Rondreis Amerika; hoe, wat, waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Rondreis Amerika; hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 22:33

Voor eind 2010/begin 2011 staat er een rondreis VS op de agenda. Nu ben ik vast een beetje aan het rondkijken, maar er is zoveel aanbod, er zijn zoveel mogelijkheden en ook zoveel verhalen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik ga met een vriendin samen. Tegen die tijd zijn we allebei 23, en ik heb dan bijna 5 jaar mijn rijbewijs. We staan voor alles open, willen het liefst 4 a 5 weken. Onze voorkeur gaat uit naar een reis van kust tot kust, met een paar punten die we toch wel willen bezoeken (Grand Canyon, Niagara Falls, Florida). We houden van gezelligheid maar zijn geen feestbeesten, we gaan om het land te zien, niet om 5 weken te feesten en op het strand te liggen. Natuur bekijken, cultuur opsnuiven, pretpark in. :)

Er zijn verschillende organisaties die rondreizen aanbieden, je bent echter afhankelijk van de route die zij aanbieden (en ben nog niks tegengekomen dat al onze punten aan doet). Het o.a. gekeken bij Djoser, komt het dichtst in de buurt van wat wij zoeken. Dit zijn dan groepsrondreizen, groepen van ong. 15 personen in een busje, en dan de keuze tussen slapen op een camping of in een hotel.

Ook gekeken voor een rondreis met een camper. Veel vrijheid, maar niet de gezelligheid van een vaste groep, niet de ervaring van een gids/reisleider, etc. Andere mogelijkheid is het rondreizen met een auto, maar daar komen dan weer de kosten van een hotel voor 5 weken boven op.

Mijn voorkeur gaat uit naar een groepsreis, echter een rondreis voor 4 weken is moeilijk te vinden (we plakken er dan zelf eventueel nog wat dagen New York oid achteraan). Ook wil ik beslist alle dingen kunnen doen die ik daar wil zien (niet later spijt hebben, 'had ik dat maar gedaan...'), maar ik ben nog student en kan geen 10.000 besteden voor een maandje vakantie. :)

Iemand ervaring met een rondreis Amerika, een groepsreis, of zelf rondtrekken met de auto of camper?

Anoniem

Re: Rondreis Amerika; hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:01

Auto huren onder de 25 is heel erg duur, komt een monsterlijke toeslag bij (als je uberhaupt al mag huren). Bovendien zou ik in 5 weken nooit van kust tot kust willen, veel te ver, maar dat moet je natuurlijk zelf weten ;) In het USA topic zitten veel mensen met heel veel USA reiservaring :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 00:24

[BEU] USA 2010
Daar zitten veel experts ;)

Ik vertrek morgen, voor de 7de keer alweer. Wij gaan met het gezin (moeder, vader en broer) en doen alles zelf. We kiezen welke steden we willen bezoeken, welke natuurparken. Van daaruit stippelen we dan de route uit. Begin januari boeken we onze vliegtuigtickets voor begin juli, aangezien de prijzen dan heel wat lager liggen. Auto huren doen we ook vanuit België, net als hotels reserveren (http://www.expedia.com). Hotels hoeven helemaal niet duur te zijn. Als je via Expedia zoekt, vind je aardig wat low-budget motelletjes of goedkopere hotels. In Amerika is alles vrij standaard en goed verzorgd. Wij boeken hier en daar ook goedkope motelletjes (als we bv. maar één nacht ergens blijven) en dat is ons nog nooit tegen gevallen.

Wat hierboven gezegd wordt is ook waar. Je mag pas vanaf 21 jaar (mits je 2 jaar in het bezit bent van een rijbewijs) een auto huren. Onder de 25 jaar betaal je wel forse extra kosten op autoverhuur. Maar als je wat rondkijkt denk ik wel dat je voordelige aanbiedingen kan vinden.

Met groepsreizen geen ervaring, maar ik zou het voor geen geld in de wereld willen. Geef mij maar de vrijheid van een eigen auto en zelf kiezen waar en wanneer je iets wil doen. Daarbij zijn heel wat van die georganiseerde reizen ook vergezeld van een erg strakke planning. In mijn ogen voldoet de tijd die je per stad/park krijgt nooit om het écht te kunnen zien.

En nog één dingetje: persoonlijk vind ik dat je nu wel erg laat bent als je dit najaar al wil gaan. Ik zou eerder kijken voor 2011. Maar goed, ik heb enkel ervaring met reizen boeken in het hoogseizoen, ik weet niet hoe snel de tickets voor het najaar weggaan. Sowieso zal het wel wat goedkoper zijn dan hoogseizoen, maar wij beginnen altijd in december al te plannen aan onze reis voor juli.

Mocca

Re: Rondreis Amerika; hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 13:35

Ha, typefout. We gaan eind 2011/begin 2012. Dus eind volgend jaar of dat jaar daarna.

Wij zitten inderdaad met het feit dat we niet zomaar een auto mogen huren, of dat we fors extra moeten betalen. Maar een roadtrip is natuurlijk wel erg aanlokkelijk. :D

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:13

Ik zou USA niet in een groep doen...
Ik ben enkele jaren geleden met mn beste vriendin er ook een paar weken naartoe geweest en wij hebben daar n autootje gehuurd en zijn daar rondgereden.
Hadden vooraf onze route gepland en ook de meeste motels vooraf geboekt.
Ik vond het enorm fijn om het op die manier te kunnen doen : het is enorm veilig ( behalve downtown LA vonden wij iets minder), je bent echt vrij om te gaan & staan waar je wil op die manier en het is een land dat zich perfect met de wagen laat bereizen.
Wij waren op dat moment ook jonger dan 25 en betaalden eigenlijk geen gigantisch bedrag/toeslag voor de huurwagen hoor.

Wij hebben de westkust gedaan en afwisseling tussen de parken ( natuur) en de steden ( cultuur).
Hou er zeker rekening mee dat de afstanden soms enorm zijn en dat je best voldoende tijd neemt... Zo zal je grand canyon en florida niet samen kunnen doen tenzij je een binnenlandse vlucht ertussen plant.