Mijn vader houd de activiteit van het Noorderlicht strikt in de gaten, al raaaaaren lang en zonder resultaat. Nu is er de laatste tijd verschrikkelijk veel activiteit gespot. Alleen was het vaak bewolk, en ach je woont er al wat jaartjes dus je zal het nu ook wel weer niet zien....
Maar vandaag keerde het tij voor ons.
Ik ging gisteren om half 11 de paarden voeren, en er scheen een raar soort licht over de bergtoppen heen. Normaal doet het dat ook wel als de zon ondergaat ofzo, maar dit was anders. Ik twijfelde wat, maar toen vond ik toch wel dat het een beetje rare strepen de lucht in scheen en dat het ook wel wat bewoog. Dus ik stond bekant op de drempel van de stal, en rende in volle vaart terug naar huis om het aan paps te vertellen. Naja mee naar buiten, kijken, kijken, nog meer kijken. Ja hoor het was toch wel een zekere activiteit van het Noorderlicht werd er vastgesteld. Ik voor de zekerheid nog een kennis bellen, die op de bergtoppen woont en die bevestigde ook dat een activiteit was, maar een kleine, geen grote. Toch net genoeg voor ons om (na de paarden gevoerd te hebben in record tempo) de auto in te stappen en naar de top te gaan.
En het licht werd feller, en feller, tot we een plaatsje vonden waar we konden kijken.
We waren net optijd, (ondertussen 23:30) en het was nog niet op zijn hoogtepunt, dat kwam pas vandaag rond 00:05. Toen begonnen de richels en bochten steeds duidelijker te worden. Machtig gezicht hoor!
Zo hebben we daar een stief kwartier gezeten, en heb ik voor het eerst fotos van het Noorderlicht gemaakt. Met een sluitertijd van een behoorlijke 2 minuten.
Uiteindelijk vaagde het meer naar het noorden toe en werd het voor ons allemaal minder zichtbaar.
Om 00:45 waren we thuis. Hebben we de fotos opgeload en stond ik versteld van het toch wel gaafe resultaat! De kleuren zijn op de fotos veeeel beter te zien. Jammer van de ruis, maar ach

Nou kijk en geniet!

Er rust een copyright op alle fotos!!!
Laat je een berichtje achter