Denemarken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biskwie

Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:37

Ik moet binnenkort voor mijn werk 7 dagen naar Denemarken en wil er gelijk een beetje vakantie van maken. Wat moet ik daar echt gezien hebben? En heeft iemand tips om op een simpele manier de taal wat eigen te maken?

Rinske

Re: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:57

Legoland :D . Echt heel erg leuk!
Wij zaten op een camping in de buurt van Vejle, was een erg mooie omgeving.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:00

Waar in denemarken ga je heen?

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:45

Als ik 't me goed herinner hebben ze (helemaal in 't noorden, weet niet waar je zit) het grootste aquarium van Europa. :D

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:15

Noord jylland heeft een zee die van 2 kanten komt.. Erg bijzonder om te zien (zelf nooit geweest :o )

Deens lezen is eigenlijk niet zo lastig, komt hier en daar overeen met Nederlands en Duits. De meeste mensen spreken hier wel engels.
Ik weet niet hoe Deens klinkt dus kan daar niet mee helpen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:24

Jaduuh schreef:
Als ik 't me goed herinner hebben ze (helemaal in 't noorden, weet niet waar je zit) het grootste aquarium van Europa. :D

Denk dat je het Kattegatcentret in Grenå bedoelt. http://www.kattegatcentret.dk
Ben er jaren terug geweest en ik heb het aks erg leuk en interessant ervaren.

Kopenhagen is ook een leuke stad, vooral Nyhavn is een bezoekje waard.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:41

Legoland is gewoon een pretpark en die zijn er overal wel. Leuk als je daarvan houdt.
Wij hebben in Denemarken vooral openluchtmusea bezocht waarin je wel een leuke indruk krijgt van de geschiedenis van het land. Kopenhagen hebben we overgeslagen op aanraden van de Denen zelf. Ik ben zelf geen stadsmens en dit is er dan een in het rijtje van steden.

Het ligt er maar net aan wat je wil zien. Wat ik zelf ook heel leuk vond was het viking festival (elk jaar in juli). Aan het strand helemaal in het noorden (dacht Jutland) aan het strand. We hadden ook het geluk om daar erg mooi weer te hebben.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:06

Wat ook een erg grote aanrader is, is Møns Klint, prachtige krijtrotsen op het eiland Møn in het oosten van Denemarken:
lange link

Foto van boven:
http://www.moensklint.dk/log/userfiles/ ... t_stor.jpg

Ik heb er ook nog foto's van, die zal ik even voor je opzoeken. Het is echt heel gaaf, je moet alleen wel ongeveer 1400 traptreden naar beneden (en dus ook weer omhoog). Erg vermoeiend, maar wel echt iets wat je gezien moet hebben.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:14

Rinske schreef:
Wat ook een erg grote aanrader is, is Møns Klint, prachtige krijtrotsen op het eiland Møn in het oosten van Denemarken:
lange link

Foto van boven:
http://www.moensklint.dk/log/userfiles/ ... t_stor.jpg

Ik heb er ook nog foto's van, die zal ik even voor je opzoeken. Het is echt heel gaaf, je moet alleen wel ongeveer 1400 traptreden naar beneden (en dus ook weer omhoog). Erg vermoeiend, maar wel echt iets wat je gezien moet hebben.

Daar ben ik destijds ook geweest, indrukwekkend. :j

Kopenhagen vond ik niet zo bijzonder.. wat we toen ook gedaan hebben is met de boot naar Zweden gegaan en terug over die brug bij Kopenhagen. Toen zei we in een ontzettend leuk havenstadje geweest en via Malmö weer terug. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:25

Ik vond Kopenhagen echt verrassend leuk! Gezellig stad, de Nyhavn moet je inderdaad gezien hebben en het koninklijk paleis natuurlijk. En niet vergeten de kleine zeemeermin (die haar naam eer aandoet: het is een heel klein beeld, maar wel leuk ;-))
Verder ga ik met Rinske mee, als je de tijd hebt moet je zeker naar Mons klint gaan, heel indrukwekkend. Het museum wat er bij staat is trouwens ook erg leuk.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:50

Kleine zeermeermin is nu voor 1 jaar in China (expo)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:54

gabyfedde schreef:
Jaduuh schreef:

Denk dat je het Kattegatcentret in Grenå bedoelt. http://www.kattegatcentret.dk
Ben er jaren terug geweest en ik heb het aks erg leuk en interessant ervaren.

Kopenhagen is ook een leuke stad, vooral Nyhavn is een bezoekje waard.

Nee dat zit in Hirtshals.
http://www.nordsoenoceanarium.dk/default.aspx?AreaID=19

Een kijkje in de haven daar is ook erg leuk.

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:55

de taaal lijkt heel erg veel op engels nederlands en duits door elkaar, ik ben er verder nooit geweest maar ik kan een heeel klein mini beetje deens, ohja tampon is tampong! voor noodgevallen! :P veel plezier!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 03:12

ikke = geen/niet
jeg = ik
sprogsmal = vraag
er = is
tak= dank je wel

wat ik zo even uit mn hoofd weet hehe.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:48

Je kunt het gewoon lezen. Tenminste, wij hebben bij die openluchtmusea boekjes meegekregen met toelichting in het Deens. Leek net of er limburgs stond.
Alleen als ze beginnen te praten dan versta ik het niet. Maar ze kunnen allemaal goed Duits of Engels.