geocaching international

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

geocaching international

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 00:49

Ik zag dat het topic van sadies reis al een jaar oud is, vandaar een nieuw topic. Ik ben pas met deze hobbie begonnen en nu op zoek naar een gps. Nog meer mensen die ermee bezig zijn? Ik weet al dat het een Garmin moet worden, nu nog bepalen welke. Ik woon buiten NL trouwens en zoek de caches dus hier in mijn buurt. Neemt niet weg dat ik graag van NLse ervaringen hoor dus kom maar op.

balance
Moderator Over Paarden

Re: geocaching international

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 12:39

Jeetje zeg. Ik dacht dat ik eruit was. De garminmap 60 of de Garmin oregon. Maar er is zoveel keus, help!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:55

Ik doe ook aan geocaching en gebruik de Garmin Etrex.
Ben er erg tevreden over en hij is ook hartstikke handig voor buitenritten. Je kunt altijd je trailer terugvinden en als je "tracks" aan zet dan neemt ie je hele route op. Die kun je later weer in GoogleEarth terugkijken, hartstikke leuk. En hij meet de lengte van je tocht, je gemiddelde snelheid, je maximum snelheid enz.
Hij is wel een keer kapot gegaan maar dat hebben ze netjes afgehandeld en ik heb een nieuwe gekregen.

Ik ben bezig geocaches te maken die speciaal vanaf het paard te doen zijn. Ik heb er zelf al een paar te paard gedaan, maar hier in Nederland weet je van te voren nooit of je op het eindpunt ook echt met je paard mag komen. :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:58

Ik las een artikel in een Duits blad over geocachen te paard.
Die mensen redeneren: O, deze kan te fiets en te voet, dan moet ie ook wel te paard kunnen.
Maar zo werkt het hier toch niet... :P

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 15:20

Op geocaching.com zie je of je er ook te paard kunt komen toch? Staan daar geen NLse caches op?
Te paard (of mennend) lijkt me ook erg leuk.

Ik ben met een vriendin begonnen. Weet je... als ik jouw post zo lees kan ik misschien beter met een e-Trex beginnen. Ik denk dat je ze vast naderhand wel weer kunt verkopen toch? Ik merk dat ik wel erg hard aan het zoeken ben, smile. Wil nou toch zelf met mijn eigen gezin gaan wandelen en cachen. D'r liggen in NL, DL en BE wel veel caches zag ik.

Dus de jouwe kan ook gewoon als routeplanner in de auto gebruikt. Nog iets wat je mist op de e-Trex, of wat je juist super vindt?

*edit: ik ben altijd mijn auto kwijt op de parkeerplaats, jouw trailer tip spreekt me dus erg aan LOL!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:43

Ik heb op mijn GPS geen kaarten gedownload, gebruik alleen het eenvoudige landschapskaartje dat er al automatisch op stond. Waar ik hem voor gebruik heb ik geen gedetailleerde kaarten nodig. (Hoewel? Misschien is een ruiterpadenkaart wel eens handig…) Ik gebruik hem verder niet als navigator in de auto, volgens mij kan dat wel.

Ik heb toen ik ‘m ging kopen eerst op het internet een paar GPSen opgezocht die mij wel geschikt leken + prijs. Toen ben ik naar de winkel gegaan en heb me daar laten voorlichten. Dit was de op één na goedkoopste. Hier zat een kabel bij en die moest je er bij de goedkopere nog bij kopen waardoor het prijsverschil minimaal werd.

Voordelen:
- robuust, kan tegen een stootje of een spatje
- normale AA batterijen (2) en zijn heel makkelijk te verwisselen

Nadelen:
- gebruiksaanwijzing erg summier, je kan eigenlijk niet terugvinden hoe je iets moet doen, kwestie van uitproberen
- nu ik een andere GPS heb teruggekregen is de software iets anders, misschien een upgrade of zo? Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dit weer in de oude staat kan herstellen, dat vond ik fijner.

Waarom “beginnen” met een Etrex? Hebben die andere meer mogelijkheden, en welke dan?

Ik zie dat icoontje van paarden er wel eens bij staan, maar volgens mij weten niet-ruiters ook niet precies waar je wel en niet mag komen. Die denken waarschijnlijk: het is in het bos dus je kan het te paard doen. Kun op geocaching.com ook caches vinden aan de hand van de icoontjes? Dus zoeken op paarden-caches?

En hoe is het geocachen in Canada? Ik heb het gevoel dat het in Nederland wel erg populair is. Zelfs als je in het buitenland gaat cachen staan er vaak nog Nederlanders op de logrol.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 20:01

Motje11 schreef:
Ik heb op mijn GPS geen kaarten gedownload, gebruik alleen het eenvoudige landschapskaartje dat er al automatisch op stond. Waar ik hem voor gebruik heb ik geen gedetailleerde kaarten nodig. (Hoewel? Misschien is een ruiterpadenkaart wel eens handig…) Ik gebruik hem verder niet als navigator in de auto, volgens mij kan dat wel.

Ik heb toen ik ‘m ging kopen eerst op het internet een paar GPSen opgezocht die mij wel geschikt leken + prijs. Toen ben ik naar de winkel gegaan en heb me daar laten voorlichten. Dit was de op één na goedkoopste. Hier zat een kabel bij en die moest je er bij de goedkopere nog bij kopen waardoor het prijsverschil minimaal werd.

Voordelen:
- robuust, kan tegen een stootje of een spatje
- normale AA batterijen (2) en zijn heel makkelijk te verwisselen

Nadelen:
- gebruiksaanwijzing erg summier, je kan eigenlijk niet terugvinden hoe je iets moet doen, kwestie van uitproberen
- nu ik een andere GPS heb teruggekregen is de software iets anders, misschien een upgrade of zo? Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dit weer in de oude staat kan herstellen, dat vond ik fijner.

Waarom “beginnen” met een Etrex? Hebben die andere meer mogelijkheden, en welke dan?

Ik zie dat icoontje van paarden er wel eens bij staan, maar volgens mij weten niet-ruiters ook niet precies waar je wel en niet mag komen. Die denken waarschijnlijk: het is in het bos dus je kan het te paard doen. Kun op geocaching.com ook caches vinden aan de hand van de icoontjes? Dus zoeken op paarden-caches?

En hoe is het geocachen in Canada? Ik heb het gevoel dat het in Nederland wel erg populair is. Zelfs als je in het buitenland gaat cachen staan er vaak nog Nederlanders op de logrol.

Whoa, niet te snel. Ik ben echt nog maar een beginner. Ik zie op het 'moeder forum' dat veel mensen upgraden. Misschien meer uitdaging willen na een tijdje? Hier heb je ook echt gebieden waar een heel goed bereik een must is dus misschien is het dat wel.
Zover ik nu weet heb je heel veel verschillende mogelijkheden. Sommige kun je als adressenboek en met wetenswaardige punten een beetje als een computer gebruiken lijkt het wel.

Ja, aan de hand van de icoontjes kun je zien wat je zoal nodig hebt en wie er wel en niet kunnen komen dus ook ruiters. De laatste (mijn derde pas en onder begeleiding) had bijvoorbeeld als restrictie dat je er niet met een wandelwagen of als rolstoel gebruiker bij kon komen. Net als in NL staat er hoe moeilijk het terrein is, hoe groot de cache is en of je atributen (klim materiaal, soms zelfs boao) je mee moet nemen. Ik denk dat degene die de cache verstopt heeft aangeeft met een icoontje voor wie het een leuke cache is, dus voor ruiters, gezinnen en noem maar op. Maar dat is alweer een stapje te ver voor mij, eerst nog eens zelf leren zoeken en last but not least een GPS kopen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:10

Ik heb op het moment geen behoefte aan een GPS met meer mogelijkheden. Je kunt soms ook hele lijsten met geocaches downloaden op je GPS. Maar ik print er gewoon een paar uit van de regio waar ik naartoe ga en heb meestal wel een paar "traditionals" in de buurt op m'n GPS staan voor spontane geocache momenten. :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 13:21

Daar heb je natuurlijk ook weer gelijk in. Nou, we zijn inmiddels voor de 2e keer zonder gps teruggekomen bij mijn 3e cache.
Ik ben met gps met een vriendin gaan zoeken, toen met mijn dochter de volgende dag zonder gsps en daarna nogeens met zoon en manlief waarbij ik inmiddels wel kon dromen waar hij lag, LOL. Ik wilde hun eens het gevoel geven om een cache te vinden. Altijd handig nu ik naar een GPS op zoek ben.. ;)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:37

Grappig! Ja ik ben ook wel eens met "introducees" naar een voor mij bekende cache gelopen, om even te laten zien hoe leuk het is. (en dan weet je tenminste zeker dat ie gevonden wordt :P ) Lijkt me ook heel leuk om met kinderen te doen

Hieronder twee plaatjes van buitenritten die ik met de GPS had opgenomen, en later in GoogleEarth gezet.
Afbeelding

Afbeelding

Leuk om zo terug te zien waar je geweest bent.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 23:56

Wat leuk! Ik wil het rijden weer oppakken en dan zo op deze manier is erg leuk. Heb je al feedback van mensen die jouw caches hebben gevonden? Laat je ook weten of het ook met een menwagen te doen is?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:16

Ik heb ze nog niet geplaatst. Sinds ik begonnen ben met cachen denk ik al aan dat ik er zelf een wil maken. Maar nu ik er wat meer gevonden heb krijg ik steeds betere ideëen hoe ik hem wil maken. Ik heb er één in gedachten op een plek op de Veluwe waar ik vaak buitenrijd. Dan kan ik ook de trailerparkeerplek aangeven. Hij is geschikt voor ruiters, fietsers en wandelaars en de totale route wordt ongeveer 9 km. Ik moet ter plaatse eens bekijken of hij ook met een menwagen te doen is.

Zijn wij nou echt de enige geocachende bokkers? :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:20

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:25

Hee, nummer drie meld zich! :)

Er komt nu wel veel druk te staan op mijn caches, haha... :D

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 00:43

Ik zou het bijna jammer gaan vinden dat ik niet in NL woon, smile. Nou ja, een keer op vakantie en dan een cache maatje vinden zou nog kunnen. Maarre... absolute beginner hier hoor, jullie hebben al meer ervaring.
Jouw verhaal was zo leuk grit, die foto's, schitterend!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:34

Ik kwam dit topic tegen door te zoeken op geocaching :)

Ik heb gisteren mijn eerste geocache puzzeltocht gedaan en ik vond het geweldig! Vriendin had een Garmin GPSmap 60 en ik heb zelf eerder met een Garmin GPSmap 60Cx gewerkt.

Nu ben ik door wat googlen erachter gekomen dat je meerdere kaartsoorten hebt:
-City Navigator (die heb je nodig om hem als auto navigatie te gebruiken)
-Topo Benelux (topografische kaart voor alle kleine bospaadjes; niet navigeerbaar)

Met de topografische kaart heb ik paardgereden, dit ging ideaal, want alle paadjes stonden erop en de gpsmap heeft erg goed bereik in het bos. Helaas niet navigeerbaar, dus je moet echt een specifieke route downloaden en daarmee navigeren.
Wil je hem ook als autonavigatie gebruiken dan heb je City Navigator nodig. Beide kaarten zijn denk ik rond de 100-150 euro.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 14:07

Welkom spekkie. Ik zag dat in Juli de Garmin GPS map 62 uitkomt. Ik wacht dat even af want de 60 kelderd inmiddels qua prijs en vast al helemaal gebruikt.
Weten jullie zo of deze een wordwide basemap heeft en wat zo'n basemap anders kost?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:10

Ja, die GPSmap 62 heeft een basemap als je hem nieuw koopt. De 62 CSx heeft als basemap een topografische kaart van Europa, de andere twee (62 en 62Cx) een wereldwijde gewone kaart.

Ik heb daar ook naar gekeken, maar denk zelf dat ik aan de 60 al voldoende heb qua functionaliteit :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 18:35

Ik bedoelde de 60. Aangezien ik daar toch wel sterk naar trek. Ik woon niet in Europa maar wil een GPS wel mee kunnen nemen en daar gebruiken als ik daar op vakantie ben.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:51

Gezellig, weer een geocachende bokker of een bokkende geocacher erbij! +:)+

Die kaarten zeggen me niet zoveel. Maar ik ben wel heel benieuwd naar je geocache-verhaal. Wat was het voor één, een multi of een traditional? Was het moeilijk of juist makkelijk? Grote cache? En wat zat erin? Vertel vertel! :))

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:59

Motje11 schreef:
Gezellig, weer een geocachende bokker of een bokkende geocacher erbij! +:)+

Die kaarten zeggen me niet zoveel. Maar ik ben wel heel benieuwd naar je geocache-verhaal. Wat was het voor één, een multi of een traditional? Was het moeilijk of juist makkelijk? Grote cache? En wat zat erin? Vertel vertel! :))

Een vriendin van mijn moeder was op bezoek en doet dus aan geocaching. Ze had ons meegenomen voor een historische tocht door ons eigen dorp! Het was een multicache (denk ik). We moesten vijftien vragen beantwoorden. Elke vraag lag bij een ander coordinaat. En er stond ook een boel tekst bij de beschrijving. Zo heb ik nog wat geleerd over mijn eigen dorp 8-) De antwoorden waren cijfers of moesten we decoderen naar cijfers. Uiteindelijk door middel van een berekening de coordinaten van de cache gevonden. Die was erg leuk verstopt! Wat er in zat? Een logboekje, travelbugs en coins!
De tocht was trouwens erg goed te doen. Soms even zoeken, maar de antwoorden waren goed te vinden :)

Ik heb me meteen geregistreerd op geocaching.com en heb al twee caches gevonden 8-)
(De andere was trouwens gewoon een coordinaat waar de cache in de buurt lag. Wel een lastige, maar dmv de logs toch nog kunnen vinden ;))

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 20:45

Wat grappig spekkie. Ik heb gewone tradionele caches gevonden (denk ik, zo uit mijn hoofd). Zo'n puzzels oplossen lijkt me ook wel leuk en dan vooral als je nog wat ervan leert. Gefeliciteerd.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:05

Misschien wel handig om te weten: er is ook een gratis alternatief voor City Navigator. Namelijk OpenStreetMap. Gratis en legaal :)
Het is een map gemaakt door gebruikers. Vrij gedetailleerd. Een soort topo NL + city navigator in één. Voordeel is dat het een routeerbare kaart is (dat is topo NL niet). Je kunt zelf kaarten selecteren (wereldwijd!!). Als je naar beneden scrollt staan er ook verschillende Nederlandse handleidingen :)
http://garmin.na1400.info/routable.php

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:27

Hier nog een beginner!!! (of eigenlijk eentje die nog moet gaan beginnen :o ) We hebben van de winter een GPS gekregen (voor de kenners: Garmin Oregon 400t), heb ons aangemeld bij geocaching.nl en er al een aantal caches in de buurt op gezet. Nu moeten we alleen nog een keer op pad, haha!!

Wel een vraag, aangezien jullie er al meer van lijken te weten dan ik: afgelopen weekend heb ik tijdens mijn buitenritten een paar tracks 'gemaakt' op de GPS en toen ik ze wilde overzetten naar mijn laptop, kwam alleen de zogenaamde 'huidige track' over.... Die andere twee staan wel op de GPS, maar krijg ik niet overgezet, iemand ideeen hierover.....?????

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:02

Welkom, gezellig hier! :wave:

Ik download alles van mijn GPS naar mijn pc via GoogleEarth. Ik sluit m’n GPS aan met het kabeltje en zet hem aan. Dan ga ik in GoogleEarth bovenin naar het menu “extra” en dan “GPS”. In het verschenen venster kies ik “Garmin” en klik alles aan om te downloaden.
Misschien lukt het je op deze manier?
En kun je ze anders niet instellen als “huidige track” en zo downloaden?