Nieuw zeeland ervaringen gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lienek

Nieuw zeeland ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 19:27

Hoi bokkers!

over precies 49 dagen is het zover! Dan begint mijn high school jaar in Nieuw Zeeland! :):)
Ik heb er ónwijs veel zin in!
Maar ik ben natuurlijk op zoek naar ervaringen, eventuele Nieuw Zeelandse sites (mode sites etc, aangezien de mode , neem ik aan, toch wel anders zal zijn.) en natuurlijk wat er veel voor sporten worden ge-oefend.
Groetjes! :evaw:

Nadia
Oppermuts

Re: Nieuw zeeland ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:28

LZP --> BI

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:32

Ik heb zelf iets meer dan een jaar in Nieuw-Zeeland gewoond, op het Zuidereiland bij Christchurch in de buurt. Ik ben daar ook naar school geweest (in Rangiora om precies te zijn), dus als je daar vragen over hebt, stel ze gerust! :)
Mode valt mee, alleen zijn er daar een heleboel mensen die het geen bal kan schelen hoe ze eruit zien/erbij lopen. Je hebt wel hele leuke kleding winkels zoals de Glassons en de Supre.
Je kunt alvast op de site kijken: http://www.glassons.com/

En qua sporten.. Dat is en blijft rugby. :D

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:36

Ik ben 9 maanden in Nieuw Zeeland geweest, om er te werken en te reizen :) Dat is dus wel een andere ervaring dan een jaar voornamelijk op een plek wonen. Desalniettemin zijn er vast nog dingen die je wil weten! Ik zou zeker na je jaar high school tijd uittrekken om nog door het land zelf te reizen. Je zal tijdens je schooltijd ook wel de kans hebben om tripjes te maken, maar NZ is zeker 6 keer zo groot dan Nederland, dus je zal niet alles kunnen zien. Waar ga je naar school straks?

Mode: korte broek en blote voeten, zelfs in de winter :D Haha, het klinkt onwaarschijnlijk, maar ik heb echt zoveel mensen -zelfs in de sneeuw- met een korte broek en slippers gezien! Verder zijn er al een aantal NZ-topics op BI geweest, dus je kan ook altijd nog ff de zoekfunctie gebruiken.

Ik ben jaloehoers! Het is zo'n gaaf land :+: Kan niet wáchten om weer terug te gaan :j

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 13:28

Echt? korte broeken in de winter? Het is dan toch onwijs koud in nieuw zeeland? :o

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:52

South Island is dan inderdaad koud, maar het noorden van het North Island is subtropisch, dus daar zul je niet snel een pak sneeuw aantreffen. Maar, farmers met wie ik heb gewerkt op het South Island waren zelfs nog in de sneeuw in hun korte broek aan het werk :)) Géén last van de kou. Zal thuis es kijken of ik nog een foto kan vinden, dacht er 1tje in m'n profiel te hebben staan, maar dat is niet het geval.

Oh, en wen alvast maar aan de New Zealand 'slang' :D

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 13:55

new zealand slang? :o
leg even uit? :P

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:00

Oh, geen 'slang' als in 'het reptiel/beest', maar het taalgebruik. Kiwi's (en Australiërs overigens ook) hebben er een handje van om dingen anders te benoemen dan in het standaard Engels. Zo zou ik in ieder geval togs meenemen die kant op! (Zwemkleding) Wordt er vast een keer aan je gevraagd "if you're coming over for tea" (en nee, dat is dan niet het drankje, maar doorgaans avondeten..) Zul je vast te horen krijgen BYO of "bring a plate". BYO= Bring Your Own, gaat meestal over iets te drinken meenemen... en "bring a plate" heeft niks te maken met het meebrengen van een leeg bord, maar een gerecht, voor bij b.v. een bbq. Want bbq-en, dat kunnen ze daar zeker! Zo zijn teenslippers "jandals", een "batch" een vakantiehuisje en "pakeha" is iemand die van Europese immigranten afstamt. (en dus niet Maori is.) En zo kan ik nog wel even doorgaan :D

Waar ga je heen in NZ?

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 14:02

Super leuk om het zo te horen :D
Krijg er helemaal zin in!
Ik weet nog niet waar ik kom helaas!
ga via STS high school en vaak hoor je pas een week van te voren waar je komt... :o
Ik hoop stiekem dat ik op het North Island kom, toch net wat warmer haha.. :P

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:05

Jeetje, dan is het helemaal een avontuur!

Oooh, ik vind het North Island prachtig, maar ik ben verliefd op het South Island. Zó mooi :+: Maar goed, daar heb je natuurlijk weinig over te zeggen :D

Er circuleren fantastische reclames rond op YouTube, waarop je het accent ook duidelijk hoort (en een stukje cultuur doorschemert). Zoals deze, de eeuwige strijd tussen NZ & Australië:

http://www.youtube.com/watch?v=28pbk_cQx-w&playnext_from=TL&videos=aGxsNGdsiT0

of deze:

http://www.youtube.com/watch?v=1lR1sEn8nMI&playnext_from=TL&videos=iOJy8xmEX4o

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:09

Haay Lien,

Super spannend joh! Kan me voorstellen dat je hem helemaal tript van de zenuwen. Komt vast goed ;)

Ik reageer volgende week even op je berichtje die je had geplaatst op hyves, moet nu snel gaan! Maar ik kwam dit topic tegen dus ff snel reageren
xxloes

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 14:15

@ Marloes moet zeggen de zenuwen zijn er inderdaad, tot nu toe kan ik ze nog goed in bedwang houden :P

@ Esile och die ene reclame (eerste) is wel erg schattig. kan het redelijk volgen, ook echt sommige woorden totaal niet. maar ik heb altijd mclouds daughters gekeken dus mate, reckin' (schrijf ik het goed?) zijn mij niet geheel vreemd :P

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:47

Je went er snel genoeg aan :j 'Beached whale' is ook het waard om op te zoeken. Australiërs die het NZ accent in de zeik nemen, héérlijk :D Je hoort daar ook goed hoe typisch sommige klanken worden uitgesproken..

I reckon wordt inderdaad veelvuldig gezegd, net als bijvoorbeeld "she'll be right mate", om aan te geven dat het in orde komt, of uiteindelijk wel goed komt :)

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:52

Wat dacht je van 'Sweet as' ;)

Ik ben ruim 4 weken in NZ geweest (eind 2008), véél te kort. Vond het zuidereiland absoluut mooier, vooral afwisselender. Op het noordereiland zijn wat meer kale saaie stukken. Neemt niet weg dat daar ook veel plekken meer dan de moeite waard zijn :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:55

Ik ben een aantal jaar geleden ook 4 weken in Nieuw Zeeland geweest, en ben helemaal verliefd! Voor foto's moet je even hier kijken:

[BI] Verliefd op Nieuw Zeeland!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:04

Cassidy; wat een super mooie foto's!
Prachtig die natuur! ben echt helemaal verliefd aan het worden!

Hebben jullie in de tijd dat jullie er waren ook veel dieren gespot?
Met name 'possums'?
Dit zijn namelijk mijn lievelingsdieren.. :o
Ze behoren daar tot ongedierte dus ik hoop dat ik ze vast wel zal tegen komen daar :D

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:12

Zéker veel dieren gespot :D Vooral errug veel schapen, koeien, herten en paarden. Oké, flauw, ik heb op farms gewerkt. Possums heb ik inderdaad in het 'wild' gezien, maar ze behoren inderdaad tot ongedierte en eigenlijk met reden. Ze gedijen namelijk veels te goed in NZ en vreten alle vegetatie aan. Je zult dan ook geen Kiwi's tegenkomen die positief over possums zullen spreken. Sorry :(:) Ik heb zelfs nog possums 'geplukt'. Vaak zetten kinderen van farmers traps uit voor de possums, schieten ze ter plekke dood en plukken dan de vacht kaal. Die brengt namelijk nog wat geld op, en wordt o.a. verwerkt in kleding en toeristische prullaria.

Verder heb ik heel veel vogels gezien, vooral weka's. Die zijn echt heel leuk :+:

Edit: In mijn profiel staan ook nog wat foto's, mocht je die willen zien :)

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:14

Lienek schreef:
Met name 'possums'?
Ze behoren daar tot ongedierte dus ik hoop dat ik ze vast wel zal tegen komen daar :D

Ja, met name plat, zo zien de Nieuw Zeelanders ze ook het liefst :D
Die possums zijn echt een serieus probleem daar, want ze vernielen van alles.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:15

Naz schreef:
Lienek schreef:
Met name 'possums'?

Ja, met name plat, zo zien de Nieuw Zeelanders ze ook het liefst :D
Die possums zijn echt een serieus probleem daar, want ze vernielen van alles.

:j Ik heb bij een farmer in de auto gezeten die er 's avonds een sport van maakte om er zoveel mogelijk te raken. En ik maar gillen dat ie op moest houden :P

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:18

oeh haha wat erg.. en ik vind ze zo schattig; esile ik ga nu je profiel bekijken :D

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:21

Ah super leuk! echt ik verlang er helemaal naar.. wie weet kom ik wel nooit meer in nederland :')
Enne.... hoe zijn de jongens daar in nieuw zeeland...? :o

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:25

:D :D :D

Anders dan hier! Er heerst daar meer een macho-cultuur, om het zo maar even te zeggen. Al is dat anders dan je bijvoorbeeld in Spanje of Italië tegen zult komen. Maar, NZ-ers leven praktisch buiten. Dus daar horen ook andere hobby's bij. Zo gaan (nu heb ik het even over South Island farmers) zoons al op jonge leeftijd met hun vader mee jagen, leren ze vaak al voordat ze kunnen lopen autorijden, worden er op quad bikes rondgescheurd en zo wel meer. Je hoort mij niet klagen :D O:)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 16:18

Hmmm ook wel mijn types dus... die zullen dan wel een sixpack hebben haha :o
Nog een reden om er destemeer naar toe te willen!
(ik zag namelijk die foto van al die jongens in je profiel.. wel gespierd haha)

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:45

Is overigens wel iets anders in de steden hoor, maar goed, daar kun je ook niet met je quad bike rondcrossen :D Nu niet denken dat er bosjes leuke jongens rondlopen hè, :P want dan kom je ook weer bedrogen uit. :')

Lisa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:26

Hey! Ah zo leuk dat je daar naartoe gaat! En Elise zooo gaaf dat je er bent geweest! Ik ga 7 september naar nz voor ong een jaar, backpacken en werken (wat jij dus ook heb gedaan toch elise?). Ik heb morgen m'n laatste examen (zit in 6vwo) dus ideaal om er even een jaartje tussenuit te gaan (daarna ga ik wel weer studeren hoor, het liefst geneeskunde :D). Ik volg dit topic even, heerlijk al die verhalen! Elise...wat voor werk heb jij zoal gedaan in nz?