Voor het eerst vliegen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Voor het eerst vliegen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 15:02

Ja ja, 27 en nu pas voor het eerst met vliegvakantie!

Sanne (SannevdM) en ik gaan dit jaar een last minute boeken.
We willen naar een land met mooi weer en mooie stranden en niet al te ver weg. Dat moet te doen zijn denk ik.

Nou hebben wij allebei nog nooit gevlogen.
Waar moeten we opletten? Hebben jullie tips?

Groetjes Annemiek

Storm

Re: Voor het eerst vliegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:18

Leuk zeg!!
Vliegen is helemaal niet eng vind ik, maar de eerste keer is het best heel spannend.
Waar je wel last van kan krijgen, zijn je oren. Zelf neem ik altijd een paar zuurtjes mee, die kan je net na het vertek en net voor de landing nemen, dan blijven je oren open. Ook kan het in het vliegtuig best koel zijn, neem een vestje mee in je handbagage. Over wat je wel en niet mag meenemen aan vloeistoffen ed kun je het beste kijken op de site van schiphol zelf.
Verder, vooral achter de douane op Schiphol is het heel leuk, ga dus op tijd door de douane heen en ga lekker shoppen :)
Veel plezier alvast! Wanneer gaan jullie?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:19

Ja, inderdaad voor je oren zuurtjes of pepermuntjes meenemen!
Schiphol is super leuk, ik ga er altijd lekker Starbucks drinken :P

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 15:40

We gaan rond 17 juli.
Bedankt voor de tips.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:41

Ik lees mee.

Eind oktober ga ik op stage. (zie onderschrift) en ik heb ook nog nooit gevlogen. En nu ben ik 24 uur weg :o Knijp m nu al!

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:43

ik ga in september voor de 1e keer vliegen, net als vriendlief
we gaan dan naar KOS op vakantie, wij vliegen echter via Eelde, scheelt weer een hoop stress en drukte
je kunt ook gewoon kauwgum mee nemen toch?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:49

Als je een lange vlucht maakt (zeg 6+ uren) zou ik niet bezuinigen op je zitplaats/vluchttype ..... dat je niet als een reumatisch dwerg uitstapt en lectuur oid tegen enorme verveling..of juist iets om beter te kunnen liggen/slappen (oogklepjes, nekkussen dat soort dingen).

Korte vluchten ach een eventueel snoepje voor opstijgen/dalen. Moet bekennen dat ik nooit last heb gehad behalve 1 keer toen ik erg verkouden en daardoor 'verstopt' zat ...dat deed pijn ;(

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:59

Leuk! Ik vind vliegen geweldig, als ik miljonair was geweest dan zou vliegen mijn hobby zijn :D
Voor je oren kun je Earplanes kopen, die schijnen goed te werken, ikzelf gaap gewoon een paar keer, nog 's een keer slikken en weg is het :)

Als je lang moet vliegen, zorg er dan voor dat je benen regelmatig beweegt, anders krijg je echt vochtophopingen in je enkels en kuiten. Niet echt bevorderlijk als je in een jurkje naar de zon vliegt :P

De meeste vliegvaartmaatschappijen hebben geen goed eten aan boord (behalve Continental, in mijn ervaring). Voor korte reizen neem ik een broodje of een of andere snack mee, als het nodig is, want ik vind de pinda's niet zo lekker. Bij lange reizen at ik altijd gewoon wat de pot schafte :) Ik vind het zelf prettig om een flesje water mee te nemen (leeg voor de terminal, daarna vullen), want anders moet ik telkens zo'n stewardess roepen. Neem ook wat te lezen mee, of een mp3 speler.

Let er op dat je niet boven de koffergewichtslimiet uitgaat, anders moet je extra dokken.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:37

In plaats van last minute te boeken kun je ook kijken op www.ryanair.com

(naar bijv Marokko, Italie o.i.d vanaf Eindhoven/ Maastricht of Dusseldorf (niederhein ofzo).

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:23

Zoals eerder al gezegd kan je een snoepje/zuurtje meenemen voor bij het landen, dan kan je een beetje last krijgen van je oren. Maar de 1 heeft daar meer last van dan de ander, vooral als je verkouden bent is het vervelend. Verder is een broodje en een (leeg)flesje erg handig zodat je wat kan eten in het vliegtuig. Het meestal "vliegtuigvoedsel" is niet aan te raden.

Ik heb al zo'n 17 keer gevlogen en vind het niet heel veel anders dan een paar uurtjes in een bus zitten. Het is een stuk koeler dan in een bus dus ook nog een stuk aangenamer. Ik ga altijd naar Griekenland en dat is 2,5 tot 4 uur vliegen (afhankelijk van het eiland waar je heengaat) en dat is echt super goed te doen.

Let er verder goedop dat je koffer van goede kwaliteit is en dat hij goed dicht zit, er word hard met de koffers gesmeten en het is bij familie van mij welleens voorgekomen dat hij open is gebarsten/gescheurd. Doe geen nagelschaartjes, vijlen enz. in je handbagage want zelfs dat word gezien als moordwapen :+

Owja, en natuurlijk goedinpakken en zorgen dat je geen papieren enz. vergeet! :)

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:27

Ook geen deo meenemen in je handbagage. Werd bij mij uit mijn handtas gehaald en zo in de prullenbak gegooid. :+ Is ook een moordwapen. Paspoort niet vergeten. En zorg voor een puzzelboekje in je handbagage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:27

je moet ook echt geen dure dingen als fotocamera's in je gewone bagage doen idd :) ...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:33

Vliegen is echt hartstikke leuk alleen wordt het daarboven soms een beetje eentonig door het raampje... ('wat lijken die wolken allemaal op elkaar?') Ik heb wel toendertijd op de terugreis een echt bange vrouw moeten troosten. ('Er gebeurt toch niks he? We crashen toch niet?') Ze had echt van die bibberhandjes. Haar duidelijk vertelt dat er echt NIKS kan gebeuren! Na dat werd ze weer rustig. En hoe komt het toch dat het van buiten echt giga eruit ziet en van binnen wat klein?

Alleen de inflight movies zijn wat saaaaai...... Oja, kom ook niet TE VROEG op Schiphol want dan verveel je je echt te pletter (trust me, I know! :()

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:35

inflight movies ...?

Overigens, als je een schermpje hebt in je stoel verveel je je niet hoor :D Staan alle nieuwe bioscoopfilms op, spelletjes etc.
Ik heb pas 2x gevlogen, 1x een uurtje en de andere keer 8 uur... Maar die 8 uur zijn om voor je er erg in hebt als je een paar echt leuke films kunt kizen.
Ik vind het heerlijk iig :j ...

Maar ik vind het ook heerlijk om 2 dagen onderweg te zijn met de auto.. :))

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:36

Vliegen is best leuk (als het niet te lang duurt)
Bij het opstijgen is het best spannend voor de eerste keer. Meestal "rij" je eerst een stuk om naar de startbaan te gaan en krijg je een instructiefilmpje te zien voor de veiligheid.
Aals het vliegtuig dan op zn plek staat, dan gaat ie eerst stilstaan. Vervolgens gaan de motoren toeren maken (dat maakt best wat herrie) en dan gaat ie vol gas over de baan om voldoende snelheid te maken om de lucht in te komen. Eerst gaat de neus omhoog (logisch :+ ) en dan komt de rest er achteraan. Je voelt het als je helemaal van de grond bent.
Het eerste stuk is het altijd redelijk snel omhoog en als ie op de goeie hoogte is, dan gaat ie "recht" vliegen.
Dan is het idd net of je in een bus zit. Soms heb je ook mini tv schermpjes waar dan een film of zo op te zien is.
Als je oordopjes mee neemt, dan kan je die inpluggen in je stoel en kan je radio luisteren.

Je kan ook eten en drinken kopen, maar dat is vaak wel duur.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Heel veel plezier!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:38

...Vergeet niet dat door de g-krachten je zowat in je stoel wordt gedrukt! Staat een enorme power achter! :D Moet je dan eens naar buiten kijken... extreem madurodam!
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 18-06-10 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:39

Ik vind zelf het eten van United ook wel heel erg lekker !! :)
maar ik denk dat als je binnen Europa vliegt je wellicht niet lang moet vliegen en dus geen eten krijgt ?
als je binnen Europa blijft mag je ook wel eten mee aan boord nemen dus dat is ook wel leuk :)

verder kan het idd erg koud zijn in het vliegtuig maar soms krijg je wel een dekentje en een kussentje .. als je ver vliegt anders zou ik zelf ook een dekentje nemen !!

In vele vliegtuigen heb je nu inderdaad ook een schermpje kan je films kijken en muziek luisteren etc ..

verder voor dat irritant gevoel in je oren kan je kauwgom kauwen ! Dat helpt ook wel :j

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:39

iik zelf vind vliegen echt erg eng.
al valt dat best mee.

let er op dat je niet over je max gewicht gaat van je koffer.
want dan kan het zijn dat er een aantal dingen niet meemogen of het in je hand bagage moet.

verder zijn er wel leuke winkels achter de douane maar ik vi9nd dat je daar snel door heen bent.
mijn tip dus ga niet al te vroeg er door heen.

zoals al is gezegt boven mij kan het idd soms erg koud zijn in het vliegtuig een dekentje krijg je bij langen vluchten van de lucht maarschappij zelf bij korte vluchten (lees vluchten van minder dan 5 uur) krijg je geen kussentje.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:41

Ik was toen met Martinair naar Tenerife, en daar hadden ze toen geen schermpje in de stoelen. Ze kwamen wel met spulletjes die je kon kopen van de stewardessen.

(tof topic trouwens!)

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:42

Koeky handbagage mag ook maar max 5 kg zijn eh.. Niet vergeten :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:51

Oja, over de koudheid in een vliegtuig: beetje logisch! Boven is het een stuk kouder dan aan de grond... toen ik weg was zag ik dat het echt freezing was (ruim -30 buiten!) en toen we er bijna waren en we gingen dalen, zag je gewoon de temperatuur oplopen (van -30 naar tropische waarden!) (let voor de gein ook eens je hand op het raampje, het is echt koud!)

Oja, wees alsjeblieft niet bang voor turbulentie... kan soms hevig zijn maar duurt echt nooit lang (denk dan maar aan een hobbelige weg!) Erger is het als het vliegtuig een bui tegenkomt...

http://www.hoedoe.nl/lichaam-geest/stre ... vliegangst

http://www.morpheus-emotionele-bevrijdi ... innen.html

http://www.goeievraag.nl/vraag/vliegang ... nnen.50866
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 18-06-10 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:51

Ik ben afgelopen zaterdag naar Gran Canaria gevlogen met Ryanair (daarvoor al eens gevlogen met KLM en Iberia) maar voor mij nooit geen Ryanair meer. Het opstijgen en landen vond ik totaal niet lekker gaan terwijl ik daar met KLM en Iberia nooit geen last van heb gehad en het personeel was ook al niet al te vriendelijk. Daarnaast is het (als je geen priority hebt geboekt) bijna ellebogenwerk om te gaan zitten. Woensdag ben ik teruggevlogen met Air Berlin en dit was echt een stuk relaxter. Fijn personeel, opstijgen en landen ging erg soepeltjes en heerlijke broodjes en drinken en candybars en dat voor een europese vlucht allemaal gratis! :-)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:01

AngelofLove schreef:
Ik ben afgelopen zaterdag naar Gran Canaria gevlogen met Ryanair (daarvoor al eens gevlogen met KLM en Iberia) maar voor mij nooit geen Ryanair meer. Het opstijgen en landen vond ik totaal niet lekker gaan terwijl ik daar met KLM en Iberia nooit geen last van heb gehad en het personeel was ook al niet al te vriendelijk. Daarnaast is het (als je geen priority hebt geboekt) bijna ellebogenwerk om te gaan zitten. Woensdag ben ik teruggevlogen met Air Berlin en dit was echt een stuk relaxter. Fijn personeel, opstijgen en landen ging erg soepeltjes en heerlijke broodjes en drinken en candybars en dat voor een europese vlucht allemaal gratis! :-)

Ik heb al best vaak gevlogen en ook wel met Ryanair, de laatste keer echter met het landen kneep ik hem ook verschrikkelijk, dat ging echt alles behalve soepeltjes... En inderdaad al die Poolse stewardessen...

Afhankelijk van hoelang je moet vliegen kun je je handbagage aanpassen. Laatste keer bijna 15 uur in het vliegtuig gezeten, dan ben je wel erg blij als je boeken/tijdschriften en genoeg snoepjes bij je hebt ;) . Ook een Ipod of Playstation kan wonderen doen om de tijd te doden, want 1 keer opgestegen is vliegen vooral heel erg saai :+ .

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:30

Binnen europa doen ze meestal niet zo moeilijk over het gewicht van je koffer. Mijne is zelfde 20 kilo geweest en heb ze nog nooit horen klagen :D

Ik doe zelf altijd een handdoek in mijn handbagage (Grote dunne) die ik dan als dekentje kan gebruiken. En als ik hem opvouw als kussentje :) Ik neem inderdaad ook altijd wat mee om de tijd te doden zoals een DS, muziek of iets te lezen.

Heb vooral geen stress alles komt goed, en kijk niet te veel vliegtuigramp films voordat je gaat. ;)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:59

@ Deesiej, bij Ryanair letten ze wel heel erg op het gewicht hoor, als je boven de 15 kg gaat kan je betalen en dat is niet 5 euro per kilo....