Berlijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 13:44

Om er even tussenuit te zijn ga ik met mijn lieve vriendje eind augustus een weekje (5 nachten) naar Berlijn. We zitten aan de ''Unter den Linden'' dus mooi centraal in de stad.

Alleen weten we nog niet zo goed wat we daar allemaal gaan doen, we hebben heel veel opties (allerlei kerken, musea, pleinen, parken etc.) maar zijn toch een beetje bang dat we onze tijd verdoen met dingen die eigenlijk helemaal niet leuk zijn.

Dus ik zou graag een aantal ervaringen horen wat daar nou echt gaaf is.

We willen graag leuke dingen doen maar ook dingen die cultureel en leerzaam zijn. Dat leuke wordt sowieso Zoo Berlin en winkelen, maar nu moeten we nog de culturele dingen uitkiezen. Er is daar zoveel te doen, erg lastig.

En ik wil hem meenemen naar de allermooiste Katholieke kerk in de stad, dus als iemand daarvoor aanraders heeft, heel graag. :)

Aanraders voor leuke restaurantjes, discotheken etc. zijn natuurlijk ook welkom!

Minko3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:59

Ik ben in April in Berlijn geweest, erg leuke en relaxte stad. Wat ik erg indrukwekkend vond is het monument voor de omgekomen Joden in de Tweede wereldoorlog. Hier zit onder een "museum" wat ook de moeite waard is qua culturele dingen.
In de Reichstag gaan voor de koepel is ook mooi voor het uitzicht maar dan zou ik 's avonds gaan want overdag staat er echt een enorme rij. Verder is het leuk om door wijken als Kreuzberg en Mitte te wandelen.

Je kan er echt geweldig winkelen maar ga niet alleen naar de grote winkelstraat maar juist de kleine straatjes eromheen, leuke en aparte winkeltjes.

Verder weet ik het even niet meer, als ik nog wat bedenk dan laat ik het weten.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:48

Het Joods Museum in Berlijn is absoluut een aanrader.
De televisietoren, als je lekker de toerist wilt uithangen ;)

Niki_

Re: Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:03

Het Joods Museum idd, de Berliner Dom, het Pergamon museum, het Altes Museum, Checkpoint Charlie, Brandenburger Tor, de Gedächtniskirche, en de Reichstag waar je als het ware in een soort koepel naar boven loopt waardoor je heel Berlijn kunt zien zijn allemaal aanraders om naartoe te gaan! :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:08

Ah kijk dit is al een mooi begin. :)

Vond je Checkpoint Charlie echt de moeite waard Niki? Ik had er wat foto's van gezien op internet maar het kwam op mij over als een tolhuisje midden op een 60 km weg. En dat Snackpoint Charlie er tegenover zit maakte het niet ''serieuzer'' ofzo haha.
Maar als jij zegt dat het wel iets is wat we gezien moeten hebben dan moeten we dat misschien toch maar doen. :)

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:15

Checkpoint Charly vond ik niet echt de moeite waard, dan vind ik het toch 'mooier' om aan het algemene straatbeeld nog het verschil tussen het oude oosten en westen te kunnen zien.
De Ku'dam af, KaDeWe, Niketown, verderop de Gedächtniskirche en daar weer iets verderop de zoo. De Berliner Dom ook erg indrukwekkend maar dat is het hele museuminsel en zelfs heel Berlijn wel.
Wij gaan binnenkort ook weer, wat een geweldige stad! +:)+

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:17

Haha zit dat er serieus tegenover? Dat ik dat nou gemist heb :') ochja, het is maar waar je echt graag naartoe wilt. Ik ben er een keertje geweest, maar hoefde er niet twee keer heen..
Ben trouwens ook nog Slot Charlottenburg vergeten, dat vond ik ook heel leuk om geweest te zijn. :j

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:36

Checkpoint Charlie is niet heel speciaal, maar ja als je er toch bent.
Net als de Berlijnse Muur, must see terwijl het an sich niet zo speciaal is. Het verhaal erachter maakt het interessant en onvoorstelbaar.
Berlijn is echt heel leuk!

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:39

Niet in Berlijn, maar wel bereikbaar vanuit de stad: concentratiekamp Sachsenhausen. Neem de S1 vanaf Potsdamer Platz en stap uit bij Oranienburg. Vanaf daar staat het geloof ik wel aangegeven. Reken niet op een vrolijk dagje, maar het is wel, bij gebrek aan een betere omschrijving, heel indrukwekkend.

Ik ben trouwens ook rond die tijd in Berlijn! :)

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:46

Wij zijn vorig jaar april in Berlijn geweest. Het is inderdaad een geweldige stad. Ik ga mee met de tips hierboven en voeg er nog 3 toe:

Topographie des terrors:

http://www.berlijninfo.nl/index.php?opt ... &Itemid=76

Concentratiekamp Sachsenhausen: Ligt even buiten Berlijn, maar heel erg de moeite waard om te bezoeken, erg indrukwekkend.

Checkpoint Charlie was niet heel bijzonder, maar wel leuk om even geweest te zijn.

Verder vonden wij de wijk Scheunenviertel (de oude Joodse buurt) erg leuk, met allerlei hofjes en erg lekker gebak en leuke terrasjes:

http://www.rondleidingberlijn.nl/citytour.html

Veel plezier alvast!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:48

Ik vond de Berlijnse Muur opzich wel interessant. Ik was toen nog jong, ongeveer 7 a 8 jaar. Ik wist natuurlijk nog niet echt goed wat er was gebeurd en dergelijke maar toch was het erg interessant. :j
We zijn ook naar dat museum dat Soeskia zegt geweest. Meer kan ik me eigenlijk niet herinneren. Checkpoint Charlie was niets bijzonders..maar idd leuk om even geweest te zijn :)

Charlot_te

Re: Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 01:41

Ik zou een rondvaart over de Spree aanraden. Verder is Schloss Charlottenbrug en vooral het park daar om heen leuk. De branderburger tor met vlak daarna het Joods monument en vlak daarbij de reichtag zoals eerder gezegd. Maar aangezien jullie hotel daar vlakbij is zal dat niet te missen zijn. Zo een hop on hop of bus is een leuke, goedkope en makkelijke manier om een beetje een idee te krijgen van wat de stad te bieden heeft en veel toeristische trekpleisters te zien. En jullie moet vooral het Kaufhaus des Westens niet missen. Het restaurant op de bovenste verdieping is een erg mooie plek om een kopje thee te drinken en de eetwaren etage is geweldig.