Mijn vriendje en ik willen over ongeveer twee weken een weekje naar Tsjechie. Daarna reizen we door naar Hongarije (Balatonmeer).
Nu heb ik werkelijk geen idee wat leuk en mooi is in Tsjechie.... ik zie wel altijd van die prachtige advertenties voor ruitervakanties in de Bit e.d. , maar vrees dat mijn vriendje dat niet zo tof gaat vinden, hihi! Dus ik zou heel graag tips krijgen! Wat is nu een echte aanrader?
ik zat n keer in n plaatsje (geen id wat de naam was) vlak over het reuzengebergte, en tegen de moldau aan. dat was echt GEWELDIG!! mooie natuur, lekker rustig en toch veel te doen in de omgeving
Sabin_e
Geplaatst: 29-06-10 12:17
Inderdaad, het Reuzengebergte! Hele mooie omgeving en veel activiteiten (Zoals mountainbiken, paardrijden, abseilen.. en nog veel meer buitensport ) En Praag!! Zeker een bezoek waard! Tip: Als je geen auto hebt, ga dan met de trein. Dat kost je bijna niets (en je hoeft niet te parkeren in Praag zelf).
Praag is zeker de moeite waard! Echt een mooie stad en met de metro is het allemaal goed te doen daar Ik ben er 4 jaar geleden geweest en toen hebben we ook een kijkje genomen in Karlovy Vary (weet niet of je het ook echt zo schrijft) Maar dat is een dorpje met waterbronnen. Op sommige plekken spuit het uit de grond en overal heb je speciale kraantjes met bronwater. Ik vond dat toen ook erg leuk om te zien Veel plezier alvast!
TinkerTwink
Geplaatst: 29-06-10 12:22
West en zuid bohemen prachtig! Klatovi een geweldige stad met veel bronnen, de zoo van Praag met de prezwalkis, pilzen de stad van pilzner bier. Er zijn duizenden mooie plaatsen in Tsjechie! Ben dol op dat land, mooie cultuur, veel bezienswaardigheden, vriendelijke mensen en veel natuur. Daarnaast ook nog eens goedkoop. En zoals hierboven al geschreven, Karlovy Vary is geweeeeldiggg
Ik ben net terug uit Tsjechie - ik kan het stadje/dorpje Český Krumlov aanraden. Een leuk historisch plaatsje waar je kan raften, kanoen maar ook paardrijden. Erg goedkoop en vriendelijke mensen. Het is ook maar net wat je zoekt natuurlijk!
Karlovi Vari is idd erg mooi. en k weet niet of je vriend van bier houdt? dan zou ik een kijkje nemen in Pilzen
TinkerTwink
Geplaatst: 29-06-10 12:39
fontein in marianske lanze prachtig met muziek en licht. Burcht in karlstejn (weet ff niet of ik het goed schrijf) Domaslice, daar zit tevens een restaurant die heel goed is heet Holland haha. Macocha is een bijzonder grottencomplex en lekker koel.
Zeker aan dat meer (ben naam vergeten) zijn ontzettend veel leuke dorpjes! Ook veel van die leuke marktjes. Ik heb ook ergens anders gezeten, iets meer voor oudere mensen. Daar was het ook erg mooi, een prachtige stad zat daar, de naam is hier nog niet voorgekomen. Zal even dit topic bijhouden, en uitzoeken waar ik heb gezeten.
TinkerTwink
Geplaatst: 29-06-10 12:54
het meer van Babylon toevallig? Of het lipno (eh weer even denken) meer
Prachtig is het daar, ooit op Hucul bergpaarden gereden in het Reuzengebergte was ook een ervaring op zich. Menn, volgend jaar is de jongste 2,5 jaar misschien toch maar weer eens naar Tsjechie gaan
Tsjechië is prachtig... Ik zat erg oostelijk, heel dicht bij de grens, in een supersnoezig klein stadje met de naam Strážnice.
Dit was veel dichter bij Wenen en Bratislava dan bij Praag. Ik was op uitwisseling, dus ik zat in huis bij een gezin.
Wij zijn in de Witte Karpaten en de Moravische Sahara geweest, een dagje in Brno (de hoofdstad van de provincie waar wij zaten), op een ondergronds vaartochtje door grotten daar in de buurt en een dagje in Praag. Maar als je dan toch in de buurt van Wenen en Bratislava bent, kun je ook één van die twee wel een dagje meepikken, de prijs van treinreizen in Tsjechië is volgens mij ontzettend goed te doen
Heuh, Brno ben ik ook geweest, zit helemaal niet richting Wenen volgens mij... Iets ten oosten van Praag als ik me niet vergis.
Konstantine
Geplaatst: 03-07-10 15:29
209 kilometer van Praag en 133 van Wenen. Maar ik zat nog wel wat zuid-oostelijker dan Brno, ik zat echt 5 km van de grens met Slowakije of zo...
nikkigioa
Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-10 15:34
Oef... zoveel tips.... Lastig hoor.... ik ga maar eens even de kaart erbij pakken en opzoeken waar alles ligt. Hihi!
Wel heel erg bedankt! Ben er bijzonder blij mee. Is Praag met de auto goed te doen? Of is het een echte stad en toch wel veel lopen? Mijn vriend wil graag een dagje naar Praag, maar ik durf het eerlijk gezegd niet aan zo aan het begin van de vakantie (ik heb jeugdreuma).
Praag is wel echt een stad maar als je alleen het oude centrum pakt en het kasteel aan de overkant van de Karlsbrug dan is het niet zoveel lopen hoor. Zo groot is het allemaal niet en je kan overal lekker terrasjes pakken en rustig aan doen.
Praag is inderdaad echt een stad waar je in zou moeten gaan wandelen, althans, in ieder geval over de Karlsbrug en door de oude straatjes, zoals Waves al zegt. Maar het is niet veel lopen hoor, een klasgenootje met achillespeesontsteking kon het ook wel volhouden, hoewel we op een gegeven moment op een steile helling wel even rustiger moesten gaan lopen, maar goed, als je vanaf die helling naar beneden kijkt, kun je over de hele stad kijken, en dat is super! Ik zal zo eens eventjes wat foto's voor je uploaden van wat wij hebben gedaan, dat geeft misschien een betere indruk
HorseTopShop
Geplaatst: 03-07-10 15:43
Mlada Boleslav (Of zoiets) Kosmonosy Echt een geweldige omgeving. Vlakbij de enige echte Skoda fabriek en ik zou je zeker aanraden om een bezoekje te brengen aan Terezin. En Praag uiteraard natuurlijk ook
Praag is echt niet veel lopen hoor! Je kan er prima parkeren. En wat voor je vriend ook leuk is, is Pilzen, daar zit een bierbrouwerij (Pilsner geloof ik??)
Dit lijkt vanwege het wandelen misschien niet zo geschikt, maar er zijn ook genoeg korte routes en anders zou je de Karpaten ook op de fiets kunnen doen, dat is als je rustig fietst ook niet zo inspannend.
Helaas was het pokkeweer op ons dagje Praag (het was vrij vroeg in het voorjaar), maar toch even een impressie: