Voor langere tijd op reis: Wat te doen met het paard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

Voor langere tijd op reis: Wat te doen met het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 17:27

Ik heb dit topic geopend omdat ik graag ervaringen, tips en gedachtes wil uitwisselen over dit onderwerp.

Al jarenlang, sinds mijn 17e, weet ik dat ik de wereld wil gaan zien :) Over ca. 1.5 jaar is mijn studie (hopelijk) klaar, en daarna ga ik een tijdje werken om te sparen voor een reis. En dan niet zomaar 2 weken, maar echt voor een langere periode. Ik heb een paard, waar ik fanatiek mee train en wat ik niet wil verkopen. Ik vraag mij af wat dan een goede oplossing zou zijn voor het paard. Stel ik leen haar in bruikleen uit, maar de lener wilt er van af? Hoe moet ik dat oplossen, als ik aan de andere kant van de wereld zit? Stel ik laat haar op het land staan, wat moet ik doen als er iets gebeurd? Ik ben benieuwd of er bokkers zijn die hier ervaring mee hebben; die voor een langere periode op reis zijn gegaan en toch hun paard hebben gehouden. Hoe heb je dit gedaan?

Alvast bedankt :)

Ntlie_

Re: Voor langere tijd op reis: Wat te doen met het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:32

Contractje opstellen, dat de leaser de zorg over je paard heeft tot jij weer terug bent. En evt. nog een reserve persoon regelen die het paard nog kan verzorgen mocht het contract toch niet nageleefd worden...

Ik ga over 2 jaar ook voor een half jaar naar het buitenland en ik peins er ook niet over om mijn pony dan te verkopen. Ik denk dat ik haar verzorgster dan vraag en evt. iemand extra om haar te verzorgen in die tijd.. Ik blijf dan gewoon de stalling betalen, maar de hoefsmidkosten en evt. dierenartskosten zijn dan voor de verzorgers..

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 19:44

Dat vind ik een goede; om de stallingskosten zelf door te betalen. Denk dat er dan ook mensen makkelijker geneigd zijn om het paard tijdelijk te laten verzorgen.

Waar zou jij naartoe willen gaan, Ntlie_? :)

En voor hoelang zou het beste zijn om een contract af te sluiten, als ik zelf nog niet weet hoe lang ik weg wil gaan? (half jaar, jaar, of langer..?)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:19

Ik weet nog niet waar ik naartoe ga, ik hoop op Cuba of Mexico maar ik weet niet of dat haalbaar is. Ik moet een half jaar stage lopen voor mijn opleiding..
Waar ga jij naartoe?

Geen idee wat het best is qua tijd om een contract af te sluiten, misschien gewoon neerzetten van het moment dat je weg bent tot het moment dat je weer terugkomt...

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:15

leuk idee hoor!
ik heb het zelf ook gedaan voor iemand die voor studie in spanje zat ;) (8 maanden)
maar dan wel gratis wel met afspraken natuurlijk! en er was iemand die er deed in het weekend dus alles was ook prima geregeld zo! :) succes ernog mee!

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 01:11

Ik ben 2 jaar geleden voor een jaar vertrokken.
Bij mij was het iets makkelijker.
Mijn paard staat aan huis en mijn vader zette haar buiten en binnen en zorgde voor het eten en uitmesten.
Verder reed mijn vriendin er wedstrijden mee.
Ik weet niet of je zelf een vriendin hebt die dat wil? Die kan je wat makkelijker vertrouwen en die aten je niet zomaar zitten.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 02:48

Heeft er iemand toevallig ervaring met in het land zetten en dan een bekend persoon een oogje in het zeil laten houden?
Dat is natuurlijk ook een optie, is ook minder gecompliceerd!
Ik zou mijn paard namelijk niet graag aan een ander overlaten, en al helemaal niet aan een vreemde!
*probeert even mee te denken voor ts

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:17

Jup, dat heb ik gedaan. Ik heb in 2007 een aantal maanden in Ierland gewoond. Mijn paard bleef gewoon waar ze was, ze had toen ook nog haar veulen aan de voet. Paps en mams gingen 1x in de week kijken en ze eek knuffel geven, verder werden ze natuurlijk in de gaten gehouden door de staleigenaar en de meiden die daar rondliepen.
Verzorgster heeft haar denk ik nog een maand gedaan, die ging daarna zelf ook op reis.
Pony scharrelde dus een aantal maanden zonder iets te hoeven doen door de wei. Geloof niet dat ze het erg vond :))

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:00

Ik ben 3 maanden weggeweest naar het buitenland, geen onwijze lange tijd, maar toch wel aanzienlijk. Ik heb mijn paard afgebouwd qua training, en haar 3 maanden op eht land gezet. Ze werd iedere dag lang gegaan door mijn vader of mijn beste vriendin (verzorgster) - die hielden haar in de gaten, liepen haar na, gaven haar dr muesli, een aai en een borstelbeurt. De staleigenaar zoekte voor de weide en het bijvoeren van ruwvoer en hield ze ook in het oog. Mijn vader regelde de hoefsmid, ik heb van te voren een datum geprikt waarneer die ongeveer moest komen. Liever te vaak dan te weinig. HIer heb ik ook geld voor achter gelaten. Ook heeft hij de entingen geregeld en zou hij ook dierenartsen etc te regelen, of de staleigenaar, mocht er wat gebeuren.

Rekeningen kwamen gewoon voor mijn rekening. Stalgeld ging met auto incasso door, geld achter gelaten voro de hoefsmid, en dierenarts rekeningen zijn voorgeschoten en later door mij terug betaald. Het is en blijft mijn paard :) Ik vond de gedachte van ze uit handen te geven aan een vreemde een rot idee. Mijn vader kent mijn paard al jaren en mij natuurlijk, en ondanks dat hij absoluut geen paardenmens is heb ik mijn paarden liever in zijn handen dan een paardeniemand met eigen ideeen ;) Ik heb mijn pa een stoomcursus 'paard controleren op rare dingen' gegeven, hoeven uitkrabben en zelfs haakjes van de hoeven weg vijlen. Ging prima. Mijn beste vriendin kent mijn merrie ook al sinds veulen, dus die weet ook helemaal hoe ze is.

Ik heb er geen moment spijt van gehad om het zo te doen. Ja, terug thuis moesten we weer helemaal terug bij af beginnen qua conditie en qua training, maar dat vond ik geen probleem.

Geluk was dat ik in de zomer weg ging, dan kun je makkelijker zeggen; laat maar op het land lopen.

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:02

Laatst hoorde ik van iemand die een paard op stal had van iemand die ook naar het buitenland was.
Paard was dus verplaatst, wellicht is dat een optie, zo krijg je wel mensen die het echt 'willen'.
Je zou dan bijv. een bokker kunnen zoeken, waar het paard die periode gestald wordt!
Het bereik is dan ook groter dan alleen jouw woonplaats!

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:06

jammer dat je in middelburg woont, ik was wel geïnteresseerd geweest! :o