De grote oversteek. Wonen in de UK?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

De grote oversteek. Wonen in de UK?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 16:56

Al jaren heb ik de wens om mijn diploma voor OK-assistent om te laten zetten om zo in Engeland aan het werk te kunnen. Nadat ik twee jaar geleden de man van mijn dromen ben tegengekomen en deze uit Engeland bleek te komen, werd mijn wens opeens een stuk serieuzer. En zo bevind ik mij op het punt waarop ik nu probeer mijn diploma daadwerkelijk om te zetten en ben ik mij aan het oriënteren op de Engelse arbeidsmarkt. Vaak geprobeerd contact te zoeken met Engelse ziekenhuizen, vaak ook nooit iets terug gehoord. Tot er opeens van 'out of the blue' een ziekenhuis wel heel veel interesse begon te tonen en er gesprekken plaats begonnen te vinden. En toen kwam mijn wens opeens wel heel dichtbij. En sloeg bij mij de paniek toe, want dromen is fijn, dat is jezelf terugtrekken in het veilige plekje in je hoofd, maar nu moet ik er toch aan beginnen te denken.

De paniek is inmiddels gezakt. Gesprekken betekenen niets meer als een optie om het te gaan doen. En als ik het ga doen wil ik mijn Nederlandse huis aanhouden en mijn huidige werk heeft al gezegd dat ze me meer als graag terug willen hebben mocht het zover komen. Oftewel, als alles fout gaat, kan ik terug vluchten naar mijn veilige oude leventje. Maar ik wil toch wel graag de kans op slagen zo groot mogelijk maken. En daar wil ik graag de hulp van het grote Bokt bij inroepen. Want, waar moet ik allemaal aan denken, waar moet ik rekening mee houden. Te denken valt aan:

- Salaris.
- Zorgverzekeringen.
- Auto (mijn Nederlandse scheurijzer gaat echt wel mee). Kan ik gewoon met Nederlands rijbewijs rondtoeren, hoe werkt het met verzekeringen.
- Belastingen.
- Wonen. Het is uitgesloten dat ik in mijn vriend zijn huidige woning in kan trekken. Dan wordt het daar wel erg vol. Ik zal een kamer voor mezelf moeten vinden.
- En god mag weten wat ik vergeet.

Dus, euhhhh, HELP!

maaikemuis

Re: De grote oversteek. Wonen in de UK?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:16

Oja, en de cavia's verhuizen uiteraard mee.

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:45

Waar in de UK wil je gaan wonen?
Om er te kunnen werken zonder onnodig veel belasting te hoeven betalen heb je een NI-number nodig. Dit vraag je aan bij het lokale jobcentre. Je hoeft je verder niet in te schrijven bij de gemeente zoals je in nederland doet.
Daarnaast betaal je voor je woning council taxes, bij sommige huizen/kamers betaal je inclusief maar let daar wel op want die council taxes zijn in sommige gebieden behoorlijk hoog, dus dan moet je dat incalculeren.
Ik weet niet precies hoe het zit met een nederlands rijbewijs. Je mag er wel mee rijden maar ik weet niet hoe het dan zit met verlengen of een engelse auto op jou namen hebben enzo.
Maar weet je wel zeker dat je je nederlandse auto mee wilt nemen? Het is veel handiger om een engelse auto te hebben ivm het links rijden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:16

Dat van die auto dacht ik ook, inderdaad. Ik geloof dat je een jaar in Engeland rond mag rijden met een willekeurig Europees paspoort en dat je daarna een Engels paspoort of een bijvoegsel aan moet vragen.

De cavia's zullen wel in quarantaine moeten, dat is ook de moeite waard om even na te vragen.

Good luck!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:08

mijn zus woont in engeland(vertrokken voor haar engelse vriend,inmiddels man..).
zij heeft haar auto niet meegenomen,een engelse auto is sowieso makkelijker ivm het links rijden daar. Naar mijn weten had zij wel haar nederlandse rijbewijs(net zoals ze nog haar nederlandse paspoort heeft..ze is op papier nederlandse.)
Huizen zijn er duur,idd qua verzekeringen moet je je goed laten informeren..
Maar neem aan dat je vriend hier toch ook wel eea over zal weten??

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:13

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 11:18

Wat leuk dat er mensen zijn die hier het eea over weten!

Allereerst, natuurlijk helpt mijn vriend hierbij. Maar neemt niet weg dat hij Engels is en bepaalde dingen voor hem heel vanzelfsprekend zijn. Vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen van Nederlanders die daar zijn gaan wonen.

De tip van het NI-nummer bijvoorbeeld, dat is voor vriendlief een heel normaal iets. Ik vind het toch wel fijn dat ik nu weet wat het is en waar ik het aan kan vragen. Thanks voor de tip.

De auto gaat in eerste instantie gewoon mee. Ik ben er erg aan gehecht en het is vooralsnog een periode van een jaar. Daarna kijk ik wel weer verder. Daarnaast, de versnellingspook aan de linkerkant is echt levensgevaarlijk voor mij. Ik zet de auto op de snelweg vrolijk in zijn 1 in de veronderstelling dat ik in zijn 5 zit. Maar ik heb inmiddels begrepen dat zolang de auto een Nederlands kenteken bezit, hij onder het Nederlandse wegenbelastingsstelsel valt. En dat is gunstig, aangezien ik deze niet hoef te betalen! Waarschijnlijk hou ik hem ook in een Nederlandse verzekering.

Ik weet niet of cavia's ook in quarantaine moeten. Eerste punt is dat die beestjes gezien hun leeftijd waarschijnlijk komen te overlijden voordat ze bij mij komen. Maar daarnaast komen ze absoluut nooit buiten, dus weet niet wat de regels daarvoor zijn.

Dat de woningen duur zijn, dat weet ik. Helaas kom ik ook nog eens te wonen in het duurste gebied van heel Engeland, te weten het zuidoosten. Waarschijnlijk moet ik ter overbrugging tijdelijk op kamers gaan.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 11:19

Weet iemand hoe groot de afdraging is van de loonbelasting in Engeland. Oftewel, hoeveel hou je over van je bruto salaris. Is de afdracht gelijk aan Nederland, minder, of juist meer?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:04

Allereerst: heel veel succes met de oversteek!
Mijn vriend en ik zijn in september naar Cheshire verhuisd, allebei voor werk en mijn paardjes zijn meegegaan (zie onderschrift).

Als je daar werk hebt is het eerste wat je gaat doen een NI nummer aanvragen, je gaat dan langs een speciaal kantoor (Jobcentre heet het) met je contract en die vullen al je gegevens in, en dan heb je het twee weken later in de bus.

Je auto kan mee, ik heb hier een half jaar (is maximum) in mijn NL auto (op NL verzekering) gereden. Maar je kunt hem om laten zetten naar een Engels kenteken, dat duurt een tijd maar is prima te doen.

Overigens hebben Engelse auto's dezelfde indeling qua schakelen als NL auto's, je moet het wel met links doen natuurlijk maar de 1e versnelling zit nog steeds linksboven :) Wij hebben nu een Engelse auto hier, ik vond het een week opletten maar nu scheur ik er net zo hard mee als met mijn NL auto :) Overigens vond ik het wel fijn om aan het verkeer te wennen in een vertrouwde auto :j

Over mijn salaris zal ik je even pb-en :)

Welke regio ga je wonen? Wij zitten net ten zuiden van Manchester en het was super makkelijk een huis te vinden. Kijk eens op http://www.rightmove.co.uk, daar kun je invullen wat je zo'n beetje zoekt. Alles gaat via makelaars, maar wie weet kun je via je vriend ook zoeken. Er staat iig een heleboel leeg/tehuur/tekoop.
Council tax is wel heel duur idd. Maar schijnt erg aan de regio te liggen.

Pb me maar als je verder specifieke vragen hebt. Ik heb toendertijd ook heel veel gehad aan een paar ervaringsdeskundigen, dus ik vind het leuk als ik je kan helpen!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 14:53

Ik zal waarschijnlijk komen te wonen in de duurste regio van Engeland; Surrey of Sussex. En omdat ik mijn NL huisje aan wil houden voor een jaar, ben ik bijna genoodzaakt om op kamers te gaan. Soort omgekeerde volgorde van volwassenheid ;)

Dat van dat schakelen is daadwerkelijk gebeurd.... In mijn hersens draait de hele indeling van de auto om.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:56

LZP -> BI