milaan, rome en eventueel venetie(spookverhaal) must of see?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleij

milaan, rome en eventueel venetie(spookverhaal) must of see?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 11:28

eind oktober willen we ( 2meiden) naar milaan vliegen, Daar een nachtje of 2/3 verblijven.

Dan willen we eigenlijk met de trein een enkeltje nemen naar venetie, maar hier kom ik niet uit en lees ook overal dat het stotion onduidelijk is hoe en waar je heen moet. dus ik vroeg me af of dit wel een slim idee is. ik heb op verschillende sites gekeken maare krijg steeds een andere prijs. iets wat niet me vertrouwen wekt. iemand die mij kan helpen hoe dit in zijn werk gaat?

Als venetie lukt slapen we daar 1 nacht en vliegen we vanaf daar naar rome en blijven 2 nachten. lukt het niet vliegen we vanaf milaan naar rome.
En vanaf rome weer naar huis.

Maar wij vroegen ons af wat valt er allemaal te zien?

tips voor hotels?

En vooral hoe werkt dat met de trein?

Tartara

Re: milaan, rome en eventueel venetie(spookverhaal) must of see?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:39

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:42

Als je het niet vertrouwt, kun je ook de trein of taxi nemen naar een andere plek en vanaf daar met de boot overvaren. Dat hebben wij toen ook gedaan.

Venetië raad ik zeker wel aan! Het is daar echt prachtig, er is niets mee te vergelijken. Alleen alles daar is echt ontzettend duur, dus ik vraag me af of een nachtje hotel daar wel betaalbaar is.

En Rome is ook een aanrader, echt prachtig daar. Milaan ben ik nog nooit geweest, dus dat weet ik niet.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:44

Ik vlieg volgende week zaterdag voor 4 dagen naar milaan ga ook nog even naar verona.. ik kan je daarna wel tips geven als je wilt? Ben er eens lang geleden geweest.. vlieg met KLM en heb er heel veel zin in!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 11:45

Tartara schreef:
Ik ben ook met de trein naar Venetië geweest vanuit Rome, via http://www.ferroviedellostato.it
Ik zal zo even opzoeken wel station wij hadden.

wij wouden vanuit milaan omdat dat dichter bij elkaar ligt, maar wie weet is rome ook een optie. bedankt

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:46

Treinstation van Venetie stond wel mooi in/bij/aan centrum dus dat moet geen probleem zijn.

Ik ga even niet over prijzen/kosten beginnen maar qua leukheid/mooiheid kun je veel beter 2/3 dagen Venetie doen ipv Milaan. Milaan is i.m.o supersaai. (Dumo, leonardo da vinci kunstwerken, that's all)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:48

Ik denk dat het verschil in prijs komt door de verschillende soorten treinen. Je betaald voor intercity's namelijk meer dan voor stoptreinen. Tickets kun je gewoon kopen aan de balie in het betreffende station, dus daar kun je hulp bij krijgen. Ook staan er automaten die je op Engels kunt zetten, dus die kun je ook makkelijk gebruiken. Het enige waar je goed op moet letten is voor wat voor je trein je je ticket koopt, dus dat je niet met een stoptreinkaartje in een intercity gaat zitten, want dan riskeer je een boete. Ik ben met de trein in Italie van Verona naar Milaan en van Verona naar Venetië gegaan en dat was allemaal best te doen.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 11:51

hmm oke, dan moeten we toch even verder zoeken hoe we daar moeten komen.

ik had deze site van jou, http://www.trenitalia.com/cms/v/index.j ... a3e90aRCRD

maar daar kom ik er niet echt mee uit:(

@ kaula - wij willen het liefst al het ticket kopen, omdat we van zekerheid moeten hebben, omdat we dan van ventie verder vliegen :D
maar ik ben tickets van 15 euro tegengekomen ( stoptrein) en van 61 euro

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:54

Uit eigen ervaring vind ik twee dagen Venetië wel genoeg. Ben er een keer één dag heen geweest, toen zijn we een jaar later nog een keer één dag terug gegaan, maar had toen toch al wel het meeste gezien.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:08

Ik ben het helemaal eens met Ukkiee, Venetië kun rustig 1 dag bezoeken en heel veel zien. Houd er ook rekening mee dat Venetië in verhouding echt wel duur is!
Snap ook dat je zekerheid wilt, dat zou ik ook hebben, maar aan een treinkaartje komen is eigenlijk net zo simpel als hier. Dus je bent eigenlijk altijd wel verzekerd van een treinreis.

Ik vond Venetië erg leuk om een keer te zien hebben, maar was ook blij dat ik na een dag weer lekker naar mijn eigen kleine dorpje weer terug ging.

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:12

Wat ik heb opgeslagen:
Trein Venetie - Rome

Wil je tijdens je vakantie in Venetie naar Rome? (of andersom) Dat kan heel makkelijk met de trein. Vanaf station Venetie Mestre reis naar Rome Termini. Ga je graag voorbereid op reis? Reserveer je kaartjes dan online en op tijd. Vroeg vooraf boek je de goedkoopste plekken en sta je nergens in de rij!

Reistijd: 3 uur en 45 minuten
Kosten treinkaartje & reserveren: vanaf 73,- bij TGV

Wij hebben het hebben het dus andersom gedaan.

Heb ook nog iets van Milaan opgeslagen, zijn we ook geweest, alleen niet vanuit daar naar Venetië, maar was wel een optie.
http://www.worldonrails.nl/index.php?s=100

Trein Venetie - Milaan

Vlieg je voor je vakantie naar Milaan en wil je door naar Venetie? Of gewoon vanuit Milaan een dagje Venetie bezoeken? Milaan - Venetie en vise versa werkt prima per trein!

Reisduur: 2 uur en 35 minuten
Treinkaartje & reserveren: vanaf 30,50 via TGV.

Je kunt treinkaartjes bij TGV al 3 maanden voor je vertrek boeken. Dat is aan te raden want zo bemachtig je de goedkoopste stoelen en heb je je tickets op tijd in huis.
http://www.tgv-europe.nl/nl/home/?prex= ... 9382286a71

Stadsvervoer in Italië: bussen, trams en metro
Italië beschikt over een goed en vrij uitgebreid openbaar vervoer systeem. In de grote Italiaanse steden zijn de bussen en ondergrondse treinen goed op elkaar aangesloten. De uitzondering is het waterige Venetië, waar je je alleen per ferry of te voet kunt verplaatsen. In plaats van de bus reis je in Venetie met de kanaalbus (vaporetti)
Bij de tourist offices kun je een voordelige kaart krijgen voor het plaatselijke openbaar vervoer in Italie. Rome, Napels en Milaan beschikken over een goede metro waarmee je veel sneller door de stad kunt reizen dan met de bus .
Bijna altijd koop je van tevoren een kaartje voor de trein of de bus. Het kaartje moet je in de bus of de trein stempelen. Geen kaartje, betekent een boete van tenminste 50 euro! Er bestaat geen geldig excuus. Een biljet koop je bij een kiosk (voor sigaretten of kranten) op straat, bij het loket of bij een automaat.
http://www.rugzaktrips.nl/europa/ovitalie.htm

Hopelijk heb je hier wat aan. :D

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:21

Hoi, wij waren in juni op vakantie aan het Gardameer en hebben alles met openbaar vervoer gedaan. Zijn ook een dagje naar venetië geweest (waren er pas om 15.00 uur door wat treinen en bussen missen) en hadden gecheckt om 21.15 ging de laatste trein terug (richting Milaan, maar wij moesten er ergens anders uit) mooi niet dus. Laatste trein was om 18.00 vertrokken en die andere regeling goldt alleen op feestdagen ofzo. Hotel moeten zoeken. Uiteindelijk allemaal gelukt maar de trein Venëtië - Milaan rijdt niet heel erg vaak dus dat moet je even goed bekijken.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 12:28

Tartara schreef:
Wat ik heb opgeslagen:
Trein Venetie - Rome

Wil je tijdens je vakantie in Venetie naar Rome? (of andersom) Dat kan heel makkelijk met de trein. Vanaf station Venetie Mestre reis naar Rome Termini. Ga je graag voorbereid op reis? Reserveer je kaartjes dan online en op tijd. Vroeg vooraf boek je de goedkoopste plekken en sta je nergens in de rij!

Reistijd: 3 uur en 45 minuten
Kosten treinkaartje & reserveren: vanaf 73,- bij TGV

Wij hebben het hebben het dus andersom gedaan.

Heb ook nog iets van Milaan opgeslagen, zijn we ook geweest, alleen niet vanuit daar naar Venetië, maar was wel een optie.
http://www.worldonrails.nl/index.php?s=100

Trein Venetie - Milaan

Vlieg je voor je vakantie naar Milaan en wil je door naar Venetie? Of gewoon vanuit Milaan een dagje Venetie bezoeken? Milaan - Venetie en vise versa werkt prima per trein!

Reisduur: 2 uur en 35 minuten
Treinkaartje & reserveren: vanaf 30,50 via TGV.

Je kunt treinkaartjes bij TGV al 3 maanden voor je vertrek boeken. Dat is aan te raden want zo bemachtig je de goedkoopste stoelen en heb je je tickets op tijd in huis.
http://www.tgv-europe.nl/nl/home/?prex= ... 9382286a71

Stadsvervoer in Italië: bussen, trams en metro
Italië beschikt over een goed en vrij uitgebreid openbaar vervoer systeem. In de grote Italiaanse steden zijn de bussen en ondergrondse treinen goed op elkaar aangesloten. De uitzondering is het waterige Venetië, waar je je alleen per ferry of te voet kunt verplaatsen. In plaats van de bus reis je in Venetie met de kanaalbus (vaporetti)
Bij de tourist offices kun je een voordelige kaart krijgen voor het plaatselijke openbaar vervoer in Italie. Rome, Napels en Milaan beschikken over een goede metro waarmee je veel sneller door de stad kunt reizen dan met de bus .
Bijna altijd koop je van tevoren een kaartje voor de trein of de bus. Het kaartje moet je in de bus of de trein stempelen. Geen kaartje, betekent een boete van tenminste 50 euro! Er bestaat geen geldig excuus. Een biljet koop je bij een kiosk (voor sigaretten of kranten) op straat, bij het loket of bij een automaat.
http://www.rugzaktrips.nl/europa/ovitalie.htm

Hopelijk heb je hier wat aan. :D

super dank je!

dit ga ik iig even aan mijn word documentje toevoegen:)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:13

als je vanuit milaan naar venetie wilt, weet ik niet of er rechtstreeks een eurostar (sneltrein) gaat, maar handiger is sowieso om de intercity te nemen. duurt niet heel veel langer en is stukken goedkoper. er is trouwens ook de freccia rossa, die is nog iets sneller dan de eurostar. venetie zou ik sowieso niet heen vliegen, want het vliegveld ligt een heel eind van de stad af, het station is wel gewoon handig gelegen. ik weet niet waar het vliegveld van milaan is, maar rome heeft er 2 (fiumicino en ciampino) die beide niet heel dichtbij zijn. ciampino is ongeveer een half uur met de bus en vanaf fiumicino moet je de trein nemen (ongeveer 40 minuten). dan vanaf venetie naar rome is sowieso wel rechtstreeks een intercity, freccia rossa en eurostar. regionale is trouwens niet aan te raden, die stopt echt in elk gehucht dus dan ben je wel even bezig want venetie rome is nog best een eind. misschien kan je onderweg stoppen in firenze? bologna is trouwens ook mooi. beide plaatsen liggen op de route venetie rome. als je naar rome gaat trouwens wel naar station termini gaan, want er gaan ook veel treinen naar station tiburtina maar die kan je beter niet hebben. :P treinkaartjes kan je gewoon in de automaat kopen (voor alle types treinen en je kan t ook in t engels instellen).
venetie zou k trouwens niet te lang blijven, vind het niet veel aan en zeker in de zomer zijn er veel toersiten en stinkt het. milaan ben k nooit geweest dus daar kan ik niks over zeggen. :D en in rome heb ik gewoond, dus als je daar iets over wilt weten vraag maar. :D :D hoe lang was je van plan in rome te blijven?

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 22:17

ik ga nog even verder puzzelen met treinen,

in rome zitten we in het H10 hotel, weet niet of je dat kent?
maar wat zijn leuke dingen om te doen/ zien in rome?

tijdsduur 3/4 dagen

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:07

hmm volgensmij weet ik wel waar t is, niet heel centraal. volgensmij is t dichtstbijzijnde metrostation garbatella (heel lelijke buurt trouwens, ging er wel eens uit). maar misschien heb je de tram vlakbij! geloof dat jouw hotel aan de andere kant van de tiber is, dus dat is wel een wat betere buurt. :)
nou de standaard dingen zijn colosseum+palatijn (ong 4 uur voor nodig), vaticaan (halve dag met museum erbij), via del corso (winkelstraat), piazza venezia, pantheon, largo argentina, engelenburcht, piazza navona, fontana di trevi, piazza barberini en piazza del popolo (allemaal in 1 dag te doen). verder is vila borghese ook leuk, is een park en wel lekker in de zomer. je kan ook naar t strand gaan, moet je vanaf garbatella het treintje nemen naar lido nord. ostia antica is ook leuk, een oude havenplaats waar nog heel veel van over is en je mag overal tussendoor lopen en er zelfs in en op. :) heel groot, kan je ook wel een halve dag voor uitrekken. kan je trouwens mooi combineren met t strand, het is met hetzelfde treintje als naar zee (halte hier is ostia antica). het treintje gaat op het metrostation garbatella, maar ook bij piramide en EUR fermi (piramide van t metrostation spreek je trouwens uit als piraaamide, dus niet op zn nederlands :D ).
voor uitgaan zitten jullie wel mooi gelegen, bij metrostation garbatella (via giuseppe libetta geloof ik) heb je heel veel leuke clubs, verder kan je ook naar testaccio (metrostation piramide, eentje voor garbatella) en trastevere zitten jullie ook mooi vlakbij (vind het zelf niet zo leuk, is meer barretjes en zitten ben zelf meer van t dansen :D maar t heeft wel leuke kleine straatjes). of als je in t centrum uitwilt (deed het zelf nooit, heel veel toeristen en italianen die noord-europese meisjes zoeken :+ ) is het leuk bij piazza navona en campo dei fiori. zeker een keer de nachtbus nemen trouwens, geweldig! 's nachts rijden ze namelijk keihard, ze rijden door rood licht, alle bochten en rotondes keihard (dat iedereen tegen elkaar aanvalt :') ) en als je uit wilt stappen doen ze t deurtje open, remmen heeel hard af en rijden wat langzamer zodat je eruit kan springen en dan rijdt ie weer keihard verder. :)) niet elke buschauffer is zo, maar soms... :')

zal vast wel dingen vergeten zijn, er is zoveel te doen in rome. :)
*edit: JAAAAAHOOOR :D :D spaanse trappen vergeten :')
*edit2: voor de trein trouwens: http://www.ferroviedellostato.it , als je naar rome gaat moet je trouwens Roma TE hebben, niet Roma TIB (eng station :') )

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:20

Rome is super mooi, kun je ook een hele stadswandeling maken dat is echt aan te raden, maar het verkeer is een gekkenhuis :+
Milaan is lekker shoppen 8-)
En Venetie is mijn favouriet :) Echt super mooi :) En aan te raden als je nog strand wilt zien : Bibione (niet ver van Venetie ) leuke hotelletjes daar ook niet zo duur en heerlijk eten <3

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 02:11

Ukkiee schreef:
Uit eigen ervaring vind ik twee dagen Venetië wel genoeg. Ben er een keer één dag heen geweest, toen zijn we een jaar later nog een keer één dag terug gegaan, maar had toen toch al wel het meeste gezien.

Meen je dat nou echt? Ik ben vorig jaar voor de derde keer in Venetie geweest, dit keer (weer) voor de Biennale, en we hadden aan 4 dagen nog niet genoeg omdat we naast kunst kijken ook nog wat van de stad wilden zien, dus voor de volgende Biennale wil ik zeker een week gaan.
Wb stank in de stad, wellicht als je er hoog zomer naartoe gaat maar vorig jaar oktober had ik daar weinig last van.

Je hebt in Venetie 1 toeristische "strip" van San Marco tot Rialto waar alle toeristen blijven hangen, maar de stad daarbuiten is misschien nog wel veel interessanter. De prijzen worden er dan meteen ook wat normaler (en het eten beter :') ) en je hoeft je fijne terrasje in de zon niet te delen met hordes japanners. Ook voor een bezoekje aan de eilandjes net buiten de stad kan je een dag uit trekken.

Wat heel erg leuk is om te doen (en het kost je niet zoveel) is om gewoon de vaporetto te pakken en zo ver mogelijk mee te varen. Venetie is namelijk gebouwd om vanaf het water te bekijken.

foto's van mijn laatste bezoek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Milaan is een stad om te gaan shoppen, Rome en Venetie zijn plaatsen om te gaan bekijken. Veel plezier op jullie vakantie, dat moet gaan lukken!

Reisgidsen als de Rough Guide of de Lonely Planet zijn vooral ingericht op reizigers die van publiek transport afhankelijk zijn. Daar kan je dus veel informatie uit halen (check even of je de meest recente druk heb, ze worden elke paar jaar ge-update)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 03:36

ik ben ook in februari in ventie geweest, nog steeds vreselijke stank. :P
haha misschien heb k wel n gevoelige neus. :')