In 2008 zijn we in Finland geweest, in 2009 in Zweden, dus in 2010 is Noorwegen aan de beurt! We gaan met de auto, tentje mee, niets boeken en zien waar we terecht komen. Dat werkte vorig jaar in Zweden heel goed. Ik zie dat er verschillende bootroutes zijn die we vanaf Denemarken naar Noorwegen kunnen nemen. Wat is een betaalbare, vanaf waar je meteen een mooi gebied in kan trekken? Op dit moment denken we aan Frederikshavn - Oslo, maar dan mis je de hele zuidkant van Noorwegen. Het plan is overigens om via Zweden terug te rijden, Oslo zouden we op weg naar Zweden kunnen bezoeken, dat hoeft niet per se op de heenweg al.
Jolo
Geplaatst: 27-05-10 11:32
Wij rijden altijd heen en terug via Zweden. Voor de ferries van Putgarden-Rodby en Helsingor-Helsingborg hoef je niet te reserveren, gaan regelmatig (tenminste 1x per uur) en niet zo duur. (En je zou nog kunnen uitwijken naar de brug bij Malmo). het zelfde stuk 2x keer rijden vind ik minder vervelend dan een langere & duurdere boottocht Denemarken - Noorwegen.
Vorig jaar zijn we op de heenweg via Malmö naar Zweden gegaan, dat doet we dit jaar niet. De terugweg doen we via Helsingborg met de boot, dat hadden we al bedacht. Frederikshavn - Olso heb ik nu gevonden voor 110 euro incl auto en twee personen (zonder hut). Moet inderdaad eens kijken of het niet goedkoper is om ook via Helsingborg te gaan op de heenweg.
Jolo
Geplaatst: 27-05-10 14:44
hmmm, waarschijnlijk is via Zweden dan iets goedkoper, maar als je het leuker vindt om een 'rondje' te reizen ipv dezelfde weg naar en van Oslo kun je het wel doen natuurlijk. Naar Frederikshavn rijden is ongeveer net zo ver (aan bezine) als naar Varberg in Zweden. Dan ben je nog maar een kleine 400 km van Oslo. Denk dat die extra 400 km en boot Helsingborg-Helsingor dan goedkoper is dan boot Fredrikshavn - Oslo. Al moet ik zeggen dat die 110 euro me niet tegenvalt. Hoe lang doe je er dan over? en hoe duur is een hut? Ik zou zelf niet direct zo'n behoeft hebben aan een hut als je een beetje lekker kan zitten. (de ferry van IJmuiden naar new Castle heeft bijvoorbeels lekkere slaapstoelen in de bios en op dek )
Ik hoef ook geen hut, die tocht is overdag. Gaat om 10:00u weg en dan ben je om 18:30 in Oslo, dan hoef je natuurlijk niet te slapen.
Faelivrin
Geplaatst: 27-05-10 14:53
Wij varen altijd Kiel - Oslo en hebben afgelopen jaar een hele rondrit door Noorwegen gemaakt. Was ook niet duur, op basis van 4 personen was het 500pp. Ik vind het lange stuk varen veel fijner dan de 2 kleine ferries. Boot is wel duur, maar goed.. Bij ons zat er incl die 500 2 weken lang overnachting in huisjes (3 verschillende) en de boot overtocht. Wij hebben overigens wel 's nachts gevaren.
Jolo
Geplaatst: 27-05-10 16:25
Imre schreef:
Ik hoef ook geen hut, die tocht is overdag. Gaat om 10:00u weg en dan ben je om 18:30 in Oslo, dan hoef je natuurlijk niet te slapen.
Wij gaan deze zomer heen via Putgarden-Rodby en Helsingor-Helsingborg en dan rijden we door zweden naar Oslo, daar gaan we richting Bergen en dan onderlangs terug naar Larvik, waar we de ferry terugpakken naar Denemarken.
Via Zweden is wel het goedkoopst. Ook een mogelijkheid: Hirtshals - Kristiansand. Is een korte overtocht en relatief goedkoop (een paar jaar geleden hadden wij een retour met 2 pers + auto voor 135 euro). Overigens is een enkele reis waarschijnlijk relatief duur. En ik zou zeker de boot wel vooraf boeken, naarmate het voller wordt, wordt het ook heel snel duurder! Check http://www.colorline.com, je kunt daar vrij makkelijk prijzen etc bekijken. Kiel-Oslo is ook een aanrader, wel een stuk duurder omdat het een langere overtocht is en je ook een hut moet hebben.
Lante
Geplaatst: 16-07-10 23:31
Wij willen ook naar Noorwegen maar zijn met twee personen en een caravan al snel 300 euro kwijt voor een retour met de boot. Nu willen we graag een goedkoper alternatief, via Zweden misschien en dan over die brug..? Iemand nog tips?
De brug in Zweden is een tolbrug. Die hebben we vorig jaar gereden, maar was voor ons (met auto) net zo duur als met de boot van Denemarken naar Zweden (37 euro ongeveer). Bovendien zit je dan erg zuidelijk en kost het dus meer aan benzine om in Noorwegen te komen. Ik vind 300 voor een retourtje met caravan geen gekke prijs.
Ik wel, er komen nog brandstofkosten bij en overnachtingen, nee; wij kiezen nu maar even voor een ander vakantieland.
dutchy_
Geplaatst: 02-08-10 18:01
Ik ben net teruggekomen van een rondje Noorwegen.
We zijn overgegaan bij Puttgarden-Rodby/robyhaven ofzo ik weet niet meer hoe het heet. En dan Helsingor-Helsingbor. Dan zijn we onder Oslo doorgestoken naar Noorwegen via een toltunnel (3 euro) In Noorwegen zelf nog paar keer een ferry gepakt, Eidfjord richting Bergen en daarna vanuit Bergen richting Stavanger ook nog 2x een ferry, totaal rond de 60 euro. Toen zijn we van Stavanger naar Tau gegaan voor 15 euro en daarna in Kristiansand overgegaan terug naar Denemarken.
Kristiansand-Hirtshals gaan twee maatschappijen, Colorline en Fjordline. Wij zouden eerst met colorline gaan, maar die fjordline bleek later veel goedkoper en er minder lang over te doen. Dus dat is zeker wel top. We hebben daarvoor 78 euro betaald incl. auto en twee zitplaatsen en de overtocht duurde maar 2 uur en een kwartier ipv 3,5 uur.
Ik heb wel de fjordline gepakt, voor 50 euro voor een auto incl 2 volwassenen. Goedkoper dan jouw overtocht dus, maar korter onderweg is ook lekker. Wij hebben het rondje andersom gedaan: van Hirtshals naar Kristiansand, toen naar Stavanger, via Tau naar Odda en daarna richting Geilo. Vanaf daar via Oslo naar Zweden gereden om daar nog een paar dagen door te brengen en via beide bootroutes naar Denemarken/Duitsland.