ja, de overtocht in 1x lijkt ons ook het prettigst.
(boot, tunnel... tis allemaal drama voor mij, dus voor mij wordt het eigenlijk hoe dan ook niet prettig, maar er in 1x vanaf zijn is wel het beste denk ik :D)

We gaan werken in de jeugdhulpverlening. (nederlands project)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:04

Gaat vast wel lukken. Het is even wennen aan de andere kant rijden, maar het gaat (bijna) van zelf. Nou heb ik geen ervaring met een Nederlandse auto in Ierland.

Lijkt me trouwens een superleuke ervaring en net mooi zo een half jaar.

Noord Ierland vond ik trouwens ook heel mooi en Dublin moet je ook gedaan hebben, als je daar niet al eens geweest bent.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:08

Ik heb deze reis ook gemaakt na een tijd in Ierland gewoond te hebben. Ik ben toen van Dublin naar Holyhead gegaan, en van Dover naar Calais. Dit was heel goed te doen! Wij hebben toen bij Dover en aan de rand van Wales geslapen. Ik zie overigens dat je in Cork moet zijn, ik woonde vlakbij Dublin, maar deze route is wel heel goed te doen, en het eerste deel zal voor jou hetzelfde zijn! Als je meer wilt weten pb maar, ik heb genoeg info voor je:)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:13

ben 2x naar ierland geweest en een rondreis met de auto gemaakt.
Maar wij gingen met het vliegtuig en de rest van de reis hadden we niet vast staan. (B&B enzo)
Ik heb ook een tante in dublin wonen.
Ik zie dat je in de buurt van Cork komt, dat is makkelijk te rijden vanaf dublin.
Ik raad je inderdaad zeker aan om nog wat rond te rijden en bij aardige mensen thuis te gaan slapen, dat is echt de moeite waard!!

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:14

Hoi, kan allemaal heb een tijdje in Ierland gewoond en alle versies gehad. In 1 keer is het makkelijkst maar dan moet je vanuit Frankrijk vertrekken en dan kan je naar Rosslare (in de buurt van Cork). Is even doorrijden maar ook wel te doen hoor. Ik zat in de buurt van Dublin dus wij deden ook vaak via Engeland (dan ben je lekker snel thuis als je eenmaal van de boot af bent). Wij keken vaak per situatie wat het goedkoopste/handigste was. Tunnel was vaak duur en scheelt nietzo heel veel met de boot qua tijd.

Ierland is superleuk, in de buurt van Cork is het weer wat beter en de natuur wat rustiger in het noorden is het weer slechter en de natuur ruiger ook wel heel mooi. (Ring of Beara (in de buurt van Shannon) is heel mooir Ring of Kerry is erg toeristisch (ligt er naast)) Eigenlijk is overal wel iets moois te vinden. Veel mooie kastelen, en als je goed zoekt veel oude huizen als B&B's (slapen in een kasteeltje is erg leuk).

Met een NL auto rijden in Ierland is te doen maar wel heel erg wennen omdat er heel veel enkelbaans wegen zijn en dan is het heel lastig inhalen. Van de andere kant is het verkeer er een stuk rustiger dus als je goed oplet is er niets aan de hand.
Mensen zijn heel vriendelijk, veel plezier!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:41

Mijn ouders hebben mij met de auto opgehaald toen mijn half jaar in Ierland erop zat.
Zij zijn met de boot van Dover naar Calais gegaan en dan vanaf Holyhead in Wales met de boot naar Dublin. En dan vanaf Dublin naar Galway ( <3 ) waar ik woonde. En toen dus weer van Galway naar Dublin-> Holyhead (overnachting in Wales) en vanaf daar naar Dover->Calais->Zwolle.

Het is een eindje rijden maar oh oh oh.. door Wales rijden is fantastisch! Snowdonia.. :+: en al die koddige dorpjes. Door Ierland rijden is ook erg leuk, er zijn de laatste tijd veel wegen aangelegd. Zeker richting Cork en Galway is het vanaf Dublin makkelijk rijden.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:03

Ik ben een aantal jaar geleden via dover naar Fishguard gereden, en daar met de ferry naar Rosslare. Rosslare ligt vrij dicht bij Cork.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:08

Ik zou juist rijden door Wales vermijden. Ik woon hier en weet dat de wegen bar slecht zijn (als je Nederlandse wegen gewent bent!) Klein, kronkelig en onvoorspelbaar. Prachtig land, maar door de heggen en muren zie je niet altijd veel. Als je uit bent op een mooi landschap, doen! Maar als je liever een snelweg hebt - Wales vermijden!

Iets om aan te denken is de snelheids limieten, alles gaat hier in Miles ipv Km.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:35

Thanx allemaal!

Ik denk dat we er voor gaan om vanuit frankrijk in 1x over te steken....
Ja link rijden, ach dat zal wel wennen.
De auto's die we krijgen voor in de 'werk weken' zijn automaten, dat wordt pas spannend :D

Voor de weken dat we vrij zijn (3 week op, 1 week af) willen we idd een appartement huren, en gezien de crisis schijnt dat nu niet zo moeilijk te zijn :)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:39

Ik mag hopen voor Ierland dat de touristenbranche niet te erg in een crisis belandt. Momenteel is het een zootje. De laatste keer dat ik in Ierland was heb ik nog handje geschult met de Minister van Financien, maar ik ben bang dat hij niet meer heel lang is.

In Ierland hebben ze tegenwoordig ook kilometers en geen miles meer. Voor ons wel even duidelijker.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:26

En gaan paardrijden natuurlijk, lekker een strandrit of ergens cross country is geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:00

Ja dat komt goed :D
(cliënten waar ik mee ga werken, gaan ook in de paarden vrijwilligerswerk doen ;) )
Dus dat adresje is er alvast :D