Fijn ! Ik ben vorig jaar in September 10dagen daar geweest met mijn zus, één ding is zeker: Krakow is écht een prachtige stad!
Wat te doen? De fabriek van schindlers list is echt niet de moeite, het is een museum(pje) waar je eigenlijk enkel wat bordjes kan lezen. Op het plein is ook het 'gedenkbordje' het enige wat er nog over is, verder is er zelfs amper iets wat je zou kunnen herkennen. Voor ons de grootste tegenvaller
.
De jodendistrict(kasimir) vond ik dan wel weer echt de moeite, maar je moet je er wel écht over informeren (gids/geschiedenisinformatie/begeleide wandeling), anders lijkt het gewoon een louche achterbuurt
. In het jodendistrict zijn ook de lekkerste zapikanki's van heel krakow te vinden! Op een rond 'pleintje' (alle winkeltjes staan in een cirkel).. Handig is wel om daar eventjes een jonge Pool aan te spreken om te vertalen
. Zeker eens proberen, zapikanki's zijn lekker!
Reken voor Auschwitz/Birkenau zeker maar een hele dag aan. Het ligt in de buurt van Krakow, maar kortbij is het niet.. Zeker nog 1,5uur met de bus geloof ik. Wij zijn in totaal ook bijna 5uur ginder geweest. De rondleiding neemt een hele tijd in beslag en je krijgt er de kans ook nog om zelf rond te kijken. Heel indrukwekkend hoor. Wij hadden allesinds daarna geen zin meer in iets 'fijns'.
Uitstap naar de zoutmijn is ook heel tof, ben je een halve dag voor kwijt (30/45minutjes met de bus dacht ik). Wel héél cool wat ze daar onder de grond allemaal hebben kunnen doen. Wel één waarschuwing: als je echt slechte knieen hebt: niet doen. Naar beneden is niet met de lift, maar met trappen. Heb eventjes gegoogled, het is 327meter diep! Ik had een beetje de daver in mijn knieen 
Verder, in Krakow zelf zijn heel fijne cafétjes te vinden! Er zijn heel veel cafés die in de kelders gelegen zijn (wederom: koop je een reisgids, de reden daarvoor staat daar ook in), en een aantal daarvan zijn echt geweldig mooi gemaakt. Ik denk dat het in 'Swewska' (=straat) was dat we in een MEGAsjieke coctailbar zijn geweest, misschien maar eens opzoeken
Wij zijn ook 5dagen (van de 10) naar Zakopane geweest. Beetje jammer dat het zo megatoeristisch was (véééél meer toeristen dan in Krakow), maar het was wel echt knap. Heel handig ook: je kan met een kabellift naar boven, om van daaruit je wandeling te starten 
Ook zeker eens de wodka proberen, ongelofelijk hoeveel smaken er bestaan in wodka!