Boerenkool naar Spanje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JENNx

Boerenkool naar Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 13:12

Hallo!

Ik heb een vraagje, aangezien je geen fruit mee mag nemen in het vliegtuig, vroeg ik mij af of dat met boerenkool ook zo is.
Mijn vriend zit voor een jaar in Spanje en die moet het Nederlandse eten voor een jaar missen.
Met kerst ga ik hem opzoeken en mag dan twee weken bij zijn gastfamilie logeren. Ontzettend aardig, maar ik wilde ook wat terug doen.
Dus ik bedacht dat ik dan een middag voor hen ga koken en dan wel iets Nederlands. Boerenkool dus.

Maar als dat niet mee mag in het vliegtuig (ook niet in de koffer?) dan gaat dat natuurlijk over en moet ik wat anders bedenken.
Dus, mag boerenkool mee of niet?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:01

Volgens mij geldt het verbod op groenten en fruit alleen naar de USA en zuidAmerika.
Toch?
Fruit of groente meenemen in het vliegtuig naar Spanje is dus - voor zover ik weet - helemaal in orde, zolang er geen vocht in het pakje zit kun je het meenemen in je handbagage. Stevige vacuum verpakkingen kun je gerust in je koffer meenemen.

JENNx

Re: Boerenkool naar Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 18:03

Dus als ik een zak verse boerenkool meeneem, die dus niet vacuum is, kan alleen in mijn handbagage en dus niet in de koffer? Gaat dat mis dan?

Want ik ben bang dat verse boerenkool nog wel vochtig is als je het uit de winkel meeneemt.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:17

Ik weet niet of je het mee mag nemen. Mocht het niet mogen: bij veel slagerijen (en vast ook wel ergens anders) kun je door jezelf bereid voedsel laten inblikken, dat zou ook een oplossing kunnen zijn en zo kan je vriend ook na jouw bezoek van de boerenkool genieten.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:22

ho wacht! als je verse boerenkool meeneemt moet je het een dag van de voren even goed invriezen. Boerenkool kun/mag je eigelijk pas eten als er een keer goed vorst over heen is geweest.. dan is ie veeeel lekkerder :P Maar informeer anders even bij een vliegtuig maatschappij, die kunnen je het allemaal haarfijn uitleggen.

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:26

volgens mij mag je het wel mee nemen mits het in blik zit en aangegeven is dacht ik

had zo iets wel laatst op tv gezien maar het beste is even je reisorganistatie om raad vragen of vliegtuigmaatschapij

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 19:09

Ja, ik bedoel dus boerenkool uit de winkel, vers in zo'n zakje.
Dus als ik gewoon een paar blikken van HAK meeneem, dan zou ik het wel mee kunnen nemen?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:11

Ja, volgens mij wel. Maar dat is natuurlijk niet zo lekker als zelfgemaakte boerenkool. Zelf maken en dan laten inblikken!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 19:31

Hmm. Denk dat ik dat dan maar moet doen. Maar ik wilde het eigenlijk daar pas maken, zodat die familie kan zien hoe het gemaakt wordt en dat ik ook samen met mijn vriend dan kan koken.

Maar gewoon een zak boerenkool uit de winkel wordt 'm dus niet?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:34

hebben ze daar geen boerenkool?

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 21:49

Nee, voor zover hij kan vinden in de supermarkten niet ...

Lijkt me ook van niet, aangezien het gezin waar hij woont het in ieder geval niet kent.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:02

Sowieso is het, mocht je een dichte zak meenemen in je koffer, handig om er bij stil te staan dat hij wel eens zou kunnen (of dat eigenlijk vrijwel zeker doet) knappen door het verschil in luchtdruk!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 23:24

Ja, dat bedacht ik dus al ...

De reis van hier naar Schiphol duurt al 2,5 uur, dan nog wachten, en dan nog 2,5 uur vliegen en dan nog 30 minuten rijden ...

Lastig ..

Gelukkig heb ik dan nog wel even de tijd om te bedenken hoe ik het wel ga doen. Misschien dan maar een plastic zak om de zak boerenkool heen en dan in de koffer? Ik ben bang dat ik het anders niet mee krijg in de handbagage namelijk vanwege vocht.

Ander dan toch maar thuis al maken en in laten blikken ofzo.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:29

Ja, nouja, opgewarmde boerenkool is toch altijd beter dan geen boerenkool toch?
Ik denk dat het ook niet echt fris blijft na zo'n reis, dus misschien is dan idd inblikken wel de beste optie :)

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 23:31

Ik kan op zich na de treinreis van 2,5 uur naar Schiphol nog wel een zak boerenkool ophalen. Maar goed. Allemaal heel omslachtig. :+

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:40

Welnee. Je koopt bij willekeurig welke supermarkt een zak verse boerenkool. Die is zonder vocht.
Je kunt eventueel zo een diepvrieszak met dichtristsbare sluiting - je kent ze vast wel - eromheen doen en zo in je koffer, niets aan de hand.
De temperaturen buiten zijn vast koud in NL. En in het vliegtuig is het nog kouder. Het bederft heus niet zomaar.
Bij aankomst in de koelkast of direct aardappels schillen en hup de boerenkool bereiden. Zelfde met de rookworst. Niet vergeten! :Y) Diepvrieszak er extra om heen en in je koffer.
Gewoon doen.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:44

in een zak boerenkool zit echt niet zoveel vocht dat ze dat weigeren. :D als je het gewoon in je koffer stopt moet het wel goed komen. :) (tenzij ze denken dat het een zak wiet is ofzo :P )
ik heb zelf ook best vaak worst enzo meegenomen, vlees mag volgensmij ook niet. maar lukt gewoon, ook in mn handbagage. en als t niet mag, sja jammer dan gooien ze hem weg. je kan t gewoon proberen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:48

Waarom bel je de luchtvaart maatschappij niet even op, dan weet je of je boerenkool mee mag nemen of niet.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:51

ik zou een móórd doen voor boerenkool. maar ik lees dat jij mijn kant op komt _O- in je handbagage mag het mee, zo mag je ook stroopwafels meenemen en ander lekkernij :') alleen niks vloeibaars, zoals stroop (jaja, ervaringsdeskundig :+ ) :D
in je koffer mag je alles meenemen :j

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 15:17

Ja, dit keer Madrid .. kom nog niet weer in Barcelona. :n Al zou ik daar op zich ook nog wel heel graag weer heen willen. (Heb vriend leren kennen in BCN met werkweek van school, en zit nu een jaar in Madrid, dus nu ga ik hem daar opzoeken).

Maar even op en neer voor Boerenkool ... :') Nee, dat wordt 'm niet sorry.

Van die diepvriesdichtritszakken is wel een heel goed idee! Thanks!

Waarom ik niet bel? Dan word ik in de wacht gezet, duurt het ontzettend lang voordat ik eindelijk aan de beurt ben en met een beetje pech wordt ik ook nog doorverwezen en dat kost best wel even wat geld en tijd.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:45

Leuk idee :D
Ik zou het inderdaad in zo'n dichtrits diepvries zak doen en goed ingevroren meenemen, dan blijft het vast goed tot aankomst :D