Hoe zit het met treintickets in Zweden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

em_papillon

Hoe zit het met treintickets in Zweden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 15:57

Hallo!

Ik ga 7 juni naar Zweden vliegen voor een festival. We vliegen van Amsterdam naar Kopenhagen in Denemarken. Daar slapen we in een hotel. En dan van het hotel in Kopenhagen met de trein naar Solvesborg in Zweden.

Weet iemand hoe het zit met trein kaartjes kopen?
Ik hoorde van iemand die er al geweest was dat je je kaartje net als hier koopt, maar dan mag je maar 1 trein en reistijd hebben.. Je kaartje is maar voor 1 bepaalde trein geldig..
Nou ik wou hier even het fijne van weten.. Mijn plan was eigenlijk om er gewoon heen te gaan en daar bij een loket kaartje kopen.
Maar nu begin ik te twijfelen of dat wel zo verstandig is?

Zijn er bokkers die mij hiermee kunnen helpen? :)

Kukkie

Re: Hoe zit het met treintickets in Zweden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:39

Ik ben een paar weken geleden met de trein van Stockholm naar Kopenhagen gegaan. Het openbaar vervoer is heel erg goed, rijdt op tijd en is prettig. Treinen in Zweden is dus geen straf.
Maar het klopt dat een treinticket alleen op 1 tijd voor trein geldig is. Wel kun je je hele trajevt meteen kopen en heb je dan alle kaartjes die je nodig hebt bij de hand. Je kunt ze op de heen weg ook meteen voor de terugweg kopen. Maar dan moet je wel DIE treinen nemen waarvoor je kaartjes hebt. De trein is ongeveer even duur als in Nederland.
Je kunt de kaarten het beste kopen als je daar gewoon op het station bent. Ook kun je dat meteen doen als je aankomt op het vliegveld. Daar hebben ze ook een treinkaartenbalie. En dan kun je ook gewoon kaartjes kopen voor de dag erna, als je eerst een nachtje overnacht. In Kopenhagen kun je betalen met Deens en met Zweeds geld. Maar een simpele pinpas werkt vaak niet.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 09:17

Oke, heel erg bedankt voor de informatie! Heb ik echt een hoop aan!

Maar als je bijvoorbeeld net als in nederland 3 minuten overstap tijd heb.. (zal proberen dat dat niet gebeurd :P ) en je mist je trein, is je kaartje dan ook gelijk niet meer geldig?

Verder heel erg bedankt, ik zal inderdaad wanneer ik aan kom dan gelijk kaartjes kopen, dan heb ik die maar alvast!

Wel jammer dat pinpassen niet altijd werken! Ik dacht, ik haal zo'n 50 euro aan zweeds geld bij de bank en neem daar geld op met mijn pinpas.. maar dat is dus geen simme zet? Dan kan ik misschien beter een heleboel omwisselen en op een geheim plekje bewaren...

Bedankt!! :D

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:01

Pinnen kan wel bij een pinautomaat, maar met pin betalen bij een loket of winkel kan weleens niet lukken.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:29

Misschien kun je eerst even kijken of de festival pinautomaten heeft. Zo ja, dan daar pinnen. Zo niet dan kun je idd het beste van te voren pinnen.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 09:51

Volgens mij heeft het festival gewoon pin automaten, maar voor de zekerheid maar even checken ja! Bedankt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:27

Als je je treinkaartjes vantevoren koopt, zijn ze meestal een stuk goedkoper dan als je ze op het laatste moment koopt. Dus als je al weet wanneer je precies wilt reizen, is het wel de moeite waard om te doen.