verhuizen naar Duitsland, ervaringen gezocht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

camarque

verhuizen naar Duitsland, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 11:41

Hoi hoi Ik ben opzoek naar paardengekken die verhuisd zijn naar duitsland.
Graag hoor ik jullie ervaringen.
Wij willen naar ostfriesland.
Ik ben 37jr en mijn man 42jr en ons meisje is 6maanden.
Wij hebben een paardje ( in duitsland nemen wij er een maatje bij) en twee honden.
Ik heb ms(loop moeilijk) en zoek een stekkie met weide mogelijkheid aan het erf.

Mistraal

Re: verhuizen naar Duitsland, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:56

hoi hoi wij mijn vriendin en ik zijn anerhalf jaar geleden naar ostfriesland gegaan en zijn onwijs blij
dat we de stap hebben genomen.
het ligt er natuurlijk aan waar je terecht komt maar wij hebben een mooie boederij en onwijs lieve buren .
dat scheelt echt meer dan de helft .
de omgeving ostfriesland is erg mooi en lekker groen,wij hebben ondertussen 7 paarden 1 hond 5 katten kippen en 2 konnijnen , bij de boerderij 3 hectaren grasland en de beschiking over nog 3 .
wij zijn 39en 46 en hebben het prima naar ons zin

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:00

ook wij zijn verhuisd naar duitsland ik kan het alleen maar aanbevelen

ik heb dan weliswaar me paard bij de beuren staan maar dan nog, was het de moeite waard om te gaan
gewoon heerlijk hier
zelfs de buren zijn nederlands :o

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:23

Hoi camarque, wij zijn sinds 2007 trotse inwoners van Ostfriesland incl. paardjes. En ook wij hebben het ook erg naar ons zin!
Leuk dat jullie ook deze kant op komen, hebben jullie al een idee naar welk ort jullie voorkeur gaat?
Vervelend dat je ms heb maar ik hoop dat dit vooruitzicht een positieve invloed heeft.
Succes met het zoeken van jullie paradijsje!

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 02:50

ook wij zijn de grens overgegaan, echt geen moment spijt van gehad!!
nou wonen wij echt net over de grens en werk we beiden nog gewoon in nederland...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:02

hier nog een ost friesland bewoner....bevalt prima hier...gaan niet meer terug nach Holland.. :n

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:22

Hier nog iemand die echt nét verhuisd is naar duitsland, Nordrhein Westfalen. We zitten op 15 km over de grens bij Brunssum in Limburg. We hebben een boerderij met 2500 m2 eigen grond en 5000 m2 gepacht, in een klein en erg gezellig dorpje. Het is echt heerlijk hier, de rust, de natuur en de ruimte en alle dieren.. we zijn blij dat we de stap gezet hebben!

hebben jullie al een huisje op het oog?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:14

Zelf geen ervaring, maar diverse kennissen wel. Het hangt er een beetje vanaf waar je heen gaat, natuurlijk. Net over de grens is over het algemeen heel goed te doen, hoor ik weinig problemen over, maar als je verder Duitsland ingaat krijg je grotere cultuurverschillen. Iets om dan bijvoorbeeld rekening mee te houden is dat voordroog daar niet te krijgen is, alleen droog hooi. Nou is dat voor de meeste paarden (en dus ook baasjes) geen probleem, maar eentje met stofallergie kan er grote problemen door krijgen. Gezien het feit dat je ms hebt, zit je niet op extra werk te wachten en is hooi nat moeten maken of stomen gewoon een zware extra belasting.

desje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:18

wij zijn ook op zoek naar een huisje net over de grens,we zoeken iets in de buurt van waldfeucht/selfkant...dus ik lees even gezellig mee...want ook wij willen naar duitsland met onze paardjes...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:32

waratje,voordroog heet hier silage of silo,en is zeer goed te vinden...zeker in ostfriesland,niento problemo...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:54

Mooi dat het in Ost Friesland wel goed verkrijgbaar is, dat kan een hoop schelen. Maar zoals ik zeg, dieper Duitsland in geeft het dus wel problemen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:10

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik heb er ook wel eens over na zitten denken om als ik klaar ben met mijn studie te verhuizen naar duitsland. Als je de huizenprijzen hier in de randstad ziet |( Ik kan hier dus nooit van zijn leven een huis met stallen kopen, dat betekent dus dat ik mijn paarden altijd op een pensionstal moet houden. Wat ook een dure grap kan zijn als je meer dan 1 paard hebt.

Maar ik vraag me wel af hoe dat dan zit met werk: je bent wel heel erg beperkt in wat voor werk je kan doen neem ik aan? Zeker met een universitaire opleiding zijn er mss niet echt interessante banen net over de grens in nederland of duitsland?

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:59

Hier nog een Ostfriesland bewoner, met 2,2 ha land, 4 paarden, 2 honden, 1 kat, 3 varkens en 3 kippen.

Ook wij gaan niet meer terug naar NL. Vriendlief werkt nog in NL, ik werk in Dld.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:44

Wij wonen ook in Duitsland, sinds 2004, bevalt prima.

We hebben een verbouwde boerderij (met 3 ha. grond), waardoor er twee woningen in zitten. In het ene deel wonen wij, in het andere deel hebben we mijn ouders uitgenodigd en die wonen er ook al weer een paar jaar.

Mijn man werkt ook al weer een paar jaar hier in Duitsland, een baan vinden was geen enkel probleem voor hem en financieel ging hij er enorm op vooruit.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:45

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe moeilijk/makkelijk het is werk te vinden in Duitsland. Moet je bijv. echt vloeiend Duits kunnen spreken? En in welke branche is veel werk, doen ze moeilijk over Nederlandse diploma's? (ik zou bijv in de kinderopvang willen werken)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:13

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:01

Hinke, bij mij in wonen? Nee zeg, moet er niet aan denken! Ik schreef ook dat de boerderij verbouwd was tot twee woningen. Alles apart dus, een soort van twee onder één kap, zeg maar.

Mijn man zit in de metaal, programmeren van computers. Hij heeft een half jaar (na zijn ontslag in Ned) gesolliciteerd in Nederland, maar kwam niet aan de bak. Toen hij het in Duitsand probeerde, was hij binnen 3 dagen aan het werk. Vlakbij de deur, hij kan het op de fiets doen, ideaal.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:23

Diablo schreef:
Hinke, bij mij in wonen? Nee zeg, moet er niet aan denken! Ik schreef ook dat de boerderij verbouwd was tot twee woningen. Alles apart dus, een soort van twee onder één kap, zeg maar.

Mijn man zit in de metaal, programmeren van computers. Hij heeft een half jaar (na zijn ontslag in Ned) gesolliciteerd in Nederland, maar kwam niet aan de bak. Toen hij het in Duitsand probeerde, was hij binnen 3 dagen aan het werk. Vlakbij de deur, hij kan het op de fiets doen, ideaal.

Oh okee, dat scheelt ;)

Voor je man was het dus eigenlijk juist beter qua werk om te verhuizen? Niet dat ik van plan om in de metaalbranche te gaan werken ;)
Ach ik zoek het tegen de tijd dat ik het serieus overweeg wel uit, hoe het zit met werk. Maar dan zal je zien dat tegen die tijd de huizenprijzen net over de grens enorm gestegen zijn ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:45

Wij zijn niet verhuisd voor het werk van manlief, wij zijn verhuisd omdat de huizen zo goedkoop waren :D .

Doordat hij ontslagen werd en in Nederland geen werk kon krijgen, heeft hij het in Duitsland geprobeerd. Wel met frisse tegenzin, want hij sprak geen woord Duits, maar dat was snel geleerd gelukkig.
We betalen hier praktisch geen loonbelasting, waardoor er netto gewoon veel meer salaris overblijft, veel beter dus. Maar dat hangt af van de belastingroep waar je in komt en dat heeft weer te maken met het feit of je partner ook werkt, of je kinderen hebt, dat soort dingen.
Wij hebben drie kinderen, waarvoor we ook nog eens behoorlijk kinderbijslag (Kindergeld) krijgen, ook dat is veel meer dan in Nederland.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:57

PP > BEU