Jaja... Het komt nu echt in de buurt..!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Jaja... Het komt nu echt in de buurt..!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 13:34

.. Als je namelijk ruim 10 maanden van tevoren je vliegticket hebt geboekt, is nog maar 11 weken wachten zo ongeveer hetzelfde gevoel als dat je morgen vertrekt :D!!

Saampies met een vriendin ga ik ruim 5.5 week lekker van het zonnetje genieten in Zuid Afrika! 14 jan zijn we daar en 19 feb pakken we onze vlucht weer terug naar het koude Nederland.
Pas hebben we een beetje concrete plannen gemaakt, maar het kan natuurlijk beter. Dus als jullie op- en/of aanmerkingen hebben: gooi het erin!!

Mijn neef woont in Johannesburg, we gaan hem en de rest van zijn (en mijn :+) familie ook bezoeken. Enige 'eis' van ons was dat we een tocht naar Kaapstad gingen maken, maar nadat ik de plannen op mail had gezet, raadde hij aan om het in 3 delen te doen ipv 1 lange. Hij heeft ook een aantal vragen bij zijn reisagent neergelegd, daar heb ik verder nog niks over gehoord, maar ons 'plan' is dus maar een opzetje. Er kan genoeg bijgeschaafd worden.

De planning:
De eerste paar dagen na aankomst de familie leren kennen en in en rondom Johannesburg dagtripjes maken.
Trip 1:
Afbeelding
2 nachten in het Kruger Park. We willen graag 1 nacht in 'Skukuza' overnachten, maar hebben nog totaal geen weet van de volgende nacht. Welk kamp is een echte aanrader? Waar zie je alles wat je wil zien? Het liefst een lodge aan het water, maar gezien we die in Skukuza al hebben geboekt, mag een (veilig!!) tentje of iets dergerlijks ook..
Daarna willen we dingen zoals Potgietersrust, Blyde River Canyon, Burke's Luck Pottholes, Mac Mac Falls, God's Window en Swaziland zien. In Swaziland willen we graag een overnachting in zo'n beehive doen. Vanuit daar willen we richting St. Lucia en weer terug naar Johannesburg, om daar vervolgens een dag of 4 weer lekker dagtripjes enzo te doen.

Trip 2:
Afbeelding
Vanuit Johannesburg een flinke zit naar Durban. Daar is dan het broertje van mijn beste vriend uniek, dus ik wil daar zowiezo een nacht of 2 blijven. Hij loopt daar dan 2 (van de 6) maanden stage, dus ik hoop dat hij Durban ondertussen een beetje kent en ons mee naar leuke dingen kan nemen. Vanuit Durban naar Champagne Valley en Lesotho, waar we 1 nachtje in Lesotho willen blijven. Vanuit daar naar Coffee Bay rijden, waar we ook willen slapen. De dag erna Bloemfontein en Kimberley, waar we ook willen overnachten en dan via Kroonstad en Klerksforp weer terug naar Johannesburg.

Trip 3:
Afbeelding
Met een binnenlandse vlucht willen we van Johannesburg naar Kaapstad. Gezien de vele km's en de dieselprijs+ overnachtingen, leek ons dat helemaal geen verkeerd plan. In Kaapstad willen we vooral lekker genieten van het weer, de stad en zo meer, We willen er een nacht of 3/4 blijven. Vanuit daar willen we naar Gansbaai of Mosselbaai rijden, om te duiken met haaien. We weten neit precies welke van de 2 baaien we moeten hebben??! Vanuit daar lekker door en langs de struisvogels naar Knysna, waar we een nacht of 2 willen blijven. Daar willen we de bungee gaan doen, het abseilen en nog meer actieve dingen die daar te doen zijn. Vanuit Knysna naar Port Elisabeth waar we ook weer overnachten voordat we aan de lange zit terug naar Kaapstad beginnen. In Kaapstad nog een overnachting of 2 en dan weer terug vliegen naar Joannesburg. Waar we vervolgens weer dagtrips gaan doen tot we naar huis moeten.

Mijn vader wordt iig al helemaal gek: Die ziet het echt niet zitten dat wij in Lesotho en Swaziland willen overnachten. Haha, hij is op zijn 21ste vanuit Zuid Afrika naar Nederland gekomen en is daarna ooit 1 keer terug geweest. Volgens mij heeft hij nog steeds het idee dat het er hetzelfde uitziet en aan toegaat als 25/30 jaar geleden... Maar dat valt op zich toch wel mee? Of ben ik nou over-positief?

Dus: Tips voor dagtrips in en rondom Johannesburg? Tips over plaatsen waar we ongeveer langskomen, maar waar onze neus net niet naar riekte? Oh enne... Fotootjes van mensen die ergens al geweest zijn om me alvast in de stemming te krijgen is NO PROBLEMO :P!

Faringo

Re: Jaja... Het komt nu echt in de buurt..!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:32

Ziet er mooi uit. Meerendeel van mijn foto's staat thuis op de pc (zit op mijn werk), maar hier alvast 1 van de zonsondergang in Swaziland. En ja, in het park van de Beehives:

Afbeelding

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:05

Ga je je ervaringen ergens bijhouden?? Ik ben errug nieuwsgierig naar Johannesburg en omgeving, want 11 feb vlieg ik er (ook) heen!!!! Ga 3 weken cursus/stage doen via universiteit van Pretoria, met o.a. field experience in Paul Krugerpark!! Ben nog nooit in Zuid Afrika geweest, dus ben erg benieuwd!!
Kan je dus helaas geen tips geven, haha!! Klinkt overigens wel heel gaaf wat jullie allemaal op de planning hebben staan!!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:24

Wow Faringo, dat ziet er echt supermooi uit! Hoelang ben je daar geweest? Zijn er nog leuke dingen te beleven of te doen daar? Want wij kwamen niet verder dan de cultuur, beehives om in te slapen en de natuur... Swaziland is echt het enige waar we niet helemaal weten wat te doen!

Ja, ik denk het wel Barramundi. Je hebt travelpod.com, daar kun je gewoon een verhaaltje schrijven en foto's plaatsen en uiteindelijk een foto-album bestellen. Door dat foto-album zaten wij eraan te denken om het onderweg inderdaad bij te houden, zowiezo vind ik het leuk om albums van vakanties te hebben. Gaaf hoor wat je gaat doen! Wat voor opleiding doe je dan? Wel uniek zeg!!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:07

Wij hebben in dat park bij de beehives overnacht. Door het park kun je leuk wandelen. Wij zijn in Swaziland nog in een kaarsenfabriekje geweest. Was leuk om te zien hoe de kaarsen gemaakt werken en nog leuker om rond te kijken bij alle kaarsen die ze verkochten. Allerlei soorten, kleuren, maten, figuren, dieren noem maar op. Heb alleen geen idee waar dat was in Swaziland. Niet al te ver bij het park vandaan. Ik ben zelf georganiseerd op reis geweest dus dan word je overal naartoe gereden.

Dit was het:
http://www.swazicandles.com/index.php?Sterne=%5Btype+Function%5D&minAbstand=15&onMouseMove=%5Btype+Function%5D&i=2&posX=33&posY=0

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:04

Yv_ schreef:
Gaaf hoor wat je gaat doen! Wat voor opleiding doe je dan? Wel uniek zeg!!

Ik doe de deeltijdopleiding Eco & Wildlife Studies bij Helicon in Velp! Een erg leuke opleiding, met hele leuke stagemogelijkheden :D

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:45

Ohw dat klinkt echt als een gave opleiding zeg!

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:16

Ik heb een jaar in Kaapstad gewoond! Vanuit daar die hele hoek ( incl garden route, ook de bungee jump gedaan ) gezien en er zijn zooo veel aanraders. Er is onwijs veel te zien en te doen.

Weet je al waar je wilt overnachten in Kaapstad? Laat maar weten als je vragen hebt of dat je informatie over specifieke dingen wilt ( als je mij namelijk los laat praten/typen dan zijn we volgende week nog niet klaar ! )

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 10:45

Gaaf zeg, Barramundi! Ben natuurlijk ook harstikke benieuwd naar jouw foto's, daar ga je ons wel mee vermaken toch als je terug bent? Maar ga je voor 3 weken? Is dat niet relatief kort voor een stage? Wel super hoor, dat je zoiets kunt doen als stage! Betaalt school ook een gedeelte mee?

Ook erg leuk Marleeniej! In Kaapstad gaan we in het huis van een vriend van mijn neef zitten. Die heeft bij zijn huis ook een auto, dus die hebben we tot onze beschikking :). Is die bungee niet heeeeeeel erg eng? Ik heb het hier in Scheveningen gedaan en scheet echt peentjes haha! En dat was 'maar' 60 meter! Ik heb echt iets met hoogtes :=!
Maareh... Vertel maar.. Ben reuze benieuwd naar je aanraders in en rondom Kaapstad!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:47

Ben daar wel over de brug gereden van die Bungee...en hij is echt mega hoog, echt respect Marleeniej!

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:49

DIe bungee is dood en dood eng! Ik stond een half uur later nog te trillen en doe het ook nooit weer. Ben wel blij dat ik het heb gedaan hoor, het is gelijk de hoogste ter wereld dus ik hoef ook nooit meer van mezelf!

Dingen in en rond kaapstad:

- op zaterdag is er in Woodstock bij de Old Biscuit Mill een heerlijke markt met allemaal eettentjes en half kaapstad komt daar op af om gezellig te brunchen/lunchen.
- eten is sowieso een veel groter iets dan hier, restaurants lopen ook pas later vol en vooral in het wekend is het raadzaam om van te voren te reservere. Aanraders: op stip nr.1 : Beluga's! Zit in de wijk Greenpoint en is een van de beste restaurants van Kaapstad ( ook wel iets duurder ). Zelfde geld voor de 5 Vlies. Andere aanraders: Buena Vista ( incl live salsa op zondag avond ) of Da Vinci's.
Niet aan te raden: Mama Africa, heel toeristisch en commercieel.
- naast Kaapstad ligt Camps Bay: heerlijk aan het strand cocktails drinken en de zon onder zien gaan.
- uiteraard de Tafelberg, let wel op: bij wind gooien ze de cabelbaan dicht.
- ga zeker een tour door een van de wijngebieden doen, bij voorkeur met een chaffeur zodat je lekker overal kunt proeven.
- shark cage diven in Gansbaai! Echt een aanrader
- In de buurt van Blouberg zit Sky dive Cape Town, sky diven met Kaapstad op de achtergrond!
- Robben Eiland, zoooo veel geschiedenis. Zelfde geld voor het district six museum. Het land heeft een bijzondere geschiedenis en eigenlijk kun je het niet bezoeken zonder ook daar aandacht aan te besteden. Evt boekentip: de biografie van Mandela. Lees deze voor je heen gaat en je begrijpt het land en zijn mensen veel meer.
- oneindig veel andere dingen! Wat vind je zelf leuk?
- slaaptip voor onderweg: de backpackers ( hostels ) zijn vaak goed van kwaliteit en erg goedkoop, echt een aanrader!

een andere tip: denk om je veiligheid maar laat het niet overheersen. Zolang je je aan de basis regels houdt en logisch nadenkt valt het allemaal wel mee. Let wel op dat je geen dingen in je auto laat liggen, dashboard kastje open, dit voorkomt dat ze een raam intikken om te kijken of er echt niks is. En als je rijd: deuren op slot ( vooral bij stoplichten enz )
Een ander iets: wordt je overvallen op straat oid: gewoon alles afgeven ( zorg dus ook dat je nooit met grote hoeveelheden geld in je portomonee loopt, draag het des noods op je lichaam ).

Voor nu eerst een verhaaltje, ik hoor het wel als je nog vragen hebt en als me andere geweldige dingen te binnen schieten hoor je het ook!

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:50

Ohw ja: vlak bij Knysna heb je een olifanten opvang voor verweesde olifanten, erg leuk om te bezoeken en je steunt hun werk gelijk. Ook het addo park bij Port Elisabeth is erg gaaf!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:51

Yv_ schreef:
Gaaf zeg, Barramundi! Ben natuurlijk ook harstikke benieuwd naar jouw foto's, daar ga je ons wel mee vermaken toch als je terug bent? Maar ga je voor 3 weken? Is dat niet relatief kort voor een stage? Wel super hoor, dat je zoiets kunt doen als stage! Betaalt school ook een gedeelte mee?

Het is eigenlijk een cursus, maar als je die cursus doet hoef je in dit jaar geen buitenlandstage te doen. We moeten normaal 20 dagen stage lopen en de cursus duurt 21 dagen :D School betaalt hier helaas (in de deeltijd opleiding) niet aan mee. Voor voltijd weet ik het eigenlijk niet.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 12:28

Super joh, dank je wel! Shark Cagediving staat inderdaad op onze agenda, we weten alleen nog niet of we het beter in Gansbaai of in Mosselbaai kunnen doen.. Mijn neef kon ons daarmee ook niet helpen, hij heeft het nooit eerder gedaan.. Volgens mij kan het bei allebei de plaatsen, maar we weten niet welke leuker en misschien wat minder toeristisch is..

Sky Diven.. Dat is toch dat je van een berg af moet rennen en dat je in de lucht blijft hangen met zo'n windding/parachute? Dat is ook wel erg gaaf ja! Weet je toevallig ook een beetje de kosten van die activiteiten?

Top die restaurantjes, die ga ik ook zeker even opslaan!

Bungee was de 3de hoogste van de wereld toch? Anyway, heeeeeel erg hoog is en blijft-ie! Denk dat ik chicken-out ga doen :D!

Zonde Barramundi, maar alsnog helemaal top! Ga je het nog verlengen met een paar dagen vakantie of heb je tijdens de cursus genoeg vrije tijd om wat van het land te zien?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:34

@ ts: skydiven is uit een vliegtuig met springen met parachute
wat jij bedoeld is parapente of deltavliegen (iets in die stijl, ik ken de benamingen niet zo goed :) )
prijzen weet ik niet maar als je de kans krijgt om te skydiven (tandemsprong weliswaar) dan zou ik die aannemen want het is een ideale manier om het land in vogelperspectief te zien waarbij je zelf ook iets extra ervaart :D

lijkt me een fantastische trip die je gaat maken, zal echt wel heel leuk worden met onvergetelijke ervaringen.
veel plezier

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:09

Volgens mij is dit echt de hoogste commerciele bungee ter wereld ( meende zoiets te hebben zien staan ). De kosten weet ik niet precies meer maar geloof iets van 700rand. Het is wel echt een once-in-a-life-time iets!

Het shark cage diven kun je het beste in Gansbaai doen, daar zit een grote robben colony die de haaien aantrekt. Er zijn verschillende bedrijfjes die deze tochten organiseren, kosten zijn ongeveer 1000rand.

Sky diven is idd parachute springen. Dat was echt een van de gaafste dingen die ik ooit heb gedaan! Het is wel een duur grapje overigens.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 14:10

Parachute springen????!!!!! UIT EEN VLIEGTUIG???!!!!! Hmm... Ga er nog wel even over nadenken!!!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:40

Nou... Heb het even overlegd en ik denk dat ik toch eerder voor de skydive ga dan voor de bungee... Probleem bij mij is stilstaan in de hoogte, bij de bungee zal ik me echt gaan verzetten, net zoals ik hier in Scheveningen deed, dus dat zal voor mij en degene die me moet gaan duwen niet leuk zijn... Dan betaal ik liever wat meer waar ik moet. Heb even op de sky dive site gekeken en je zit dan met een instructeur vast: top. Prijs van het skydiven zelf vind ik nog meevallen (rond de 145 euro), alleen voor wat foto's en een dvd ben je gelijk 70 euro meer kwijt!

Verder... Vooral rond Kaapstad willen we lekkere adrenaline dingen doen, in de buurt van Johannesburg gewoon lekker van de natuur en cultuur genieten en dagtripjes maken naar leuke dingen.

Is dat lionspark een aanrader? Lijkt mij erg leuk, maar kan er niet zo 123 uithalen of het heeeel erg toeristisch is... Dat zou ik bijv. weer zonde vinden!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:52

Yv_ schreef:
Zonde Barramundi, maar alsnog helemaal top! Ga je het nog verlengen met een paar dagen vakantie of heb je tijdens de cursus genoeg vrije tijd om wat van het land te zien?

Verlengen zit er helaas niet in, school start de week erop weer en m'n baas was dit jaar al niet blij dat ik 4 weken naar Australie ging voor stage... bij 3 weken Z-Afrika ging hij al bedenkelijk kijken :+ Tijdens de cursus gaan we naar verschillende Parken en opvangcentra, dus we zien genoeg!!