Rusland, waar moet je zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rozanne

Rusland, waar moet je zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 15:21

Wij zijn ons flink aan het orienteren voor een vakantie in de zomervakantie.
Nu denk ik dat we niet dit jaar hier heen gaan, maar toch wil ik me eens in dit land verdiepen.
Ik ben altijd al gefascineerd geweestdoor dit land.
En ik heb een paar weekjes terug een heel mooi artikel gezien in de National Geograpic.
Namelijk, "Moscow Never Sleeps". Ik vond het een indrukwekkende foto reportage.

Nu vraag ik mij af, wie is er wel eens in Rusland op vakantie geweest?
Wat zijn nou de dingen die je daar écht moet gezien hebben?

Citaat:
Rusland is het grootste land ter wereld en ligt in twee werelddelen; Azië en Europa. Veel mensen zullen Rusland associëren met het communisme, kou, armoede, kalasnikovs en wodka. Maar Rusland heeft ook gebieden waar het zomers 35 °C is en het ’s winters niet kouder wordt dan in Nederland? Het gebied langs de Zwarte Zee bijvoorbeeld. Ook heeft Rusland prachtige moderne steden, zoals Moskou en Sint Petersburg en prachtige natuurgebieden. Rusland is ook een land van tegenstrijdigheden. Aan de ene kant de armoede, aan de andere kant de enorme culturele rijkdom. Maar zeker een land dat je gezien moet hebben.

Groetjes Rozanne

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:18

Ben er nog nooit geweest, kan je daar helaas niet bij helpen, maar Vriendlief zou ook ooit nog eens naar Rusland willen met name Moskou. :j
Kijk eens op de site van omroep llink, Floortje Dessing ( met 3 op reis) heeft een rondje noord(pool) gedaan, is toen ook in Rusland geweest.Misschien dat je daar wat ideeën kan opdoen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 18:45

Ik geef je mijn wish list. :D
Er is veel moois te zien in Rusland zoals grote of bijzondere steden: Sint Petersburg, Moskou, Sotsji (badplaats in Krasnodar: als je van subtropisch weer houdt en mooie stranden...)
Verder is Jakoetië prachtig mooi maar énorm uitgestrekt.
In de Russische Kaukasus heb je Dagestan (al moet je hier misschien wel oppassen, maar vooral Derbent is heel bijzonder en ligt aan de Kaspische Zee) en Stavropol (renbaan, bergen en meren bij Piatigorsk). Hier is het zomers erg warm (vaak 40+) maar zeker aan het water goed toeven.

De Trans-Siberië expres is ook zeker de moeite waard; deze gaat oa door de Oeral. Ook Kamtsjatka (veel vulkanen en doet denken aan Alaska) en de Altai zijn erg bijzonder maar liggen wel in het uiterste oosten; in de Hermitage in Sint-Petersburg zijn veel bijzondere vondsten van (o.a. Scythische) paardenvolken te vinden waarvan een deel uit de Altai afkomstig is.
Dan is er ook nog het Balkai-meer, het grootste zoetwatermeer van Centraal Azië. En meer weet ik zo niet te bedenken, maar er is zéker meer. :) :)

Krips

Re: Rusland, waar moet je zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:28

Ik ben pas in Moskou geweest en vond het echt gewellldddiigg :D Ben dan ook zeer gefacineerd door het land. Ik ben nog niet in andere steden geweest. Maar dat ben ik wel van plan!

Ik vond de metro van Rusland erg mooi. Ook het revolutie museum is erg interessant. (Het is wel handig om iets van een boekje over de taal mee te nemen. Ik was samen met een rus dus dat scheelde. Maar veel is onvertaald) Het historisch museum is ook heel erg mooi! Maar het leukste vond ik gewoon de sfeer opzich!

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:06

Ik ben ook in Moskou geweest. Het was super. :)

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 10:29

Krips schreef:
Ik ben pas in Moskou geweest en vond het echt gewellldddiigg :D Ben dan ook zeer gefacineerd door het land. Ik ben nog niet in andere steden geweest. Maar dat ben ik wel van plan!

Ik vond de metro van Rusland erg mooi. Ook het revolutie museum is erg interessant. (Het is wel handig om iets van een boekje over de taal mee te nemen. Ik was samen met een rus dus dat scheelde. Maar veel is onvertaald) Het historisch museum is ook heel erg mooi! Maar het leukste vond ik gewoon de sfeer opzich!

Toch heel veel mensen maken daar gebruik van de metro?
Veel meer dan in andere landen?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:58

De metro is indd heel erg druk op sommige momenten. Maar hij werkt echt super! En de ondergrondse stations zijn heel erg mooi met mooie beelden en mozaiieken. Bovendien zijn de wegen bovengronds zo druk dat alles continue stil staat.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:37

Ik ben afgelopen maart in St Petersburg geweest. Ontzettend indrukwekkende stad, maar het is wel duidelijk zichtbaar dat deze stad ook de poort is met West-Europa. Het doet toch nog westers aan. Moskou ben ik helaas niet geweest maar dat moet meer Rusland zijn.

Neemt niet weg dat St Petersburg ontzettend gaaf is!

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 13:54

Bedankt voor de tips!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:02

Moskou en St. Petersburg mág je eigenlijk niet missen. St. Petersburg is inderdaad iets 'moderner' dan Moskou, hoewel Moskou ook wel echt een wereldstad is hoor.
Specifieke tips om ergens heen te gaan... in St. Petersburg natuurlijk het paleis van de tsaar (de Hermitage). Verder ligt een paar kilometer van St. Petersburg de stad Peterhof (Petrodvorets), waar een schitterend paleis staat. Écht een aanrader!
Het Rode Plein in Moskou kun je ook niet zomaar voorbij laten gaan, hoewel ik gehoord heb dat ze het sinds kort hebben gesloten voor bezoekers? In ieder geval, als je kan, ga dan langs de tombe van Lenin. Heel erg mooi en indrukwekkend om te zien, ook omdat het best sober is ingericht. Bij het Rode Plein heb je ook nog warenhuis Goem, een ontzettend groot complex, en heel erg mooi ingericht. Leuk om te winkelen en ook gewoon leuk om even te zien.
Een paar kilometer boven Moskou ligt Sergiev Possad, een stad waar vooral veel mooie kerken te zien zijn.

Rusland is ge-wel-dig. Reken er wel op inderdaad dat niks vertaald is, dus zorg voor een gids of neem een boekje Russisch-Nederlands mee!

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 14:34

Dankjewel!
Hmm wel raar dat zon grote stad geen Engels spreekt etc.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:47

Rusland is in principe nog maar heel kort Rusland. In de sovjet unie was zo een beetje alles van buiten de SU verboden. Dus er is bijna geen invloed van buiten af geweest voor jaren. Die generaties hebben dus ook nooit Engels geleerd. Dat doen de nieuwe generaties pas. Bovendien is het ook heel lastig omdat je te maken hebt met een ander alfabet.