Een jaar buitenland, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fietspomp

Een jaar buitenland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 16:03

Ik ben bijna klaar met mijn studie en zou heel graag naar het buitenland willen voor een jaar!
Ik heb 3 landen waar ik graag heen wil, Israël, Noorwegen en Spanje. In deze 3 landen ken ik mensen en bij de eerste 2 landen ben ik van harte welkom om langs te komen en is er eigenlijk vrijwel zeker dat er wat te regelen moet zijn. Spanje heeft als voordeel dat ik de taal al enigzins kan lezen en verstaan. (Catalaans dan, maar ik wil ook graag in het Catalaanse gedeelte gaan wonen dan).

Tja, en dan de landen waar ik niemand ken.. Canada, de VS, Engeland of Australië. Dat trekt me ook enorm maar dit is ook veel meer een uitdaging, juist omdat ik daar helemaal niemand ken. :+

Ik zit hier dus al een paar jaar over na te denken, maar omdat ik nu dus bijna klaar ben met mijn studie heb ik eindelijk de kans om er echt wat mee te gaan doen. Ik weet alleen nog niet zo goed hoe ik het nou moet aanpakken! Iemand hier met ervaringen? :)

Ook gewoon wat betreft mijn opties als ik daar zit.. Het mooiste zou zijn als ik niet het hele jaar op een punt zit met een vaste baan, maar gewoon meer van het desbetreffende land/gebied kan zien. Dus het liefst iets met doortrek mogelijkheden..

Waar ik trouwens ook naar heb zitten kijken is een talen studie in het buitenland. :)

hrappur

Re: Een jaar buitenland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:17

umm.. gewoon zoeken en boeken..

het is best wel te doen hoor een land waar je niemand kent.
juist dat avontuur is wel heel stoer !
je moet gewoon weten wat je wil gaan doen, wat voor baan, informeren en zoeken.
kijk op reis forums.. banen in het buitenland etz..

ik zit bijv nu in IJsland, ik werk hier als paarden trainer.. ik ben ooit als stage heen gegaan, kende 1 meisje wat ijslands was. maar ik ging werken op een stal die totaal ergens anders was,.. dus was praktische alleen.

ik heb zo veel geleerd, inmiddels woon ik er dus.. en maak veel vrienden heb al op 3 stallen gewerkt.. en ben zo dus al op veel verschillende plekken geweest.

plan niet te veel, als je er eenmaal ben komt er echt van alles op je pad !

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 22:42

Oke bedankt voor je tips! :)
Wat gaaf trouwens dat je nu in IJsland zit! Zoiets lijkt me idd ook wel heel gaaf om te doen.. Dat zou voor mij in Spanje nog makkelijk te regelen zijn. Ik ken daar wat mensen die in de paardenwereld zitten en kan bij hun informeren.. :D

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:55

Ik zou beginnen in een land dat je al kent, bijv Spanje. Dan plan je tot wanneer je daar blijft (omdat je het er misschien wel zo leuk vindt dat je je vertrek naar het onbekende uit stelt) en zorg je voor een ticket naar het volgende gebied.
Kijk eens op backpackersfora, daar kan je ontzettend veel leren over hoe het is om (alleen) naar een onbekend land te gaan!

In canada en ook in spanje, noorwegen en eigenlijk overal zijn hostels te vinden: Goedkoop slapen en veel mogelijkheden tot het leggen van contacten!

Ik denk dat het lastig wordt om al die landen in 1 jaar te bezoeken. Ga voor jezelf na waar je het meeste waarde aan hecht. Bijv voor Australie zou het het beste zijn als je daar (minimaal!) een half jaar de tijd hebt om rond te trekken, anders zie je de helft niet en is dat 'zonde'.
Je kan er ook voor kiezen om nu alleen Europa te doen, juist omdat je aangeeft dat je niet goed weet waar je moet beginnen!
Het leuke van een jaar er tussen uit is dat je alles precies zo kan doen als jij het wil... Dus heel erg veel plezier met het maken van je plannen :D

Edit: Een goede site voor het zoeken (en vooruit boeken) van hostels: www.hihostels.com

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 16:34

Bedankt voor de tips en de link! :)

Ik wil ook niet alle landen bezoeken, ik wil op zijn minst een of 2 landen gezien hebben aan het einde van dat jaar. En als het bevalt ga ik gewoon langer door..

Ik ben idd zelf ook al flink aan het googlen. Ik kijk ook nog even of we contact kunnen opnemen met een vriendin van mijn moeder, die woont namelijk in Noorwegen. Wat Israel betreft wil ik daar sowieso eerst heen op vakantie om te kijken hoe het land is, gezien de constante oorlog daar. De mensen waar ik bij in kan wonen, tijdelijk, zitten namelijk zelf ook in het leger en zijn daar ook nog is kopstukken van. Dus wat dat betreft krijg ik daar dan wel mee te maken natuurlijk. (In de zin van dat ze hun voordeur bijvoorbeeld nooit in een keer open gooien gezien hun veiligheid).