Taizé

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Taizé

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 22:25

Ik ga zondag voor een week naar Taizé in Frankrijk.
Ik ben er nog nooit geweest, maar heb wel het een en ander erover gehoord.
Ik ben erg benieuwd naar hoe het er is e.d.
Dus: zijn er bokkers die me er meer over kunnen vertellen, er geweest zijn, ervaringen?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 12:09

Druk topic dit ;)

Ik ben gisteren teruggekomen en heb echt een hele goede week gehad. Was heel bijzonder.
Drie keer op een dag een dienst(noemen ze gebed) met veel muziek, lezing uit de bijbel en 10min. stilte. Na een dienst kun je zo lang blijven als je wilt om stilte te zoeken of te zingen. Ben eens to 2uur 's nachts in de kerk gebleven...
Om de diensten heen bijbelinleiding, eenvoudige maaltijden, goede gesprekken met mensen van over de hele wereld.
Iedereen heeft er werk voor ong. 2uurtjes per dag. Het mooie is dat het allemaal rustige baantjes zijn, je hoeft echt niet hard te werken, maar toch wordt al het werk gedaan. Eten gekookt, schoongemaakt e.d.
De sfeer in Taize is erg goed, ik voelde me er enorm veilig. Er is veel vertrouwen in elkaar.

De stilte, de muziek, eigenlijk alles in Taize zet aan to nadenken, bezinnen, reflectie. Ik ben gegroeid in mijn relatie met God, maar op persoonlijk vlak heb ik ook enorm veel geleerd en verwerkt. Voor mijn gevoel heb ik in die paar dagen meer geleerd dan in de voorgaande 24jaren van mijn leven. Dat klinkt heel overdreven, maar het is echt zo.

En ik weet nu waar het om draait in mijn leven, waar ik wel en niet mijn tijd en aandacht aan wil besteden. Dus er is veel veranderd in mijn leven en er gaat nog meer veranderen.
Zo zat ik iedere dag wel een paar uurtjes op Bokt, en die tijd wil ik anders gaan besteden. Dus dit berichtje is ook een beetje afscheid van Bokt. Ik zal vast nog wel eens wat lezen of posten, maar veel en veel minder dan voorheen.
:wave:

Veirl

Re: Taizé

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:32

Klinkt als een heel fijne week! Ik heb er al wel eens van gehoord, maar ik weet nog steeds niet wat het precies inhoudt. Eens even googlen straks. :D

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:12

Een vriendinnetje van mij is er jaren lang heen geweest en vond/vind het geweldig! Ik ben zelf niet gelovig dus weet niet of het wel iets voor mij is, alhoewel het idee me wel heel erg aanspreekt.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 01:31

Als je meer wilt weten over Taize mag je me altijd PBen.

Ik weet zeker dat ook als je niet gelooft, een bezoek aan Taize erg waardevol kan zijn. Je bent echt niet de enige daar die niet gelooft, heb meerdere jongeren ontmoet die niet geloven of het niet wisten.
En je bent goed zoals je bent, sowieso natuurlijk, maar in Taize draait het daar echt om.
Je bent goed zoals je bent en je wordt gewaardeerd om wie je bent.

Dit jaar is de Europese jongerenontmoeting in Rotterdam. Daar kun je dus ook (een dag) heen als je Taize wilt 'proeven.'
Kom dan ook gerust naar de EHBO, want daar ga ik aan de slag ;-)
Meer info: www.taize.fr of www.taizeinnederland.nl

En voor de duidelijkheid: Taize is echt geen sekte, hoewel het soms misschien wel zo klinkt. Taize is meer een plek om te leren en je "op te laden" voor de gewone wereld.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 01:42

Halloo ik ben er ook geweest en hier in nederland ook bij vieringen geweest hier vlak bij bij mij doen ze dat. het heeft mij gevormd vind ik zelf in hoe ik naar het geloof en leven kijken je moet er niets en je mag meedoen ik ben in 2 en een halve dag 6 keer gegaan met eekaarsjesdiens rond pasen volgens mij en ik had eerst zoiets van toen we net aangekomen waren van nu al naar de kerk maar het heeft me absoluut gepakt en het is er heel mooi, staat dat huisje beneden ernog met die beschilderde brievenbus en een trappetje dat was toen ik er was begroeit met vergeetmijnietjes mn droom huisje.
een stuk verder rijd de tgv die je goed kan horen en zien en in het donker een lichte streep.
ik heb frere roger meegemaakt met alle kinderen omheen en heb veel foto's gemaakt. ik zou er best wel weer eens heen willen. Ik krijg er een glimlach van op mn gezicht.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 01:31

Mooi! Fijn dat je zoveel geleerd hebt van Taize.

Stond/staat dat huisje voorbij het oude kerkje (vanaf het Taize terrein gezien)?
In de week dat ik er was, was het op 1 dag na grijs weer, geloof niet dat de vergeet-me-nietjes dan bloeien.

Heb jij na thuiskomst ook last gehad van bijwerkingen, als continue Taize-muziek in je hoofd en een hoge telefoonrekening door al het contact met medereizigers? Is geen straf hoor ;)

Ik denk dat ik volgend jaar weer ga en dit jaar dus nog naar Rotterdam.
Ik heb even naar je leeftijd gespiekt. Tot je 35e val je nog onder de baby-adults, dus met meer leeftijdsgenoten.