Afgelopen febuari ben ik naar Fins Lapland geweest, om half 1 's avonds vertrokken vanuit Jyväskylä om 's ochtends onze eerste stop te hebben bij een ijskasteel in Kemi. Buitentemperatuur was op dat moment ongeveer -20.

In het ijskasteel kon je ijsbeelden bekijken en er was zelfs een kerk aanwezig:
http://94.100.114.110/882000001-8820500 ... _09jj.jpeg
Tegen een uurtje of 12 kwamen we aan op de Noordpoolcirkel en daar -jawel- de allerechte Santa Claus ontmoet. Helaas geen foto van, gezien we daar 50 euro voor moesten betalen. Weten we ook waar de beste man het geld voor de cadeautjes weghaald

Om 11 uur 's avonds kwamen we dan eindelijk aan in het plaatsje Inari, bijna bij de eindbestemming het park Vasatokka. De temperatuur was op dat moment ondertussen gezakt tot onder de 30 graden. Hoe dat voelt? Alsof je hoofd eraf vriest binnen 5 seconden. Het is namelijk niet zo dat als het koud is het eenmaal koud ís. Er zit namelijk ook nog verschil in hoelang je het vol kan houden.

's ochtends om 9 uur onze survivalles. Dit hield in dat we gingen ijsvissen, iglo bouwen, vuur maken, de gps onder de knie moesten krijgen en vooral veel klieren met sneeuw. 1 tip met een temperatuur van rond de -25 graden: Blijf bewegen! Tijdens de gps tocht was mijn gezicht dan wel wat bevroren (ben je 21, ben je helemaal grijs...), maar de rest was goed warm. Tijdens het ijsvissen etc was ik er binnen 5 minuten helemaal klaar mee omdat mijn tenen aanvoelden als ijsklompjes....

Had ik al gezegd dat de zonsondergangen erg mooi zijn?

's avonds heerlijk in de sauna gezeten en daarna afgekoeld in de sneeuw. Mocht je de kans krijgen om na de sauna in de sneeuw te springen: Absoluut doen. Ja, het is verdomd koud, maar je lichaam ontspant er ontzettend van.
De dag erna op naar Noorwegen, naar het plaatsje Bugoynes. De eerste stop was met -30 in het verlaten plaatsje Utsjoki. Daar staan replica's van de huisjes die er vroeger stonden. Ook staat de oude kerk die volledig is gemaakt uit rotsen er nog. Overigens kun je niet zien dat deze is gemaakt van rotsen.

http://94.100.120.1/882000001-882050000 ... _DWKD.jpeg

Mijn absolute favoriete foto.

Een paar uur later kwamen we aan het in het kleine plaatsje Bugoynes. It feels like standing at worlds end! Letterlijk, als je de haven uitgaat met de boot bevindt je je namelijk in de Barentszee. Een goed moment om even na te denken waar ik ook alweer aan was begonnen (ohja studie in Finland) en dan vooral afvragen wat ik in vredesnaam deed in het noordelijkste plaatsje van Noorwegen.
Om de hersentjes weer wat af te laten koelen kregen we de mogelijkheid om te gaan zwemmen in de zee. Been there done that, maar mocht je ooit het idee hebben om er ook in te gaan zwemmen: Er in wil prima, eruit doet ongelovelijk veel pijn. Maar: Je vergeet die ervaring nooit van je leven weer!

http://94.100.122.97/882000001-88205000 ... _kQqs.jpeg
De dag erna was een heerlijk actief dagje. Eerst van 10 tot 12 op de latten gestaan om te gaan langlaufen. Eerst rond het terrein, vervolgens het meer op en de bossen in.

's Middags zijn we naar een rendierfarm geweest. Nooit gedacht dat die dieren zo schuw zijn. Aan de ene kant ook zeker wel logisch gezien het van oorsprong wilde dieren zijn, maar aan de andere kant werken de mensen er al jaren mee.
http://94.100.120.1/882000001-882050000 ... _s4K3.jpeg
Na een kort ritje met de slee kregen we nog een Lapse show te zien met liedjes, klederdracht, Laps eten enzovoorts. Een beetje cultuur snuiven kan ook geen kwaad.
Helaas kwam de allerlaatste dag toen er alweer aan. Maar toch ontzettend gaaf, namelijk huskysafari! Onderweg kwamen we over de 'Magnate mountain'. De plaats waar je mobiele telefoon het dus echt niet doet. Geen idee waarom, maar de mensen in het dorp geloven dat er een één of andere kracht in de berg zit. Oordeel zelf:

Nu ben ik helemaal gek op dieren en mis ik mijn eigen hond ontzettend, dus heb ik ook nog even mijn 'help ik mis mijn dieren en ik wil dieren knuffelen' momentje gehad. Arme honden

Tijdens de safari:

Ik ben de voorste, even voor de duidelijkheid: Ik had die dag 2 paar sokken aan, 1 paar snowboots, 1 legging, 1 spijkerbroek, 1 skibroek, 1 hempje, 1 poloshirt met lange mouwen, 1 dikke warme trui, 1 skijas, 1 overal, 2 paar mutsen, 2 paar handschoenen. Ik kon nog bewegen, maar het was op die dag -33... En ik had het nog koud. Maar met -33 sleeën is toch wel iets heel aparts. En het gaat nog best wel hard ook!
En dan toch nog even snel het compilatiefilmpje:
Aanrader? Zeker weten! En mochten jullie na die foto's nog niet overtuigd zijn:

Het Noorderlicht, 3x gezien in die paar dagen. Onbeschrijvelijk mooi en eigenlijk niet vast te leggen op camera. Het beweegd, je ziet er verschillende dingen in, heeft verschillende kleuren... *zucht*
Hopelijk ooit weer terug