Met de auto door Zwitserland en Italië, Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Met de auto door Zwitserland en Italië, Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 19:23

Goedenavond :)

Deze zomer ga ik samen met een vriendin op (kampeer) vakantie naar Italië. Het is voor ons beide de eerste keer dat we (alleen) zo'n stuk met de auto moeten rijden.

Nu heb ik al e.e.a informatie bij de ANWB gekregen. Maar was benieuwd of jullie nog tips hebben. De anwb haalt namelijk veel uit het boekje, en heeft wel veel praktishce informatie, zoals de vignetten, maximum snelheden voor jonge bestuurders en overnachtigen. Maar geen persoonlijke ervaringen.

Ben wel benieuwd hoe julle het doen? Hoe vaak stoppen jullie onderweg, mijn ouders stopten om de 3 uur, reden altijd met de klapkar dus harder als 90, 95 reden we niet. Bergen rijden leek heel makkelijk, maar daar zijn vast ook wel tips voor?...

En tunnels, wij moeten door de Ghottard-tunnel, wat een gevaarlijke tunnel schijnt te zijn... Is dat echt zo? Overal kunnen naar mijn mening ongelukken gebeuren...

Alle tips zijn welkom :D

__Nicky

Re: Met de auto door Zwitserland en Italië, Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:18

Wij rijden altijd 's nachts naar Italie, lekker rustig op de weg. Kan je in Duitsland doorknallen met 160 km/h. Ghottard nemen wij ook altijd. Prima tunnel hoor, nog nooit pech gehad/tegen gekomen. We stoppen meestal heel even (uurtje of 2/3) om te slapen en dan rijden we weer door :) Ik weet niet waar je naar toe gaat in Italie?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:27

Voordat wij een sleurhut kochten gingen we ook altijd met de auto en tentje achterin naar italie, spanje, portugal etc.

Wij stopten ook ongeveer om de 3 uur, even beentjes strekken, hapje eten, tanken deden we dan ook direct anders moet je een uur later weer stoppen om alleen maar te tanken. Direct ook maar de WC opzoeken en wij wisselden dus steeds, weet niet of jullie allebei gaan rijden.

Vignet voor Zwitserland is dacht ik te koop bij de ANWB hier in NL, hoef je daar niet in de rij te staan. Let er even op hoelang dat geldig is, ivm de terugreis.

Geen tips over reizen door Zwitserland, wij gingen door Oostenrijk, via de Brennerpas. Ligt er aan waar je naartoe gaat in Italie.

En veel campings in Italie willen ze dat je een badmuts draagt in het zwembad, ziet er niet uit maar je ontkomt er niet aan. Evenals een verbod op surfshorts of hoe die dingen ook heten in het zwembad.

Veel plezier alvast!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:32

Hou er wel rekening mee dat je in het hoogseizoen kans hebt dat je voor de ghottard-tunnel een aantal uren moet wachten. Wij hebben het nu een aantal keer gehad! Gewoon 3 uur stil op de weg. Neem dus genoeg drinken mee want als je daar staat pal in de zon....pffff
En de broodjes bij die benzinepomp zijn super duur! 9 euro voor een broodje kaas hebben wij moeten betalen...
Ik neem dus voortaan een koelboxje mee ;-)

Vignet kun je bij ANWB kopen en is geldig voor dat jaar.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:22

Popke schreef:
Hou er wel rekening mee dat je in het hoogseizoen kans hebt dat je voor de ghottard-tunnel een aantal uren moet wachten.

Dit heb ik idd al vaker gehoord! We wille proberen om daar tussen 04:00 en 06:00 te zijn, dan is het nog koel en zal het nog geen topdrukte zijn.

Vignet heb ik al aangeschaft, is geldig tot 31-januari.

We gaan naar de Adriatische Kust. Sommige zeggen dat het dan beter is om via Oostenrijk te rijden, maar veel route planners geven toch via Zwitserlad aan :)

Bedankt voor de tips! Brood en water nemen wij mee in een koelbox. Ik las alleen ergens dat je in zwitserland maar voor 1 dag eten mee mag hebben. Wordt er daar nog veel gecontroleerd op de grens overgangen?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:54

Ik heb wel heel wat controles gezien inderdaad. De koffers zelfs open!!!
Maar ach,hoe weten hun wat jullie op een dag eten? Wij Hollanders zijn dan toch gewoon grote eters! ;-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:55

Airco.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:03

Ik heb even bij mijn vader geïnformeerd (een die-hard autorijder door zwitserland en italië :') ) en die zegt het volgende:

- Zorg dat je absoluut vóór half 9 bij de Ghottard bent, anders dan sta je daar zo 4 uur. Maar wij waren er vaak al veel eerder, straks sta je daar de halve dag :\
- Haal je navigatie van de flitspaalfunctie af. (dus dat hij waarschuwt voor een flitspaal) Dit is verboden in Zwitserland en de boetes zijn erg hoog. Ze controleren het echt hoor!
- Ook de snelheidsboetes zijn erg hoog, dus zorg dat je je echt netjes aan de snelheid houdt.

Verder weet hij zo even niks. Van die 1-dag eten regel hebben wij nog nooit gehoord en als je er een beetje netjes uit ziet bij de grens controleren ze echt niet zo snel hoor, don't worry :)

edit: Nog wat info :) Het is warm in de tunnel, écht warm (kan wel 30 graden worden). Dus airco is wel fijn. Over je vraag over hoe gevaarlijk de tunnel is, dat valt reuze mee. Ze hebben een systeem dat maar een bepaald aantal auto's erdoor laat met een bepaalde afstand ertussen (daardoor komen er dus ook files) dus de kans op een file in de tunnel is echt heel erg klein.

maar iig veel plezier in Italië :D

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:14

Voor de Gotthard tunnel, in het dorpje Fluëlen, is een camping waar je neer kunt strijken om de volgende dag vroeg de tunnel door te komen. Altijd veel Hollanders (woonde 2 jaar in de omgeving)! Erg mooie omgeving ook, aan het Urnermeer. De moeite waard even te blijven. Veel succes!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:37

Mette schreef:
- Haal je navigatie van de flitspaalfunctie af. (dus dat hij waarschuwt voor een flitspaal) Dit is verboden in Zwitserland en de boetes zijn erg hoog. Ze controleren het echt hoor!
- Ook de snelheidsboetes zijn erg hoog, dus zorg dat je je echt netjes aan de snelheid houdt.

Wij hebben gewoon de Tom Tom even erafgehaald bij de grens.

Let op de weg, er zijn regelmatig wegwerkzaamheden, dat je niet ongemerkt te hard rijdt!

Tips om in de bergen te rijden: http://wintersport.blog.nl/algemeen/200 ... doe-je-dat

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:42

Voor het rijden in de tunnel:
Stem je radio af op de opgegeven frequentie van de borden langs de weg.
Om de zoveel meter komen bordjes in de tunnel voorbij met hoeveel meter naar welke nooduitgang. Ik hou deze altijd nauwlettend in de gaten!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:45

ik lees even mee..ik en mijn vriend gaan volgende week ook voor het eerst naar italie rijden..thuis slapen en dan gaan rijden..hebben beide een rijbewijs,vinget hebben we al,tomtom en wegenkaart ook,eten en drinken gaan mee,airco zit in de auto..
vind het best spannend :p

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:49

Ik ben nog niet aan die kanten geweest, maar wat ik WEL heb ervaren op reis naar spanje is dit:

- laat je benzinepomp checken voor vertrek ;)
- zie dat je op plaatsen zonder verlichting 's nachts eerder te traag dan te snel rijdt. Zo zijn wij eens 'plots' een rond punt in de vorm van een rots tegengekomen en zaten er bijna op...
- stop inderdaad om de 3 a 4 uur om je benen eens te strekken en voldoende te drinken.

Ik denk even verder na :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:54

Ik lees ook mee! :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:58

Als je in 2 dagen rijdt, heb je direct 'vakantie'.
Geen gestress en oververmoeidheid.
Tijd om te picknicken op een mooie plek onderweg. Fijn een pensionnetje of camping zoeken in Zuid-Duitsland.. .en dan de volgende dag fris verder.
Wel zo prettig 8-)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:08

Ik lovvvvveeeee met de auto op vakantie gaan! Zodra ik de auto ga inpakken begint het vakantiegevoel al *D

- Wij vertrekken altijd pas ná de ochtendspits, dus zo rond 9.00 a 9.30h, want we zijn geen vroege vogels en kunnen dan lekker een beetje uitslapen en op het gemakje weg.
- We stoppen wanneer het ons uitkomt, maar we rijden niet langer dan 3 uur achtereen. Op de heenreis zijn we dan minimaal 15 minuten uit de auto; even plassen, wat koele drankjes kopen, stukje wandelen.
- We lunchen uitgebreid als we trek krijgen.
- We dineren ook langs de weg, meestal zo rond 17.30h een uurtje uit de auto, zodat je de ergste spits niet meepakt.
- We rijden de eerste dag maximaal zo'n 800 km, we boeken vooraf een leuk hotelletje op die afstand.
- De tweede reisdag rijden we weer net na de spits weg, dan ben je meestal wel rond het avondeten op de plaats van bestemming.

Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italie rijden makkelijk. Neem wel een geprinte route mee, zorg voor goede wegenkaarten én bij voorkeur een TomTom.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:21

Hoe hard mag je eigenlijk rijden in Zwitserland en Italie? Ik ga eens googlen!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:32

in zwitserland geloof ik zoals in nederland. en in italië maakt niet uit, daar luistert toch niemand ernaar. :') heb in rome gewoond, toen k er al meer dan een half jaar was gingen ze bomen snoeien in mijn straat en toen zag je ineens weer het bordje staan dat je er maar 30 mocht. nog nooit iemand langzamer dan 60 zien rijden tenzij het spits was. :')

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:35

de tunnel valt reuze mee..is zelfs prachtig als je er weer uitkomt
wat wij als probleem tegenkwamen is dat onze auto niet op de benzine daar wou starten zutten te weinig octaangehalte in de benzine

suc6 en geniet vooral van de reis!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 10:47

Bedankt voor alle tips!

Er was een vraag over hoe hard je in zwitserland mag, voor bestuurders die nog geen 3 jaar het rijbewijs hebben is dit 100. Officieel heb je ook een sticker nodig, maar voor toeristen is het geloof ik gedoogd.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:19

die sticker moet je sowieso hebben als je de autobahn wilt gebruiken, als je via binnenweggetjes gaat hoef je m niet. je koopt die sticker bij de grens, dus er is geen ontkomen aan. :D
heb familie in zwitserland, dus die hebben die tip gegeven dat als je niet ver hoeft gewoon over binnenwegen te gaan. maar voor jullie lijkt het me wel beter de snelwegen te nemen. :D