op vakantie naar Gambia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

op vakantie naar Gambia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 13:21

Hallo medebokkers.

Ik ga 17 november op vakantie naar Gambia voor 2 weken..

Ik vroeg me af of er meerdere bokkers zijn die er zijn geweest, en mij eventueel wat kunnen vertellen
over de Do's and Dont's

En hoe jullie de vakantie hadden ervaren.

groetjes

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:52

Ben er net een week geweest, heb een leuk souvenir meegenomen, lig sindsdien al bijna een week ziek op bed :+

Maargoed Gambia..
Je zal in het begin gek worden van de mannetjes die om je heen lopen en wat van je willen (bumsters). Ze willen allemaal je gids zijn, je koffer dragen etc etc. Hier willen ze dan ook allemaal geld voor zien. Soms moet je best een beetje bot zijn om ze van je af te schudden. Wil je een keer lekker lopen op het strand, heb je ook de een na de ander met je meelopen, als je dan niet even wat botter reageert, kom je soms neit meer van ze af.
Maar, ze zijn echt allemaal erg vriendelijk, willen helpen, maar op een gegeven moment word je ze een beetje zat ;)

Ik weet niet of je een zonvakantie wil, of ook wat dingen gaat ondernemen.
De markt in Serrekunda is erg indrukwekkend, ga hier echter niet alleen heen, want je verdwaalt gegarandeerd. Zoek een (betrouwbare) local die met je mee kan gaan. Voor heel veel uitstapjes in Gambia heb je echt een "local" iemand nodig.
Zo ben ik met een "local" naar zijn huis en zijn wijk gaan kijken, heel indrukwekkend allemaal.
We hebben een klein schooltje bezocht etc.
Je kan ook een wildexcursie doen naar Senegal, waar je de wilde dieren kan zien. Heb ik niet gedaan, maar was maar een weekje in Gambia.
Varen over de rivier (kans op het zien van dolfijnen en nijlpaarden) vonden veel mensen ook erg interessant en leuk!

Neem, als je een taxi wil nemen, alleen de groene taxi's, niet de gele!
Mocht je vragen hebben, stel gerust!

1Boefje

Re: op vakantie naar Gambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:41

Ik ga in maart naar Baobab Holiday Resort Serrekunda coast.
Vrienden van ons gaan in december.
De beoordelingen zijn nogal wisselend op internet.
Ik zit met mn dochter van 5, je moet inentingen halen, best zielig voor haar, en mama vind het ook niet leuk in haar arm!!!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 09:22

1Boefje schreef:
Ik ga in maart naar Baobab Holiday Resort Serrekunda coast.
Vrienden van ons gaan in december.
De beoordelingen zijn nogal wisselend op internet.
Ik zit met mn dochter van 5, je moet inentingen halen, best zielig voor haar, en mama vind het ook niet leuk in haar arm!!!

ik ga ook naar dat hotel, in Bijilo.! :)

bedankt voor het advies Maaike.!
Heb er zin in.!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:24

Ah, dan wacht ik mooi even tot je terug bent met boeken ;-)
Grappig zeg!
Alles vliegt met Transavia en Jiba was tot nu toe de goedkoopste.
Heb je entingen gehaald?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:26

PB CubaLibre eens.. die is er 2 jaar terug geweest voor 2 weken.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 13:59

jep :) inentingen gehad
DTP en Hepatites A 2 jaar geleden al
Ben dar voor 10 en 25 jaar bestand!

Heb nu nog de Gele Koorst genomen, dus nu ook 10 jaar bestand!

Heb de malariapillen gehaald, DAMN he wat zijn die duur!!
23 stuks voor 77 euro!
Tja beter dan de Malaria..

Woesj nog 7 dagen werken en 4 dagen weekend dan vakantie!!

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:22

Wij hebben ook eens getwijfeld daarheen te gaan, maar heb begrepen dat er heel veel armoede is, klopt dat?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:06

bonney4evver schreef:
Wij hebben ook eens getwijfeld daarheen te gaan, maar heb begrepen dat er heel veel armoede is, klopt dat?

Euh... je gaat naar Gambia... Afrika... Tuurlijk leven er ook enkele 'rijken', maar ga er maar vanuit dat je een behoorlijke armoede-klap kunt krijgen als je er aankomt.

Muluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:10

Kijk aan Gambia! Leuk. Ben er 2 jaar terug ook geweest. Een weekje, wij gingen in februari dan ook puur voor de temperatuur en de zon! Ik sluit me aan bij bovengenoemde.

Als je er met de instelling 'dat wij het in Nederland hartstikke goed hebben' heen gaat ga je een heerlijke vakantie krijgen. Geniet ervan!

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:21

Jana_en_Ik schreef:
bonney4evver schreef:

Euh... je gaat naar Gambia... Afrika... Tuurlijk leven er ook enkele 'rijken', maar ga er maar vanuit dat je een behoorlijke armoede-klap kunt krijgen als je er aankomt.

Euh, dat snap ik ;). Bedoel meer dat iemand op het reisbureau mijn moeder om die reden had afgeraden. Vroeg me daarom af of het echt zo erg was.
Egypte is toch ook Afrika, en daar is het toch heel anders.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:55

Er is inderdaad écht veel armoede. Het is echt Afrika. Niet zoals het in de toeristische plekken zoals in Egypte en Tunesie kan zijn, maar het is echt écht heel arm. Natuurlijk als je de deur van je hotel binnenstapt zie je de armoede niet, maar je hoeft maar naar buiten te stappen en je wordt geconfronteerd met alle armoede.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:48

Dan wil ik me ook even in dit topic mengen:

Ik ben er 2 jaar geleden samen met mijn vriend 2 weken op vakantie geweest en Gambia is arm MAAR... De mensen zijn aardig (oke, in het begin iets TE), mocht je dingen willen ondernemen dan moet je kijken of je een local kan vinden (en dat is niet zo heel moeilijk) die met je mee gaat. Zo zijn wij op stap geweest met iemand van de hotel beveiliging en diens vriend was taxichauffeur, we zijn overal geweest en hebben zowat heel Gambia gezien. We gaan er zeker naar terug, de vraag is alleen wanneer...

TS ik hoop dat je een fijne vakantie hebt en ons laat weten wat je van Gambia vond!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 17:01

Ben nu in Gambia :) heerlijk zonnetje.! En zeer aardige mensen en lekker eten.!

Er is zeker armoede maar vind het niet schokkend.! Was te verwachten.! Tot nu toe super vakantie.! Nog 12 dage te gaan.!!

Mis mijn "pony" wel.!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 01:10

Veel plezier. Een tocht over de Gambia rivier is zeker aan te raden. Erg mooi :j En wij zijn met een local mee naar zijn huis geweest, erg indrukwekkend. Pas wel echt op met eten en drinken.. Ook ik heb een minder leuk souvenir meegenomen.... En als je naar een dorpje oid gaat kun je kinderen super blij maken met bv spulletjes voor school pennen ed. Echt zo leuk om die kinderen blij te maken :)

Veel plezier, ben benieuwd hoe je het hebt!

Oh lees net dat je op 20 november nog 12 dagen te gaan had. Dat betekend dat je vandaag thuis gekomen zou zijn? Ben benieuwd hoe het was!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 13:50

jep ben ondertussen weer thuis :):(
Heerlijke TOP vakantie gehad!!
Veel gezien, Nijlpaarden en een hoop apen, ook krokodillen geaaid :|

Echt een aanrader om te gaan!

Leuke dingen gedaan, ook een AUTO gekocht voor een jongeman daar die zijn baan had verloren door met ons mee te gaan naar Georgetown
Nu kan hij zijn eigen "taxi Bedrijf" opzetten, en alles wat hij verdient is voor hem, ipv een zielig maand loon!!
Hij kan nu zijn moeder, 3 zussen en 5 nichtjes onderhouden!

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:03

Gamia!!! Super! :d

Ik ben er afgelopen zomervakantie twee weken geweest met mijn vriend. We zaten in Kotu.
Wat je zeker moet doen.. als je dat aangeboden wordt door bijvoorbeeld je reisleiders is een twee daagse trip naar Georgetown en dan slapen in het JanJangBureh kamp. Echt een geweldige ervaring. Er gaan dan local gidsen mee en die zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam en vertellen je alles met enthousiasme over het land. Je rijdt echt dwars door Gambia en eet daar bij allerlei locale restaurantjes. 's Avonds kom je aan in het kamp, eet je lekker en kun je genieten van dans en zang. Schrik niet van de apen die zo af en toe over de tafels rennen ;)

Taxi's zijn heel goedkoop. Wij zijn ook een aantal keer meegeweest met een local taxi (de groene) en zo werd hij onze vaste chauffeur. Door hem hebben we het echt Gambiaanse leven leren kennen. Echt leuk om dat op die manier te doen. Je kunt heel goed over de prijs onderhandelen. Ik zou gewoon van te voren bedenken wat je voor iets wilt betalen en tot die prijs afdingen. Meestal lukt dit wel. Ik denk dat ik nog wel lager had kunnen afdingen bij sommige dingen maar je moet je ook goed realiseren dat wij ongeveer 50 keer zoveel inkomen hebben dan zij en dat het daarom ook niet erg is om wat meer te betalen.

Maak nooit zomaar foto's van de mensen. Vraag het ze gewoon. En als ze niet willen zou ik het ook niet doen. Ze hebben er een hekel aan. Ik kon het me ook goed voorstellen. De cultuur is daar zo anders dan bij ons dus is het logisch dat we daar foto's van willen maar die mensen worden er gewoon gek van.

Het Wildpark is inderdaad ook heel bijzonder om naartoe te gaan en Banjul ook zeker doen. De verschillen zijn gewoon al de moeite waard om een bezoek te brengen aan Gambia. Wij zijn dan ook in totaal maar drie keer bij het hotel gebleven.

De mannetjes die achter je aanlopen en van alles van je willen is aan de ene kant heel leuk (je komt onder de bevolking) en aan de andere kant irritant. Wat hier al eerder werd gezegd moet je soms erg bot zijn (vond ik echt niet leuk). Maar soms wil je gewoon effe lekker met z'n tweeen zijn en als je ze dat niet duidelijk maakt kan ik je verzekeren dat dit niet gaat lukken ;). We hebben op deze manier wel super veel leuke mensen ontmoet. Soms hangen ze verhalen op dat ze net getrouwd zijn en dat ze de volgende dag op honeymoon gaan. Niet geloven! Ze willen dan namelijk dat je mee gaat naar hun familie om vervolgens geld te vragen. De volgende dag loopt hij namelijk gewoon weer rond, haha. Wel heb ik me er nooooit onveilig gevoeld. We liepen vaak tot savonds laat over straat, babbelde wat met de locals en konden daarna gewoon lekker naar het hotel lopen.

Nou, in mijn enthoutiasme kan ik nog veel meer vertellen. Maar ik zal jullie niet verder belasten met mijn verhalen. Mocht je geinteresseerd zijn staat de PB altijd open. :)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 14:09

Serafina80 schreef:
Gamia!!! Super! :d

Ik ben er afgelopen zomervakantie twee weken geweest met mijn vriend. We zaten in Kotu.
Wat je zeker moet doen.. als je dat aangeboden wordt door bijvoorbeeld je reisleiders is een twee daagse trip naar Georgetown en dan slapen in het JanJangBureh kamp. Echt een geweldige ervaring.

Ben al weer terug,

die 2 daagse trip naar Georgetown hebben wij juist geannuleerd, omdat we gehoord hadden dat deze best saai was.
Dus wij zijn met onze private taxichauffeur en een collega van hem en nog 2 koppels alleen naar georgetown gegaan, en gestopt waar we wilden!
Nijlpaarden en aapjes gezien onderweg..
En zelfs bij scholen geweest waar sommige kinderen nog niet eens een blanke gezien hadden!!

Sommige mensen willen dat geen foto's gemaakt van hun worden omdat ze denken dat het hun ziel wegneemt ;)

Idd top vakantie!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:13

_O- Heb jij die vieze krokodil geaaid? :D
Wij zijn er 4 jaar geleden geweest. Fantastische vakantie gehad, heel indrukwekkend, prachtige mensen :j
Wij waren er met mijn ouders die er al eerder een rondreis hadden gemaakt. Vandaar dat wij de krokodil hebben overgeslagen :+ Voor mijn kinderen (toen 11 en 8) was het ook een leerzame ervaring.
Ooit wil ik terug :D

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 09:18

Wij vertrekken over 1,5 week :# en ben heel benieuwd maar heb er veel zin in.
Hopelijk is het niet té warm om dingen te ondernemen?

Ga nog ff wat tips opschrijven vanuit dit topic wat we écht moeten gaan doen daar :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:11

Die krokodil heb ik ook NIET geaaid, mijn vriend wel en ik heb wel hele gave foto's gemaakt van jonge krok's etc...

Het klimaat is daar anders als hier maar als je iets wilt ondernemen Skipper raad ik je wel aan om dat s'ochtens al te doen....

Ow... nu ik dit typ en terug aan het denken ben wil ik gewoon weer terug... *zucht,*

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:25

Vrienden van mij zijn er ook geweest en hebben daar bij de locals gegeten. Dat vonden ze helemaal geweldig (wij hebben alleen in het hotel gegeten) Dus misschien is dat nog wel een leuke tip! ;)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:34

Ook wij hebben bij locals gegeten, heerlijk!!!
Eerst mee naar de markt geweest (en daar komen ook geen blanke...) en toen mee geholpen met koken.

ga toch maar weer eens mn berg foto's nakijken (zijn er zo'n 400!)

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:42

Oh ben zo benieuwd hoe het ons gaat bevallen! :j

En om 's morgens te gaan is goede tip!
Willen wel proberen met lokal excursies te gaan doen, als je het overal leest is dat het leukst en het goedkoopst.