Een week naar Rome!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Een week naar Rome!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 04:41

Beste reis-bokkers!! 8-)

Na het reizen in Thailand, gaan we het nu toch maar wat dichter bij huis zoeken en ga ik vandezomer een week naar Rome met een vriendin! Heb er echt heel veel zin in :):) .. Ik wilde eerst niet op vakantie, maar het leek ons toch wel lekker om na ons afstuderen een weekje (of 5 tot 6 dagen) Rome op te snuiven.
We gaan in augustus, dus dat zal wel lekker warm zijn..

Wie weet er een leuk hotelletje met een zwembad? Uiteraard kan ik googlen, maar wie weet heb jij wel in een superleuk hotelletje geslapen, met een lekker zwembad erbij, dicht bij alle bezienswaardigheden, winkeltjes en restaurants!! ;) Ben erg benieuwd..

En dan het volgende..

De bezienswaardigheden :D ..
Uiteraard willen we het Vaticaan bekijken, maar wat zijn nu de dingen die we ook écht moeten bekijken in Rome? En hebben jullie een gids gebruikt of iets? Of hoe hebben jullie dat gedaan?
Wil het allemaal graag gaan bekijken, maar ook weten waar het vandaan komt en een beetje de historie er vanaf weten :) .. Voor Thailand had ik een Lonely Planet aangeschaft, echt superhandig, maar weet iemand een leuk boekje wat handig is voor 5 dagen Rome? Uiteraard heb ik het Bernini-mysterie ook maar eens van het stof ontdaan :D ...

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips!! :D

Ann_e

Re: Een week naar Rome!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 07:15

Wij zijn er 2 maandjes terug een weekendje met het gezin geweest. Harstikke leuk!
Wij hebben toen in het Trevi hotel geslapen, midden in de stad bij de Trevi fontein :j

En qua bezienswaardigheden hebben wij toen gewoon zo een stadsrondtour bus genomen, dan heb je ook meteen alles gezien, en je kunt uitstappen waar je wilt! :)

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 07:38

Ik ben pas met school geweest.. Prachtige stad!
Hotel kan ik je niet mee helpen- wij zaten buiten de stad omdat dat goedkoper was en gingen elke dag met de trein weer naar Rome.. Prima te doen overigens.

Wij waren er 5 dagen en daarvoor hadden ze een programmaboekje gemaakt.. Met ook veel achtergrondinformatie. Staat online, bij interesse kan ik je de link wel even sturen. In Rome zijn zoveel mooie dingen.. Vaticaans museum en St. Pieter vond ik erg mooi.. De Basillica Santa Maria Maggiore is een mooie kerk vond ik zelf, het Pantheon vond ik prachtig, de Jezuïetenkerk in de buurt van het Pantheon is werkelijk fantastisch, naam zou ik op moeten zoeken.. Maar die heeft een plat plafond dat zo beschilderd is, dat het rond lijkt!
Een oud badhuis is ook leuk; Terme di Diocleziano of de Termen van Caracalla.. wij hebben ze allebei gedaan. In die van Diocleziano zit nog een kerk :) Op de Engelenburcht heb je een fantastisch uitzicht maar dat vond ik verder niet heel bijzonder.. Palatijn is erg mooi! En dan vooral even tijd nemen om naar de huizen van Augustus te gaan daar.. Prachtige fresco's. Forum Romanum vond ik heel bijzonder.. Het Colosseum is ook leuk, is vlakbij het Forum Romanum.
Bij de Spaanse trappen zijn een boel winkeltjes.. En de fonteinen natuurlijk! En er is nog zoveel meer.. :)

Wij zijn ook naar Pompeii geweest, is een hele reis maar het was wel schitterend..

_Linnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:04

Ik ben in april 6 dagen naar Rome geweest, vond het echt een super stad.

Als reisgids had ik een mini Capitool besteld (iets van 7 euro via bol.com), omdat dat ook nog een knap formaatje is om de hele dag mee te lopen en er staat genoeg in.

Wat je sowieso moet zien: St. Pieter, Trevi fontein, Spaanse trappen, Villa Borghese (ook heerlijk om even in het park te liggen relaxen en bruin worden), Pantheon en Collosseum. Verder vond ik de wijk Trastevere erg leuk, ook 's avonds op de pleintjes. Ook de Vaticaanse Musea vond ik de moeite waard. Niet alles, maar er waren wel een aantal echt mooie dingen.

Vanaf een aantal punten heb je dan ook nog een mooi uitzicht over de stad, zoals boven bij de fontein in de wijk waar ik even de naam van ben, maar iig op een heuvel bij Trastevere of bij het monument van Victor Emanuell (groot wit gebouw dat je van overal in de stad kunt zien).

Er zijn verder nog heeeeel veel mooie kerken en in elk straatje is wel wat te zien. Je kunt in de stad lekker eten voor weinig en alles ligt op korte loopafstand van elkaar. Anders is de metro ook goed te doen (neem voor ik geloof € 18 euro een kaart voor de hele week, kun je overal zo mee instappen, zelfs als je nog naar bijv Ostia of het strand buiten de stad wil).

Wij hadden een hotel vlak buiten het centrum (Dominica Hotels), daar kon je met de shuttlebus of gewoon met de stadsbus naar de metro en je was binnen een half uur in het centrum.
Wij hebben alles geboekt via expedia.nl

Als je een beetje research doet, kom je met de reisgids etc een heel eind, ook qua achtergrond informatie. Daarbuiten staan er bij elke toeristische attracties massa's gidsen die je graag rondleiden (en daarbij vermelden dat je dan niet 2 uur in de rij hoeft te staan, maar dat hoef je evengoed nergens). Wij hebben daar ook mensen gesproken die een dag met een gids op stap gingen langs allerlei attracties. Dat is maar net wat je wilt.

Veel plezier!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:16

Superleuk ROme, ben er al vaak geweest! Wat ontzettend leuk is om te doen, is naar Ostia Antica gaan. Dat is zeg maar de ROmeinse tijd voor Jan met de pet ipv het keizerlijke Rome. Is met de trein een half uurtje oid. Twee of drie haltes verder kan je in Ostia zelf naar het strand. Op warme vrije dagen zit echter wel heel Rome daar :D
De Sint-Pieter beklimmen is ook echt de moeite waard, met de trap is leuk, bizar om te zien hoe zo'n kathedraal is opgebouwd. Binnenin de Sint-Pieter ook zeker een kijkje nemen, oa mooie beeldhouwkunst van Michelangelo.
Pompeii is een lange trip (wij waren met een gecharterde bus, was 3,5 uur heen en 3,5 u terug....) en dat viel mij erg tegen, vooral omdat ik ook al in Ostia Antica was geweest, daar staat een stuk meer overeind. Bovendien is er in Rome zelf zoveel moois te zien!
Wat ook superleuk is, met de metro een stukje de stad uit en over de via Appia Antica de stad weer in wandelen, dan kom je uit bij de thermen van Caracalla. De via Appia Antica is de oude toegangsweg en geeft je een duidelijk beeld van de Romeinse necropolis. De doden werden altijd buiten de stad begraven. Enorme praalgraven van rijke stinkers zijn er te zien en grafstenen met leuke opschriften (ik heb Gymnasium gedaan, dus wij hebben ze allemaal vertaald :D ) Daarnaast is het gewoon een supermooie route om te lopen, door landerijen en hele mooie oude huizen en kasteeltjes.
Als je van kunst houdt (michelangelo, raphael, leonardo da vinci) is het vaticaans museum een aanrader, de beroemde stanzen van rafael en de sixtijnse kapel zijn geweldig. De rest vond ik matig, veel vaticaans kitsch... De beeldentuin is wel heel erg mooi.
Jezuitenkerk die Lien bedoelt is Il Jesu, supermooi inderdaad en om het hoekje bij het Pantheon.
Bernini mysterie kan je ook naar veel mooie dingen leiden, zoals de tweelingkerkjes op ik weet niet meer welk plein :D

Ik heb een Lonely Planet van Rome, alleen daar staat zoveel in dat het soms wat duizelt. Hoe druk en warm het in hartje zomer is, geen idee, ben alleen in het voor- en najaar geweest!
Heel veel plezier, ik ben al 3 keer teruggeweest, blijft leuk!

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 00:10

Wij zijn vanaf de thermen van Caracalla over de via Appia Antica naar de catacomben (van Cecilia geloof ik) gewandeld.. echt een supermooie wandeling idd :j

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:50

hotels met zwembad zijn niet echt in rome, of je moet een heel duur hotel hebben of naar ostia (aan de zee) gaan. vlakbij termini heb je altijd wel goedkope bed en breakfasts.
in augustus is het trouwens echt stikheet in rome normaal gesproken, dus niet het perfecte weer voor sight-seeing.
dingen die je moet zien in rome vind ik colosseum, vaticaan, piazza navona, pantheon, campo dei fiori, castel sant angelo, forum romanum, piazza venezia, via del corso, vila borghese, spaanse trappen en ostia antica (met de metro b naar piramide, basilica s paolo of eur magliana (of fermi :P ) en dan kan je een treintje erheen nemen. was vroeger aan zee dus alle overblijfselen van de haven zijn er nog en je mag overal ook op en in enzo.
als je nog tijd over hebt kan je ook naar cinecittà (staan alle tv studio's) gaan, vila doria pamphilij, vila ada en monte antenne (berlusconi stadions) gaan. en met mooi weer naar zee natuurlijk! zelfde weg als naar ostia antica alleen dan stap je uit bij lido centro (vind ik het fijnste strand, niet heel mooi mja) en dan ben je aan zee, of je neemt vanaf daar een bus naar cancelli (meer buiten de bebouwde kom en schoner).

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:07

Nou volgens mij zijn er al genoeg tips gegeven...
Ik wil in ieder geval nog kwijt dat ik er in januari ook 4 dagen ben geweest en echt heb genoten! Schitterend!
Dus veel plezier toegewenst. :)